Geforce GTX 780 Ti är fullständiga GK110 med 2 880 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Ti står för Titanium.

Vilket heter "Titan" på svenska :). Det blir lite förvirrande dock då de svenska titan har två betydelser och kan översättas till både det engelska titan och titanium.

Ursäktar om någon redan sagt detta.

Permalänk
Medlem

Så där kommer den till slut, den "riktiga" ersättaren till 580:an istället för över prisade mellan klass kort och nedbantade high-end modeller, allt som behövdes var igen lite sund konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Väntar på prestandatester, detta blir intressant
Men jag kommer inte köpa ett, det är ju alldeles för dyrt.
Men de rika entusiasterna kommer säkert ha kul med det!

Skäms människa !!! De är inte rika utan "har skaffat ett jobb"

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

I längden så kommer ju de där 3GB bli en flaskhals, vilket låter Titan springa förbi igen när upplösningarna går upp och 64-bit spel släpps (Om man inte redan nyttjar detta dvs). Det spelar ingen roll hur snabbt 780Ti är. Titan är fortförande ett mycket bättre val för de som vet att de vill kunna spela i högre upplösningar eller nyttja mängden VRAM för annat lämpligt, alltså är det ett segment för sig. Frekvenserna går dessutom att höja en bra bit den dagen då man känner att det behövs. 780Ti är alltså knappast en ersättare till Titan, och det hoppas jag att nVidia själva fattar.

Ett "780Ti" med 6Gb VRAM känns snarare som ett äss som nVidia sparar ifall dom snabbt behöver överträffa kommande värstingar från AMD, men då kommer självklart prislappen att närma sig Titans nuvarande priser också. Frågan är hur mycket mer nVidia kan pressa priserna, då dessa kort tydligen är dyra att tillverka. Det skulle inte förvåna mig om AMD's motsvarigheter ger större vinst även om dom säljs billigare.

Flaskhals. Beror på inställningar ju och du kan ju inte förneka att GTX 780 TI har sämre prestanda. Kortet blir knappast sämre bara för det har mindre VRAM. Allt beror på vilka inställningar.. Dessutom är kortet billigare än GTX Titan.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Så där kommer den till slut, den "riktiga" ersättaren till 580:an istället för över prisade mellan klass kort och nedbantade high-end modeller, allt som behövdes var igen lite sund konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Skitsnack. Den riktiga ersättaren - GK100 - lades ner för snart två år sedan då nVidia fick för stora problem med den. GK110 är menat att vara uppföljare till GK100 och 600-serien, GK110 är alltså inget annat än 700-seriens flaggskepp, och nu har kretsen tillräckligt bra yields för att produceras i större skala utan avstängda kluster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Så där kommer den till slut, den "riktiga" ersättaren till 580:an istället för över prisade mellan klass kort och nedbantade high-end modeller, allt som behövdes var igen lite sund konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Ersättaren till GTX 580 hette GTX 680. Som sedan ersattes av GTX 780. GTX 780TI har ingen motsvarighet under de senaste generationerna. Du måste tillbaka till 8800-serien för att hitta likheter. Då mellan 8800GTX och 8800 Ultra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

AMD har inte kommit ifatt. Dom är hästlängder efter för fan. Nu när AMD släppt sin "nya" serie, så är NVIDIA på gång med vad blir de, 8xx serien?

nVidia har äntligen fått till produktionen av 700-seriens toppkort tillräckligt bra för att lanseras och du börjar prata om 800-serien? Du vet väl att AMD varit före nVidia med nya tillverkningsprocesser varenda gång sedan åtminstone 130nm för många år sedan? Det är inte orimltigt att 300-serien kommer innan nVIdias 800-serie. Mest troligt är iaf att båda kommer ganska samtidigt då båda väntar på att 20nm produktionen ska komma igång.

Permalänk
Medlem

Titan e nu för mig som en slags uppstickare typ som en spinof tv-serie där någon karaktär blivit tillräckligt populär och fick en egen tv-serie, typ tv-serien Angel som ni säkert minns var en karaktär i serien Buffy.

Enligt mig är 780Ti storbrossan medans Titan bara var en Tillfällig och dyr spinoff lösning för Nvidia så de kunde skryta med att vara Herre på täppan även på Grafiksidan. Skulle inte förvåna mig om gtx780ti kretsen är aningen förenklad/sämre i gpgpu tillämpningar precis som GTX 5xx serien var gentemot GTX 4xx serien

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skitsnack. Den riktiga ersättaren - GK100 - lades ner för snart två år sedan då nVidia fick för stora problem med den. GK110 är menat att vara uppföljare till GK100 och 600-serien, GK110 är alltså inget annat än 700-seriens flaggskepp, och nu har kretsen tillräckligt bra yields för att produceras i större skala utan avstängda kluster.

Skitsnack, GK100 var 580:ans ersättare men behövdes inte fixas till med extra kostnader då mellanklass modellen slog AMD's high-end, alltså man kunde kränga billigare kisel för fett pris, GK110, 114 osv skulle varit refresh modeller typ Ultra/Ti om konkurrenten hade kontrat men inget hände så med försenad Maxwell så vart det rebranded 700 serie dvs. fortfarande Kepler därav suffixet K, nästa generation är M som i Maxwell med topp kort GM100.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Spelar det någon roll om det är black frame insertion om mina ögon inte uppfattar det!?

Det måste inte vara en skärm specifikt för Gaming för han men det är definitivt ett plus för mig om jag vet att ett företag har tagit fram en skärm med Gaming i åtanke ;).

Ta en titt på Sweclockers senaste recension av: Eizo Foris FG2421. Mums!!!

Nej det spelar ingen roll om det är black frame insertion, eller jo, det är därför skärmen är bra. Men det jag menade var att det inte är en riktig 240hz skärm precis som att alla smarta TVs inte har 600hz. Folk tror ju att man måste ha 240fps när dom skriver 240hz...

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Skitsnack, GK100 var 580:ans ersättare men behövdes inte fixas till med extra kostnader då mellanklass modellen slog AMD's high-end, alltså man kunde kränga billigare kisel för fett pris, GK110, 114 osv skulle varit refresh modeller typ Ultra/Ti om konkurrenten hade kontrat men inget hände så med försenad Maxwell så vart det rebranded 700 serie dvs. fortfarande Kepler därav suffixet K, nästa generation är M som i Maxwell med topp kort GM100.

Skickades från m.sweclockers.com

Den där teorin håller inte. Hade GK100 varit felfri så hade Nvidia lanserat kortet. Nu blev det inte så och allt man kan göra är i att spekulera varför.

Skrivet av shocker:

Nej det spelar ingen roll om det är black frame insertion, eller jo, det är därför skärmen är bra. Men det jag menade var att det inte är en riktig 240hz skärm precis som att alla smarta TVs inte har 600hz. Folk tror ju att man måste ha 240fps när dom skriver 240hz...

Helt rätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skitsnack. Den riktiga ersättaren - GK100 - lades ner för snart två år sedan då nVidia fick för stora problem med den. GK110 är menat att vara uppföljare till GK100 och 600-serien, GK110 är alltså inget annat än 700-seriens flaggskepp, och nu har kretsen tillräckligt bra yields för att produceras i större skala utan avstängda kluster.

Sig oss varför GK100 lades ner och varför de fick problem med den. Du har garanterat väldigt bra koll när du säger "skitsnack".

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Sig oss varför GK100 lades ner och varför de fick problem med den. Du har garanterat väldigt bra koll när du säger "skitsnack".

Något fick Nvidia att lägga ner den och det är knappast för att "Nvidia kände för det".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Något fick Nvidia att lägga ner den och det är knappast för att "Nvidia kände för det".

Det besvarar inte min fråga. Vadå "något"?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Det besvarar inte min fråga. Vadå "något"?

Hur ska jag veta vad detta något är för något?

Jag jobbar inte på Nvidia..

Detta "Något" har fått Nvidia att ge upp GK100. Sedan vad det är kan man ju spekulera om.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur ska jag veta vad detta något är för något?

Jag jobbar inte på Nvidia..

Detta "Något" har fått Nvidia att ge upp GK100. Sedan vad det är kan man ju spekulera om.

Om du inte ens vet varför de la ner ska du inte väl påstå att GK100 lades ner pga. problem? Eller snarare Aleshi som gjorde det.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Om du inte ens vet varför de la ner ska du inte väl påstå att GK100 lades ner pga. problem?

