Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk

Tänkte dryfta ett litet problem jag har.
Hade för avsikt att spegla den hp-disk på 250Gb som medföljer servern. Hade en 250Gb-disk liggandes som jag inte använde till något och kopplade in den. Problemet är att den överstiger 61 grader vid hög belastning, vilket får XPEnology att stänga av sig pga överhettning. Någon som vet om man kan höja temperatur-toleransen något, till kanske 65 grader eller så? Lite trist att inte kunna använda den disken alls. Eller något annat tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Tänkte dryfta ett litet problem jag har.
Hade för avsikt att spegla den hp-disk på 250Gb som medföljer servern. Hade en 250Gb-disk liggandes som jag inte använde till något och kopplade in den. Problemet är att den överstiger 61 grader vid hög belastning, vilket får XPEnology att stänga av sig pga överhettning. Någon som vet om man kan höja temperatur-toleransen något, till kanske 65 grader eller så? Lite trist att inte kunna använda den disken alls. Eller något annat tips på vad jag kan göra?

http://mikebeach.org/2012/12/31/controlling-fan-speed-and-hard-drive-apm-settings-on-synology-diskstation/

Där står det hur man gör, men känns ju som att du borde slänga den istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

http://mikebeach.org/2012/12/31/controlling-fan-speed-and-hard-drive-apm-settings-on-synology-diskstation/

Där står det hur man gör, men känns ju som att du borde slänga den istället

Skickades från m.sweclockers.com

Tusen tack för länken!

Saken är den att jag tror temperaturen rapporteras felaktigt, direkt man slår på hårddisken så rapporteras 48 grader, vilket knappast stämmer.
Sedan när "integrity-check" och grejers körs då disken initieras, så går den upp till ca 61 grader och hela diskstation stängs av. Känner jag med handen så är disken inte det minsta varm, inte ens ljummen, så några 61 grader har jag väldigt svårt att tänka mig att den är. Tiden för RMA-garanti har gått ut, kollade nyss på WD:s hemsida.

Disken i fråga är en WD2500JS, så det är ingen ny gynnare direkt, men den har knappt använts tidigare.

edit: Kanske lite off-topic egentligen får jag erkänna.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

För de som var intresserade av HP N54L så går den för 1790 just nu.

Permalänk

uppdaterade min 5.0beta trantor till 5.0 på detta viset
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2545

funkade kalas, alla inställningar osv kvar..

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Finns det något benchmarking verktyg som man kan använda i XPenology för att kolla prestandan av min SHR volym? Kör i en N54L nu.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

DSM 4.3-3827 buid (ESXi) ligger ute nu och har bättre stöd för HBA / Raid-kort i passthrough.

Permalänk
Medlem

Satan. Jag vet inte vad jag gjort, men skulle flytta burken (N54L) och nu så startar inte Xpenology verkar det som. Jag drog ur USB minnet under flytten för jag trodde att OS't låg på diskarna... men nu när jag kopplat upp den mot en skärm så går den igenom bios etc, sen blir det en svart bild med ett vitt blinkande streck i högra hörnet (tänk DOS typ...).

Provat att boota med USB't i och det är ingen skillnad... ;|

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Satan. Jag vet inte vad jag gjort, men skulle flytta burken (N54L) och nu så startar inte Xpenology verkar det som. Jag drog ur USB minnet under flytten för jag trodde att OS't låg på diskarna... men nu när jag kopplat upp den mot en skärm så går den igenom bios etc, sen blir det en svart bild med ett vitt blinkande streck i högra hörnet (tänk DOS typ...).

Provat att boota med USB't i och det är ingen skillnad... ;|

Boota utan alla diskar med bara usb? Kollat bios om du gjort nått konstigt? Samma usbport?

Bara droppar lite tankar, om inte du vet vad du gjort vet ju inte vi heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Haha, jo jag vet... men jag har inte gjort nåt. Jag lyfte burken, och tänkte..hmm usb't behövs inte. Sen bootade jag den på nya platsen. Har ingen skärm där utan såg bara att jag inte kom åt den på IP't eller nätverket. Sen provade jag lite olika, boota med USB, utan... samma port, annan port....

Vet inte riktigt vad jag ska leta för förändringar i BIOS, har inte mixtrat där med nåt innan.

Edit. Vänta... nu verkar det funka kanske.... häng kvar!
Edit2. Haha, ok... glöm mig. Tydligen hade nån (antagligen jag) skrivit över USB't

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Haha, jo jag vet... men jag har inte gjort nåt. Jag lyfte burken, och tänkte..hmm usb't behövs inte. Sen bootade jag den på nya platsen. Har ingen skärm där utan såg bara att jag inte kom åt den på IP't eller nätverket. Sen provade jag lite olika, boota med USB, utan... samma port, annan port....

Vet inte riktigt vad jag ska leta för förändringar i BIOS, har inte mixtrat där med nåt innan.

Edit. Vänta... nu verkar det funka kanske.... häng kvar!
Edit2. Haha, ok... glöm mig. Tydligen hade nån (antagligen jag) skrivit över USB't

Då löste det sig bara börja om då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Kanske trådens dummaste fråga, men går det att installera om själva OS:et och ändå behålla innehållet på lagringsdiskarna?

Jag kör nu 4.3 men är sugen att likt freddan83 skriver lägga in 5.0 betan och sedan uppdatera till 5.0 stable och det vore gynnsamt att slippa flytta över diskarnas innhåll kors och tvärs mellan servern och min stationära burk.

Det borde ju verkligen gå, men inbillar mig att man får en varning om att diskarnas innehåll kommer tömmas då de initieras efter ren installation av OS:et?

Det går ju vänta på trantors 5.0 stable, men jag är ivrig!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Då löste det sig bara börja om då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

NJa, allt fanns kvar, så var inga problem! Nu står den och snurrar på köksskåpet

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Kanske trådens dummaste fråga, men går det att installera om själva OS:et och ändå behålla innehållet på lagringsdiskarna?

Jag kör nu 4.3 men är sugen att likt freddan83 skriver lägga in 5.0 betan och sedan uppdatera till 5.0 stable och det vore gynnsamt att slippa flytta över diskarnas innhåll kors och tvärs mellan servern och min stationära burk.

Det borde ju verkligen gå, men inbillar mig att man får en varning om att diskarnas innehåll kommer tömmas då de initieras efter ren installation av OS:et?

Det går ju vänta på trantors 5.0 stable, men jag är ivrig!

Du behöver väl inte dra in betan först? Ta en kopia på ditt usb du kör på nu, lägg in gnoboot på det och starta upp den, välj migrate i synology assistant och välj den nya 5.patten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats installera ownCloud från community repon? Får bara "Failed to install the package. Directory does not exist" i slutet av ownCloud installationen. Jag blir galen... jag kan inte mycket om myqsl/databaser så möjligt att jag gjort nåt fel där. Har enbart satt att mysql ska vara igång egentligen.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Någon som lyckats installera ownCloud från community repon? Får bara "Failed to install the package. Directory does not exist" i slutet av ownCloud installationen. Jag blir galen... jag kan inte mycket om myqsl/databaser så möjligt att jag gjort nåt fel där. Har enbart satt att mysql ska vara igång egentligen.

Du måste skapa katalogen ownCloud manuellt, därefter kommer installationen fungera fint.

Permalänk
Medlem

jo nu kom jag ett steg längre, tack! Sen blev det stopp när jag skulle göra en användare...men nu funkar det... kanske

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Håll oss gärna uppdaterade då jag strax tänkte prova samma sak.
Hur står sig Cloud Station mot ownCloud ?

Permalänk
Vila i frid

Den som vill patcha vender filen för XPenology och skapa ett unikt serienummer och unika mac-adresser, this is for you. Men... *.at adressen där originalet ligger är seg som sirap så jag har även lagt upp den @ http://privat.bahnhof.se/wb191982/xpenology_venderfilepatcher...

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Den som vill patcha vender filen för XPenology och skapa ett unikt serienummer och unika mac-adresser, this is for you. Men... *.at adressen där originalet ligger är seg som sirap så jag har även lagt upp den @ http://privat.bahnhof.se/wb191982/xpenology_venderfilepatcher...

Riktigt fint, då slipper man mecka med excel-filer och annat bök.

Jag tar mig friheten att länka till ett bra inlägg på xpenology.com där bra info anges hur man på ett enkelt sätt kan gå tillväga;

Citat:

I run N54L with UBS boot, and want to thank Mark for the nice "File Pachter" which did the job very easy. http://www.raving.at/
so I made this:
1. Log in to DSM via assists (usually) start the File Station
2 copy simply over "vendor file" to my PC via File Station.
3 drove Markus File Pachter on "vendor file" on my PC. Edit MAC and make random serialnr.
4 Save, then wrote over it via "File Station" to USB (DSM boot stick)
5 Restart the server!

Jag testade ovan och det fungerar finemang.
Tack för tipset hasenfrasen!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Vad är grejen med att köra eget serienummer? Jag kör original install på Esxi sedan någon månad och jag har inte noterat några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Vad är grejen med att köra eget serienummer? Jag kör original install på Esxi sedan någon månad och jag har inte noterat några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Man slipper tjat om det i loggarna

Visa signatur

31337

Permalänk
Vila i frid

+ att man kan ha fler XPenology än en enda på samma lokala nätverk då MAC-adresserna annars krockar - samt att SN är en bra indikator på vilken burk det är man meckar med.

Permalänk

OK, tack

Permalänk
Medlem

Hallå

Har en Synology DS213 som fungerar riktigt bra.
Problemet är att när jag kör Plex-server från den så klarar den inte av transcoding pga för klen hårdvara!?

Vad behöver jag för hårdvara för att bygga en NAS som ska kunna köra Plex-Server med transcoding i DSM?

Visa signatur

/Da Bootroos

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bootroos:

Vad behöver jag för hårdvara för att bygga en NAS som ska kunna köra Plex-Server med transcoding i DSM?

Du kan förmodligen ta vilken gammal Core2 dator som helst och få det att fungera. Min senaste körs på en part-bin-find E6700 med ett överblivet Asus P5B moderkort. Udda nätverkskort? RTL8110/8169 etc kostar under 200 t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/tp-link/tp-link-gigabit-pci-netw... för 79 spänn.

Permalänk
Skrivet av freddan83:

Du behöver väl inte dra in betan först? Ta en kopia på ditt usb du kör på nu, lägg in gnoboot på det och starta upp den, välj migrate i synology assistant och välj den nya 5.patten

Skickades från m.sweclockers.com

Hade tänkt testa lägga in 5.0 stable via gnoboot nu, men vad i h-vete är det för fel på skaparen av gnoboot som lägger upp packade arkiv med lösenord som man kan ha tur att få, om man skriver en kommentar och smörar upp honom. Är killen 12 år eller? Sånt här gör mig bara förbannad, snorungar.

Tack för tipset dock freddan83, det är gnoboot som är en jävla barnunge, inte du såklart

Och ja, om någon sitter på lösenordet till senaste releasen gnoboot-alpha-10.4 så tar jag gladeligen emot det.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Hade tänkt testa lägga in 5.0 stable via gnoboot nu, men vad i h-vete är det för fel på skaparen av gnoboot som lägger upp packade arkiv med lösenord som man kan ha tur att få, om man skriver en kommentar och smörar upp honom. Är killen 12 år eller? Sånt här gör mig bara förbannad, snorungar.

Tack för tipset dock freddan83, det är gnoboot som är en jävla barnunge, inte du såklart

Och ja, om någon sitter på lösenordet till senaste releasen gnoboot-alpha-10.4 så tar jag gladeligen emot det.

https://drive.google.com/file/d/0B5r1mhd7bBJxNExydmxxT2xKa0U/preview?pli=1

Han har strukit över lösenordet nu, borde inte ha något...

Ja han är ett litet barn men han kan ju sin grej och nu finns det ingen annan att välja på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

https://drive.google.com/file/d/0B5r1mhd7bBJxNExydmxxT2xKa0U/preview?pli=1

Han har strukit över lösenordet nu, borde inte ha något...

Ja han är ett litet barn men han kan ju sin grej och nu finns det ingen annan att välja på

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tankade hem filen för ca 20 minuter sedan och då var det lösenord på den tyvärr.
Jag har ju iofs versionen innan liggandes, som det inte är lösenord på. Men ville ha nyaste.

Ska bli riktigt skönt då man får ett alternativ till gnoboot, då kommer han försvinna lika snabbt som han dök upp. Ingen orkar med sån här trams och han får söka sin bekräftelse på annat håll.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Ja precis, jag väntade efter tantors 5.0'a ett tag men när den inte kom drog jag in gnoboot, det är ju så lätt att byta emellan dom ändå...

Visa signatur

31337