AMD lägger beslag på Battlefield 4 – marknadsexklusivitet för Radeon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Snälla. Fram till Titan lanserades så presterade HD7970 ungefär lika bra som ett GTX 680 som då var Nvidias toppkort.

Ja, jo...men sen kom ju Titan och ett gäng från 700-serien....och det var ett tag sedan. Nu har AMD fortfarande sitt 7970 som "monster-kort" och ska 'promota' ett kommande grafiskt mästerverk.

Rimmar lite fel, va? Får se vad AMD har att presentera inatt, därefter lite tester som inte AMD själva har gjort och sen nåt halvår eller så innan drivrutinerna fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Tack AMD, då vet jag att mitt nästa kort ska bli ett nVidia kort, det här känns som dagens sandlåde pantentkrig, "bara vi ska få marknadsföras med bf4 heheheh". Och så kommer jag inte köpa bf4 heller, nya CoD för tusan, EA måste ju hitta något nytt att mjölka på pengar efter attalla deras andra spel suger så mycket och bara är en kopia på föregående i samma serie.

För det sker ju inget mjölkande på COD serien..? Varje nytt COD sedan mw har ju inte alls varit samma skit varje halvår?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

In all them 4 games that support it.

Du är dåligt uppdaterad, 58 spel som stöds (ialf sist jag kontrollerade).

Skrivet av Tumnus:

Så en GPU ska fixa sig själv alltså? Eller menar du kanske företaget AMD?

bra att du är helt oförstående med segmentet Radeon

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Se det från den ljusa sidan, det här ökar förmodligen en framtida konkurrens som säkert också driver dessa rivaler om att utveckla bättre gpu:er och tävla om vem som gör det "bästa grafikkortet". Sånt här diggar jag, speciellt inom it-branschen

Permalänk
Medlem

Åååh nej jag är så körd! Måste nog köpa ett AMD kort för att kunna få några fler FPS i BF4 !

Eller...Så köper jag bara ett till Titan

Permalänk
Medlem

Kul tråd att läsa denna. Allt jävla gnäll och hat. När Nvidia eller Intel gör något av samma karaktär är det helt okej. Nu gör AMD och hela helvete brakar loss.

Personligen ser jag detta som positivt det visar på att AMD börjar förstå att de måste ta sig i kragen när det kommer till att marknadsföra sina produkter. Detta har generellt sett alltid varit AMD's svaghet. Visste de pushar sina APU:er hårt på sin sida och på tech mässor, men de når aldrig riktigt ut till slutkonsumenterna, de som de egentligen vill nå ut till. Man blir nästan rädd när man går på tillex. laptop avdelningen på valfri stor elektronikkedja och allt man ser är Intel Inside på varenda maskin.

Detta är positivt då det kommer att generera mer konkurrens på den för tillfället ganska stillastående GPU och CPU marknaden, som mer eller mindre har dominerats av Intel och Nvidia de senaste månaderna. Frågar folk om tips på ett system för satt budget så är det 9 gånger av 10 en kombination med Intel samt Nvidia som rekommenderas. Oavsett budget, om budgeten inte är otroligt liten, då kan det dyka upp en och annan AMD APU rekommendation.

Så tummen upp för AMD som fått denna deal i mål precis vid lanseringen av deras nya grafikkort samt lanseringen av Battlefield 4. Detta kommer sätta fart på marknaden, samt sätta eld på ett och annat teknikrelaterat forum

Vad man än tycker om AMD, Nvidia eller Intel, så kommer mer konkurrens i slutändan gynna oss konsumenter.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag säger då det..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att AMD är i full färd med att vända skutan med spelkonsoller och Battlefield 4 i rockärmen. Go go go!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Fjantigaste jag har hört, vilka hårdvarupaket företagen marknadsför som "BF4-ready" har inte AMD att göra med. Trist att återförsäljare som t.ex. Komplett rättat sig efter detta trams (bytt ut Nvidia till AMD), finns ingen konsekvens av att "bryta" detta som inte skulle skadat AMD mer än återförsäljaren.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fjantigt att hålla på så där.

Skrivet av RaZman:

Fjantigaste jag har hört, vilka hårdvarupaket företagen marknadsför som "BF4-ready" har inte AMD att göra med. Trist att återförsäljare som t.ex. Komplett rättat sig efter detta trams (bytt ut Nvidia till AMD), finns ingen konsekvens av att "bryta" detta som inte skulle skadat AMD mer än återförsäljaren.

Inte mycket fjantigare än nVidias exklusivitet på PhysX och TXAA. Eller Intels "rabbater" till tillverkare som begränsade inköp av AMD CPUer..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Du menar, det ironiska skulle vara om spelet kommer funka bättre på Nvidia-kort ändå

Nä, jag menar precis det jag sa.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kul tråd att läsa denna. Allt jävla gnäll och hat. När Nvidia eller Intel gör något av samma karaktär är det helt okej. Nu gör AMD och hela helvete brakar loss.