Vad lades kretsen ner för annars då? Tvivlar att det bara en dag kom in en Nvidia anställd och tänkte "Nej, nu orkar jag inte längre.. Vi lägger ner GK100" i Gabe Newell stil.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Nu tror jag iofs att nvidia hade kunnat ta en hel del mer för ett uppdaterat titan, marknaden hade säkerligen svalt ett pris nära det nuvarande för titan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men det går inte att sälja som endast gaming kort då. För stor skillnad till R9 290x som hade blivit ett mycket bättre val rent prismässigt då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av oi:

Skäms människa !!! De är inte rika utan "har skaffat ett jobb"

Jo jag vet, men när man är student uttrycker man gärna sitt missnöje

I framtiden vill jag också lägga 30 tusen på min hobby utan att skämmas

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Trevligt men tråkigt att de ska trumfa AMD direkt... Sen är ju namn valet inte så jävla snyggt. Även om det har halv dp comp.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Nu jäklar fick AMD en smäll på käften!!

Och jäklar vad Nvidia fick smäll på käften förut!

(Sorry du la liksom upp det).

Kul med konkurens!

Väntar på nästa motdrag från AMD!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Och jäklar vad Nvidia fick smäll på käften förut!

(Sorry du la liksom upp det).

Kul med konkurens!

Väntar på nästa motdrag från AMD!

Frågan är om det kommer eller om AMD helt fokuserar på nästa generation. AMD försökte och lyckades till en stor del med 290X medan Nvidia antagligen filat på detta kort ett längre tag. Skulle nog tro att båda nu fokuserar på att helt övergå till 20nm och börja producera kort så fort de kan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Den där teorin håller inte. Hade GK100 varit felfri så hade Nvidia lanserat kortet. Nu blev det inte så och allt man kan göra är i att spekulera varför.

Jodå den håller:

280 = GT200 (Tesla)
480 = GF100 (Fermi)
580 = GF110 (Fermi) Updataterad
680 = GK100 (Kepler) <kom inte
780 = GK110 (Kepler) <Ti full updat.
880 = GM100 (Maxwell) ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant att dem satsade ett kort för att ta tillbaka prestandatronen mer sådan marginal. Personligen tycker jag att ett 780 överklockat till något över 290X-nivå skulle varit ett bättre val då dem skulle ha en betydligt billigare krets och värmen/kylningen är fortfarande under 290X, sälja mer istället för dyrare. Men det finns väl ett visst prestigevärde i att inte bara vara bäst utan att också vara markant bättre.

Man kan ju dock spekulera i ett "780 Ghz-edition" för detta syfte för just nu har Nvidia ett "glapp" mellan 780 och 780Ti. 290X är markant bättre än 780 och markant billigare än 780Ti. 290X konkurrerar egentligen inte mot någon av dem. Det osläppta 290 är för att matcha 780 och kommer allt att döma göra så väl. Mot 780Ti har nog AMD inget motdrag inom snar framtid. Prisklassen 280X/290/290X och 770/780 är dock kanske den mest intressanta för tillverkarna med både stor volym och högt värde per kort.

Ang. Titan har kortet fortfarande flera syften så som GPGPU och flerskärmslösningar. Titan har flyttats från att vara det bästa spelkortet till att fylla ut två mindre marknader. 6GB anses antagligen fortfarande för dyrt och egentligen bara kommer till användning vid multi-skärmlösningar. Kretsen som sådan är en kompromiss. Istället för att göra en krets till beräkningar och en till spel så gjorde dem en som fixade båda, med nackdelen om en större och dyrare krets. Så här i efterhand måste det nog anses vara en smart lösning där AMD inte kan konkurrera med beräkningskort samtidigt som kostnaderna inte skenade för mycket på konsumentsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Vad skulle det annars vara till för? Det är ett extremt kort för de som behöver (läs; inte nöjer sig med mindre än) det mest kompetenta kortet till spel i extrema upplösningar.

Jag föreslår att du tar en titt här: http://www.geforce.com/get-the-ultimate-bundle
Där har Nvidia själva listat Titan bland sina bästa grafikkort för gaming. Om de själva anser att det är för gaming, så utgår jag också ifrån det.

