Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Video är ju både bild och ljud. Är lite nyfiken på vad ni har för ljudinspelningsutrustningar, mikrofoner och sådant?

Själv har jag en Zoom H1 och så en Röde Videomic Pro som jag antingen kopplar till H1 eller direkt i min GH2. Funderar på att skaffa mig någon prisvärd "mygga" för att på ett enklare sätt kunna spela in folk som pratar. Tänker mig då att personen har Zoom H1 i fickan och kopplar myggan till denna så får man synka ljudet i redigeringen sedan. Kanske en Sennheiser ME2?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ME2&utm_source=pris...

Eller finns det något kul på ebay?

Jag har en Zoom H1 som swiz-army-mic eftersom den går att ha till så mycket. Sen har jag en billig mygga som jag kör precis som du tänkt, funkar skitbra.

När det är lite mer noga så har jag en Sennheiser MKE600 shootgun som både kan matas med fantommatning och har AA batteri så jag kan köra den som en röde. Mycket nöjd med den, följde med handtag, två olika shockmounts och en dead cat.

Till det har jag en Tascam DR-100mk2 som är en rent ut sagt djävulskt bra recorder med XLR, line, +48V osv.
Mitt favvo feature med den är att den är uppladdningsbar men det sitter också dubbla AA i den. När batteriet tar slut (efter fera timmar) kopplar den över på AA som backup och tänder en liten lampa utan att avbryta inspelningen. Då har man nån timme på sig att fiska fram laddaren o en skarvsladd.

Tror myggan du länkar till är bra, har en riktigt billig historia, den låter ok så ett känt märke som Sennheiser kommer knappast låta sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Video är ju både bild och ljud. Är lite nyfiken på vad ni har för ljudinspelningsutrustningar, mikrofoner och sådant?

Själv har jag en Zoom H1 och så en Röde Videomic Pro som jag antingen kopplar till H1 eller direkt i min GH2. Funderar på att skaffa mig någon prisvärd "mygga" för att på ett enklare sätt kunna spela in folk som pratar. Tänker mig då att personen har Zoom H1 i fickan och kopplar myggan till denna så får man synka ljudet i redigeringen sedan. Kanske en Sennheiser ME2?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ME2&utm_source=pris...

Eller finns det något kul på ebay?

Finns en norsk tjomme som reviewer en mygga från biltema för typ 20:-. Låter över förväntan.

Kör h1 och en lång shotgunmic själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Finns en norsk tjomme som reviewer en mygga från biltema för typ 20:-. Låter över förväntan.

Kör h1 och en lång shotgunmic själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha denna: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Lj...
19:90 kostar den. Kan köpa en sådan på vårt nya Biltema i Borås (har inte varit och besökt den nybyggda butiken ännu).

Hittade recensionen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Aha denna: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Lj...
19:90 kostar den. Kan köpa en sådan på vårt nya Biltema i Borås (har inte varit och besökt den nybyggda butiken ännu).

Hittade recensionen:
http://www.youtube.com/watch?v=5Hg5WRnWNd4

Lyssnade på den igen i 240p (långsamt internet här). Låter väldigt bra för priset!

Värt att testa hur den låter för 20:- än att testa hur de låter för 200:- om man bara ska testa lite.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

I värsta fall är det en bra backup den dagen man köper en bättre.

Permalänk
Medlem

Zoom H1 spelar in i stereo så nog borde man kunna ha två sådana mikrofoner och spela in i varsin ljudkanal till en H1? Men de spänningsmatas väl från mikrofoningången på inspelaren? Frågan om det funkar med två stycken då? Typfall om jag vill spela in min dotter när hon sjunger och spelar gitarr så sätter jag en på gitarren och en på hennes krage nära munnen. Kan ju dessutom koppla min Videomic Pro direkt till kameran och ställa på stativ i närheten. Man kan ju köpa en hel näve sådana där småmikrofoner, de kostar ju inget. Sedan kan man ju köpa någon bättre mikrofon när man lär sig tekniken.

Lite som man börjar fundera på inspelare med flera ljudkanaler. Visst man kan ha flera Zoom H1. Fast en bärbar dator med ljudingång kanske kan funka det med som inspelningsmaskin. Kanske något med USB-interface om det inbyggda ljudkortet inte duger. Har i och för sig några gamla videokameror som kan få funka som extra ljudinspelare med. Min Canon HV20 borde ha mikrofoningång (då får man en B-kamera också). Man har rätt mycket prylar hemma som kan spela in ljud om man tänker efter.

Just typfallet när hon spelar och sjunger är något jag kan tänka mig leka med. Ofta hörs bara gitarren men sången hörs knappt (där tänker jag myggan kan hjälpa till). Problemet är att barn har så dåligt tålamod så när man väl börjar få till tekniken har de tröttnat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Zoom H1 spelar in i stereo så nog borde man kunna ha två sådana mikrofoner och spela in i varsin ljudkanal till en H1? Men de spänningsmatas väl från mikrofoningången på inspelaren? Frågan om det funkar med två stycken då? Typfall om jag vill spela in min dotter när hon sjunger och spelar gitarr så sätter jag en på gitarren och en på hennes krage nära munnen. Kan ju dessutom koppla min Videomic Pro direkt till kameran och ställa på stativ i närheten. Man kan ju köpa en hel näve sådana där småmikrofoner, de kostar ju inget. Sedan kan man ju köpa någon bättre mikrofon när man lär sig tekniken.

Lite som man börjar fundera på inspelare med flera ljudkanaler. Visst man kan ha flera Zoom H1. Fast en bärbar dator med ljudingång kanske kan funka det med som inspelningsmaskin. Kanske något med USB-interface om det inbyggda ljudkortet inte duger. Har i och för sig några gamla videokameror som kan få funka som extra ljudinspelare med. Min Canon HV20 borde ha mikrofoningång (då får man en B-kamera också). Man har rätt mycket prylar hemma som kan spela in ljud om man tänker efter.

Just typfallet när hon spelar och sjunger är något jag kan tänka mig leka med. Ofta hörs bara gitarren men sången hörs knappt (där tänker jag myggan kan hjälpa till). Problemet är att barn har så dåligt tålamod så när man väl börjar få till tekniken har de tröttnat...

Vet inte, min billiga mygga har ett knappbatteri på kabeln och kommer som mono in i zoomen så det borde gå att ha två med en spliter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Zoom H1 spelar in i stereo så nog borde man kunna ha två sådana mikrofoner och spela in i varsin ljudkanal till en H1? Men de spänningsmatas väl från mikrofoningången på inspelaren? Frågan om det funkar med två stycken då? Typfall om jag vill spela in min dotter när hon sjunger och spelar gitarr så sätter jag en på gitarren och en på hennes krage nära munnen. Kan ju dessutom koppla min Videomic Pro direkt till kameran och ställa på stativ i närheten. Man kan ju köpa en hel näve sådana där småmikrofoner, de kostar ju inget. Sedan kan man ju köpa någon bättre mikrofon när man lär sig tekniken.

Lite som man börjar fundera på inspelare med flera ljudkanaler. Visst man kan ha flera Zoom H1. Fast en bärbar dator med ljudingång kanske kan funka det med som inspelningsmaskin. Kanske något med USB-interface om det inbyggda ljudkortet inte duger. Har i och för sig några gamla videokameror som kan få funka som extra ljudinspelare med. Min Canon HV20 borde ha mikrofoningång (då får man en B-kamera också). Man har rätt mycket prylar hemma som kan spela in ljud om man tänker efter.

Just typfallet när hon spelar och sjunger är något jag kan tänka mig leka med. Ofta hörs bara gitarren men sången hörs knappt (där tänker jag myggan kan hjälpa till). Problemet är att barn har så dåligt tålamod så när man väl börjar få till tekniken har de tröttnat...

Jag gillar ljudet ur inbyggda micken på H1. Du kan inte sätta den framför munnen på henne med ordentligt puffskydd och sedan riktad nedåt mot gitarren så du så att säga fångar ljudet från annan vinkel? Jag är övertygad om att du kan få bra ljud denna vägen också.

Ett alternativ kan vara att hon tänker sången och spelar in den först utan röst och sedan sjunger hon den i badrummet eller om du själv lägger på reverb efteråt. Finns flera alternativ och en Zoom H1 är betydligt mer utrustning än många hade för några år sedan och de lyckades spela in bra saker

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fick till sist bryt på Ken Ross på AX100 forat och sa att jag tyckte han skulle tagga ner en smula. Blev ju lite stel o tråkig stämning eftersom han har typ 25K posts under bältet där och det var min första
Ledsna när han sa att en AX100 inte bara var ljuskänsligare och hade bättre DR än en DSLR men den hade dessutom kortare skärpedjup. Sista spiken var att han i samma veva sa att alla med BMPCC bara överexponerade hela tiden och ingen kunde grada när han gör tveklöst de fulaste filmerna ever.
Typ denna,
https://vimeo.com/89667303

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fick till sist bryt på Ken Ross på AX100 forat och sa att jag tyckte han skulle tagga ner en smula. Blev ju lite stel o tråkig stämning eftersom han har typ 25K posts under bältet där och det var min första
Ledsna när han sa att en AX100 inte bara var ljuskänsligare och hade bättre DR än en DSLR men den hade dessutom kortare skärpedjup. Sista spiken var att han i samma veva sa att alla med BMPCC bara överexponerade hela tiden och ingen kunde grada när han gör tveklöst de fulaste filmerna ever.
Typ denna,
https://vimeo.com/89667303

lol. Haha.. Jag hade precis en omvänd diskussion.

Klart AX100 kan ha bättre DR än en DSLR. Men sen finns det ju mer än en DSLR att välja på. Knappast alla
Kortare skärpedjup - mja, 85mm f/1.2 ?

AX100 gör något med skärpedjupet. Jag tror inte det är optiskt för helvete med oskärpa man kan skapa med den. Jag tror detta är något i cpun som fixar så det ser ut som det gör. Både bra och dåligt.. Sänker lite av kontrollen man har. Dock funkar det bättre när de mesta står på auto vilket det sällan gör

AX100 är ingen gudagåva. Men den är bra. Bättre bild än det mesta. Men knappast så allt annat blir skit. Andra saker har sina styrkor.

Jag hade nyss en diskussion med en kille som ska filma ett bröllop nu på söndag. Samma bröllop jag ska göra.
Han sade att i ren bildkvalité spöar hans 5D mk2 min AX100. Jag försökte förklara för honom varför den INTE gör det och vilka problem den har osv. Då menade han på att hollywood kör 5D numer och att camcordertypen av kamera är för de som inte kan filma..

Suck

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

lol. Haha.. Jag hade precis en omvänd diskussion.

Klart AX100 kan ha bättre DR än en DSLR. Men sen finns det ju mer än en DSLR att välja på. Knappast alla
Kortare skärpedjup - mja, 85mm f/1.2 ?

AX100 gör något med skärpedjupet. Jag tror inte det är optiskt för helvete med oskärpa man kan skapa med den. Jag tror detta är något i cpun som fixar så det ser ut som det gör. Både bra och dåligt.. Sänker lite av kontrollen man har. Dock funkar det bättre när de mesta står på auto vilket det sällan gör

AX100 är ingen gudagåva. Men den är bra. Bättre bild än det mesta. Men knappast så allt annat blir skit. Andra saker har sina styrkor.

Jag hade nyss en diskussion med en kille som ska filma ett bröllop nu på söndag. Samma bröllop jag ska göra.
Han sade att i ren bildkvalité spöar hans 5D mk2 min AX100. Jag försökte förklara för honom varför den INTE gör det och vilka problem den har osv. Då menade han på att hollywood kör 5D numer och att camcordertypen av kamera är för de som inte kan filma..

Suck

// A

Det är som alltid med andra ord
Ska få låna en AX100 snart om allt går vägen, det blir spännande. Förövrigt sitter jag och redigerar en lite video med min nya kamera...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Se på fan. Grattis

Gillade 80-tals filmmusiken.. Spänning

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Allvarligt. Nu är det dags att göra något åt filmandet
Öppna en tråd på voodoo om att hitta en författare så gör vi ett projekt i sommar.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Appropå inget.. Sitter och läser igen om FS100. Kan den inte köra 25 fps ?

Edit:

Never mind. Det kan den.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Se på fan. Grattis

Gillade 80-tals filmmusiken.. Spänning

// A

Tackar

Skrivet av Holck:

Allvarligt. Nu är det dags att göra något åt filmandet
Öppna en tråd på voodoo om att hitta en författare så gör vi ett projekt i sommar.
// A

Taget, sen måste du ju ta dig till Västerås på Power Meet då det ska filmas bilar för fulla muggar.
Kan ju bli en bärs eller två också.

Skrivet av Holck:

Appropå inget.. Sitter och läser igen om FS100. Kan den inte köra 25 fps ?
Edit:
Never mind. Det kan den.
// A

I over crank dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tackar

Taget, sen måste du ju ta dig till Västerås på Power Meet då det ska filmas bilar för fulla muggar.
Kan ju bli en bärs eller två också.

I over crank dessutom

Ja, klart det blir power meet. V8 <3
Just bärs - är lite osäker om jag klarar en hel varm dag på bara 2 öl Den hinner ju avdunsta

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ja, klart det blir power meet. V8 <3
Just bärs - är lite osäker om jag klarar en hel varm dag på bara 2 öl Den hinner ju avdunsta

Oj, slant på tangetbordet, ett par flak bärs skulle det stå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Oj, slant på tangetbordet, ett par flak bärs skulle det stå

Naturligtvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Kanske skulle man handla ett par A/B/C-kameror av dessa... mest för att ha för lite kul...

http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-broadcastcameras/cat-cinealt...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kanske skulle man handla ett par A/B/C-kameror av dessa... mest för att ha för lite kul...

http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-broadcastcameras/cat-cinealt...

Köp en F3, de finns ju under 40K

Permalänk
Medlem

Fan ligger en FS700 för 59 på blocket, efter att ha testat detta vill jag ha mer slowmo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fan ligger en FS700 för 59 på blocket, efter att ha testat detta vill jag ha mer slowmo

https://www.youtube.com/watch?v=jJNsHCG8rjA

Detta sade jag ju till dig för en månad sedan

Fan, nu ser du hur snålheten slår tillbaka

(det är ju småpengar vi snackar - eller inte)

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Detta sade jag ju till dig för en månad sedan

Fan, nu ser du hur snålheten slår tillbaka

(det är ju småpengar vi snackar - eller inte)

// A

Njae 19 vs 59 är ju en viss skillnad. Kan köpa en FS700 nästa år så 7Q recordern hinner sjunka i pris, med den får man ju 4K Raw ur en 700

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad använder du för denoiser?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vad använder du för denoiser?

// A

Magic Bullets men den suger, skulle ha skaffat Neat Video om det var idag (ska skaffa det ändå nån dag, har inte blivit av bara).

BTW, dags att gå ut en sväng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Magic Bullets men den suger, skulle ha skaffat Neat Video om det var idag (ska skaffa det ändå nån dag, har inte blivit av bara).

BTW, dags att gå ut en sväng

http://forumbilder.se/DD358/dsc00111.JPG

Din kamera ser fetare ut än min =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fick till sist bryt på Ken Ross på AX100 forat och sa att jag tyckte han skulle tagga ner en smula. Blev ju lite stel o tråkig stämning eftersom han har typ 25K posts under bältet där och det var min första
Ledsna när han sa att en AX100 inte bara var ljuskänsligare och hade bättre DR än en DSLR men den hade dessutom kortare skärpedjup. Sista spiken var att han i samma veva sa att alla med BMPCC bara överexponerade hela tiden och ingen kunde grada när han gör tveklöst de fulaste filmerna ever.
Typ denna,
https://vimeo.com/89667303

Försöker hitta forumet. Vilket form? Avs?

Edit: hittade. Haha, bra!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fet är ju inte alltid bra, kommer nog fortfarande spana på små videokameror också
Tog upp min Sony A7 idag för att ta den där bilden, fy fan va liten den är efter att man hållit i FS100an ett tag

Skrivet av Holck:

Försöker hitta forumet. Vilket form? Avs?

Edit: hittade. Haha, bra!

// A


Nu kanske jag var lite dryg där men efter att ha läst alla tusen jäkla inlägg från den där "experten" så gick det inte att vara tyst längre