AMD Radeon R9 290X

Permalänk
Medlem

Väldigt bra - men jag tror jag väntar till 290 innan jag bestämmer mig. Tempen är alldeles för hög med vettig fläktkurva...

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Tänkte gå ner att köpa ett 280X men detta får mig att fundera! Blir nog ett 290X grymt kul att se från AMD. Börjar nästan bli en AMD fanboy känner jag.

Dont be a fanboy, Gäller alla, lägg ner

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man nu säga om det här spektaklet? Varje gång man läser en artikel som denna så funderar man ju på vad för mjöl dom haft i påsen när dom gör korten...Verkar ju onekligen som 2st 280X är att föredra prismässigt för 1920x1080P spelaren som vill ha bra Fps för bra pris.

Visst 33% bättre prestanda än 7970 på ett kort men tjah byter jag kort om 1 år igen kör jag nog hellre på 2 st 280X nu.
Ser inte ut som jag lägger mina pengar på denna hårfön/lövblås för minnet är större och några test var bättre.

Kört AMD sedan flera år tillbaka nu men om 780 landar runt 3.5K skulle det direkt bli intressant att byta lag helt klart.

Tack för en bra recension såhär tidigt på morgonen behövdes lite läsning till kaffet.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmwMoMmo:

meeeh ... bra med konkurrens men vad de flesta inte inser är att AMD har pressat detta kort till max för att kunna tävla med ett år gamla Titan från nVidia.

R9-290X är det varmaste kortet i testet.
R9-290X är en av de högsta i ljudnivå.
R9-290X drar högst energi av singel-GPU korten i testet.

Nu förstår man varför AMD pratade mest om "TrueAudio" istället för grafikprestanda i deras GPU14 presskonferens.

nuff said...

Att du ljuger ihop att Titan är ett år gammalt säger en del om kvaliteten på din argumentation.

Notera att att 290X har lägre strömförbrukning per FPS. Man kan verkligen inte säga att de pressat kortet då. Det ENDA man kan klaga på i det sammanhanget är att det är sämre referenskylare. Men vem kör med den?

Permalänk
Medlem

"Segertåget forsätter för AMD när blickarna vänds mot den senaste upplagan av Tomb Raide" haha skönate raden i recentionen . men kul för AMD , blev lite imponerad faktiskt i de "nyare" spelen att den presterade så bra! kudos till AMD! nu kan vi hoppas på att nVidia sänker sina priser så att man kan uppgradera =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Synnerligen bra recension! Jag funderar på hur det ställer sig mot ett 780 Classified. Visst man fick reda på OC värden men classy är ju något i särklass när det kommer till OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Jag måste säga att jag är lite besviken på 290X.
Till och med GTX690 och 7990 blåser om vid ett flertal tillfällen, och det med det grövsta. Är inte dom en generation äldre?

Är det någon som kan svara på varför det är så? Visst 7990 har dubbla gpuer men dock ett singelkort. Så toppkort vill jag ju inte säga att det är =P

Du kan nog inte gämföra singel gpu grafikkort med dubbel min vän

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Som synes räcker inte ett grafikkort till, klarar inte ens av 60 FPS i flera titlar, har du en 120 Hz skärm till FPS spelen så är det kört även i dom det klarar av bra.

Battlefield 3
Average: 94 FPS
Minimum: 90 FPS

Far Cry 3
Average: 55 FPS
Minimum: 46 FPS

Bioshock Infinite
Average: 96 FPS
Minimum: 84 FPS

Metro: Last Light
Average: 74 FPS
Minimum: 37 FPS

Tomb Raider
Average: 93 FPS
Minimum: 76 FPS

Hitman: Absolution
Average: 54 FPS
Minimum: 44 FPS

Sleeping Dogs
Average: 70 FPS
Minimum: 48 FPS

Anno 2070
Average: 96 FPS
Minimum: 63 FPS

Renderingstiderna är en enorm förbättring, men fortfarande ett problem i flera spel, t.ex. första stunden i Battlefield 3 och precis lika illa i Far Cry 3, Hitman: Absolution och Anno 2070 som 7970 GHz

Dom har mycket kvar att jobba på innan det blir till Nvidia nivåer, detta är ett enormt problem för mer seriösa spelare, att t.ex. sitta och spela ett FPS på proffsnivå med ett AMD kort som har märkbar stuttering i 120Hz får bara inte förekomma, då är AMD uteslutet direkt, Nvidia som gäller utan att behöva fundera.