Nvidias fanbois har alltid varit de mest agressiva samt rabiata fanbois du kan ha att göra med, lite hjänrdöda på ett sätt, gnäller som ett gäng kärringar!. Ärligt talat så är det så det är och det är alltid lika tråkigt.

Med det sagt.

Själv så sitter jag förnärvarande på en i7-3770K samt ett GTX 770 och är mycket nöjd, tycker systemet presterar riktigt bra, gillar också skarpt 770 kortet.

Att AMD / ATI gör så här kan ses som tråkigt men de gör bara vad Nvidia har gjort under väldigt lång tid. Faktum är (något som Nvidia fanboisen inte förstår) är att vi behöver AMT / ATI, de måste börja sälja mer och få ut lite bättre processorer, det är ett måste, konkurrens gynnar oss konsumenter.

"Nästa" gång, när Battlefiled 12* släpps, så kanske det kommer att vara optimerat för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dice bryr sig inte alls om sina kunder bara pengarna har börjar ogilla dem mer och mer nu sedan battlefield 3 tror jag struntar i 4 helt nu när det också fungerar bäst på amd

Offtopic: Från början till slut, inget komma, ingen punkt.

Ontopic: Företag existerer till 99.9% för att tjäna pengar, på (deras) gott och (vårt) ont

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Med allt detta hat i denna tråd. Kan inte någon mod skapa en omröstning där man får välja vilket processor och grafikkorts märke man använder?
Så får vi se vilken kombination som är vanligast och vem det är som behöver mest reklam.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kan tycka detta är fjantigt beteende, men å andra sidan så måste AMD göra något för att leva vidare. Detta är ett bra sett att sno åt sig marknadsandelar igen. Så vi får behålla striden mellan AMD, Intel och Nvidia ett tag till, vilket gynnar oss konsumenter Så därmed ger jag tummen upp till AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Ja för Radeon 7990 är ju så himla segt eller hur?

På pappret ja, i verkligheten nej. Fasen vad trött man blir på allt fanboyande det hjälper ju fasen ingen utom tillverkarna.

Trist detta dock, föredrar opartiska utvecklare..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

För mig kvittar detta, jag kommer ändå aldrig byta till AMD.
Det skulle ju vara som att byta ut sina Miele-maskiner mot Whirlpool, det händer ju bara inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Du har en lite udda definition av ett bra tag om definierar 7 månader som ett bra tag. Det är en halv generation. Ska jämföras med att det tog fyra månader för Nvidia att släppa ett svar på 7970.

Ett bra tag, ja det är väl en udda definering, men det är ganska vanligt förekommande i datorvärlden att nytt snabbt blir "gammalt" (därav mitt klumpiga uttryck).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

AMD vs Nvidia = Smågnabb!

AMDs fanboys vs Nvidias fanboys = THE REAL WAR!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Ett bra tag, ja det är väl en udda definering, men det är ganska vanligt förekommande i datorvärlden att nytt snabbt blir "gammalt" (därav mitt klumpiga uttryck).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men vi brukar prata om tidsskalan ett år ungefär för det är ganska standard uppdateringsfrekvens inom datorvärlden. Så om du har kortare än det så är det snabbare än någon normal tillverkare har en chans att reagera. Ett bra tag antyder att ett tillverkare har ett tydligt prestandaövertag över generationer vilket inte är fallet. Vem som presterar bäst mellan Nvidia och AMD har växlat väldigt mycket och det har generellt varit svårt att hitta en klar vinnare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag kör AMD på allt jag äger. Jag gillar helt enkelt företaget och vet att deras produkter på CPU-sidan presterar sämre i de flesta situationer.

På GPU-sidan har AMD allt sedan 4xxx-serien levererat produkter som tekniskt slagit Nvidia. Prestandamässigt har det gröna laget vunnit med viss marginal, men med hjälp av stora kretsar med låga yields och hög strömförbrukning. Konsumenterna har glatt betalat ändå.

I samband med att 6xx-serien klev Nvidia precis förbi i prestanda och förbi i strömsnålhet som dock berodde detta i hög grad på minskad GPGPU-prestanda. Sedan kom Titan som just nu är omstridd kung just, såklart.

Med det sagt tycker jag inte att det är befogat att betrakta AMD som ett företag som tillverkar budgetkort. Jag tror också att avsaknaden av krympt tillverkningsteknik varit hämmande för AMD som tidigare varit överlägsna vid övergångar.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Nice try AMD but remember. Once you go green, you never change to a red machine!

Da red wunz go fasta!

