Permalänk
Medlem

226W och 80W på Swiftech nätaggregat.

Undrar om det går att köra en 226W cpu pelt och en 80W pelt (grafikkortet) på Swiftechs nätaggregat ( http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=22_... ). Och om någon har erfarenhet av isolering som kan bedömma det i svårt, medelsvårt eller enkelt? Sedan vilket block lämpar sig och presterar bäst med peltier (Swiftech, Dangeden eller några andra märken)?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

ifall du bara kör 226 peltien på det och 80 peltien på det vanliga så går det nog. Kolla bara så att ditt vanliga kan ge tillräckligt med ström på 12v, 15A på 12v borde räcka.

Annars blir det ganska billigt och enkelt att bygga nätagg bara till peliters i och med att peltiers inte behöver en jämn spänning - tror att NH har en guide.

Permalänk
Medlem

Hömm jag har ingen guid men jag har bilder på mitt 600w agg som jag har bygt och kör med.
FTP://sniffer.no-ip.biz:112/

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

Va i helvete, har du gjort ett eget agg? Satan va schysst, din fläkt ser inte så fin ut dock, kan du bygga ett eget agg tycker jag att du ska förbättra den där fula ineffektiva fläkten...kan inte vara fin ljudnivå på det där... haru lust att förklara eneklt hur det funakr med pelt?

Permalänk
Medlem

Det går inte att köra en 80w pelt på Swiftechs nät agg. Den håller inte. Den tål bara 8 amp och swiftech agget blåser ut 25-25amp

Visa signatur

[font="courier"] Handla hos itbutikken.dk och få sakerna gratis!! [/font]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZZmaN
Det går inte att köra en 80w pelt på Swiftechs nät agg. Den håller inte. Den tål bara 8 amp och swiftech agget blåser ut 25-25amp

det har väl med motståndec att göra...12v= 1.5 ohm * 8A

Sedan så har jag för mig att en peltier inte har ett kontant motstånd.

Skall man driva en 226W pelt så bygger man nätagget själv, trafon kostar lite men det är det värt. Har man tur så hittar man en på skroten men då kanske man får linda om den själv, kostar ju jätte mycket med ett 500W nätag.

Permalänk

skulle nån kunna posta en fullständig inköpslista från elfa ?
fan det kostar ju mkt mer om man bara köper en av allt :[
--
70-046-82 --> GBPC5010 "likriktande"brygga 50A 1kV 61.40

56-138-15 -->Toroidtrafo 2x12V 400VA 509.00

har mailat NH killen så denna lista fullbordas snart..

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

detta är ett exempel och kanske inte det bästa men lknande de grejerna jag har.

Trafo 2x12v 56-139-14 (600 va) el 56-138-15 (500 va)
638 / 500 sek

2 * Likriktare 70-015-06
2*38 sek

Kondensator 67-580-49
2*77 SEK

+ lämplig säkring.

detta är ett monster agg vilket du kan få ut 600/12 = 50A @ 12v (absolut max, lägre i praktiken pga förluster). Lite overkill kanske.

Du får linda av transformatorn då 12v växelström = 17v likström.

se på

http://www.nordichardware.se/guider/Moddning/2001/bygga_natde...

för mer info

Permalänk

varför ska man ha 2 likritkare o 2 kondingar ?
och varför har du valt just de prylarna ?
*nyfiken*

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

trafon e på 2x12, ifall man inte kopplar ihop dem får man 2 x (12 @ 25A) vilket gör att det blir mindre förluster än 1x 12 @ 50A.

Dock så kvittar det ganska mycket då man får tillräckligt ändå.

Enklare att kyla 2 små bryggor också.