Som sagt även om R9 290X är den snabbaste GPUn i standardutförande, så krävs det 2 kort för att klara av alla spel på marknaden på högsta, och det endast i 1920x1080.

Och 7970 GHz led av ännu värre renderingstider i Crossfire, vilket gjorde att köpte du ett till kort blev flera titlar nästan ospelbara för vissa personer, så inte mycket man kan göra i den sitsen förutom att byta till Nvidia.

I flera spel så betéer sig 290X precis som 7970 GHz, vilket tyder på att det kan bli ännu värre renderingstider i Crossfire precis som tidigare, alltså är det iallafall för mig helt uteslutet, jag hade hoppats AMD kunde löst detta helt och hållet vid detta laget, dom släppte sina test drivrutiner med frame pacing tidigare i år, vilket var på rätt spår men att dom fortfarande inte löst det till releasen av deras nya monster GPU, hade hoppats på mer.

Om vi bortser från renderingstiderna och priserna, varför skulle jag välja 290X över 780/Titan?

780 har 3GB (288 GB/s)
290X har 4GB (320 GB/s)
Titan har 6GB (288 GB/s)

3 mot 4 GB kommer inte spela roll på flera år, och då kommer man byta grafikkort ändå, 4K är en riktigt onödigt för mer seriösa gamers, du kan tvinga på transparent kantutjämning utanför spelet för att få bildkvaliten till samma nivå som en 4K skärm, lycka till att köra 4k samtidigt som du tvingar på transparent kantutjämning, kommer bli samma bildkvalitet men 4K kommer dra enormt mycket mer prestanda.

I vissa få spel där kantutjämning ej kan tvingas, visst, 4K kommer se bättre ut men det kommer vara få titlar och är det värt alla pengarna? Knappast. Kommer bli tungt att spela in filmer dessutom som många gör, inget man direkt skulle vilja ha för streaming heller.

Så vi kan säga att under tiden 290X ligger i toppen så spelar dessa extra 1GB inte någon som helst roll, inte ens för folk som kör på 3 skärmar (5760x1080), 3GB räcker mer än väl i så gott som alla titlar på marknaden, 6GB är overkill.

AMD TrueAudio, svårt att säga något om det nu, men det känns inte som det kommer komma i så pass många titlar att det är något att basera sitt köp på, samma gäller alltså där, om ett par år när så pass många titlar stöder det att du skulle vilja ha det så kommer AMD ha kört ut 1-2 nyare generationer så att det är dags att uppgradera igen.

Mantle är inte heller något att hänga i granen, som det ser ut nu närmsta året så blir det bara Frostbite som tar nytta av det, och den skillnaden är inget speciellt, kommer gå galant att spela utan Mantle, speciellt om du har 2st bättre grafikkort så kommer du redan ligga på 120 FPS konstant utan Mantle.

DX11.2, för tidigt att säga hur det påverkar oss den närmsta tiden, mer eller mindre så vet vi att det är på gång, dvs inte direkt någonting att ens behöva fundera på just nu.

Så, om dessa saker inte påverkar köpet, då kan vi återgå till priset.

GTX 780 kostar fortfarande för tillfället över 5000kr och presterar märkbart sämre än R9 290X, Nvidia har redan sagt att dom ska prissänka både 780 och Titan omkring lanseringen av 290X, alltså är det dags nu. Både Titan och 780 har varit kraftigt överprissatta, just för att dom har kunnat, inte varit någon konkurrens från AMD förens nu, det går alltså inte att jämföra priserna just idag, 290X (4790kr) mot Titan (7795kr), med tanke på att 290X utpresterade Titan så är det ganska logiskt att Titan borde kosta mindre än 290X eller hur? Alltså ska vi inte börja bråka om att Titan är tusenlappar dyrare, för vilken sekund som helst kommer det prissänkas till en realistisk nivå.

Angående GTX 780, det är här det blir intressant, om 290X hamnar på 4795kr och presterar märkbart bättre så är det mer än rimligt att det skulle sänkas till närmare 3995kr, kanske till och med lägre om vi har tur, beroende på vad R9 290 kommer kosta, gissningsvis ~4000kr.

Så, vad är det man ska köpa om man räknar bort renderingstiderna? Om vi säger att Titan sänks till 4995-5495kr, då det presterar mer eller mindre lika och har 2GB mer minne, enligt SweClockers test presterar dom även nästan precis lika överklockade, så om dom kostar nästan lika, presterar nästan lika, vad avgör vilket skulle du köpa? Vi måste då återgå till renderingstiderna, enda som kan avgöra, och här vet vi sedan tidigare att AMD förlorar, så vinnaren blir då Titan, sen har jag inte ens tagit upp drivrutinerna, Nvidia uppdaterar klart oftare och har generellt sett mindre strul, även om Nvidia inte alltid lyckas med varje drivrutin, så går det inte att förneka att dom går ut som vinnare.

Tillbaka till GTX 780, om priset då hamnar en tusing under R9 290X, så är det knappast värt dom där extra procenten för en hel tusenlapp, som sagt, spelar ingen roll vilket av dessa två kort du tar, så klarar inte något av dom ensamt av titlarna i början av denna post i 1920x1080. Dvs måste skaffa två, då är det lika bra att köpa 2st 780 för 8000kr än 2st 290X för 10.000kr, för saken är att 2st 780 är så pass kraftiga redan att du inte kommer ha 120 FPS, utan kan ha ända upp till 150 FPS, om då 2st 290X ligger på 170 FPS så är dom extra FPS'en bortkastade, dessa 2000kr blev alltså knappt någon prestanda alls, för dom där 2000kr kan man köpa 2st vattenblock med backplates och överklocka ännu mer, då presterar plötsligt 780 korten nästan/lika som 2st överklockade 290X på luft, alltså kommer 780 ut som vinnare här också, och spelar du på 3 skärmar eller 4K, då kanske inte 2st 290X klarar av det heller, då måste du köpa 3st kort ändå, då är vi tillbaka med 3st 780 för 12.000kr eller 3st 290X för 15.000kr, det är inte värt det helt enkelt.

Sen måste jag ju påpeka att renderingstiderna med 3st 290X kan vara katastrofala, men får invänta recensioner med 3-4 kort och se hur dom betéer sig helt enkelt innan vi börjar kritisera det.

Får inte glömma GTX 780 Ti heller, fast jo, det är ju precis det vi vill, det kortet är ett ~"forced filler kort" som ska stå mot/mellan 290-290X är det tänkt, det kommer inte vara märkbar skillnad mellan det och ett standard 780, men märkbart högre prislapp, dvs ingenting att ens fundera på enligt mig, det positiva med Ti är att priserna på standard 780 kommer gå ner ytterligare.

Nej, AMD har imponerande prestanda siffror, men det räcker inte. Nvidia fortsätter att ligga på topp, det bästa man kan köpa i dagsläget och dom kommande två månaderna är utan tvekan GTX 780 3GB som förhoppningsvis hamnar på en riktigt fin prislapp, det är det många väntat på ända sedan Titan lanserades, en värdig uppföljare till GTX 580 enligt mig.

Hoppas detta har hjälpt några att komma närmare ett grafikkort som kan vara intressant att kika efter under Julhandeln

P.S. GTX 780 Classified/Lightning är custom PCB med upplåst volt och extra BIOS, går att överklocka så att dom presterar bättre än ett överklockat Titan, speciellt med vattenblock så sopar det mattan med ett 290X också, för en tusenlapp mindre eller samma pris med vattenblock redan på, kan vara en funderare

Ser även att flera nämner Battlefield 4, det går att få tag på BF4 + Premium löst på diverse sätt för runt 450kr totalt för båda, Nvidia har flertalet kort där du får upp till 3 Spel med, dom tre kan du säkerligen sälja för ett par hundra och köpa BF4 för istället, lite krångel men det lönar sig absolut. (Enligt Webhallen tar AMD 200kr för BF4 bas nyckel, ej limited/premium medföljer) Du kan få tag på en lös BF4 bas nyckel för 250-300kr, med tanke på dessa 200kr som är pålagda av AMD, så är det faktiskt inte direkt en bra deal, kostar dig 50-100kr extra att köpa ett 290X utan BF4 och spelet separat.

grymt bra skrivet , hoppas på att 780 kommer ner i pris rejält, då blir det ett!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _SpaxX_:

Jag skrev ju det att det var dubbla GPUer på ett kort? och borde ju ses som ett ..

Ska man köra CF så Lär ju GTX 690 SLI dansa om ändå . .

Men med 690 SLI så har du ju 4 GPU's, så i princip ska du jämföra med 4st 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _SpaxX_:

Jag skrev ju det att det var dubbla GPUer på ett kort? och borde ju ses som ett ..

Ska man köra CF så Lär ju GTX 690 SLI dansa om ändå . .

Dels så dansar inte GTX 690 ens ifrån HD7990 som presterar sämre per GPU än 290X pga. att det är två HD7970 GPUer på ett kort. Sedan kan du inte påstå att kortet ska ses som ett kort eftersom det har två GPUer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det ENDA man kan klaga på i det sammanhanget är att det är sämre referenskylare. Men vem kör med den?

Skulle gissa att de flesta som köper med referenskylare (som kommer vara det enda man kan få tag på en månad framöver) kommer köra med den, de som byter GPU-kylare är väll i huvudsak folk som vattenkyler sina kort vilket från signaturer man kan se att inte ens de flesta på denna sida verkar göra så jag tvivlar starkt på att den genomsnittlige gamern med lite stålar som kan tänkas köpa ett sånt här kort är insatt nog eller har intresse att pilla med sånt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det är märkbar skillnad att använda AMD's processorer tillsammans med deras grafikkort? Eller är skillnaden så liten/obefintlig om man använder Intel's processorer tillsammans med t.ex. R9 290x?

Permalänk
Medlem

nVidia har ju skrämmande höga priser i jämnförelse, Chockerande nästan med priset AMD väljer att lägga sig på, Hade väl förväntat mig omkring 5 - 5.7k.
Jag vet inte för jag aldrig ägt ett nyare AMD kort inget nyare från nVidia heller för den delen, men är inte vissa renderingstider ett problem?
Vet bara hur extremt hemsk svajjande mitt gamla gtx295 är i början o de är helt hopplöst tycker jag. Men prestandan kanske är så pass bra över lag att det inte märks på samma sätt?
Får se om nVidia väljer o lägga sig på en normal prisnivå med 780ti, Annars är det ju helt klart detta som gäller

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Hej har byggt ny data men är rätt okunning jag undrar om 630w räcker eller måste jag uppgradera (Corsair CX 750M, 750W PSU) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...FRJ8cAodzG8Adg
System
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
fractual design node 605
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP SVART
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
Gigabyte G1.Sniper M5 mATX

Permalänk
Medlem

Blir helt klart ett köp när 290x kommer med annan kylare. Verkligen besviken på referensmodellen.
Och då jag bara har en skärm som pallar 1920x1080 kommer det bli perfekt till battlefield 4. (hoppas jag då)

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Skrivet av limaxophobiac:

Skulle gissa att de flesta som köper med referenskylare (som kommer vara det enda man kan få tag på en månad framöver) kommer köra med den, de som byter GPU-kylare är väll i huvudsak folk som vattenkyler sina kort vilket från signaturer man kan se att inte ens de flesta på denna sida verkar göra så jag tvivlar starkt på att den genomsnittlige gamern med lite stålar som kan tänkas köpa ett sånt här kort är insatt nog eller har intresse att pilla med sånt.

Vad han menar är att det kommer eftermarknadskort inom kort (Asus DCII, Gigabyte Windforce osv), Och i jämförelse med dom så är alltid referenskylare sämre, Dessutom brukar priset inte skilja speciellt mkt

Skrivet av TTOI:

Någon som vet ifall det är märkbar skillnad att använda AMD's processorer tillsammans med deras grafikkort? Eller är skillnaden så liten/obefintlig om man använder Intel's processorer tillsammans med t.ex. R9 290x?

