FAA tillåter elektronik vid start och landning på flygplan

Permalänk
Melding Plague

FAA tillåter elektronik vid start och landning på flygplan

Den amerikanska myndigheten Federal Aviation Administration beslutar att resenärer tillåts använda elektronisk utrustning under start och landning på flygplan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skönt, då vet jag att planet inte kan störta p.g.a min eller någon annans mobiltelefon längre.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Marticus:

skönt, då vet jag att planet inte kan krasha p.g.a min mobiltelefon längre

Vet gör man väl inte men så länge du har den i flygplansläge så blir det tillåtet i USA iaf så länge bolaget går på samma linje som FAA.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet gör man väl inte men så länge du har den i flygplansläge så blir det tillåtet i USA iaf så länge bolaget går på samma linje som FAA.

lite lustigt ändå, ska dem gå och kontrollera att man har den i det läget så fort dem ser en telefon?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

lite lustigt ändå, ska dem gå och kontrollera att man har den i det läget så fort dem ser en telefon?

Jag är rädd för att många blondies skiter i flygplansläget nu när det lättas

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte jättestor skillnad. Men ändå rätt skönt att inte behöva lägga ner läsplattan eller stänga av musikspelaren när man ska lyfta eller landa.

Edit: Kan väl om jag ska vara ärlig säga att jag aldrig stängt av mina enheter vid start och landing. Dock alltid haft dem i flygplansläge. Så skillnaden för mig, och troligtvis för andra, är att man inte behöver lägga bort enheten vid start och landning.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Marticus:

lite lustigt ändå, ska dem gå och kontrollera att man har den i det läget så fort dem ser en telefon?

Ja det hela blir nog väldigt svårt att hålla efter i praktiken. Tycker personligen att det ska vara antingen eller som gäller, tillåt det först när det ses som säkert oavsett läge på enheten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

lite lustigt ändå, ska dem gå och kontrollera att man har den i det läget så fort dem ser en telefon?

Där är det ju dock ingen skillnad från hur det varit. Man får ju ha på mobiler i flygplansläge redan nu, bara att de måste vara avstängda vid start och landning.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har elektroniken ingen som helst påverkan, bara att man vill ha passagerarnas fulla uppmärksamhet vid start och landning. Någon lite mer insatt kan nog klargöra detta lite?

Permalänk
Medlem

Man får ändå inte ha några saker framme vid start och landning så jag ser ingen skillnad mot hur det är nu.
Ja förutom när hörlurarna är kopplade till mobiltelefon/mp3 då

Permalänk
Medlem

Kan också vara på tiden att flygbolagen inför en USB-port i sätet framför sig som standard där man kan ladda mobilen/läsplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Vad jag vet har elektroniken ingen som helst påverkan, bara att man vill ha passagerarnas fulla uppmärksamhet vid start och landning. Någon lite mer insatt kan nog klargöra detta lite?

Precis detta som är huvudorsaken. Ska folk sitta och spela, prata högt i telefonen osv så får flygvärdinnorna jobbigare att gå genom alla säkerhetsföreskrifter, skulle det hända något plötsligt så är det bra folk är på alerten. Det finns alltid flygrädda individer ombord som har det väldigt jobbigt vid start och landning som man får ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga en sak diskutionen att det faller lite på sin egen logik att passagerare skulle ens få ha med sig sin mobiltelefon ombord om det var så att du faktiskt kunde orsaka grova fel som gör att exempelvis planet tappar funktioner som gör att det inte kan landa eller starta eller ens flyga säkert. Om så var fallet skulle du behöva lämna din telefon i någon form av förvaring som tas ombord av personalen, eller något i den stilen. Men nu får du ju ha med dig din telefon så risken att planet inte kan lyfta för att du har din mobil på känns försvinnande liten.

Med det sagt så är jag själv nöjd med hur det är idag, att jag får ha min telefon på under flygning och lyssna på musik. Jag har inga problem med att dom vill ha min och din uppmärksamhet under start och landning som trotts allt är dom farligaste momenten under hela resan.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Vad jag vet har elektroniken ingen som helst påverkan, bara att man vill ha passagerarnas fulla uppmärksamhet vid start och landning. Någon lite mer insatt kan nog klargöra detta lite?

Mythbusters hade ett program om detta där de visade hur känsliga flygplanets instrument faktisk är, dock så är dessa instrument avskärmade på trafikflygplan så det föreligger ingen direkt fara - och det har man vetat ett tag men det har varit svårt att få alla rädda att tänka rationell. Den stora frågan är dock om rädslan är har med dödsskräcken eller skadeståndskrav att göra

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Precis som förut kommer man inte få ha något i knäet/handen under start och landning, det måste med andra ord vara nedstoppat i stolsfickan eller någon annan ficka.
Man får inte heller ha hörlurar i under start och landning, skillnaden är att man nu får ha elektronik på när bälteslampan lyser.
Det innebär att man kan fortsätta glo på paddan när det blir turbulens.

Edit: Anledningen till att de vill att man har flygplansläge beror inte som många tror på att flygplanet kommer crasha utan att mobilnäten inte är gjorda för att man åker omkring och byter master i 1000km/h, det skulle helt enkelt överbelasta näten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mythbusters hade ett program om detta där de visade hur känsliga flygplanets instrument faktisk är, dock så är dessa instrument avskärmade på trafikflygplan så det föreligger ingen direkt fara - och det har man vetat ett tag men det har varit svårt att få alla rädda att tänka rationell. Den stora frågan är dock om rädslan är har med dödsskräcken eller skadeståndskrav att göra

Precis, moderna flygplan (även decennier gamla plan som fortfarande används av flygbolag) är inte så korkat uppbyggda att dom havererar bara nån mobiltelefon är påslagen.. Hade dom varit så känsliga hade dom aldrig ens passerat säkerhetskontrollerna som krävs för att dom ska få transportera människor överhuvudtaget.

Men det är som med kärnkraft ungefär, det handlar inte om fakta och rationellt tänkande, det handlar om att folk klinger kvar vid uråldriga myter om risker som bara existerade för 50 år sedan.
Ungefär som hjärntumörer för att snacka i telefon för mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deegan:

Jag vill bara tillägga en sak diskutionen att det faller lite på sin egen logik att passagerare skulle ens få ha med sig sin mobiltelefon ombord om det var så att du faktiskt kunde orsaka grova fel som gör att exempelvis planet tappar funktioner som gör att det inte kan landa eller starta eller ens flyga säkert. Om så var fallet skulle du behöva lämna din telefon i någon form av förvaring som tas ombord av personalen, eller något i den stilen. Men nu får du ju ha med dig din telefon så risken att planet inte kan lyfta för att du har din mobil på känns försvinnande liten.

Med det sagt så är jag själv nöjd med hur det är idag, att jag får ha min telefon på under flygning och lyssna på musik. Jag har inga problem med att dom vill ha min och din uppmärksamhet under start och landning som trotts allt är dom farligaste momenten under hela resan.

Precis. Mobiltelefoner, surfplattor och annan elektronik tillåts att ta med. Men hade det varit så jävla allvarligt att skiten skulle störta pg.a det så skulle det stoppas direkt. Jag stänger aldrig av mina prylar, det finns inget som stödjer att sådan elektronik, framför allt i flygplansläge, ska störa något.

Jag menar, hur känslig och oisolerad kan tekniken i flygplanet vara?

Trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag vill bara tillägga en sak diskutionen att det faller lite på sin egen logik att passagerare skulle ens få ha med sig sin mobiltelefon ombord om det var så att du faktiskt kunde orsaka grova fel som gör att exempelvis planet tappar funktioner som gör att det inte kan landa eller starta eller ens flyga säkert. Om så var fallet skulle du behöva lämna din telefon i någon form av förvaring som tas ombord av personalen, eller något i den stilen. Men nu får du ju ha med dig din telefon så risken att planet inte kan lyfta för att du har din mobil på känns försvinnande liten.

