Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem

Alltså klippet när de backar ut från fönstret..... jag dog typ.

Permalänk
Medlem

Nån använde hjärtstartaren vi har på kontoret så jag vakna och hittade 4K versionen, dog igen.

Permalänk
Medlem

Jösses!! Behöver en sådan

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Men va fan, man ska vara realistisk. Jag har sett tokgött material från Arri Alexa. Jag har också använt en sådan och således fått ut filerna ur en sådan. Materialet är ungefär i mångt och mycket vad jag får ur min BMPCC. Faktiskt, detta är inget konstigt.

Sen ska man ha i åtanke att både de som gjort videon ovan och de som gör postprocessingen är riktigt duktiga colorister.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Självklart är det inga sopor som gjort filmen och de är +50 i crewn men det gör inte 120fps 4K med 14stop mindre snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Självklart är det inga sopor som gjort filmen och de är +50 i crewn men det gör inte 120fps 4K med 14stop mindre snyggt

Du har så rätt

Läs PM btw.

I övrigt, nu är det fler likn. BMD på G...

http://nofilmschool.com/2014/09/apertus-axiom-beta-crowdfundi...

Med mycket features och kraftigt modulär. Är inte sugen på att hjälpa till då jag har svårt för att köpa saker "först" när det gäller sådant okänt som detta.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du..

Det där med URSA.... Kanske man skulle lägga på hyllan. Jävla Sony. Fan vad de är på hugget..
Ev. ska jag till Japan.. Nu ska jag bara hitta $8000...

Då kommer frågan.. Vad gör eg. Canon? Tycker de att de är klara med 1D C och C500? De är ju helt borta? (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du..

Det där med URSA.... Kanske man skulle lägga på hyllan. Jävla Sony. Fan vad de är på hugget..
Ev. ska jag till Japan.. Nu ska jag bara hitta $8000...

Då kommer frågan.. Vad gör eg. Canon? Tycker de att de är klara med 1D C och C500? De är ju helt borta? (=

Jag hade nog hellre haft en URSA men ska jag vara riktigt ärlig skulle jag hellre köpa en BMPC och ha +25 000 kvar till tillbehör. URSA blir overkill för ett one man band.
60fps kan jag klara mig utan och inom de där 25000 extra ryms ju en GH4 eller A7s för slowmo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag hade nog hellre haft en URSA men ska jag vara riktigt ärlig skulle jag hellre köpa en BMPC och ha +25 000 kvar till tillbehör. URSA blir overkill för ett one man band.
60fps kan jag klara mig utan och inom de där 25000 extra ryms ju en GH4 eller A7s för slowmo.

Det finns ju även FS100-replacement enligt uppgift. Så, vi får se. Jag ska bli produktiv först så får vi se

Ska jag köpa en sådan här ska jag inte köpa det för lek. Då ska jag fanimej ha något som bringar in pengarna för vad jag kan dra in med det jag gör idag... Vilket jag har en del dop osv ev. på väg in. Blir en sparplan för den.

Tänker inte slösa sparpengar / avbetalning / lönepengar / nudlar på sådan utan den ska kunna betalas av filmjobb..
När jag väl befinner mig inför inköp så har både denna och URSAn testats av ordentligt vilket innebär att jag kan jämföra modellerna på annat sätt än på pappret och ett par demovideos..

Pros and cons så att säga

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Det finns ju även FS100-replacement enligt uppgift. Så, vi får se. Jag ska bli produktiv först så får vi se

Ska jag köpa en sådan här ska jag inte köpa det för lek. Då ska jag fanimej ha något som bringar in pengarna för vad jag kan dra in med det jag gör idag... Vilket jag har en del dop osv ev. på väg in. Blir en sparplan för den.

Tänker inte slösa sparpengar / avbetalning / lönepengar / nudlar på sådan utan den ska kunna betalas av filmjobb..
När jag väl befinner mig inför inköp så har både denna och URSAn testats av ordentligt vilket innebär att jag kan jämföra modellerna på annat sätt än på pappret och ett par demovideos..

Pros and cons så att säga

// A

Förövrigt står det på BMDs hemsida just nu att BMPC4K kan skjuta 60fps i 2K. Detta är med 90% säkerhet en felskrivning och gäller studiokameran. Men det är ju IBC nu och de rullar ut nyheter, tänk om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Förövrigt står det på BMDs hemsida just nu att BMPC4K kan skjuta 60fps i 2K. Detta är med 90% säkerhet en felskrivning och gäller studiokameran. Men det är ju IBC nu och de rullar ut nyheter, tänk om

Vore något

Dock så tyckte jag mig se "i" i det där.. Vilket jag har för mig stämmer på SDI-porten. Dock är det vad den ger ut, 50i/60i. Det behöver dock inte betyda att den drar in dessa bilder / sek från sensorn. Kan vara dubblerat.

Står det på fler ställen?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vore något

Dock så tyckte jag mig se "i" i det där.. Vilket jag har för mig stämmer på SDI-porten. Dock är det vad den ger ut, 50i/60i. Det behöver dock inte betyda att den drar in dessa bilder / sek från sensorn. Kan vara dubblerat.

Står det på fler ställen?

// A

Ja det står faktiskt "p" men det står också "talk back" vilket studiokameran har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja det står faktiskt "p" men det står också "talk back" vilket studiokameran har.

Då läste vi inte på samma ställe.

Låter som du säger som om någon råkat kopiera för mycket mellan modellerna

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Nu måste jag ha en intervjumikrofon. Jag söker en mikrofon i slängarna 500-1000:- som filtrerar bort ljud i viss mån runt om men är lämplig som handjagare vid intervjuer.

Tips?

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Sitter och kikar på Röde M3. Verkar ju finemang och kan köra både +48V och internt batteri.

För att förtydliga intervjuförhållandet, intervjun kommer att ske där många andra låter samtidigt. T.ex i lokaler mycket folk samlas. Här behöver jag kunna få bort bakgrundsljudet i den mån det går.

Kanske är M3 en mick som plockar för mycket runt om...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Sitter och kikar på Röde M3. Verkar ju finemang och kan köra både +48V och internt batteri.

För att förtydliga intervjuförhållandet, intervjun kommer att ske där många andra låter samtidigt. T.ex i lokaler mycket folk samlas. Här behöver jag kunna få bort bakgrundsljudet i den mån det går.

Kanske är M3 en mick som plockar för mycket runt om...

Den funkar säkert bra. Viktigaste är att den är nära och att det är tyst runt omkring.
Men vill du dega upp mer cash och ha det som man använder på SR m.m så är Sennheiser MD-21 klar vinnare (ca 4000kr)
En annan som är sjukt bra, minst lika bra som MD-21 men till halva priset och i mycket bättre design så säger jag Electro Voice 635A (ca 2000kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den funkar säkert bra. Viktigaste är att den är nära och att det är tyst runt omkring.
Men vill du dega upp mer cash och ha det som man använder på SR m.m så är Sennheiser MD-21 klar vinnare (ca 4000kr)
En annan som är sjukt bra, minst lika bra som MD-21 men till halva priset och i mycket bättre design så säger jag Electro Voice 635A (ca 2000kr)

De ligger dessvärre lite utanför prisbilden jag har föreställt mig. Däremot fick jag precis upp ögonen för en som heter Röde Reporter Mic

https://www.youtube.com/watch?v=kaOSJmhnS_Q

Vad tror du om sådan?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

De ligger dessvärre lite utanför prisbilden jag har föreställt mig. Däremot fick jag precis upp ögonen för en som heter Röde Reporter Mic

https://www.youtube.com/watch?v=kaOSJmhnS_Q

Vad tror du om sådan?

Den är nog bra, Röde brukar göra bra grejer.
Jag personligen hade hellre lagt till 700kr för den jag nämnde tidigare om jag kände att jag kunde klara mig med endast phantommatning. Annars kan tex Röden vara ett smart köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är nog bra, Röde brukar göra bra grejer.
Jag personligen hade hellre lagt till 700kr för den jag nämnde tidigare om jag kände att jag kunde klara mig med endast phantommatning. Annars kan tex Röden vara ett smart köp.

Jag har ingen fantommatning på kamerna jag ska koppla den till.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hmm, min gamla post kom aldrig in.

Jag mottager en Röde Reporter ikväll. Så, kommer att göra ett test i olika miljöer asap för att se om detta är något att ha

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

http://www.canonwatch.com/canon-ef-24-105mm-f3-5-5-6-stm-lens...

En budgetvariant av 24-105 f/4 L, standard/entrysortimentet med STM-motor - även för fullformat.

Perfekt för de som vill filma men inte vill lägga pengarna vad L kostar.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det kom en 24/2.8 pancake också, trevligt.
Men Panasonic ägde Photokina idag imo, 7Dmkii var ju heltrist.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte, jag har sett den men njaee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det kom en 24/2.8 pancake också, trevligt.
Men Panasonic ägde Photokina idag imo, 7Dmkii var ju heltrist.

Jo, såg den också. Ja, jag vetifan, Canon lanserar samma produkter om och om igen. Jag ser ingen direkt vits med dem just nu. Kanske tittar på videobiten bara då min 5D duger fint som fotokamera. Och, på videosidan händer det inte så mycket =/

Skrivet av Nisse-Tuta:

Det vet jag inte, jag har sett den men njaee

Är inte så intresserad jag heller då jag har AX100 men blev ändå förvånad varför jag inte sett något

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fan, vill ha ett objektiv typ 17-70 mm f/2.8 genom hela registret, med IS och utan att objektivet växer i storlek, dvs, intern zoom. Är så jäkla jobbigt att byta gluggar när man har en mattebox framför och zooma går inte om man satt ett filter ivägen =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fan, vill ha ett objektiv typ 17-70 mm f/2.8 genom hela registret, med IS och utan att objektivet växer i storlek, dvs, intern zoom. Är så jäkla jobbigt att byta gluggar när man har en mattebox framför och zooma går inte om man satt ett filter ivägen =/

Hur är det med Tamrons 24-70? minns inte om den expanderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fan, vill ha ett objektiv typ 17-70 mm f/2.8 genom hela registret, med IS och utan att objektivet växer i storlek, dvs, intern zoom. Är så jäkla jobbigt att byta gluggar när man har en mattebox framför och zooma går inte om man satt ett filter ivägen =/

Hoppa objektivet o ta denna istället
http://www.blocket.se/vasternorrland/RED_ONE_MX_Mysterium_kam...