Du får ingen fördel med en AMD cpu tillsammans med AMD grafikkort, Intel är att föredra om du ska köra ett 290x

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Hade varit enormt roligt att se prestandaboosten i Frostbite motorn med Mantle!

Ser ut som en hel del nya spel kommer använda frostbite motorn så visar det sig att Mantle kommer ge en riktig prestanda ökning så kommer det givetvis förbättra läget till AMD's fördel.

"Among the games that are said to be using the Frostbite engine include Battlefield 4, Need for Speed Rivals, Dragon Age: Inquisition, Plants Vs. Zombies: Garden Warfare, Command & Conquer, Star Wars: Battlefront, Mirror’s Edge 2, and a new Mass Effect title. That leave at least another 7+ titles that remain unannounced at this time that will apparently being using the Frostbite Engine which means there are a lot of titles coming in the future."

http://www.fudzilla.com/home/item/32924-lots-of-game-using-fr...

Gissar det finns en hel del potential till förbättringar i övriga spel också speciellt i de titlar där man just nu ligger sämre till, det rör sig trots allt om ett nytt kort så det finns säkerligen en del att göra i drivrutinerna.

Förstår dock inte varför man valt en mindre påkostad kylare, kan näppeligen rör sig om många kronor i skillnad jämfört med att man gått upp lite i kvalitetsgrad. Fan släng på lite silverfärg på kylaren och en lysande logga så skulle tom de som sitter och tittar på sitt grafikkort bli nöjda.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Att du ljuger ihop att Titan är ett år gammalt säger en del om kvaliteten på din argumentation.

Notera att att 290X har lägre strömförbrukning per FPS. Man kan verkligen inte säga att de pressat kortet då. Det ENDA man kan klaga på i det sammanhanget är att det är sämre referenskylare. Men vem kör med den?

De som planerar att köra CF i framtiden brukar föredra referenskylaren pga. att den skjuter ut dels. luften bakom chassit istället för att kasta ut den inne i chassit och dels. så tar den bara upp en slot. AMD verkar ha snålat med referenskylaren och det kan ev. gå ut över prestandan vilket är synd däremot hyfsat väntat. Får se vad 290 hamnar på för pris.. Kan ev. bli ett sådant med en eftermarknadskylare när jag uppgraderar vid jul.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Biomodse:

Hej har byggt ny data men är rätt okunning jag undrar om 630w räcker eller måste jag uppgradera (Corsair CX 750M, 750W PSU) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...FRJ8cAodzG8Adg
System
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
fractual design node 605
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP SVART
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
Gigabyte G1.Sniper M5 mATX

Vad ska du ha för grafikkort det är det som drar mycket ström i en maskin

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Du vill byta kvalitetsagg be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär mot ett budget agg Corsair CX 750M, 750W, smart :). Nej du behöver inte byta.

Skrivet av Biomodse:

Hej har byggt ny data men är rätt okunning jag undrar om 630w räcker eller måste jag uppgradera (Corsair CX 750M, 750W PSU) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...FRJ8cAodzG8Adg
System
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
fractual design node 605
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP SVART
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
Gigabyte G1.Sniper M5 mATX

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Bravo AMD, även om kylaren inte är bra så är priset väldigt gynnsamt för oss konsumenter. Blir nog högst antagligen att skaffa ett 290X såfort en vettig kylare finns att tillgå. Väldigt bra recension också, matig och trevlig att läsa. Blir än en gång påmind om varför jag läser Sweclockers och inte någon finsk sida.

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Vad han menar är att det kommer eftermarknadskort inom kort (Asus DCII, Gigabyte Windforce osv), Och i jämförelse med dom så är alltid referenskylare sämre, Dessutom brukar priset inte skilja speciellt mkt

Från vad jag läst verkar det som att AMD inte är så glade i att låta non-reference 290x släppas (i alla fall inte inom en nära framtid), precis som Nvidia varit med Titan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning men det som gör det hela mycket mer intressant är ju att ett R9 290X kostar samma eller mindre än ett GTX 780 men presterar som ett GTX Titan!!! Detta måste ju röra om i priserna för ingen vill ju köpa ett sämre presterande grafikort för mer pengar!! Återstår att se vad som händer...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Vad ska du ha för grafikkort det är det som drar mycket ström i en maskin

igår så stog det på webhallens sida att 700w var minimum kravet på 290x
Detta är första datan jag bygger så kan inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du vill byta kvalitetsagg be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär mot ett budget agg Corsair CX 750M, 750W, smart :). Nej du behöver inte byta.

tackar, vad glad jag blev hoppas du får en bra dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av limaxophobiac:

Skulle gissa att de flesta som köper med referenskylare (som kommer vara det enda man kan få tag på en månad framöver) kommer köra med den, de som byter GPU-kylare är väll i huvudsak folk som vattenkyler sina kort vilket från signaturer man kan se att inte ens de flesta på denna sida verkar göra så jag tvivlar starkt på att den genomsnittlige gamern med lite stålar som kan tänkas köpa ett sånt här kort är insatt nog eller har intresse att pilla med sånt.

Frågan är om det är kylaren som är så mycket sämre, eller om det är Haswell-problemet. Samma värmeutveckling som Titan, men nackdelen med att de lyckats klämma in högre prestandan på en mycket mindre krets är att det är mindre värmeavledningsyta.

Skrivet av Tumnus:

De som planerar att köra CF i framtiden brukar föredra referenskylaren pga. att den skjuter ut dels. luften bakom chassit istället för att kasta ut den inne i chassit och dels. så tar den bara upp en slot. AMD verkar ha snålat med referenskylaren och det kan ev. gå ut över prestandan vilket är synd däremot hyfsat väntat. Får se vad 290 hamnar på för pris.. Kan ev. bli ett sådant med en eftermarknadskylare när jag uppgraderar vid jul.

De flesta som planerar CF i den prestandaklassen brukar väl köra vatten. Annars behöver ju inte korten krama varandra. En lagom schysst chassikylning och en slots marginal så fungerar andra kylare utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

De som planerar att köra CF i framtiden brukar föredra referenskylaren pga. att den skjuter ut dels. luften bakom chassit istället för att kasta ut den inne i chassit och dels. så tar den bara upp en slot. AMD verkar ha snålat med referenskylaren och det kan ev. gå ut över prestandan vilket är synd däremot hyfsat väntat. Får se vad 290 hamnar på för pris.. Kan ev. bli ett sådant med en eftermarknadskylare när jag uppgraderar vid jul.

Vilket high end referenskort tar bara upp en slot?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tycker att det verkar som om vattenkylning kommer bli mycket vanligare frammåt, speciellt hos grafikkort. Speciellt när man kollar på 290 tempsen och tänker på hur mycket en bättre luftkylare ändå låter.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Med handen på hjärtat: "Jag är en NVIDIA-fan boy", och självklart ska det mycket till från det röda laget för att jag ska vända om - men jag förstår inte hur AMD tänkte. När NVIDIA släppte Titan sopade det banan med de dåvarande single-gpu-korten på marknaden. Priset var hutlöst men prestandan var enorm! Istället för att ge tillbaka med samma mynt tar AMD och släpper ett kort som är "typ lika bra" som Titan, men väljer att pressa priset. Inget fel med det - men för det rena prestandakrigets skull känns det som att det inte krävs så fruktansvärt mycket från NVIDIA's sida för att ta tillbaka tronen med ett nytt kort (780Ti, 880?) och fortfarande vara rejält med i matchen även i de lägre prisklasserna tack vare såväl 780 som Titan.

För egen del är jag inte särskilt intresserad av monsterprestanda (580 SLI duger mer än väl) men för att nå de riktigt kräsna (eller helt enkelt de som vill spendera väldigt mycket pengar) entusiasterna känns det som att man bör fokusera mer på raw power än att få ner priset en tusenlapp.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biomodse:

Hej har byggt ny data men är rätt okunning jag undrar om 630w räcker eller måste jag uppgradera (Corsair CX 750M, 750W PSU) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...FRJ8cAodzG8Adg
System
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
fractual design node 605
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP SVART
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
Gigabyte G1.Sniper M5 mATX

Sweclockers testsystem drog sammanlagt runt 360W från nätaggregatet med en mycket strömhungrigare processor. Du har marginal med ditt 630W-aggregat.