Geforce GTX 780 Ti är fullständiga GK110 med 2 880 CUDA-kärnor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Var lite snabb att trycka på skicka, det skulle stå att prestanda/krona är ointressant för MIG.

Ahh.. Då förstår jag. Självfallet när du verkar ha en budget där "10.000:-? Som hittat" är en fras så är ju inte direkt prestanda per krona relevant eftersom du antagligen vill ha det bästa. Själv så har man inte den budgeten och då blir det prestanda per krona för mig. 280X ser nice ut och GTX 780 ligger till bra i pris. Får se.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av shocker:

Varför måste det just vara en "gamingskärm"? Räcker det inte med att en skärm har låg inputlag, 1440p, 120hz och ips/pls (Korea skärmar).

Dessutom är det inte 240hz skärm, det är 120hz med black frame insertion mellan varje frame (Dock verkar det vara suveränt för gaming).

Spelar det någon roll om det är black frame insertion om mina ögon inte uppfattar det!?

Det måste inte vara en skärm specifikt för Gaming för han men det är definitivt ett plus för mig om jag vet att ett företag har tagit fram en skärm med Gaming i åtanke ;).

Ta en titt på Sweclockers senaste recension av: Eizo Foris FG2421. Mums!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Helt rätt, men det är ju inte spel Titan är gjort för. Annars hade man inte lagt 6GB på en 384-bitars minnesbuss.

Vad skulle det annars vara till för? Det är ett extremt kort för de som behöver (läs; inte nöjer sig med mindre än) det mest kompetenta kortet till spel i extrema upplösningar.

Jag föreslår att du tar en titt här: http://www.geforce.com/get-the-ultimate-bundle
Där har Nvidia själva listat Titan bland sina bästa grafikkort för gaming. Om de själva anser att det är för gaming, så utgår jag också ifrån det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kommer jag verkligen det? Eller är det något du bara intalat dig själv? :<

Bara för att du påstod det så snällt så drar jag fram att AMD gör mindre kretsar men får ut ungefär samma prestanda som Nvidia.. Som sagt.. Bara för att du bad så snällt.

Jag baserar det på dina tidigare inlägg.

Tråkigt dock att AMD inte är lika bra på att bygga proper kylning till dessa kretsar. Dom kanske borde lära sig av Nvidia :p.

Då borde AMD kunna bygga en krets som slår Nvidias gamla GK110 ganska omgående ;).

Det hade jag gjort om jag styrde AMD med dig som PR ansvarig i spetsen :).

Permalänk
Inaktiv

Fast jag tycker det är mycket bra att amd har kommit ifatt nu och har haft tronen ett tag på prestandafronten så vi konsumenter får bättre pris på prylarna, Men nvidia har lite kvar med sina priser och där ligger de "2a"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fast jag tycker det är mycket bra att amd har kommit ifatt nu och har haft tronen ett tag på prestandafronten så vi konsumenter får bättre pris på prylarna, Men nvidia har lite kvar med sina priser och där ligger de "2a"

AMD har inte kommit ifatt. Dom är hästlängder efter för fan. Nu när AMD släppt sin "nya" serie, så är NVIDIA på gång med vad blir de, 8xx serien?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Vad skulle det annars vara till för? Det är ett extremt kort för de som behöver (läs; inte nöjer sig med mindre än) det mest kompetenta kortet till spel i extrema upplösningar.

Jag föreslår att du tar en titt här: http://www.geforce.com/get-the-ultimate-bundle
Där har Nvidia själva listat Titan bland sina bästa grafikkort för gaming. Om de själva anser att det är för gaming, så utgår jag också ifrån det.

Fast det är fortfarande inte designat för spel. GK104 är designat för spel medan GK110 är designat för generella beräkningar också. Det syns framförallt i prestandan för FP64 som är helt irrelevant för spel men som är viktig för generella beräkningar. Ett Quadro med GK104 var till exempel generellt sämre på det mesta än de äldre versionerna baserat på Fermi eftersom GF100 och GF110 var designade just för generella beräkningar. Sen finns det andra skillnader också som minneskontrollern som behöver vara betydligt mer avancerad för ett beräkningskort. Vidare kan du roa dig med att jämföra GTX 690 och Titan i spelprestanda. De har lika mycket kisel och lika många transistorer men 690 har fler kärnor och presterar bättre trots problem med SLI-skalning över två separata GPUer. Du kan också titta på GTX 770 och GTX 780. Där har kortet baserat på GK110 50 % fler kärnor men prestarar "bara" 20 % bättre.

Så GK110 har offrat spelprestanda till förmån för generell prestanda just för att det är designat primärt för att säljas som Quadro och Telsa. Hade Nvidia inte haft dessa två segment hade de istället byggt en större GK104 som hade gett mer prestanda i spel.

Så nej, GK110 är inte designad för spel. Det är ett beräkningskort som även används till spel. Hade det varit designat för spel så får man nog klassa det som en dålig design med tanke på att GK104 får ut 70 % av prestandan på halva arean och AMD får ut samma prestanda på 75 % av arean med Hawaii.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

kanske lite OFF-topic men jag tycker den här tråden innehåller mycket information och lärde mig mycket här.

råkade bläddra i en tidning PC FORMAT DECEMBER 2013 och där jämför man "EVERY MAJOR GPU RATED"

de har inga kort från R-serien i testen. Endast ett kort 280x som är en annan test.
är de lite efter i England eller hur tänker dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I denna tråd menar jag. Titan är inte direkt ett onödigt kort (om du nu inte ska sitta med en skärm i 1080p).

Så du väljer att lägga ord i hans mun bara för att det passar dig? Ja, Titan har mest vram men det är helt irrelevant till vad personen ville få fram med sin kommentar alltså att GTX 780TI har mindre vram än 290X. Jag har själv inte haft problem med AMDs drivrutiner på över två år. Betyder det att AMD inte har några problem? Nej ditt fall kan vara ett undantag. I en artikel nydligen så kom det fram att många har problem med Nvidias drivrutiner. Dessutom så verkar du ha dåligt minne. Inte allt för länge sedan var Nvidias referenskylare lika dåliga som AMDs. Om jag dessutom köper mig en tredjepartskylare.. Presterar den då inte "Out of the box" bara för att det är AMDs GPU på kortet?

Nog mer att du ser vad du vill se i hans mening eller hur..Står det 780ti eller nää står top end gpu..
Är ju du som lägger till ord i hans post som faktiskt inte står där.Och fortfarande så har nvidia mest vram på sina top kort..Så hur du än vrider och vänder på det så har du fel lilla gubben

Kan du visa var det står 780Ti i hans post ?? du ser vad andra inte ser tydligen

Och jag har aldrig behövt byta kylare på nåt av mina nvidia kort däremot gjorde jag det på ett AMD kort

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TonyB4ngZ:

Jag baserar det på dina tidigare inlägg.

Tråkigt dock att AMD inte är lika bra på att bygga proper kylning till dessa kretsar. Dom kanske borde lära sig av Nvidia :p.

Då borde AMD kunna bygga en krets som slår Nvidias gamla GK110 ganska omgående ;).

Det hade jag gjort om jag styrde AMD med dig som PR ansvarig i spetsen :).

Du baserar en förutfattad mening på som antagligen baseras på att jag har ett AMD kort i min signatur alltså?

Vad hade hänt om jag hade haft en NvidiaGPU i min signatur? Hade du då ignorerat mig?

Skrivet av fermia:

Nog mer att du ser vad du vill se i hans mening eller hur..Står det 780ti eller nää står top end gpu..
Är ju du som lägger till ord i hans post som faktiskt inte står där.Och fortfarande så har nvidia mest vram på sina top kort..Så hur du än vrider och vänder på det så har du fel lilla gubben

Kan du visa var det står 780Ti i hans post ?? du ser vad andra inte ser tydligen

Och jag har aldrig behövt byta kylare på nåt av mina nvidia kort däremot gjorde jag det på ett AMD kort

Var står det att han menar GTX Titan? Kan du visa mig det?

Skrivet av TheFuq:

AMD har inte kommit ifatt. Dom är hästlängder efter för fan. Nu när AMD släppt sin "nya" serie, så är NVIDIA på gång med vad blir de, 8xx serien?