(WH 40K referens ).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Fjantigaste jag har hört, vilka hårdvarupaket företagen marknadsför som "BF4-ready" har inte AMD att göra med. Trist att återförsäljare som t.ex. Komplett rättat sig efter detta trams (bytt ut Nvidia till AMD), finns ingen konsekvens av att "bryta" detta som inte skulle skadat AMD mer än återförsäljaren.

Det är naturligtvis inte AMD som lägger sig i hur varumärket BF4 används av butiker, det är Electronic Arts.

Och nej, det skulle skada Komplett mer än EA, butiker älskar att få draghjälp med försäljning av direkt av leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

jag säger precis tvärt om! mitt 570 är en pain in the ass... bytar det gärna mot ett 7850 eller dyl för att slippa nvidias horribla drivare...

"Bluescreens, Bluescreens everywhere!"

Du tror inte skiten sitter bakom spakarna då? Det brukar oftast vara så.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Urfånigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Då är det nog all idé att AMD börjar pumpa ut annat än halvdana mellansegment kort.

Exklusivitet suger f.ö.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte helt säker men AMD håller väl titeln för snabbaste grafikkort? Har för mig att Asus ROG Ares II är det snabbaste kortet just nu

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Undrar om detta gäller RAM också.
Vad händer om en dator med AMD-CPU och AMD-GPU inte har AMD-RAM?
AMD har ju sånna nu också...

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har AMDs mjukvaruingenjörer skärpt till sig. Att det ska behöva ta två år innan ens GPU fungerar som den ska, med andra ord det som hände med den nuvarande generationen av grafikkort, är ju inte OK någonstans.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Ja, jo...men sen kom ju Titan och ett gäng från 700-serien....och det var ett tag sedan. Nu har AMD fortfarande sitt 7970 som "monster-kort" och ska 'promota' ett kommande grafiskt mästerverk.

Rimmar lite fel, va? Får se vad AMD har att presentera inatt, därefter lite tester som inte AMD själva har gjort och sen nåt halvår eller så innan drivrutinerna fungerar.

Som lanserades ungefär 4 månader FÖRE GTX 680. Men du verkar inställd på att hata på AMD bara därför att..

Skrivet av MetalWolf:

Du är dåligt uppdaterad, 58 spel som stöds (ialf sist jag kontrollerade).

bra att du är helt oförstående med segmentet Radeon

Du skrev som om Radeon vore företaget vilket inte är sant. Radeon är en GPU serie framtagen av ATI senare uppköpt av AMD. Företaget heter AMD och segmentet heter prestandasegment eller GPU segment eftersom AMD gör både CPUer och GPUer. Däremot så är Radeon inget företag. Det var själva påpekandet som du totalt bommande. Dessutom hur många nya spel utnyttjar PhysX? Dessutom så kan man köra PhysX även med ett AMD kort bara att beräkningen inte sker med grafikkortet utan med CPUn.

Skrivet av RaZman:

Fjantigaste jag har hört, vilka hårdvarupaket företagen marknadsför som "BF4-ready" har inte AMD att göra med. Trist att återförsäljare som t.ex. Komplett rättat sig efter detta trams (bytt ut Nvidia till AMD), finns ingen konsekvens av att "bryta" detta som inte skulle skadat AMD mer än återförsäljaren.

Du menar som Nvidia beter sig kring PhysX? Och Intel fulkörde i mitten av 2000-talet mot AMD där de lämnade enorma rabatter till affärer som valde att slopa AMD helt och vägrade leverera CPU:er till de som valde att sälja både från AMD och Intel, och på så väg bröt mot ett antal lagar som handlande om fri marknad och konkurrens? Japp.. För det är bara AMD som kastar sand.

Skrivet av Segas:

Ett bra tag, ja det är väl en udda definering, men det är ganska vanligt förekommande i datorvärlden att nytt snabbt blir "gammalt" (därav mitt klumpiga uttryck).

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är väl att gränsen för vad som anses vara ett bra tag inom datorbranschen flyter iväg medan tydligen så är ett bra tag enligt dig en krympande faktor. 4 Månader är ingenting i datorvärlden. Speciellt inte när man tänker på länge det tog för AMD att få ut sina GTX400 kort som ändå floppade rejält.

Skrivet av Pl4yGround:

Du tror inte skiten sitter bakom spakarna då? Det brukar oftast vara så.

Inte när det kommer till AMD. Då ska det klankas ner på allt från deras GPUer till logans färg.

Skrivet av Hellspawned:

Undrar om detta gäller RAM också.
Vad händer om en dator med AMD-CPU och AMD-GPU inte har AMD-RAM?
AMD har ju sånna nu också...

Antagligen samma sak som händer mig när jag har Corsair PSU och Corsair minnen men inget corsair chassi. Absolut ingenting.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds