Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kan kolla lite på hårddisken.

Du behöver nog inte oroa dig. Tror jag sitter på lite från powermeet.. Dock i prores men transcodar nog helst ändå så de blir perfa

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Gammal men fortfarande trevlig,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Absolut. Jag fick ett erbjudande om en Sony F3 med PL och EF-mount, vlock, 2x32GB för 20000:-...

Klart fin kamera.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej, Kista.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ok, för jag såg att "Peter i Nacka" som jag köpte både min GH3 och FS100 av hade sin F3 ute till salu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ok, för jag såg att "Peter i Nacka" som jag köpte både min GH3 och FS100 av hade sin F3 ute till salu.

Aha, hittar inte på blocket. Vad ska han ha?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Aha, hittar inte på blocket. Vad ska han ha?

// A

Han har den ute på Filmprylar.se.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Är det någon av er som testat glidecam's? Typ en sån som "Devin Graham" kör med i alla sina filmer i princip? Är det inte en Glidecam HD4000 han använder nu?
Finns det bra konkurrenter till rimliga priser?

Såg att en Glidecam HD4000 kostade runt 7 tusen i sverige men 4,5 på ebay + frakt + moms osv. det svider ju ändå en del. Har bara testat en liten billig glidecam från ebay till gopro och det funkade ganska bra men att smeta på en systemkamera + objektiv och en eventuell mick så är man väl runt 2-3 kg och vill ha något stadigt. Eller får man helt enkelt springa runt och balansera vattenglas hela dagarna i 20 veckor så man blir stadigare i farten...?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Är det någon av er som testat glidecam's? Typ en sån som "Devin Graham" kör med i alla sina filmer i princip? Är det inte en Glidecam HD4000 han använder nu?
Finns det bra konkurrenter till rimliga priser?

Såg att en Glidecam HD4000 kostade runt 7 tusen i sverige men 4,5 på ebay + frakt + moms osv. det svider ju ändå en del. Har bara testat en liten billig glidecam från ebay till gopro och det funkade ganska bra men att smeta på en systemkamera + objektiv och en eventuell mick så är man väl runt 2-3 kg och vill ha något stadigt. Eller får man helt enkelt springa runt och balansera vattenglas hela dagarna i 20 veckor så man blir stadigare i farten...?

Jag har inte kört dem men de ska enligt uppgift vara bra. Han poststabilisererar sitt också. Du ser i hans bts-filmer hur han springer - inget kan gå så mjukt.

Jag kör med en Came, carbon fiber. De finns en del billiga där. De har problem med dynamisk stabilitet (de börjar vobbla om man snurrar flera varv fort) - detta är dock inget att bry sig nämnvärt om. Du kan youtuba och läsa om det problemet generellt.

Jag är nöjd med min. Sök på came tv.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag sålde nyss min Steadicam Merlin. Har lånat en Pilot några gånger.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Är det någon av er som testat glidecam's? Typ en sån som "Devin Graham" kör med i alla sina filmer i princip? Är det inte en Glidecam HD4000 han använder nu?
Finns det bra konkurrenter till rimliga priser?

Såg att en Glidecam HD4000 kostade runt 7 tusen i sverige men 4,5 på ebay + frakt + moms osv. det svider ju ändå en del. Har bara testat en liten billig glidecam från ebay till gopro och det funkade ganska bra men att smeta på en systemkamera + objektiv och en eventuell mick så är man väl runt 2-3 kg och vill ha något stadigt. Eller får man helt enkelt springa runt och balansera vattenglas hela dagarna i 20 veckor så man blir stadigare i farten...?

Robert i Blackmagic Pocket tråden fick precis sin Glidecam. Kan ju vara intressant att se hur det funkar för han och hur svårt/lätt det är i början osv.

Permalänk

Tack för tipset Mattias om den andra killens Glidecam, ska hålla lite utkik i den tråden också för att se hur svårt det är.

Låter fint Holck, jag ska definitivt kolla upp det märket också!

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Skrivet av RobTheBiff:

Är det någon av er som testat glidecam's? Typ en sån som "Devin Graham" kör med i alla sina filmer i princip? Är det inte en Glidecam HD4000 han använder nu?
Finns det bra konkurrenter till rimliga priser?

Såg att en Glidecam HD4000 kostade runt 7 tusen i sverige men 4,5 på ebay + frakt + moms osv. det svider ju ändå en del. Har bara testat en liten billig glidecam från ebay till gopro och det funkade ganska bra men att smeta på en systemkamera + objektiv och en eventuell mick så är man väl runt 2-3 kg och vill ha något stadigt. Eller får man helt enkelt springa runt och balansera vattenglas hela dagarna i 20 veckor så man blir stadigare i farten...?

Jag började med att köra en "Flycam" vilket är en budgetvariant av Glidecam, fungerar rätt bra bara man ser till att göra rätt från början och balansera den dynamiskt. Detta är extra viktigt när det kommer till små kameror (små = <6kg)
Flycams finns att köpa via handlare från indien, ex. ProAim. Helt ok service och rätt så ok leverans

Att det tar tid att lära sig är ingen överdrift, att det inte kommer att se perfekt ut i början är att förvänta men det är bara att fortsätta och tillslut fattar man vad man gjort fel. Detta gäller även när man balanserar, det tar ett bra tag att greppa den exakta fysiken om vad som händer när du väl sätter släden i rörelse.
Men tänk på att plocka bort (alternativt tejpa ner) allt på kameran som kan röra på sig medan du kör, detta sabbar balansen och gör det väldigt svårt att köra.

Nu på senare tid kör jag en så kallad "frankencam" ett specialbygge baserat på en gimbal och toppsteg från den största av flycams modeller, resten är specialbyggt för att fungera smidigt, även västen är ombyggd för större komfort och fjädrarna i armen är bytta. På den kör jag oftast axelkameror med vidvinkeloptik (J9 / J11 osv.) AB batterier och länk.

Vad jag försöker säga är att man inte måste börja med den dyraste, eller i ditt fall den lite billigare varianten för att det ska funka. Klart det kan bli lättare och gå snabbare, färre saker kan gå sönder osv. men det går att köra på det billiga och det är nästan bättre för då är du tvungen att lära dig HUR den funkar för att det ska se ok ut.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Jäkligt trevligt att min älskling var kamera A

Blackmagic VS RED *Results in Comment Section*: http://youtu.be/pTmj6NoByz0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jäkligt trevligt att min älskling var kamera A

Blackmagic VS RED *Results in Comment Section*: http://youtu.be/pTmj6NoByz0

http://www.youtube.com/watch?v=pTmj6NoByz0&sns=em

Ska vi göra en shootout mellan BMD och AX100?

En seriös sådan med DR/Sharpness etc etc?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Shootouts är alltid grymt. Man kan för DR slänga in en BMPCC och 5D också för skojs skull..
Har mycket videoidéer för kommande år.

Sitter och inväntar NAB2015.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

btw, om du vill köpa en bmpc så är det en kille på Youtube som har en extra.
Använd 3-5ggr, ink externt batteri och Resolve.

Han vill ha $1995. Lägg på ett par hundra i frakt och dra av några tusen för att sälja Resolve så landar vi väl på ett behagligt pris.

Permalänk
Medlem

Jag har kommit lite underfund med att detta med 4K är riktigt nice osv.. Men, en RIKTIGT bra HD-kamera är fan inte illa heller. Jag har lagt lite tid på att återigen återuppta C100 (du vet, jag ville ha en sådan tidigare) och kikar på den.. Den är riktigt fin den där.

Jag ska se vad som kommer under NAB 2015. Det spekuleras i en ny C300 som ska vara förbättrad samt ha 4K samt 10bit 422 HD/2K/4K på SDI ut. Hamnar den i en rimlig prisnivå kanske den kan vara en idé men en C100 mk2 ska inte underskattas.

Läste Shanes review om den och när jag såg hur hans content såg ut med riktigt riktigt bra skintones blev jag återigen lite småkär.

Svår värld vi lever i men det som gör att jag väljer bort BMPC är att jag verkligen älskar min AX100 att jag kan skjuta tamigfan en hel dag utan att fylla kortet / tömma batteriet..

Jag vet att det finns lösningar men jag vill kunna gå riktigt light vilket jag kan med C100-C500-serien med ett simlet 24-70/16-35objektiv.

Svår värld. Ligger inte nära inköp just nu ändå så jag kommer nog yra en stund till..

Men C100 mk2 är fan fin..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Nu har vi filmat vår första spelfilm på länge! Nu kommer vi filma mycket mer och oftare det är ju svinkul.

Vet inte riktigt i vilken tråd den passar in men vi har använt oss av GoPro 3 och 4, Nikon D810 och en Canon 550D. Vi har inte riktigt hunnit redigera klart den än så det kommer ett smakprov i form av en "Blooper" en av alla misstag som hände under filmen. I det här klippet har en bankrånare blivit dödad och sedan kommer en kille och ska ta hans väska fylld med pengar men istället för att ta pengarna så kraschar han gott.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Nu har vi filmat vår första spelfilm på länge! Nu kommer vi filma mycket mer och oftare det är ju svinkul.

Vet inte riktigt i vilken tråd den passar in men vi har använt oss av GoPro 3 och 4, Nikon D810 och en Canon 550D. Vi har inte riktigt hunnit redigera klart den än så det kommer ett smakprov i form av en "Blooper" en av alla misstag som hände under filmen. I det här klippet har en bankrånare blivit dödad och sedan kommer en kille och ska ta hans väska fylld med pengar men istället för att ta pengarna så kraschar han gott.

https://www.youtube.com/watch?v=qHykadPtdug&list=UUyv8yA4VwpL...

Kul!
Vilken kamera var detta klippet?
Ser fram emot mer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Suttit och kikat lite på AX33/35/AXP35..

I prototypen förefaller det möjligt att hantera fokus och iris/gain/shutter manuellt.
Däremot så är exponeringen alltid likadan. Ändrar du iris ändrar den resten själv, oavsett om du vill eller ej. Så, man kan påverka en av faktorerna men kameran kommer automatiskt att ändra de andra. =/

I övrigt så är det otydligt hurvida den har 2/3" sensor eller 1". Troligtvis den första.

Det framgår att den har ND-filter på ett par ställen men jämför man med FDR-AX100 så framgår det inte med samma tydlighet vilket gör att en del tror att en del info är kopierat från AX100 och att den INTE har ND-filter.

Jag hade tänkt skaffa denna som B-kamera till nuvarande FDR-AX100 då jag hatar att behöva filma en konversation två gånger. Dock pga att den inte kan exponeras efter eget tycke faller den bort. ND-filter kan jag köpa ett eget och sätta på så det är ingen fara men jag VILL kunna välja IRIS 4, gain -3dB, 180 graders slutarvinkel UTAN att kameran ska ändra detta åt mig.

Så, om prototypen var begränsad kanske jag ändrar mig. Men som det ser ut får denna vara.

Den har focus peaking (och man kan justera fokus med fokusringen på objektivet) samt Zebra.

Panasonic har också lanserat lite kameror men jag får inte fram om de har ND eller ej. De verkar däremot vara lättare att exponera manuellt än Sonys dito. De håller mellan $100 och $200 lägre i pris.

http://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/vid...

Där är Panasonics. Detta är UTAN dubbla kameror som storebrodern har.

Detta är rena consumerprodukter och man ska nog inte förvänta sig det man är van vid...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Framförallt är det på tok för mycket pengar för väldigt lite pang imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Framförallt är det på tok för mycket pengar för väldigt lite pang imo.

Vilken pang saknar du?

Av bilderna jag har sett är de ganska karaktärslösa men det kan man ju ordna...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Saknar nog allt.
tycker den ser högst medioker ut, inga vettiga controller, liten sensor, tveksam kvalitet för ca 10 000kr.

Då hade jag mycket hellre köpt beggsd/ny LX100, gh4, AX10, XF100, fs100, rx100iii etc.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara så. Mest för att förstå - vad tycker du om AX100?

Kameran gjorde mig sugen tills jag började läsa och titta.. Nu låter jag tiden rulla vidare. NAB2015

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Nu har vi klippt ihop den första spelfilmen:

Vi har lärt oss hel del och har bland annat fixat fram mikofoner till nästa gång (mycket roligare med ljud), nästa gång ska vi låta en av oss köra color correction(nu hoppade vi över det steget), sen kanske dela upp så en får klippa och lägga till effekter i vissa klipp, en annan får mixa ihop ljudet osv. nu var vi 3 st som skickade filer emellan oss hela tiden i 1 vecka och gjorde småklipp hela tiden.

Och frågan du hade Nisse-Tuta så var det en av systemkamerorna men kommer inte ihåg vilken. Kan kolla upp det i premiere pro projektet om du vill senare

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB