Permalänk
Avstängd

BF4 stutters?

Tja, har problem med BF4..
(Singleplayer, inte testat MP).
Får random fps drops/freezes/stutters helt random som varar i 1.5-2 sekunder vilket är störande, händer ganska ofta..
Har senaste drivrutinerna till grafikkortet & senaste bios..
Specs.
FX 6100
7870
16gb ram
gigabyte 970a-ds3

Permalänk
Medlem

Blir det samma om du sänker grafiken?
Tyvärr är ju din processor inte riktigt med i leken kan jag tycka.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

vad kör du med för os? om du kör win7 så kan det vara på tiden att uppgradera till 8.1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

Tja, har problem med BF4..
(Singleplayer, inte testat MP).
Får random fps drops/freezes/stutters helt random som varar i 1.5-2 sekunder vilket är störande, händer ganska ofta..
Har senaste drivrutinerna till grafikkortet & senaste bios..
Specs.
FX 6100
7870
16gb ram
gigabyte 970a-ds3

Du har bara 2GB VRAM så hör inte högre än High. Plus är inte AMD kände för att ha problem?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört singleplayer, men i multiplayer har det funkat bra för mig. I betan hade jag emellanåt riktigt elaka drops där spelet nästan frös. Det har inte hänt alls i release versionen.

Och jag torde ha likvärdig prestanda som dig? (Rig i sig.)

Vad har du för grafikinställningar? Jag kör medium på allt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nu har jag inte kört singleplayer, men i multiplayer har det funkat bra för mig. I betan hade jag emellanåt riktigt elaka drops där spelet nästan frös. Det har inte hänt alls i release versionen.

Och jag torde ha likvärdig prestanda som dig? (Rig i sig.)

Vad har du för grafikinställningar? Jag kör medium på allt.

Provade köra high med allt av, ambient, msaa, anti aliasing etc, allt av, bara high på allt på 1080p så får jag runt 40-50fps på Singeplayer, kan du testa vad du får?

Hur kan denna killen få så mycket FPS på ultra?
Visst, han har FX 6300 men den är inte sååå mycket bättre, folk med i5 med tex 660 får inte ens upp till den FPSEN?
Är videon fake? http://www.youtube.com/watch?v=1FwStIArKug

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hznn:

Du har bara 2GB VRAM så hör inte högre än High. Plus är inte AMD kände för att ha problem?

AMD ska väl fungera bättre på BF4?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Har testa med olika inställningar men stutteringen finns kvar. Kör bara i 1280x720 nu med inställningar på medium/high, ingen AA och ca 40-60 i fps men lik förbannat hackar det. Har testa att ändra prioritet, vsync och liknande men det verkar inte hjälpa.

Har i7 950, 12 GB ram, 6950 2GB

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShutteN:

Provade köra high med allt av, ambient, msaa, anti aliasing etc, allt av, bara high på allt på 1080p så får jag runt 40-50fps på Singeplayer, kan du testa vad du får?

Hur kan denna killen få så mycket FPS på ultra?
Visst, han har FX 6300 men den är inte sååå mycket bättre, folk med i5 med tex 660 får inte ens upp till den FPSEN?
Är videon fake? http://www.youtube.com/watch?v=1FwStIArKug

Han kör ju i 1680x1050, vilket är lättare för grafikkortet att driva runt än 1920x1080, då det är 15 % färre pixlar.

Och processorn är som sagt bättre. Men inte mycket. Han verkar ju inte ligga på så hög framerate heller. Sen skiljer det ju sig mycket beroende på miljön och vad som händer runt omkring en.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

AMD ska väl fungera bättre på BF4?

Nej.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jo. BF4 ska vara optimerat för AMD över nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelllas:

Jo. BF4 ska vara optimerat för AMD över nvidia.

Tillverkat i sammarbete ja, men i verkligheten så presterar 680 och 770 bättre än 7970ghz och 690 presterar bättre än 7990. i 1920x1080.

Att spelet är powered by nvidia eller så betyder inte att dom korten faktiskt presterar bäst i det spelet. Däremot så betyder det i detta fall att du kan få med bf4 i vissa kampanjer när du köper amd-kort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Har exakt samma problem, hackar mer eller mindre alltid.

I7-920 4GHz
HD6950 2GB

Hade inga problem i betan.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Han kör ju i 1680x1050, vilket är lättare för grafikkortet att driva runt än 1920x1080, då det är 15 % färre pixlar.

Och processorn är som sagt bättre. Men inte mycket. Han verkar ju inte ligga på så hög framerate heller. Sen skiljer det ju sig mycket beroende på miljön och vad som händer runt omkring en.

När jag prova skillnaden mellan 1080p och 1050p så var det 5-7fps skillnad kanske.. Jag får bara 30-50FPS på bara High, bara för han kör på 1050p ska han inte få 10-30fps mer, + att han kör på ultra med aa och allt på...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShutteN:

När jag prova skillnaden mellan 1080p och 1050p så var det 5-7fps skillnad kanske.. Jag får bara 30-50FPS på bara High, bara för han kör på 1050p ska han inte få 10-30fps mer, + att han kör på ultra med aa och allt på...

Han har en bättre processor också. Din kanske flaskar och då spelar det ingen större roll om du kör High eller Ultra.

Jag tycker du ska testa att köra 1280x720 Low. Då borde du hitta processorns begränsning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Han har en bättre processor också. Din kanske flaskar och då spelar det ingen större roll om du kör High eller Ultra.

Jag tycker du ska testa att köra 1280x720 Low. Då borde du hitta processorns begränsning.

Skulle gärna göra det.. Men kan inte köra under 1080p då jag får svarta kanter, och vill inte spela med svarta kanter. Letat efter ett fix för det här i 11 månader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Tillverkat i sammarbete ja, men i verkligheten så presterar 680 och 770 bättre än 7970ghz och 690 presterar bättre än 7990. i 1920x1080.

Att spelet är powered by nvidia eller så betyder inte att dom korten faktiskt presterar bäst i det spelet. Däremot så betyder det i detta fall att du kan få med bf4 i vissa kampanjer när du köper amd-kort.

Jag vet inte om du hittar på eller? Läs sweclockers test så ser du att AMD korten presterar bättre, men allt kan förändras med nya drivare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShutteN:

Skulle gärna göra det.. Men kan inte köra under 1080p då jag får svarta kanter, och vill inte spela med svarta kanter. Letat efter ett fix för det här i 11 månader..

Du ska temporärt testa med 1280x720 Low för att se vad processorn klarar av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Du ska temporärt testa med 1280x720 Low för att se vad processorn klarar av.

Vad är det jag ska kolla då?

Permalänk
Medlem

Har samma problem i min rigg (1680x1050). Inga kymmer i MP utan bara frysningar i SP.

Då har Geforce Experience ställt in "optimala" inställningar för det GTX460 som satt i när spelet installerades. Vilket vid inspektion visar sig vara inställt på Ultra och 4x MSAA (kanske lite kaxigt ställt kan jag tycka, men det "flyter" för mina ögon, Fraps visar 40+ iaf).

Men frysningarna kommer oftast under lågintensiva transportsträckor, som att det skulle vara nån autosave som stal resurser. Men dom görs inte mitt under uppdragen.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShutteN:

Vad är det jag ska kolla då?

Du ska se vad du i bästa fall kan få för framerate när grafikkortet inte flaskar.

Om man har ett för dåligt grafikkort kan man sänka grafikinställningarna och i värsta fall upplösningen för att få spelet spelbart. Men du kan inte göra spelet mindre CPU-krävande (förutom genom att sänka Mesh Quality): All fysik och logik måste beräknas oavsett grafikinställningar och upplösning.

Använd gärna Fraps och mät upp din average och minimum framerate i 1280x720 Low.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Du ska se vad du i bästa fall kan få för framerate när grafikkortet inte flaskar.

Om man har ett för dåligt grafikkort kan man sänka grafikinställningarna och i värsta fall upplösningen för att få spelet spelbart. Men du kan inte göra spelet mindre CPU-krävande (förutom genom att sänka Mesh Quality): All fysik och logik måste beräknas oavsett grafikinställningar och upplösning.

Använd gärna Fraps och mät upp din average och minimum framerate i 1280x720 Low.

Hahahahaha, min dator är fuckad.
Får fortfarande stutters på 1280x720 på allt low UTAN aa, msaa, bara low på allt. 67fps AVERAGE på 1280x720 på low med ett 7870 & FX 6100, hmhmhmhmhmhmhmhm. Ska slänga mig dator snart och spara pengar till en ny med 4670k & GTX770.

2013-11-02 12:10:43 - bf4
Frames: 5043 - Time: 74553ms - Avg: 67.643 - Min: 27 - Max: 183

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShutteN:

Hahahahaha, min dator är fuckad.
Får fortfarande stutters på 1280x720 på allt low UTAN aa, msaa, bara low på allt. 67fps AVERAGE på 1280x720 på low med ett 7870 & FX 6100, hmhmhmhmhmhmhmhm. Ska slänga mig dator snart och spara pengar till en ny med 4670k & GTX770.

2013-11-02 12:10:43 - bf4
Frames: 5043 - Time: 74553ms - Avg: 67.643 - Min: 27 - Max: 183

Nu börjar vi komma nånstans. Dags för steg två: temperaturer. Hur varma blir CPU och GPU när du spelar? Du kan använda Core Temp för att mäta upp processorns temperatur och MSI Afterburner för grafikkortets. Det intressanta är i båda fallen maxtemperaturen.

Om du slänger en sådan dator blir jag arg. Gör inte det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skriv Perfoverlay.drawgraph 1 i console. Så kan du se hur din stutter går upp och ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Nu börjar vi komma nånstans. Dags för steg två: temperaturer. Hur varma blir CPU och GPU när du spelar? Du kan använda Core Temp för att mäta upp processorns temperatur och MSI Afterburner för grafikkortets. Det intressanta är i båda fallen maxtemperaturen.

Om du slänger en sådan dator blir jag arg. Gör inte det.

Hahaha, nu när jag spela med exakt samma inställningar 720p low fick jag plötsligt 30-40fps average? Fortfarande stutters, om du inte visste det Fruktansvärda stutters alltså.
Iallafall, när jag spela var CPU max på 51c

Och grafikkortet på max 54c, max usagen på grafikkortet var 89%.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShutteN:

Hahaha, nu när jag spela med exakt samma inställningar 720p low fick jag plötsligt 30-40fps average? Fortfarande stutters, om du inte visste det Fruktansvärda stutters alltså.
Iallafall, när jag spela var CPU max på 51c

Och grafikkortet på max 54c, max usagen på grafikkortet var 89%.

Du nämner hela tiden "stutters". Är det vanliga frameratedippar du menar då?

Du kan använda Windows Task Manager för att få en uppfattning om hur mycket processorn arbetar. Den totala belastningen säger inte alls. Om två kärnor arbetar 100 % och resten 0 % kommer det ju räknas som totalt 33 %, men i verkligheten kan det ändå betyda att processorn flaskar, beroende på vad man spelar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Du nämner hela tiden "stutters". Är det vanliga frameratedippar du menar då?

Du kan använda Windows Task Manager för att få en uppfattning om hur mycket processorn arbetar. Den totala belastningen säger inte alls. Om två kärnor arbetar 100 % och resten 0 % kommer det ju räknas som totalt 33 %, men i verkligheten kan det ändå betyda att processorn flaskar, beroende på vad man spelar.

Stutters är när det freezar i ett par sekunder, vad ska jag göra för att få problemet fixat då?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShutteN:

Stutters är när det freezar i ett par sekunder, vad ska jag göra för att få problemet fixat då?

Aha. Det är svårt att säga exakt vad du ska göra. Men några steg i felsökningen är:
- Prova med ett annat grafikkort om du har möjlighet.
- Prova med några andra spel. Blir det fryslagg i dem också?
- Kör MemTest86 för att kontrollera minnena.
- Har du några program igång i bakgrunden? Stäng av dem. (Det kan vara helt orelaterade program. Ett exempel som jag nyss varit med om är att iTunes kraschar om man ansluter en iDevice samtidigt som Origin är igång.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Du har bara 2GB VRAM så hör inte högre än High. Plus är inte AMD kände för att ha problem?

Jag kör ultra i 1080p med 7870 ghz och jag får ut 40 - 60 fps. Dock flaskar min CPU lite lätt (1090T i 3,9 GHz). Annars har jag inga problem alls med AMD.

OT: Starta BF4 med aktivitetshanteraren och valfri mjukvara som har koll på din GPU usage (MSI Afterburner m.fl.) och se spela några minuter. Vad kommer GPUn upp i? Och hur ser belastningen för kärnorna ut? Belastningen på CPUn ser du under flikten "prestanda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

Hahahahaha, min dator är fuckad.
Får fortfarande stutters på 1280x720 på allt low UTAN aa, msaa, bara low på allt. 67fps AVERAGE på 1280x720 på low med ett 7870 & FX 6100, hmhmhmhmhmhmhmhm. Ska slänga mig dator snart och spara pengar till en ny med 4670k & GTX770.

2013-11-02 12:10:43 - bf4
Frames: 5043 - Time: 74553ms - Avg: 67.643 - Min: 27 - Max: 183

jag har en i7 4770 k och kör med gtx 770 i sli, jag kan inte få några bra fps alls det funkar bättre med ett kort. men då måste jag köra på medel settings. så du är inte ensam om att vara ledsen