Så du menar att AMD inte är i full gång med sin 3xx serie då eller? AMD släpper sitt kort, Nvidia kontrar och AMD kontrar igen.. Det är samma vissa varje gång.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Snarare 4000:-. Men inget konstigt i det, att AMD lägger sig på 5000:- med ett kort som har ett övertag på 35% mot nVidias 4000:- kort kan du jämföra med att nVidia la Titan på 8500:- mot AMDs 7970 när det låg på 3500:- trots "endast" 30% övertag. Samma sak med 8800 Ultra. Sedan har du Radeon 5870, som vid release var nästan jämnsnabbt med dubbla GTX 285, ändå tog de ut lanseringspris på 3800:-.

5870 - Överlägset snabbast, lanseringspris: 3800:-
7970 - 35% snabbare, lanseringspris: 5000:-
290X - Lite snabbare än nVidias 5500:- och 8500:- -kort, lanseringspris: 4500:-.

Vilka priser lägger sig nVidia på när de är först till en ny generation? 8000-serien och Titan/-700-serien säger väl lite om det.

Det är lätt att säga "AMD hade säkert gjort likadant" utan att behöva backa upp det, men erfarenheterna säger något annat.

Nej, det var 5000:

Citat:

AMD Radeon HD 7970 har ett rekommenderat pris på 499 EUR, vilket troligtvis kan översättas till cirka 5 000 kronor inklusive moms i svenska butiker.

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Sen så var ju inte HD 7970 35% snabbare än GTX 580 utan 26% som jag sa, sen hur det är idag är väl lite irrelevant etersom det är lanseringspriser och hur korten presterar vid lanseringen som vi diskuterar.
AMD krävde alltså nästan dubbelt så många procentenheter mer kronor än ren prestanda man fick av ett HD 7970 vid release väldigt likt hur GTX 780 Ti kommer att hamna så som det ser ut.

Sen hur det var med HD 5870 till exempel kan man väl kalla ett undantagsfall men oftast så gör ju företag såhär och HD 7970 visade ju det, allting handlar bara om pengar, pengar och åter igen pengar.
Sen så kan jag väl tycka att det ofta är bra erbjudanden på AMD-kort som till exempel HD 7970 för under 2000kr just nu men ser man till lanseringspriser så är Nvidia och AMD lika som bär.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheFuq:

AMD har inte kommit ifatt. Dom är hästlängder efter för fan. Nu när AMD släppt sin "nya" serie, så är NVIDIA på gång med vad blir de, 8xx serien?

Exakt hur är de hästlängder efter? Det tog Nvidia nästan ett år att lyckas tillverka GK110 med tillräckligt bra yield för att kunna sälja kompletta krersar. Är det en vinst? Eller är det att AMD ligger jämsides med deras nuvarande prestandamodell fast med 75 % mindre area?

Sen är 800-serien ett dåligt exempel på att Nvidia ligger före. Tror du verkligen att AMD nu har lagt ner all utveckling och inte tänker lansera något alls på 20 nm? Båda AMD och Nvidia sitter och väntar på att TSMC ska få igång produktionen på 20 nm. Innan det sker blir det ingen ny generation från någon av dem. Krympningen har dragit ut på tiden vilket säkert är frustrerande för båda tillverkarna. Det har till och med börjat gå rykten om att Nvidia kommer släppa Maxwell på 28 nm vilket gräver att man designar om lite eftersom det antagligen inte går att tillverka en fullstor Maxwell på 28 nm. De använder ju den krympta tillverkningstekniken för att få in fler transistorer vilket betyder fler kärnor. Att då ta den designen till en större nod betyder att kretsen skulle bli gigantisk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du baserar en förutfattad mening på som antagligen baseras på att jag har ett AMD kort i min signatur alltså?

Jag baserar det på alla dina tusentals tidigare inlägg med hänvisning till prestanda per krona och att inget annat spelar roll än just prestanda per krona.

Jag är ingen AMD "hater" om det är det du försöker få fram jag har alltid kört med Nvidia och känner mig hemma med deras struktur och mjukvara mer än så är det inte.

Du verkar bra på att lägga till egna uppfattningar om vad jag baserar mina argument på precis som andra här inne har påpekat så är du även bra på att lägga till ord som inte har vart uppe i text.

Börjar se en röd tråd här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TonyB4ngZ:

Jag baserar det på alla dina tusentals tidigare inlägg med hänvisning till prestanda per krona och att inget annat spelar roll än just prestanda per krona.

Jag är ingen AMD "hater" om det är det du försöker få fram jag har alltid kört med Nvidia och känner mig hemma med deras struktur och mjukvara mer än så är det inte.

Du verkar bra på att lägga till egna uppfattningar om vad jag baserar mina argument på precis som andra här inne har påpekat så är du även bra på att lägga till ord som inte har vart uppe i text.

Börjar se en röd tråd här.

Du börjar se en röd tråd i att jag faktiskt inte skriker "woooow... Nvidia is the masterrace" som en del gör i denna tråd? Prestanda per krona har jag nämnt för att det är en preferens jag går efter. Sedan kan du länka alla dessa tusentals kommentarer där jag hänvisar att inget annat än prestanda per krona spelar någon roll?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är fortfarande inte designat för spel. GK104 är designat för spel medan GK110 är designat för generella beräkningar också. Det syns framförallt i prestandan för FP64 som är helt irrelevant för spel men som är viktig för generella beräkningar. Ett Quadro med GK104 var till exempel generellt sämre på det mesta än de äldre versionerna baserat på Fermi eftersom GF100 och GF110 var designade just för generella beräkningar. Sen finns det andra skillnader också som minneskontrollern som behöver vara betydligt mer avancerad för ett beräkningskort. Vidare kan du roa dig med att jämföra GTX 690 och Titan i spelprestanda. De har lika mycket kisel och lika många transistorer men 690 har fler kärnor och presterar bättre trots problem med SLI-skalning över två separata GPUer. Du kan också titta på GTX 770 och GTX 780. Där har kortet baserat på GK110 50 % fler kärnor men prestarar "bara" 20 % bättre.

Så GK110 har offrat spelprestanda till förmån för generell prestanda just för att det är designat primärt för att säljas som Quadro och Telsa. Hade Nvidia inte haft dessa två segment hade de istället byggt en större GK104 som hade gett mer prestanda i spel.

Så nej, GK110 är inte designad för spel. Det är ett beräkningskort som även används till spel. Hade det varit designat för spel så får man nog klassa det som en dålig design med tanke på att GK104 får ut 70 % av prestandan på halva arean och AMD får ut samma prestanda på 75 % av arean med Hawaii.

Ursprungskretsen är designad för beräkningar, ja. Men den omgjorda (defekta?) kretsen som Titan har säljs som ett kort till spel. Min poäng var helt enkelt att kortet säljs som Nvidias bästa spelkort, som nu får hård konkurrens av 780 Ti (till ett lägre pris), varav jag höjde på ögonbrynen. Sedan kan man tvista i det oändliga om vad tanken med kretsen var från början...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

VAD ÄR DET HÄR DOM KAN JU INTE SLÄPPA DET MED 3GB VRAM :(:(:(

fan då aja vänta på 800 serien :/

Kan ju hända att dom tänker släppa en 6GB variant om ett tag samtidigt som dom slutar sälja Titan?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du börjar se en röd tråd i att jag faktiskt inte skriker "woooow... Nvidia is the masterrace" som en del gör i denna tråd? Prestanda per krona har jag nämnt för att det är en preferens jag går efter. Sedan kan du länka alla dessa tusentals kommentarer där jag hänvisar att inget annat än prestanda per krona spelar någon roll?

Vad betyder masterrace?

Nu ska jag spela BF4.

Gå du och räkna på något så länge ;).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TonyB4ngZ:

Vad betyder masterrace?

Nu ska jag spela BF4.

Gå du och räkna på något så länge ;).

http://en.wikipedia.org/wiki/Master_race

Dags att byta ut tangentbordet verkar det som.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Priset på 780Ti är ju bara spekulationer, Tänk om det landar på 5000Kr ?

Nej det är det inte.
$699 betyder att priset kommer att hamna betydligt närmare 7k än 6k här i Sverige.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Om det här stämmer så var prestandatronen i AMDs ägo väldigt kort tid.
Det finns de som fortfarande kommer säga att AMD har den och dra något prestanda/krona exempel. Men det intressanta är prestanda inte prestanda/krona.

Du är helt fel på det min vän. Prestanda per krona är det intressanta.
Allt annat tänk är fel!!
Och om det sen är Nvidia eller AMD som står för det, spelar ingen roll.
Bara det är Prestanda per krona

Prestandatronen och prestanda per krona är två skilda saker!

Och sist men inte minst. Tycker man det är mer intressant med prestanda, än prestanda per krona när det är dags att köpa nytt grafikkort.
Ja då lär man aldrig få ett fysiskt kort i lådan, men drömma kan man ju alltid göra

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Nvidia har suttit inne med detta kortet sen titan kom i princip. Bara låst upp hela kortet nu. Hade AMD varit på hugget så hade dom kanske inte ens kommit med ett Ti utan bara ett 780 som var helt upplåst gk110.

Vem vet om det är mer finesser i kortet men det låter inte som det. Som det är nu är det ju SLI om man vill komma upp i 120fps ändå och då tycker jag inte det är nån mening att gå på ett 780ti utan ba fixa 2st 780.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sa du inte emot dig själv nu?

Visst spelar priset roll. Säg att de tog 60.000:- för 780 Ti, skulle någon köpa då? Entusiast är ju inte synonymt med "mer pengar än vett", åtminstone inte för mig.

Men 6-7 k för 780 Ti låter väl ganska rimligt tycker jag, så jag är inte ute efter att klaga på prissättningen.

Ursäkta om jag uttryckte mig felaktigt men det är det jag menar att 6-7k är ett rimligt pris när jag uttryckte mig "spårar ur" så självfallet kommer pris/prestanda alltid ha en viss påverkan och är man entusiast så är pris/prestanda avsevärt mindre intressant än för många andra. När det gäller ur en entusiasts perspektiv så är några tusen lappar extra värt det för att ha det värsta på marknaden när prestandan är märkbart bättre. Självfallet så menade jag inte att man köper ett kort för 60 000kr som presterar 15% mer än grafikkortet under för 5000kr bara för att det är det värsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Du är helt fel på det min vän. Prestanda per krona är det intressanta.
Allt annat tänk är fel!!

Inte om det är en viss nivå av prestanda man är ute efter och man skiter i kostnaden. Vi som tänker så finns, och vi är faktiskt fler än du tror.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du är helt fel på det min vän. Prestanda per krona är det intressanta.
Allt annat tänk är fel!!
Och om det sen är Nvidia eller AMD som står för det, spelar ingen roll.
Bara det är Prestanda per krona

Prestandatronen och prestanda per krona är två skilda saker!

Och sist men inte minst. Tycker man det är mer intressant med prestanda, än prestanda per krona när det är dags att köpa nytt grafikkort.
Ja då lär man aldrig få ett fysiskt kort i lådan, men drömma kan man ju alltid göra

Jag försöker inte bråka eller vara dum, men jag förstår inte vad du menar. Som jag förtydligade så är priset ointressant för mig, jag vill bara ha maximal prestanda. Hur kan jag ha fel? Jag förstår att andra har olika prioriteringar och de har inte fel heller.
Sista meningen i ditt inlägg förstår jag inte alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Ursprungskretsen är designad för beräkningar, ja. Men den omgjorda (defekta?) kretsen som Titan har säljs som ett kort till spel. Min poäng var helt enkelt att kortet säljs som Nvidias bästa spelkort, som nu får hård konkurrens av 780 Ti (till ett lägre pris), varav jag höjde på ögonbrynen. Sedan kan man tvista i det oändliga om vad tanken med kretsen var från början...

Säljs som kort för spel är inte samma sak som designat för spel. 780 Ti är i grund och botten samma krets fast de nu har fått tillräckligt bra yield for att kunna sälja GPUer med alla SMX upplåsta. Så rent principiellt är det ingen skillnad på Titan och 780 Ti mer än att de verkar ha låst comuteprestandan hårdare i GTX 780 Ti. Fast det brukar vara rena mjukvarulås och inget de fixar i hårdvara. Om de skulle plockat bort hälften av alla FP64-kärnor hade det ju varit en ny GPU istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Säljs som kort för spel är inte samma sak som designat för spel. 780 Ti är i grund och botten samma krets fast de nu har fått tillräckligt bra yield for att kunna sälja GPUer med alla SMX upplåsta. Så rent principiellt är det ingen skillnad på Titan och 780 Ti mer än att de verkar ha låst comuteprestandan hårdare i GTX 780 Ti. Fast det brukar vara rena mjukvarulås och inget de fixar i hårdvara. Om de skulle plockat bort hälften av alla FP64-kärnor hade det ju varit en ny GPU istället.

Kretsen i Titan är omgjord för att passa till spel bättre. Det är ju inte så att de bara tog en defekt krets rakt av och bara slängde på en annan kylare, den är så klart omarbetad för att passa ett annat ändamål. På så vis är den designad för att spela med.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Beställde precis 780 för 3600kr, kanske värt att avbeställa och invänta Ti.. Verkar bli ett riktigt monster med låg prislapp. Hmm..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Beställde precis 780 för 3600kr, kanske värt att avbeställa och invänta Ti.. Verkar bli ett riktigt monster med låg prislapp. Hmm..

"Låg" prislapp. Allt är relativt iof.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Gissa vad Nvidias ledning och utveckling avdelning har sagt 1000ggr varje dag i månader ?
Svaraet: -AMD skall inte få ha presstandardkronan, kosta vad det kosta vill!! -AMD skall inte få ha presstandardkronan, kosta vad det kosta vill!! -AMD skall inte få ha presstandardkronan, kosta vad det kosta vill!!

Och nu ser vi resultatet. GTX 780Ti

Några reflextiner:

1. Nu kanske AMD får "tummarna ur röven" och låter kort med eftermarknads kylare komma! AMD satte ett rek pris på 550$ eller 500 Euro (ink moms). Det blir ~ 4400:- Idag kostar i praktiken 5000:- pga av hög efterfrågan och låg tillgång. Men med GTX 780Ti antågande och prissänkningarna på GTX 780 så är ett 290X med eftermarknadskylare för 4000:- i början av December inte otänkbart. Om det händer så tack gode gud för att jag "tvingades" väntade ! 20% prissänkning och fm bättre presstandard. På ca 1 månad efter relasen.

2. Ni som köpte ett Titan under Februari- Mars: Ni fick spela med värdens bästa grafikkort under kall regnig vår, övervarm sommar och en blåsig höst. Priceless !
Ni som köpte Titan för en månad sedan: Taskigt läge! Men sitter fortfarande med världen bästa allround kort ( 6GB, dubbel precision mm). Dock omkörda i spel.. Och spel är väl inte allt som ni köper grafikkort för eller.. ?

3. Enligt min mening så har Nvidia "AMDiserat" sin GK 110 krets! Mindre minne men högre frekvens, sämre computing mm. Dvs bara satsat på att höga FPS i spel.

Jag är inte rädd för att trampa fanboys på tårna. Jag älskar att STAMPA dom på tårna!

Skrivet av Dual-Tjur:

kanske lite OFF-topic men jag tycker den här tråden innehåller mycket information och lärde mig mycket här.

råkade bläddra i en tidning PC FORMAT DECEMBER 2013 och där jämför man "EVERY MAJOR GPU RATED"

de har inga kort från R-serien i testen. Endast ett kort 280x som är en annan test.
är de lite efter i England eller hur tänker dom?

http://s17.postimg.org/wmvgvzesv/1382724276_pc_format_decembe...

Därför att det flesta Tidningar pressläggs 1 månad innan kunderna får dem. Dvs alla nyheter i en tidning kunde man läsa om 1 månad tidigare på nätet. Och i detta fallet stod man under NDA. Och betvivlade att man hade fått sitt sitt test ex.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Kul när det händer mycket nu på grafikkortsmarknaden!

780 har droppat i pris, och går att få för mellan ~ 3,6-4k typ. Sugen på att klicka hem ett, men måste vänta och se 290 först!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |