Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem

Har problem med att få diskarna att fungara korrekt i DSM (Via ESXi).
Kör med ett LSI 9211 i Passthru.
Diskarna visas inte vid uppstart men kan fås fram om man drar ur och sätter tillbaka sata-kontakterna. Försvinner lika snabbt igen vid omstart. Dessutom visas alla dikar som "Disk 1"

Vad är grejen med GnoBoot? Funderar på att prova för att se om det löser mina problem, men som sagt.. lösenord?

Permalänk
Skrivet av f3lix:

Har problem med att få diskarna att fungara korrekt i DSM (Via ESXi).
Kör med ett LSI 9211 i Passthru.
Diskarna visas inte vid uppstart men kan fås fram om man drar ur och sätter tillbaka sata-kontakterna. Försvinner lika snabbt igen vid omstart. Dessutom visas alla dikar som "Disk 1"

http://feedr.se/upload/2-Skarmklipp.PNG

Vad är grejen med GnoBoot? Funderar på att prova för att se om det löser mina problem, men som sagt.. lösenord?

Jag installerade GnoBoot med gnoboot-alpha10.3-vfat som var utan lösenord, lade upp den på min dropbox om någon vill ha. Tankade ned den vid tidigare tillfälle och hade kvar den av slumpen. Det gick utmärkt att installera (uppgradera från 4.3) enligt hänvisningar tidigare i tråden och nu kör jag dsm 5.0 som jag tankade från Synologys hemsida.

Stora fördelen med GnoBoot är väl att man kan köra "äkta" .pat-filer direkt från Synologys hemsida, utan att behöva vänta på patchade versioner från Trantor, samt att man får äkta serienummer och mac-adresser och slipper knåpa med detta i efterhand som med Trantors. Den uppfattningen har jag fått iaf.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Drog in GnoBoot med DSN 5.0 och nu hittar den diskarna och tom. viss del utav min data

Dock börjar den räkna från disk 4. Kan det bli probem om jag väljer att köra med det här?

Edit: Hade dock varit soft att kunna få in datan igen.. tar ju timmar att behöva använda backupen.
Det är den största mappen (krypterad) som inte hittas. Har en annan krypterad mapp som det inte var några problem att dekryptera.
Några tips?

Permalänk
Skrivet av f3lix:

Drog in GnoBoot med DSN 5.0 och nu hittar den diskarna och tom. viss del utav min data

http://feedr.se/upload/3-Skarmklipp.PNG

Dock börjar den räkna från disk 4. Kan det bli probem om jag väljer att köra med det här?

Edit: Hade dock varit soft att kunna få in datan igen.. tar ju timmar att behöva använda backupen.
Det är den största mappen (krypterad) som inte hittas. Har en annan krypterad mapp som det inte var några problem att dekryptera.
Några tips?

Tror flera haft problem med krypterade volymer, kika på synologys forum...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk

ny update idag...
Version: 5.0-4458 Update 1

(2014/03/26)
Change Log

Fixed a security issue to prevent cross-site scripting attacks (XSS).
Fixed an issue where encrypted shares could not be mounted on ext3 volumes.
Fixed an issue where WMM QoS settings did not take effect normally.
Fixed an issue where some USB ports were unusable in certain situations when a USB hub was connected.
Fixed several issues related to USB external drives.
Enhanced the stability of file transfers.
Enhanced the compatibility of Multiple Version Backup when source folder contains device nodes.
Enhanced the compatibility of WebDAV when using NetDrive.
Changed the error reporting settings of Web Station.

Citat:

by setch » 26 Mar 2014 08:22

The update works for me.

In the DSM GUI, click the download button to pull down the update from Synology (do not run it yet)

Do a shell connection to your server as root and issue the following commands

sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1
mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info

Go back to the DSM Gui and click the Update button.

Setch

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Vart hittar du detta? Är det en ny .pat fil från Synology eller uppdatering från gnoboot?

Någon som har lösenord än? -.-

Permalänk

Lösenordet står bland kommentarerna på hans sida.. Uppdateringen hittar du i kontrollpanelen, uppdateringar

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

Lösenordet står bland kommentarerna på hans sida.. Uppdateringen hittar du i kontrollpanelen, uppdateringar

Om jag nu inte är totalt blind, så hittar jag bara "gn0Boo7-aLpha10" som lösenord i en av kommentarerna och det fungerar inte. Men jag kanske har missat något?

I övrigt tack för tipset om hur man uppdaterade, riktigt enkelt och smidigt!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Om jag nu inte är totalt blind, så hittar jag bara "gn0Boo7-aLpha10" som lösenord i en av kommentarerna och det fungerar inte. Men jag kanske har missat något?

I övrigt tack för tipset om hur man uppdaterade, riktigt enkelt och smidigt!

För gnoboot-alpha10.4 är lösenordet 6n0boot-AlpHaTen.4 för er som inte har hittat det.

Permalänk

gno boot said...
6n0boot-AlpHaTen.4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

gno boot said...
6n0boot-AlpHaTen.4

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var alltså blind då. Tråkigt bara att få veta det på det här sättet

Tack iaf för koden, såg att det kommit en 10.5 nu också.
När man ska uppdatera gnoboot i händelse av att scriptkiden släpper uppdateringar och en man själv inte lider av synbesvär, räcker det då att bara likt en ny-installation lägga in gno boot på usb-sticka och boota upp eller riskerar man då att blåsa rent sin nuvarande installation?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

jag bytte bara på usb-stickan från 10.3 till 10.4, inga problem...
vet inte om man har något att tjäna på att uppdatera den, om man inte har några problem alltså..

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

har dragit in Esxi 5.5 u1 och gnoboot med dsm 5.0 och får riktigt slöa hastigheter de ligger efter skickat en större mängd filer på 3-5mb/s innan låg de på 50-70 mb/s på xpenology 4.3. När ja gjorde nyinstallation så sjönk hastigheterna det är inställt på ACHI i bios

Permalänk
Medlem

Jag kör ESXi 5.5 på en dator med ett asrock Z77 Extreme4 (i7 3770), när jag kör gnoboot 10.5 och installerar den enligt guiden så fungerar det, men när jag kör PCI passthrough och skickar vidare Panther point AHCI kontrollern så blir det nån sorts kernel panic (se bilden) Borde jag skaffa ett raidkort istället? Isåfall, vilket är billigt (gärna under tusenlappen) och fungerar med gnoboot och 4st hårddiskar?

Såhär ser kernel panicen ut:

Föresten, vet någon hur jag ändrar från DS3612xs till DS412+ istället? (iochmed att jag bara planerar att använda 4 diskar så skulle det se snyggare ut i GUIt om jag körde DS412+ gränssnittet/varianten av DSM5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Precis, xpenology är installerat på usb-minnet och körs därifrån, på detta sätt är diskarna helt dedikerade till lagring.
Jag har googlat runt lite och ska försöka få det att fungera genom att klona usb-disken med Macrium Reflect, borde fungera tycker jag..

Jag blir lite galen nu. Får inte den att installera på ett usb-minne för mig. Nu försöker jag med gnoBoot, men jag får bara "No Hard Drives Detected", trots att jag provat med olika USB-stickor etc.
Måste dom vara i nåt speciellt format, eller någon annan BIOS-setting? Vill ha systemet på en disk(usb) och resten för lagring - känns säkrare.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Jag blir lite galen nu. Får inte den att installera på ett usb-minne för mig. Nu försöker jag med gnoBoot, men jag får bara "No Hard Drives Detected", trots att jag provat med olika USB-stickor etc.
Måste dom vara i nåt speciellt format, eller någon annan BIOS-setting? Vill ha systemet på en disk(usb) och resten för lagring - känns säkrare.

Jag borde egentligen redigera mitt gamla inlägg där om att xpenology körs från usb-minnet, jag trodde det då eftersom jag körden ågon guide då det skulle fungera. Men upptäckte en tid efter att det inte alls körs fårn usb-minnet utan enbart bootar därifrån, själva OS:et kör jag från en SSD.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Ny update finns tillgänglig från och med idag;
Version: 5.0-4458 Update 2

Citat:

(2014/04/10)
Change Log

Fixed a critical security issue of OpenSSL (heartbleed) to prevent secret keys from being compromised. (CVE-2014-0160)
Enhanced the reliability of moving shared folders to different volumes.
Fixed a security issue causing encrypted shared folders to be mounted automatically after resetting the admin's password by pressing the reset button.
Fixed an issue causing system services and applications to possibly stop working.
Fixed an issue causing files indexing in Media Library to possibly stop working.
Fixed an issue preventing users from logging into FTP service when Personal Website was enabled and the homes shared folder was located on an ext3 volume.
Fixed an issue causing hard drives to not hibernate when SSD read-write cache was enabled.

Går utmärkt att installera via den metod som freddan83 länkade om tidigare i tråden;

Citat:

by setch » 26 Mar 2014 08:22

The update works for me.

In the DSM GUI, click the download button to pull down the update from Synology (do not run it yet)

Do a shell connection to your server as root and issue the following commands

sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1
mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info

Go back to the DSM Gui and click the Update button.

Setch

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Ok, nu till nästa problem för mig - jag får inte min N54L att hitta 6 diskar. Jag har kopplat in en i esatan och en i odd-sata kontakten, men dom kommer inte upp i xpenology.
Jag KAN se dom i BIOS under boot-priority.

Måste jag göra några andra ändringar för att dom ska hittas som hårddiskar? Jag har ett moddat BIOS, men blir lite fundersam om det "funkar" - kan jag verifiera det på nåt sätt?

Edit. Jag hittade felet, hade inte ändrat i SB configen.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Detta var sjukt enkelt.
Ska bara få fatt i ett kompatibelt nätverkskort, så ska jag testa på min server, med dubble xeon och se om det blir nån prestanda skillnad. Dom inbyggda från Dell var inte kompatibla.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Skrivet av stensth:

Detta var sjukt enkelt.
Ska bara få fatt i ett kompatibelt nätverkskort, så ska jag testa på min server, med dubble xeon och se om det blir nån prestanda skillnad. Dom inbyggda från Dell var inte kompatibla.

Det finns säkert redan stöd om du laddar rätt modul, annars kan du be gnoboot fixa stöd för det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Någon som kör ett SAS/SATA HBA i Xpenology på N54L? Behöver/vill slänga in ett som bara funkar Har ett Adaptec 5405, IBM M1015, några HP (men är raid-kort det...).

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Hur pass driftsäkert har detta bevisats vara? Inga uppenbara problem?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hur pass driftsäkert har detta bevisats vara? Inga uppenbara problem?

Det finns väl inga direkta undersökningar vad jag kunnat hitta utan mest glada amatörer som säger att deras system är si och så stabilt.
Jag skulle aldrig överväga detta om jag inte hade en backup till allt som lagrades på DSM-systemet.
Sen så kan man fråga sig hur mycket support Synology kan ge även om filsystemet skulle krascha i en av deras produkter, jag tvivlar t.ex på att de står för kostnaden som Ibas skulle ta för att återskapa allt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av simonw:

Hur pass driftsäkert har detta bevisats vara? Inga uppenbara problem?

Har inte haft några som helst problem alls, själva installationen är det enda som man får trixa lite med sedan tickar allt på som det ska. Uppdateringar av DSM är busenkelt med om man gör gnoboot.

Jag kör dock det mest som enkalre backups och utdelningar internt, hade inte använt det för mer seriösa lösningar.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Någon som haft fallerande hårddiskar då?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Någon som haft fallerande hårddiskar då?

Har inte haft några sådana problem och heller inte läst om någon som haft det.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Det finns säkert redan stöd om du laddar rätt modul, annars kan du be gnoboot fixa stöd för det..

Skickades från m.sweclockers.com

Just den nr serien från Broadcom var inte listat. Har ett Intel i min surf maskin, så tänkte slänga över det nästa gång jag får lite tid över.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk

Jag ber om ursäkt ifall detta har besvarats tidigare men hur gör jag enklast för att uppdatera min HP N54L från 4.3 till 5.0 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Har inte haft några sådana problem och heller inte läst om någon som haft det.

Frågan var väl mer hur folk upplever återuppbyggnad av RAID vid fallerande hårddiskar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det jag menade också... bara hur det gått lixom.

Visa signatur

En server här, några servrar där.