Klistrar in från ett tidigare inlägg:

En 384-bitars buss (som Titan har) kan bara adressera 3GB samtidigt. För GTX680 med 256-bitars så gällde 2GB Därav alla inlägg med att GTX680 oftast inte kunde dra någon nytta av de extra 2GB som vissa tillverkare erbjöd (GTX680 4GB). R9 290 som har 512-bitars kan adressera hela minnet (4GB) samtidigt, det är därför man valt just en 512-bitars buss. Exempel: Titan har 24 minneskapslar på kretskortet. 12 på framsidan och 12 på baksidan. Varje minnskapsel har en 32-bitars buss, (12moduler x 32bitars buss = 384). Det betyder att de 12 minnskapslarna på framsidan av kortet får dela på minnesbussen med de 12 minneskapslarna på baksidan kortet. Detta ger ökad fördröjning om mer än 3GB skall adresseras. Kan vara så att det ger något ökad latency generellt, det är jag osäker på. 6GB minne är mao inte en optimalt för en 384-bitars buss (Titan) när det skall användas som ett grafikkort. Det krävs en dubbelt så bred buss för att på effektivaste sätt kunna adressera hela minnsmängden. När det gäller GK110 som sitter i ett Tesla kort så spelar det ingen roll, att man inte kan hantera hela minnet samtidigt. Och de är för Tesla/Quadro korten som den kretsen är utvecklad för.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Frågan är om det kommer eller om AMD helt fokuserar på nästa generation. AMD försökte och lyckades till en stor del med 290X medan Nvidia antagligen filat på detta kort ett längre tag. Skulle nog tro att båda nu fokuserar på att helt övergå till 20nm och börja producera kort så fort de kan.

Tror inte de behövt fila på nåt speciellt länge. GK110 med den revisionen är förmodligen samma eventuellt en respin på det som sitter i just Quadro-korten. Man skall tydligen inte lita på vad Jen-Hsun säger iallafall. Har uttryckte sig som att det handlade om en helt ny GPU. Hade det varit något annat än en refresh så hade den inte hetat GK110.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Skulle gärna se 4GB - 6GB versioner utav detta kort, men man kommer väll få vänta på GK 180 släpps innan dom skruvar upp minnesmängden?

Var inte ledsen min vän, du skall se att dom fixar till minnesmängden till 800-serien.
Nvidia har redan saboterat tidigare släpp för AMD på liknande vis, och så kommer ske igen.
Dock kör dom flesta 1080P idag, vilket gör det nästintill meningslöst för Nvidia att ge en massa GB i minne.
Allt har sin tid, vänta tills nästa serie, så kommer den gröna dynamiten åter igen att smälla.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojt:

Ursäkta om jag uttryckte mig felaktigt men det är det jag menar att 6-7k är ett rimligt pris när jag uttryckte mig "spårar ur" så självfallet kommer pris/prestanda alltid ha en viss påverkan och är man entusiast så är pris/prestanda avsevärt mindre intressant än för många andra. När det gäller ur en entusiasts perspektiv så är några tusen lappar extra värt det för att ha det värsta på marknaden när prestandan är märkbart bättre. Självfallet så menade jag inte att man köper ett kort för 60 000kr som presterar 15% mer än grafikkortet under för 5000kr bara för att det är det värsta.

Precis och exakt. Entusiast: prestanda viktigare än pris, men inom rimliga gränser.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Var inte ledsen min vän, du skall se att dom fixar till minnesmängden till 800-serien.
Nvidia har redan saboterat tidigare släpp för AMD på liknande vis, och så kommer ske igen.
Dock kör dom flesta 1080P idag, vilket gör det nästintill meningslöst för Nvidia att ge en massa GB i minne.
Allt har sin tid, vänta tills nästa serie, så kommer den gröna dynamiten åter igen att smälla.

Exakt. Dessutom är det i många spel inte minnet som begränsar. 690 är ju bättre än titan till och med i 1440p http://www.anandtech.com/bench/product/764?vs=765

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Man skall tydligen inte lita på vad Jen-Hsun säger iallafall. Har uttryckte sig som att det handlade om en helt ny GPU. Hade det varit något annat än en refresh så hade den inte hetat GK110.

Ja, Jen-Hsun är The Great Spinner of Bullshit. Men å andra sidan är det förstås just bullshit som lugnar korkade hypernervösa aktieägare (fan ta dem allihop).

Som du säger, det måste rimligen vara samma gamla GK110, av hög kvalité (alla kluster aktiverade, och troligen mer klockvänlig) men med artificiell begränsning av double precision-prestandan.

Visa signatur

5950X, 3090