Med det sagt så är jag själv nöjd med hur det är idag, att jag får ha min telefon på under flygning och lyssna på musik. Jag har inga problem med att dom vill ha min och din uppmärksamhet under start och landning som trotts allt är dom farligaste momenten under hela resan.

+1 på den. Hade vi kunnat orsaka någon skada med våra prylar så hade vi varit tvungna att lämna dem hemma eller vid incheckningen. Ingen normal myndighet/bolag skulle tillåta att någon hade med sig sakerna ombord, IFALL det ens fanns en ytte-pytte liten chans att det skulle kunna orsaka krasch vid flygresor (landning/start inkluderat).

Att folk inte förstår det...
Som folk skriver så är det en princip sak och troligen kanske har nått med fokus på radion/flygfolket.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Många sjukhus har börjat ta bort kravet på att mobiltelefon ska vara avstängd.

Permalänk
Medlem

Förvånad över att det har tagit så pass många år att införa detta. Det har väl bevisats många gånger att elektronik som mobiler m.m. inte stör ut navigeringssystemen på flygplan? Hur som helst, bättre sent än aldrig. Hoppas bara att EU hakar på och häver förbudet på våra destinationer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Edit: Anledningen till att de vill att man har flygplansläge beror inte som många tror på att flygplanet kommer crasha utan att mobilnäten inte är gjorda för att man åker omkring och byter master i 1000km/h, det skulle helt enkelt överbelasta näten.

Fast det tar ju inte så lång tid innan du tappar täckningen helt och hållet. Antenner är ju med fördel tiltade nedåt för bästa täckning på marken.

Jag tror aldrig att på och av har haft någon betydelse. Däremot flygplansläge eller inte är en annan femma eftersom flygplanets radar och andra system arbetar med radiofrekvenser precis som mobilen (även fast det förmodligen är helt skilda frekvenser).
MEN nu har ju Norwegian börjat tillåta WLAN ombord, så ja. Kanske inte..

Permalänk
Medlem

Pilot här.

Den värsta störningen jag har varit med är det där gallop-gallop-signalen när en mobiltelefon skickar SMS/kopplar upp mot mast. Inte så uppskattat när man flyger in i världens mest packade luftrum - där stressnivån kan vara hög för piloterna.

Det som händer när man flyger över 1500m är att då försvinner mobiltäckningen.
Då går mobiltelefoner som är på upp på max sökningsstyrka för att försöka koppla upp sig.

Detta drainar batteriet snabbt och dessutom tror jag knappast det är nyttigt för vare sig personal eller passagerare med 200 mobiltelefoner ombord på max styrka.

En sak som är värd att tänka på är att många flygplan som används är i grunden designade på 70-talet med modifieringar gjorda runt 00-talet. Så det är inte senaste tekniken som sitter i direkt, dock beprövad och säker.

Det vanligaste systemet för landing guidance.
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

Kan också vara på tiden att flygbolagen inför en USB-port i sätet framför sig som standard där man kan ladda mobilen/läsplattan.

blir vanligare och vanligare, flög med virgin atlantic och klm i september och båda hade usb

Permalänk
Medlem

En mobiltelefons styrka är maximalt 0,0025w. En normal flygradio har styrkan 5-15w. Radarn ska vi inte ens tala om.

Gammal teknik är ofta mer störningssäker än nyare teknik då den har högre spänning i kretsarna. Nyare teknik är avskärmad mot annan elektronik.

Dessutom sjunker styrkan av fälten kraftigt med avståndet. Upplever en pilot mobilstörningar är det sannolikt en mobiltelefon tillhörandes han eller personen brevid han.

Permalänk
Medlem

För den som kan läsa mellan raderna. Det är noll skillnad mot vad det redan är idag. Helt ärligt förstår jag inte vad som är speciellt med att annonsera det hela. Fortfarande är det upp till varje flygbolag att sätta sina egna regler utöver att man följer det fastsatta reglementet.

Permalänk
Skrivet av CloX:

Fast det tar ju inte så lång tid innan du tappar täckningen helt och hållet. Antenner är ju med fördel tiltade nedåt för bästa täckning på marken.

Jag tror aldrig att på och av har haft någon betydelse. Däremot flygplansläge eller inte är en annan femma eftersom flygplanets radar och andra system arbetar med radiofrekvenser precis som mobilen (även fast det förmodligen är helt skilda frekvenser).
MEN nu har ju Norwegian börjat tillåta WLAN ombord, så ja. Kanske inte..

Det är helt och håller korrekt att signalerna försvinner på hög höjd, man kommer aldrig få in mottagning 10 000 meter upp i luften. Däremot när man går in för landning/startar så finns det mottagning ett bra tag.
Ska se om jag hittar källan på att mobilmasterna inte klarar av så snabba hastigheter (på rörelsen på mobilen).

Flyger man en vanlig Cessna så kommer man alltid ha mottagning även om samtalen bryts då och då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

En mobiltelefons styrka är maximalt 0,0025w. En normal flygradio har styrkan 5-15w. Radarn ska vi inte ens tala om.

Gammal teknik är ofta mer störningssäker än nyare teknik då den har högre spänning i kretsarna. Nyare teknik är avskärmad mot annan elektronik.

Dessutom sjunker styrkan av fälten kraftigt med avståndet. Upplever en pilot mobilstörningar är det sannolikt en mobiltelefon tillhörandes han eller personen brevid han.

Du bör kolla dina källor, mobiltelefoner kan sända med minst 100ggr högre uteffekt än du anger...

"Output power
It is important to distinguish between peak output power, maximum output power and actual output power. Peak output power denotes the phone's maximum possible power level. Maximum output power indicates its maximum power level within a network, averaged over time. Actual output power is usually lower than maximum output power. A mobile phone uses a far lower output power level when the radio link to the base station is good than when it is poor. The base station determines the output level at which the mobile phone is to transmit.
GSM: The peak output power is 1 W or 2 W (Table 1). As the phone only transmits for 1/8 of the call time (Figure 1) and, moreover, every 26th pulse is omitted, the maximum output power is 120 mW or 240 mW, respectively. Maximum output power for data transfer via GPRS or Edge is 0.5-1 W, since the phones currently available transmit for ¼ - ½ of the call time. The output power is matched to the connection quality 1 - 2 times per second, which can reduce output power by a factor of 1,000. A further reduction in output power (by around half) can be achieved using DTX (discontinuous transmission), which turns off transmission during pauses in speech.
UMTS: Peak output power and maximum output power during a connection (data and voice) are 250 mW, since transmission is continuous. The output power is matched to the connection quality and available cell capacity 1,500 times per second, which leads to a significant reduction in average output power when the phone is in use compared with GSM (based on the same data transfer rates/calls). "

http://www.bag.admin.ch/themen/strahlung/00053/00673/04265/in...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Man tycker ju att flygplansläge på mobiler borde per automatik förhindra att man kan sätta på ex wifi. Nu kan man sätta på flygplansläge, och sedan sätta på wifi, och fast flygplansläge-ikonen fortfarande är på, så surfar man som vanligt.. Borde ju vara så att man inte kan sätta på wifi förrän man stängt av flygplansläget.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Jag är rädd för att många blondies skiter i flygplansläget nu när det lättas

Hur många passagerare tror du glömmer att stänga av sina lurar alternativt sätta dom i flygplansläge varje dag?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Man tycker ju att flygplansläge på mobiler borde per automatik förhindra att man kan sätta på ex wifi. Nu kan man sätta på flygplansläge, och sedan sätta på wifi, och fast flygplansläge-ikonen fortfarande är på, så surfar man som vanligt.. Borde ju vara så att man inte kan sätta på wifi förrän man stängt av flygplansläget.

Har dom ett trådlöst nätverk på flygplanen?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595