Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fet är ju inte alltid bra, kommer nog fortfarande spana på små videokameror också
Tog upp min Sony A7 idag för att ta den där bilden, fy fan va liten den är efter att man hållit i FS100an ett tag


Nu kanske jag var lite dryg där men efter att ha läst alla tusen jäkla inlägg från den där "experten" så gick det inte att vara tyst längre

Jag formulerade ett svar men har inte postat:

Why comparing post counts for being accurate? Steven Spielberg's camera team probably has no posts and I'm sure they know more than most of us. I rather spend my time filming to be better than telling others how to be come better by theory. A high post count means, by my words "More talking, less hockey".
Sharing knowledge is key but with practical experience - other than backyard footage in auto mode.

Clips with overexposure doesn't mean a bad shot. There are many circumstances where overexposures are inevitable thus leaving clipped areas. Today for example, I tried out 64GB Sandisc 45MB/s card in AX100 in order to confirm no dropped frames etc for a wedding shot tomorrow. The sky is cloudy and even to my hawk eyes I can't distinguish any details. Would this be a bad shot? An overexposure can be a bad shot as well as a 100% representation of current environment. But since the introduction of DSLRs back in 2003-2005 (EOS 300D f.ex) people always pointed out overexposures in order to turn a picture down. Like a trend that came and unfortunately stayed.

I for one is not fund of looking for any missed parts in a shot since I look at the actual interesting subject. My experience professionally in filming is 3000ft of 16mm, 2 commercials digitally and countless hours of private content. But it's not my profession. I'm a low-level (asm) programmer and network/unix engineer but with a huge interest in photography in both stills and motion pictures.

For me, grading is not to favour everyone else taste and to try and represent 100% accuracy. Grading is about creating the environment for the clip and bring a picture emotion in conjunction to lines of the talent. How would the movie "The ring" look in strong saturated colors? Blue/green creates horror etc.

What I'm trying to say is that the grading subject is a preference at an individual stage and people can argue for hours what's right and what's wrong. Nothing is wrong. It's an expression of what you saw or a creation of environment..

I have the FDR-AX100 and I would easily trade it for GH4, BMP4K or any other 4K camera which are better (I don't like sharpness - I like details, sharpness can be fixed in post anyhow). I bought it because I wanted one package with everything since I'm tired of travelling with bags full of lenses, ND, pols, sound, mics, anamorphic lenses and whatever stuff I might need. FDR-AX100 doesn't give me the perfect acquisition but as a compromise - it delivers perfectly.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

A high post count means, by my words "More talking, less hockey".
.

LOL, bästa biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

LOL, bästa biten

Fanns absolut inga som helst sparkar att dela ut i det hela

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Sitter med ett stort ilandsproblem. Jag har en steadicam merlin som jag ofta använder. Dock har jag alltid kört den handhållet eller på axelstativ. Dock förstör axelstativet en del då den är helt stum.

Klurar på att skaffa denna: http://www.ebay.com/itm/271359401154

Vad tror Ni?

Originalet kostar 11-15k och jag tycker det är lite saftigt för ett tillbehör till ett tillbehör

En del påstår att den inte funkar med Merlin medan andra säger att den gör. En del säger en sprint måste bytas - andra säger att den ingår. En del säger att den är väldigt bristande medan andra säger att den är det bästa som hänt sen uppfällbar toalettring inrättades.

Vad tros?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Sitter med ett stort ilandsproblem. Jag har en steadicam merlin som jag ofta använder. Dock har jag alltid kört den handhållet eller på axelstativ. Dock förstör axelstativet en del då den är helt stum.

Klurar på att skaffa denna: http://www.ebay.com/itm/271359401154

Vad tror Ni?

Originalet kostar 11-15k och jag tycker det är lite saftigt för ett tillbehör till ett tillbehör

En del påstår att den inte funkar med Merlin medan andra säger att den gör. En del säger en sprint måste bytas - andra säger att den ingår. En del säger att den är väldigt bristande medan andra säger att den är det bästa som hänt sen uppfällbar toalettring inrättades.

Vad tros?

Den är säkert helt reko men jag har svårt att se mig själv använda en särskilt ofta. 2500 var ju väldigt överkommligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är säkert helt reko men jag har svårt att se mig själv använda en särskilt ofta. 2500 var ju väldigt överkommligt.

Jag har kört många shots på jib när det är kortare åkningar samt lite mer levande filmning av stillastående objekt.
Min jib är 12ft så man kan få ganska reko längd för vissa shots när folk ska gå framför.

Men jag vet inte - är sugen på att extrautrusta min merlin. Ska ta och balansera den för min FDR-AX100 så får vi se om jag tycker det är jobbigt. Jag brukar köra 5D mk2 med 16-35mm på den och de tillsammans väger nog närmare 1,5kg - 0.5 mer än AX100. Inte mycket men man känner skillnaden efter 3h

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fet, kan ju vara värt det när man har ett gäng rullar med kul material. Vet inte vad det kostar att lämna in sånt där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fet, kan ju vara värt det när man har ett gäng rullar med kul material. Vet inte vad det kostar att lämna in sånt där.

Han har väl 20 fullstora rullar. Vet inte hur mycket det är men det är en hel del. Kan han få detta scannat och fixat så blir det nice.
Måste finnas billigare alternativ än denna dock. 18k är för mycket pengar. Han kan iofs öppna business

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fick kolla den i 144p här på 256Kbitaren och det hackade =/

Missade nog lite av poängen då det avbröts hela tiden. Du får samla alla filmer jag missat så jag kan se dem när jag kommer hem

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Aha denna: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Lj...
19:90 kostar den. Kan köpa en sådan på vårt nya Biltema i Borås (har inte varit och besökt den nybyggda butiken ännu).

Hittade recensionen:
http://www.youtube.com/watch?v=5Hg5WRnWNd4

Jag har nu köpt biltemas mygga och den är helt klart värd sina 20 kr. Rent kvalitetsmässigt (om den kommer att hålla eller gå sönder) vet jag inte men den låter helt OK. För inspelning av någon som pratar så duger den. Jämför man med inbyggda mikrofonerna i min Zoom H1 då märker man att de allra högsta frekvenserna klipps bort (s-ljuden är inte lika vassa) men å andra sidan blev talet nästan tydligare när man slapp irritera sig på vassa s. Antagligen klipper den även låga frekvenser men ibland kan det vara bra om man vill slippa störande lågfrekventa bakgrundsljud.

Jag kommer använda den som "mygga" och då får den komplettera min Röde Videomic Pro på kameran som får fånga in bakgrundsljuden. Myggan placerar jag nära munnen på den som pratar eller sjunger. Sedan får man väl mixa ihop det på något bra sätt i datorn när man redigerar.

Testade den även som gitarrmikrofon på en akustisk gitarr. Det var inte så bra att nypa fast den i kanten på lufthålet i gitarren för det fick hela gitarren att låta distat när mikrofonen vibrerade (det lät illa även på riktigt, inte bara i mikrofonen). Men så nöp jag fast den i byxbenets tyg istället och då blev det ganska OK ljud där också. Kanske går det att fixa något smart mikrofonfäste på gitarren så det inte påverkar ljudet hos gitarren men det här var ju ändå mer bara som en snabbtest.

Mikrofonen är mono men både höger och vänster kanal blir sammankopplade när man kopplar in den i Zoom H1. Jag har nu köpt en adapter 2 stycken 3,5 mm hona till en 3,5 mm hane med korta sladdar mellan anslutningarna på biltema för 15 kr samt en lödbar 3,5-mm plugg för 10 kr (tänker löda om 3,5 mm-proppen). Adaptern är avsedd att koppla två hörlurar till en hörlursutgång men jag ska modda den så att jag kan få två mikrofoner separerade till varsin ljudkanal. (Omoddad blir mikrofonerna parallellkopplade vilket inte är lika bra). Modden tänker jag mig består i att klippa ledaren för höger kanal från ena mikrofonen och vänster i andra miken. Visst det kan man väl göra i mikrofonens kabel men gör jag det i adaptern istället slipper jag sabba mikrofonens kablage.

Jag kanske lägger upp någon demo på YouTube så småningom. Antagligen är en dyrare mygga bättre på alla sätt och vis men jag tvivlar på att det går att hitta någon som är mera prisvärd. En billig mygga är ju bättre än ingen alls. Biltemas mygga i kombination med Zoom H1 inspelare funkar bra. Om jag lyckas modda adaptern så kan jag få två myggor separerade till varsin ljudkanal som tillbehör till min Zoom H1 för endast 65 kr plus lite tid lagd på moddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar ju bra, för 20-spänn ser jagingen anledning till att inte köpa 2st nästa gång jag är där. Man vet aldrig vad som händer eller när en extra mic kan komma till pass.
Ser fram emot demo

Permalänk
Medlem

Kul att de funkar bra. Jag har en fin mygga men den prasslar mycket. Tror den är mycket känslig vid beröring..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Filmat bröllop och är mitt i det. Övriga fotografer tittar surt. Helt klart värdelöst utan riktigt videostativ. Nöjd hittils.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kul att de funkar bra. Jag har en fin mygga men den prasslar mycket. Tror den är mycket känslig vid beröring..

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att lyssnat lite mera så är den inte så jättebra att spela in gitarren (jag får mycket mer levande ljudbild från min Videomic Pro men den är ju typ 75 gånger dyrare). Som sagt var den duger som komplement för att spela in någon som pratar där huvudsyftet är att det ska höras vad som sägs. Upplevde den inte så mycket känslig för beröring men har inte provat att ha den gömd under kläderna och det är väl då det kan bli prassligt.

Känns som jag ändå vill ha en mygga som är bättre än biltemas utan att kosta skjortan.
Googlat fram denna som jag tycker ser prisvärd ut: http://www.naiant.com/xxspecification.html
De tillverkas för hand vid beställning så det tar väl ett par veckor att få den levererad.
De har ganska hög känslighet också vilket är bra för min Zoom H1 som är lite väl brusig vid låga insignaler.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi ju egentligen filma mer och köpa mindre. Men watzup med Panasonics 4K kompakt!
http://www.43rumors.com/ft4-panasonic-lx8-will-have-shoot-4k-...

Permalänk
Medlem

Jag gradar alltid allt innan jag börjar redigera med proxies osv. Kanske inte rätt men så gör jag.

Dock saknar jag min spelpc nu som gör 30-40 fps...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

6 timmar var ju kanske i saftigaste laget

Permalänk
Medlem

Min macbook pro är en i7 2.8GHz med 16GB ram. Senaste modell.. och den är inte direkt snabbaste jag använt Den är bra - no snack about it men just på dessa saker är den oerhört trött.

Får väl redigera imorgon. Proxyimporten lär väl ta flera timmar den också.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Liten test av biltemas mikrofon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag formulerade ett svar men har inte postat

Fan ångrar att jag inte sparade min lilla rant till idag istället.
En lirare undrade om det skulle vara möjligt att ställa en Picture Profile i GH4 till att likna AX100 antagligen för att ha dem som A-cm b-cam utan correction.

"With color balance, noise reduction, sharpness, S-curve (highlight/shadow), "master pedestal" and other parameters all easily selectable."

Och ja det lär ju gå alla tiders men det är lite lurigt. En kille som Frank Glencairn fixar det säkert på en eftermiddag. Men nä, experten själv som ägt bägge och proffs som han är har minsann till och med testat med manuell vitbalans.

"...but again I couldn't. Even using MWB didn't result in colors..."

Shoot me, och jag kan ju inte säga något för då¨framstår jag ju som värsta mobbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fan ångrar att jag inte sparade min lilla rant till idag istället.
En lirare undrade om det skulle vara möjligt att ställa en Picture Profile i GH4 till att likna AX100 antagligen för att ha dem som A-cm b-cam utan correction.

"With color balance, noise reduction, sharpness, S-curve (highlight/shadow), "master pedestal" and other parameters all easily selectable."

Och ja det lär ju gå alla tiders men det är lite lurigt. En kille som Frank Glencairn fixar det säkert på en eftermiddag. Men nä, experten själv som ägt bägge och proffs som han är har minsann till och med testat med manuell vitbalans.

"...but again I couldn't. Even using MWB didn't result in colors..."

Shoot me, och jag kan ju inte säga något för då¨framstår jag ju som värsta mobbaren.

looooool... Ja, så är det. Ibland får man låta bli att vara het på gröten. Nu hade du haft chansen att sågat av bägge benen. Regga ny user och skriv igen Hade jag gjort. Han verkar ju inte ha alla planeterna i systemet..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

looooool... Ja, så är det. Ibland får man låta bli att vara het på gröten. Nu hade du haft chansen att sågat av bägge benen. Regga ny user och skriv igen Hade jag gjort. Han verkar ju inte ha alla planeterna i systemet..

En jänkare som inte har alla stjärnor på flaggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

En jänkare som inte har alla stjärnor på flaggan

Haha

Ligger väl i jänkarnas natur att inte ha alla tallrikarna i skåpet?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ett bröllop senare med FDR-AX100:

Dagtid:

DR går inte att jämföra med BMPCC. För att få någorlunda ljust inomhus är ljuset från fönster helt blown-out. Om jag kunde uppskatta skulle DR ligga på maximalt 10 fstop. Kanske mindre. Kameran klarar inte att hantera detta på samma sätt som BMPCC. Detta betyder inget egentligen men klart irriterande jämfört med vanan man har från BMPCC. Speciellt med RAW kan man lätt klara dessa situationer. Nu är solen MYCKET kraftfullare här i Mellanöstern då solen nästan står i zenith så kanske inte rättvist att jämföra.

Jag exponerar med 95% zebra precis tills överexponeringen är borta. Gammal vana med ETTR. Ibland måste jag kliva över detta för att få rum eller områden att bli rätt som är av vikt. Husen här är ofta i orange sten vilket såklart gör situationen värre.

Dagtid styr jag med snabbratten bländare och använder ND. Jävlar vad gött med inbyggdt ND. ++++

Överlag blir klippen utmärkta. Kraftig skärpa och DOF är farligt nära DSLR - kanske t.om mer. Kameran vid lite zoom kan ge mig fokusdjup på objekt som befinner sig 30 meter bort. Detta kan inte en DSLR. Fantastiskt kul!

Men bilden dagtid.. jösses. Det är fantastiskt att se brudens hårstrån och inte bara hår.

Kvällstid:
Denna kamera ser i mörker. Fantastisk att använda kvällstid. Jag ändrar om snabbratten att styra gain och lämnar bländaren på runt f/4. Gain drar jag till +25dB utan direkt brus. Försöker ligga på under 20 vilket i regel fungerar bra. Men denna kamera är en nattuggla. Pga större bländare har jag missat fokus pga dess DOF. I EVF visas att jag har satt fokus på 70meter..... wtf?! Oändligt ligger på en bit över 100 meter. I vidaste läget ligger det på dryga metern.

Inspelat ljud är helt OK men går inte att jämföra med min Zoom som jag monterat uppe på.
IS arbetar effektivt i standardläget och ännu bättre i clearläget.
I standardprofilen gillar jag inte riktigt hur hudtoner ser ut men jag fixade detta i efterhand och fick till väldigt bra hudtoner.

Den var jättelätt att arbeta med för bröllop. Tyvärr var jag själv för min video och fick sura miner från de som filmade med 6D. Inombords vet jag deras resultat och kan mest småle lite då jag vet att min codec håller bättre, min kvalité är bättre och att jag har allt i ett paket med fokushjälp och elektrisk zoom.

Jämfört med att ha filmat bröllop med DSLR (5D + 16-35/24-70/70-200/50/85mm) samt BMPCC (8-16/16/35/50mm) och fick välja någon av dessa kameror hade jag ALLA dagar i veckan valt FDR-AX100 pga allt i ett och hur smidig den var att arbeta med. Jag fick 48 minuter färdig film ur den (ca 2h content) på ett 64GB kort (som fylldes halvvägs) och ett batteri. Slå den 5D och BMPCC!

Jag kan skriva betydligt mer men håller det ganska kort med ett par anmärkningar enligt ovan.

5D får 5/10 för bröllop.
BMPCC får 3/10 för bröllop.
AX100 ger jag 8/10 för bröllop.

Detta är för kvalité och smidighet och hur lättarbetat det är.

Enda gången rolling shutter har givit mig problem är vid typ 300mm motsv. zoom och snabba pans.
Annars syns INGET på något av klippen jag använt mig av.

80% av klippen är manuellt fokuserade. Vid snabba rörelser eller objekt som går mot en slog jag på AF och detta är klockrent. Fungerar dock inte så bra när folk rör sig framför kameran så därför är MF absolut ett måste i nästan alla fall!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Lät grymt kommer du kunna visa lite resultat?

Permalänk
Medlem

Ja att kameran är lätt att hantera och arbeta med är nog oftast mycket mer värt än att den ger den absolut bästa bilden. Verkar som AX100 har både och då, bra bild och hanterbarhet. Bra recension Holck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Lät grymt kommer du kunna visa lite resultat?

Jadå.
Slutvideon blev 21GB. H.264
Ska dra ihop några klipp. 64Kbit upplänk funkar inte att ladda upp film. Är tillbaka 16e.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM