Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kan nog vara så. Mest för att förstå - vad tycker du om AX100?

Kameran gjorde mig sugen tills jag började läsa och titta.. Nu låter jag tiden rulla vidare. NAB2015

// A

FDR-AX100 firmware update
The FDR-AX100 will also support XAVC S 4K 100Mbps high-bitrate recording through a firmware update scheduled for March 2015.

http://presscentre.sony.eu/pressreleases/capture-every-detail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

FDR-AX100 firmware update
The FDR-AX100 will also support XAVC S 4K 100Mbps high-bitrate recording through a firmware update scheduled for March 2015.

http://presscentre.sony.eu/pressreleases/capture-every-detail...

Jösses! Jag satt och kikade på nya kameran där det stod att den hade högre bitrate och klurade på wtf?...

Så, jag var nästan säker på att detta skulle komma. Tack!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ja, nu får du förbereda en före och efter video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja, nu får du förbereda en före och efter video

Det ska jag göra. Får avvakta tills den kommer bara

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den här är fan lika intressant som JVCs med utbytbara gluggar,
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007501988/jvc-gy-hm2...

Jag har sett den men inte läst direkt. Vad reflekterade du över?
Såg att den hade en gemytlig codec, XLR, SDI <3.

Däremot har den en 1/2,3" sensor. Detta innebär att du har samma som i din mobiltelefon.
Nu kanske den inte har en Sonysensor men om du kikar på FDR-AX1 som delar sensor med din mobil
så ser du hur dess lowlight performance är..

Jag är på jakt fortfarande efter en till kamera med 4K. Jag har inga problem med en kamera som denna med
allt inbyggt sålänge den ger MINST samma djup i bilden som AX100:an.

Har du hittat någon exempelfilm?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fast denna ÄR ju ändå inte fel..

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007501986/jvc-gy-ls3...

En liten rulle i HD med kameran ovan:

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Vetifan. Jag har börjat uppskatta mitt allt-i-ett-paket med AX100:an.
Jag filmar knappt med BMPCC förutom i vissa specifika fall...

Det är så bekvämt att lägga den i en låda + ljudutrustning. Jag kan ha med mig

* Laptop
* Ljudinspelare
* Mikrofon
* Tripod liten
* Mixerbord
* Laptop
* Monopod
* Ev mattebox vid behov
* Steadicam utan arm/väst
Allt detta kan jag ha med mig i en karbinväska och utan mixerbordet klarar jag vikten på 8kg.

Kvalar JVCn in med samma egenskaper och ett 17-55 / 24-105 L så är det en win, framförallt
då jag inte behöver extern inspelare med mig längre...

mmm... C100:an är det ultimata (fast vill ha 4K) men denna ser inte dum ut alls..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte med Jvc GY-HM200E är en liten kamera med alla reglage, xlr, sid, 422, 4k osv. Typ en XF100 på steroider.
Då tänker jag inget på film look eller skärpedjup utan ren camcorder med video look. Perfekt för resor, nyhetsgrejer, BTS osv.

Men jag håller med storebrodern är riktigt fin. Hade tagit den före tex FS7 eftersom dens pris är bar mycket lättare att motivera för hobby/lite frilans. Hade tagit den före C100 också.

Bägge verkar vara mest bang for the buck i sina respektive segment just nu. Men då har jag iofs knappt sett några bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det jag tänkte med Jvc GY-HM200E är en liten kamera med alla reglage, xlr, sid, 422, 4k osv. Typ en XF100 på steroider.
Då tänker jag inget på film look eller skärpedjup utan ren camcorder med video look. Perfekt för resor, nyhetsgrejer, BTS osv.

Men jag håller med storebrodern är riktigt fin. Hade tagit den före tex FS7 eftersom dens pris är bar mycket lättare att motivera för hobby/lite frilans. Hade tagit den före C100 också.

Bägge verkar vara mest bang for the buck i sina respektive segment just nu. Men då har jag iofs knappt sett några bilder.

Jag förstår din tanke. Jag har ju redan en sådan kamera i min AX100. Dock inte 422. Jag är ute efter S35 - annars gör jag bättre i att köpa XLR-kontakter samt en till AX100 alt. reportervarianten av den.

Ska ändå vänta tills canon kommer ut med något. Kanske kommer det en XF100 med 4K, 422 HD, ND, S35 med EF-mount.. Då blir den min direkt!

(såvida den inte prissätts efter C500)

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

http://www.canonrumors.com/2015/02/more-confirmation-eos-c300...

Hoppas Canon utmanar FS7 rejält på prestanda, raw, codec och pris. Gör de det och levererar lika utsökt 4K som HD så är denna kanske något som tar bort siktet jag har mot BMP4K (eller efterföljare) och FS7.

Våren har mycket kul att visa upp..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

AX100 är väl väldigt trevlig i allt förutom den daterade sensorn.. Den är inte så rolig på höga ISOn.. Aggressiv prissättning från Canon innebär nog inte priser i samma klass som GY-LS300C, JVC försöker ju desperat ta tillbaka den ställning de hade när GY-HM7XX var med i sammanhanget. Då blir det mycket bang-for.. Så länge branschfolk köper Canons C-serie tror jag de fortsätter på samma spår. De har ju inte överraskat på DSLR-sidan sedan första 5D..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

AX100 är väl väldigt trevlig i allt förutom den daterade sensorn.. Den är inte så rolig på höga ISOn.. Aggressiv prissättning från Canon innebär nog inte priser i samma klass som GY-LS300C, JVC försöker ju desperat ta tillbaka den ställning de hade när GY-HM7XX var med i sammanhanget. Då blir det mycket bang-for.. Så länge branschfolk köper Canons C-serie tror jag de fortsätter på samma spår. De har ju inte överraskat på DSLR-sidan sedan första 5D..

Jag har haft AX100 i ett år. Den är trevlig upp till 27dB. Runt där börjat bruset bli påtagligt. Detta är mycket lätt att ta bort i Resolve dock så jag kör med gott samvete upp emot 30dB gain.

I värsta fall kan man kliva ned på slutarvinkeln lite från 180° till i värsta fall 360° om det är långsamma scener så, nae, jag har inga problem med mörkerseendet alls med min.

Det var mest bara en åsikt från Nisse-Tuta jag tänkte på för att se vad han ser och så vidare. Olika åsikter

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Stoppa pressarna!
http://www.43rumors.com/ft4-new-af101-successor-to-be-announc...

Men om JVCs nya MFT med s35 levererar så måste den här vara väldigt konkurenskraftig i prissättningen. Dock tror jag folk skulle köpa Panasonic före JVC på samma sätt som folk köper Kanicon före Panasony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Stoppa pressarna!
http://www.43rumors.com/ft4-new-af101-successor-to-be-announc...

Men om JVCs nya MFT med s35 levererar så måste den här vara väldigt konkurenskraftig i prissättningen. Dock tror jag folk skulle köpa Panasonic före JVC på samma sätt som folk köper Kanicon före Panasony.

Ah shit! Nu är det på G. Fan vad jag älskar alla spekulationer inför NAB. Jag vill ha en 4K med XLR, utbytbara gluggar osv.
C300 mk2 (rumor) verkar uppfylla mina krav men .. 100k är saftigt och jag undviker det gärna.

Så nu, nu finns JVC's S35/MFT/4K med XLR - och sen denna.. Om denna verkligen kommer så är risken stor att jag vänder blicken för Panasonic har visat att de kan leverera! JVC's verkar inte ens ha kommit ut än! =/

Sen dess DR verkar ju smiska lite på Vision3-film och Red's HDR/xHDR/HDRX eller wtf det nu heter.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Såg bra ut!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

När du ändå handlar kanske du är intresserad av en lite äldre men billig 4K-kamera?

http://www.tradera.com/item/1408/226279212/fint-kamera-4k-med...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

När du ändå handlar kanske du är intresserad av en lite äldre men billig 4K-kamera?

http://www.tradera.com/item/1408/226279212/fint-kamera-4k-med...

Har redan en sån

Permalänk
Medlem

BTW för den som känner ångest av att behöva köpa the latest and greates, min gamla kärra dög tydligen gott
http://www.sonyalpharumors.com/oscar-winner-citizenfour-has-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

BTW för den som känner ångest av att behöva köpa the latest and greates, min gamla kärra dög tydligen gott
http://www.sonyalpharumors.com/oscar-winner-citizenfour-has-b...

Jag måste ha grym hårdvara då jag inte kan hantera sämre och göra det bra. Så, jag måste ha bra från början

Sen kan man ju kolla på dessa bilder från senaste säsongen av Mythbusters:

BMPCC / FS700. FS100 syns här och var också.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

http://m.blocket.se/stockholm/Canon_C300_nyskick_58930538.htm...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läste den. Den verkar nice sånär som på EVF och "picture quality is good for it's price".
Frågan är då. Är detta ekvalent med BMP4k och dess pris? Eller ger BMP4K bättre bild
sett till priset?

Jag har inte tittat så mycket på 4K-klipp men kan tänka mig att den ger fin bild oavsett..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Imo ger BMPC4K bättre bild än den, fs7, f5, Red Epic, Scarlet osv.
De spelar inte ens i samma liga.

Men, det är ju en kompromiss kamera precis som FS7 eller som AF200 kommer vara.
Du får allt tex, s35, 4k, xlr, inbyggda ND osv och betalar för det i pengar och bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Imo ger BMPC4K bättre bild än den, fs7, f5, Red Epic, Scarlet osv.
De spelar inte ens i samma liga.

Men, det är ju en kompromiss kamera precis som FS7 eller som AF200 kommer vara.
Du får allt tex, s35, 4k, xlr, inbyggda ND osv och betalar för det i pengar och bildkvalitet.

Förutom kanske 1-2 fstop för lite DR och avsaknad av ljud är jag nöjd med FDR-AX100.
Men jag vill gärna ha två kameror och jag saknar S35-looken så min måttstock ligger väl med en
bild strax över AX100 dådå. Panasonicen vi pratade om förefaller ju enligt pappret ligga i linje med
vad jag letar efter

10-bit hade inte gjort något heller iofs.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in..

Även Spanien verkar vara ett u-land när de gäller internet. Har provat 5 olika koppel och Youtube hackar i 144p

Mässa imorgon!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Förutom kanske 1-2 fstop för lite DR och avsaknad av ljud är jag nöjd med FDR-AX100.
Men jag vill gärna ha två kameror och jag saknar S35-looken så min måttstock ligger väl med en
bild strax över AX100 dådå. Panasonicen vi pratade om förefaller ju enligt pappret ligga i linje med
vad jag letar efter

10-bit hade inte gjort något heller iofs.

// A

Fast den har ju inte s35 den heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Måste bara flika in..

Även Spanien verkar vara ett u-land när de gäller internet. Har provat 5 olika koppel och Youtube hackar i 144p

Mässa imorgon!

Ja jag ska ha wifi på hotellet. Får hoppas jag har bättre tur.