Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norpan111:

Jag har exakt samma skärm som du:) är inte hela anledningen med freesync att du ska slippa pumpa ut 100fps för att det ska kännas flytande? Att det ska kunna dippa även ner till 50-60 och känna samma flyt?

Jag offrar redan mycket grafikinställningar med mitt 7950, flyter är absolut det viktigaste!

Skickades från m.sweclockers.com

60 FPS är fortfarande 60 FPS men den stora vinsten är att man kan låta grafikkortet gå över 60 Hz, få resultatet på skärmen och slippa tearingen. Ju högre bildfrekvens desto snabbare ritas varje frame ut och ett bättre flyt i spelet uppstår (om spelet kan gå över 30 eller 60 Hz då). Med FreeSync kan spelet du spelar gå i 144Hz men när det blir för tungt och FPS går ner under 100 så har du fortfarande flytet kvar, och ingen tearing.

Nu kanske jag har fel på något här, det hela är fortfarande lite för nytt för mig men något sådant. Och du kommer få ett klart bättre flyt och möjlighet till högre grafikinställningar med ditt nya kort också. Hoppas du gillar uppgraderingen!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

60 FPS är fortfarande 60 FPS men den stora vinsten är att man kan låta grafikkortet gå över 60 Hz, få resultatet på skärmen och slippa tearingen. Ju högre bildfrekvens desto snabbare ritas varje frame ut och ett bättre flyt i spelet uppstår (om spelet kan gå över 30 eller 60 Hz då). Med FreeSync kan spelet du spelar gå i 144Hz men när det blir för tungt och FPS går ner under 100 så har du fortfarande flytet kvar, och ingen tearing.

Nu kanske jag har fel på något här, det hela är fortfarande lite för nytt för mig men något sådant. Och du kommer få ett klart bättre flyt och möjlighet till högre grafikinställningar med ditt nya kort också. Hoppas du gillar uppgraderingen!

Tack för svaret. Jag tycker inte riktigt jag ser någon stor prestandaförbättring ändå.. Funderar på om det är något jag missar? Jag har 600W nättag och processorn är en i7 870 , GPU usage ligger på 60% kanske i chivalry och det är inte så stor skillnad mellan grafikinställningarna :S

Känns inte som jag får Max prestanda av kortet riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norpan111:

Tack för svaret. Jag tycker inte riktigt jag ser någon stor prestandaförbättring ändå.. Funderar på om det är något jag missar? Jag har 600W nättag och processorn är en i7 870 , GPU usage ligger på 60% kanske i chivalry och det är inte så stor skillnad mellan grafikinställningarna :S

Känns inte som jag får Max prestanda av kortet riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser CPU-användningen ut och hur högt är den klockad, om den ens är överklockad? Nog för att det är en i7'a med allt vad det innebär men frågan är ju om den ändå lyckas flaska. Jag tycker inte den borde det, Lynnfield är modernt nog så den borde inte bromsa grafikkortet. När du ligger runt 60% GPU-användning, vad har du då för FPS?

Du borde helt klart märka skillnad på prestandan iallafall. Orsaken bör vara ganska lätt att hitta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norpan111:

Tack för svaret. Jag tycker inte riktigt jag ser någon stor prestandaförbättring ändå.. Funderar på om det är något jag missar? Jag har 600W nättag och processorn är en i7 870 , GPU usage ligger på 60% kanske i chivalry och det är inte så stor skillnad mellan grafikinställningarna :S

Känns inte som jag får Max prestanda av kortet riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Är chivalry ett online spel? Som CS med svärd och pilbågar? Såna spel är ofta CPU bundna. Har du något singleplayer som du kan testa?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hur ser CPU-användningen ut och hur högt är den klockad, om den ens är överklockad? Nog för att det är en i7'a med allt vad det innebär men frågan är ju om den ändå lyckas flaska. Jag tycker inte den borde det, Lynnfield är modernt nog så den borde inte bromsa grafikkortet. När du ligger runt 60% GPU-användning, vad har du då för FPS?

Du borde helt klart märka skillnad på prestandan iallafall. Orsaken bör vara ganska lätt att hitta.

ska köra några tester idag efter jobbet.
Något jag tycker är väldigt märkligt är , när ett spel landar runt 60-70 fps borde det fortfarande vara smooth? Men för mig känns 60fps väldigt ryckigt trots freesync!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Är chivalry ett online spel? Som CS med svärd och pilbågar? Såna spel är ofta CPU bundna. Har du något singleplayer som du kan testa?

Spelet är iofs väldigt o-optimerat så jag ska köra några tester till ikväll, har gta5 som jag kan köra lite tester. Fick ännu sämre innan men totalrensade drivarna och fick i alla fall ett rejält lyft.

Är era kort spärrade på någon % fläkt som den inte går över? Läste recension igår där de sa att mycket prestanda hålls tillbaka för att fläkten är låst till Max 40% så den klockar ner sig om för att hålla sig där. Även kraftreglaget i Radeon settings, vad har ni där? Min kan man dra upp till 50% (inte testat än).

Vad har ni för settings?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norpan111:

Spelet är iofs väldigt o-optimerat så jag ska köra några tester till ikväll, har gta5 som jag kan köra lite tester. Fick ännu sämre innan men totalrensade drivarna och fick i alla fall ett rejält lyft.

Är era kort spärrade på någon % fläkt som den inte går över? Läste recension igår där de sa att mycket prestanda hålls tillbaka för att fläkten är låst till Max 40% så den klockar ner sig om för att hålla sig där. Även kraftreglaget i Radeon settings, vad har ni där? Min kan man dra upp till 50% (inte testat än).

Vad har ni för settings?

Skickades från m.sweclockers.com

GTA V är också rätt så CPU bundet har jag för mig. Minns inte helt vad jag hade för FPS i det spelet när jag provade det på hyfsade inställningar. Det flöt på rätt bra i alla fall men inga sinnessjuka framerates.

Kan det vara en recension på ett 290 med referenskylare du läst? Dom hade jättedåliga referenskylare. Tri-X är nog den bästa kylaren av alla till denna krets så där har du ingenting att oroa dig för. Vill du ändå ha kontroll över din fläktkurva så kan du göra en sån i dom flesta överklockningsprogram som MSI afterburner, Sapphire Trixx eller ASUS GPU tweak.

Om jag överklockar grafikkortet så höjer jag det bara till 1050/5800 utan att röra spänningen eller power target. Går att klocka det högre och öka spänningen men då måste jag höja fläktkurvan och då tycker jag att det brusar för mycket. Med min första OC där så tuffar det på som vanligt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norpan111:

ska köra några tester idag efter jobbet.
Något jag tycker är väldigt märkligt är , när ett spel landar runt 60-70 fps borde det fortfarande vara smooth? Men för mig känns 60fps väldigt ryckigt trots freesync!

Skickades från m.sweclockers.com

60 FPS är ju fortfarande 60 FPS, du måste ha mer för att få flytet i bilden. Såvida du inte har samma problem som denna person då: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1401443-60fps-pa-144hz-...

Vad gäller Chivalry så är det ju ett online-spel där andra spelares lagg kanske påverkar hur flytet i spelet upplevs. Kan nog vara bra att kolla med något single player-spel där du slipper den problematiken.

Skrivet av norpan111:

Spelet är iofs väldigt o-optimerat så jag ska köra några tester till ikväll, har gta5 som jag kan köra lite tester. Fick ännu sämre innan men totalrensade drivarna och fick i alla fall ett rejält lyft.

Är era kort spärrade på någon % fläkt som den inte går över? Läste recension igår där de sa att mycket prestanda hålls tillbaka för att fläkten är låst till Max 40% så den klockar ner sig om för att hålla sig där. Även kraftreglaget i Radeon settings, vad har ni där? Min kan man dra upp till 50% (inte testat än).

Vad har ni för settings?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte blandat ihop med fläktbuggen? http://www.sweclockers.com/nyhet/21390-amd-atgardar-flaktprob...
Bör vara fixat med den uppdateringen på de kort som drabbades. Min var drabbad och fläkten fungerar nu på auto. Normalt sett går det att låsa fläkten på 100% om jag så vill men i och med denna drivrutin så hamnar även manuella-läget på något slags auto-läge.

Så här ser det iallafall ut med mitt kort:

Permalänk
Skrivet av anon5930:

60 FPS är ju fortfarande 60 FPS, du måste ha mer för att få flytet i bilden. Såvida du inte har samma problem som denna person då: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1401443-60fps-pa-144hz-...

Vad gäller Chivalry så är det ju ett online-spel där andra spelares lagg kanske påverkar hur flytet i spelet upplevs. Kan nog vara bra att kolla med något single player-spel där du slipper den problematiken.

Du har inte blandat ihop med fläktbuggen? http://www.sweclockers.com/nyhet/21390-amd-atgardar-flaktprob...
Bör vara fixat med den uppdateringen på de kort som drabbades. Min var drabbad och fläkten fungerar nu på auto. Normalt sett går det att låsa fläkten på 100% om jag så vill men i och med denna drivrutin så hamnar även manuella-läget på något slags auto-läge.

Så här ser det iallafall ut med mitt kort:
http://i.imgur.com/q7vwKRh.png

Ja asså, det spelar ingen roll vilket spel jag kör. Hela anledningen till att jag köpte kortet va för att använda freesync men spel blir ospelbart vid 50-60-70 fps precis Som att freesync inte ens fungerar. Bilden släpar och rycker som att man körde helt utan sync liksom. Jag tror det kan vara fel på skärmen :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Ja asså, det spelar ingen roll vilket spel jag kör. Hela anledningen till att jag köpte kortet va för att använda freesync men spel blir ospelbart vid 50-60-70 fps precis Som att freesync inte ens fungerar. Bilden släpar och rycker som att man körde helt utan sync liksom. Jag tror det kan vara fel på skärmen :s

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du i full screen? Har du v-sync på i spelet?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av Zaic:

Kör du i full screen? Har du v-sync på i spelet?

Japp kör i fullskärm men vad spelar det för roll med vsync på/av i spelet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Japp kör i fullskärm men vad spelar det för roll med vsync på/av i spelet?

Skickades från m.sweclockers.com

För mig spelade det roll i arma och dayz. Skärmen syncade till min framerate med freesync igång utan v-sync aktiverat men jag såg ändå screen tearing. När jag aktiverade v-sync fungerade allt som det skulle. Fick även gå in i spelets cfg-fil och ändra "refresh" till min övre freesync-gräns - alltså 90Hz i mitt fall

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av Zaic:

För mig spelade det roll i arma och dayz. Skärmen syncade till min framerate med freesync igång utan v-sync aktiverat men jag såg ändå screen tearing. När jag aktiverade v-sync fungerade allt som det skulle. Fick även gå in i spelets cfg-fil och ändra "refresh" till min övre freesync-gräns - alltså 90Hz i mitt fall

Låter väldigt knepigt... Vsync på/av ska egentligen inte spela någon roll om man håller sig inom 48-144 frekvens... Testa stäng av freesync och bara kör med vsync? Får du samma resultat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norpan111:

Ja asså, det spelar ingen roll vilket spel jag kör. Hela anledningen till att jag köpte kortet va för att använda freesync men spel blir ospelbart vid 50-60-70 fps precis Som att freesync inte ens fungerar. Bilden släpar och rycker som att man körde helt utan sync liksom. Jag tror det kan vara fel på skärmen :s

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör skärmen med FreeSync aktiverat i Radeon-panelen? Skärmen är inställd på 144Hz i Windows och, om möjligt, i spel med? Du kör även spelen i fullskärm med V-sync av? Borde fungera då. Dock borde du nog vilja upp i 100+ FPS för att verkligen få ut vad skärmen kan ge.

Skrivet av Zaic:

För mig spelade det roll i arma och dayz. Skärmen syncade till min framerate med freesync igång utan v-sync aktiverat men jag såg ändå screen tearing. När jag aktiverade v-sync fungerade allt som det skulle. Fick även gå in i spelets cfg-fil och ändra "refresh" till min övre freesync-gräns - alltså 90Hz i mitt fall

I ditt fall är det ju speciellt då din Asus MG279Q förvisso kan driva panelen i 144 Hz men FreeSync inte går över 90 Hz (såvida du inte modifierar din skärm då).
När du går över 90Hz så behövs V-Sync återigen om du vill slippa tearing. Du kan låsa FPS till 90 i Radeon-Settings om du inte vill köra V-Sync men fortfarande slippa tearing. Jag gör samma sak med min G2460 PF fast med FPS låst till 144 Hz. Kör V-Sync inaktiverat och förlitar mig på FreeSync mellan 0-144 Hz.

Eller menar du att du faktiskt fick tearing trots att skärmen kör V-sync, FPS är under 90 och V-Sync av? Dubbelkollat så att FreeSync verkligen är aktiverat på skärmen? Händer detta även i andra spel?

Permalänk
Medlem

Grabbar, någon aning vilken temperatur man absolut inte skall gå över på 290X ?

Jag har ju tyvärr ASUS 290X Matrix Platinum och kylaren är ju som bekant designad för Nvidia korten.

Jag startar ex. Sniper Elite 2 och maxar alla inställningar i 1080 och mitt kort växlar mellan Rött och orange och när tempen gått från 70 till 81 stänger jag av spelet. Jag befinner mig alltså i startmenyn i spelet och har inte ens startat någon bana.

Edit: Ja färgerna på kortet för de som inte är insatta:

"The ASUS ROG R9 290X MATRIX-P also features an LED color-coded load indicator. When it is green it means the video card is running in safe mode. Red signifies heavy loading, while orange represents medium loading. Blue symbolizes light loading. This allows users to quickly look at their video card and see approximately what load the GPU is under."

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr. MASS:

Grabbar, någon aning vilken temperatur man absolut inte skall gå över på 290X ?

Jag har ju tyvärr ASUS 290X Matrix Platinum och kylaren är ju som bekant designad för Nvidia korten.

Jag startar ex. Sniper Elite 2 och maxar alla inställningar i 1080 och mitt kort växlar mellan Rött och orange och när tempen gått från 70 till 81 stänger jag av spelet. Jag befinner mig alltså i startmenyn i spelet och har inte ens startat någon bana.

Edit: Ja färgerna på kortet för de som inte är insatta:

"The ASUS ROG R9 290X MATRIX-P also features an LED color-coded load indicator. When it is green it means the video card is running in safe mode. Red signifies heavy loading, while orange represents medium loading. Blue symbolizes light loading. This allows users to quickly look at their video card and see approximately what load the GPU is under."

Har också ett Asus (men inte Matrix) och det håller samma temperaturer som ditt kort. Det är normala temperaturer för 290/290X. Korten throttlar om man når 95 grader men så varma blir dom aldrig.

Här är temperaturindex från senaste 390 testet:

Dold text
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Grabbar, någon aning vilken temperatur man absolut inte skall gå över på 290X ?

Jag har ju tyvärr ASUS 290X Matrix Platinum och kylaren är ju som bekant designad för Nvidia korten.

Jag startar ex. Sniper Elite 2 och maxar alla inställningar i 1080 och mitt kort växlar mellan Rött och orange och när tempen gått från 70 till 81 stänger jag av spelet. Jag befinner mig alltså i startmenyn i spelet och har inte ens startat någon bana.

Edit: Ja färgerna på kortet för de som inte är insatta:

"The ASUS ROG R9 290X MATRIX-P also features an LED color-coded load indicator. When it is green it means the video card is running in safe mode. Red signifies heavy loading, while orange represents medium loading. Blue symbolizes light loading. This allows users to quickly look at their video card and see approximately what load the GPU is under."

Du kan köra vidare 81c är lugnt för moderna grafikkort. Vill du sänka temperaturen kan du ju höja fläktkurvan men då låter det ju mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Du kör skärmen med FreeSync aktiverat i Radeon-panelen? Skärmen är inställd på 144Hz i Windows och, om möjligt, i spel med? Du kör även spelen i fullskärm med V-sync av? Borde fungera då. Dock borde du nog vilja upp i 100+ FPS för att verkligen få ut vad skärmen kan ge.

I ditt fall är det ju speciellt då din Asus MG279Q förvisso kan driva panelen i 144 Hz men FreeSync inte går över 90 Hz (såvida du inte modifierar din skärm då).
När du går över 90Hz så behövs V-Sync återigen om du vill slippa tearing. Du kan låsa FPS till 90 i Radeon-Settings om du inte vill köra V-Sync men fortfarande slippa tearing. Jag gör samma sak med min G2460 PF fast med FPS låst till 144 Hz. Kör V-Sync inaktiverat och förlitar mig på FreeSync mellan 0-144 Hz.

Eller menar du att du faktiskt fick tearing trots att skärmen kör V-sync, FPS är under 90 och V-Sync av? Dubbelkollat så att FreeSync verkligen är aktiverat på skärmen? Händer detta även i andra spel?

Jag har vsync av i spel och freesync på i Radeon settings. Spelen körs precis som att sync är av helt, känns bra 100fps+ men så fort den dippar till 60-70-80fps rycker bilden helt otroligt. Det är exakt detta som freesync är menat att ta död på. Jag ska kunna dippa ner till 50fps utan ryck om det fungerar som det ska.

När spelet ligger runt 60-70 känns det i verkligheten som att skärmen är 30hz eller fpsen på 30fps.

Jag hade suveränt mycket bättre flyt med 60fps på min 60hz skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förresten, jag känner att mitt kort nästan underpresterar. Känner inte så mycket lyft från mitt 7950 faktiskt. Vad kör ni för settings på bf4, chivalry, minecraft? Mest dessa 3 spel ja testat hittills och det känns knappt som jag bytt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norpan111:

Förresten, jag känner att mitt kort nästan underpresterar. Känner inte så mycket lyft från mitt 7950 faktiskt. Vad kör ni för settings på bf4, chivalry, minecraft? Mest dessa 3 spel ja testat hittills och det känns knappt som jag bytt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad får du för FPS i Battlefield 4? Googlade lite snabbt och hittade ett test där dom testade lite olika CPU's i BF4 och i7-920 (som är långsammare än din i7-870?) får 94 FPS i det med ett 290X.

Dold text

290X ska prestera ca. 40% bättre än 7950.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Vad får du för FPS i Battlefield 4? Googlade lite snabbt och hittade ett test där dom testade lite olika CPU's i BF4 och i7-920 (som är långsammare än din i7-870?) får 94 FPS i det med ett 290X.

290X ska prestera ca. 40% bättre än 7950.

Ska köra ett test direkt.

saken är att jag testar olika spel, de kör på bra som fan i början men sen börjar fpsen sjunka och stanna där.
Körde precis gta och fick ca 100fps i början vad jag än gjorde.. sen började det dippa och efter ett tag va den nere på 30fps gled runt mellan 30-50fps. SPelar heller ingen roll om jag sänker grafiken.

Spel känns också väldigt ryckiga och tears framkommer på skärmen så fort jag kommer under 100fps tex 70-80 fps känns som 30 fps ändå av någon anledning, bilden släpar liksom. detta TROTS att freesync är aktiverat som ska klara synca hela vägen ner till 40fps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norpan111:

Jag har vsync av i spel och freesync på i Radeon settings. Spelen körs precis som att sync är av helt, känns bra 100fps+ men så fort den dippar till 60-70-80fps rycker bilden helt otroligt. Det är exakt detta som freesync är menat att ta död på. Jag ska kunna dippa ner till 50fps utan ryck om det fungerar som det ska.

När spelet ligger runt 60-70 känns det i verkligheten som att skärmen är 30hz eller fpsen på 30fps.

Jag hade suveränt mycket bättre flyt med 60fps på min 60hz skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

60 FPS är lite småryckigt även här men blir som mest märkbart när jag gått från 144Hz till att låsa FPS till 60. Ingen tearing dock då FreeSync fungerar som den ska. Provade precis lite med Dirt Rally.

Blir det någon skillnad om du låser FPS till 60 i Radeon-settings och fortfarande kör skärmen i 144Hz samt om du ställer ner skärmen till 60Hz och fortsätter låsa FPS?

Skrivet av norpan111:

Ska köra ett test direkt.

saken är att jag testar olika spel, de kör på bra som fan i början men sen börjar fpsen sjunka och stanna där.
Körde precis gta och fick ca 100fps i början vad jag än gjorde.. sen började det dippa och efter ett tag va den nere på 30fps gled runt mellan 30-50fps. SPelar heller ingen roll om jag sänker grafiken.

Spel känns också väldigt ryckiga och tears framkommer på skärmen så fort jag kommer under 100fps tex 70-80 fps känns som 30 fps ändå av någon anledning, bilden släpar liksom. detta TROTS att freesync är aktiverat som ska klara synca hela vägen ner till 40fps

Vilken drivrutin kör du med? Beskrivningen av symptomen påminner lite om fläktbuggen som drabbar vissa användare: http://www.sweclockers.com/nyhet/21390-amd-atgardar-flaktprob...

Kolla temperaturer och fläkthastigheter på grafikkortet. Fläkten bör öka i hastighet när kortet belastas/blir varmt. Ligger den kvar på en låg nivå trots att temperaturen drar iväg är du drabbad. Ska vara fixat i senaste drivaren dock.

EDIT: Bättre att fortsätta diskussionen i G2460 PF-tråden förresten, det är ju egentligen of-topic här och du får nog bättre svar där förhoppningsvis.

Permalänk

Okej jag har testat lite grann nu. Rullade tillbaka till 15.11 (icke-Crimson) och fick upp mina fps märkvärt. Något jag också anmärkte på va att när freesync är aktiverat dippar mina fps ner, skärmen flimrar ibland och det känns som spelet kör i 30fps typ.

Kör helt utan freesync och allt flyter på bra. Så ironiskt att freesync skapar fps-drops och en hackande bild. Jag får helt enkelt inte funktionen att fungera överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

och nu blev det samma på dessa drivrutiner. Så fort jag tryckte i bocken "freesync" får jag sämre FPS i spel även om jag bockar ur freesync och till och med startar om -.-

gjorde ett test. Installerade drivrutiner fresh utan att sätta på freesync= spel flöt på bra (tex minecraft 100fps+ hela tiden)

satte på freesync= dippar ner till 30fps ibland men ligger runt 70-90 normalt.
Stäng av freesync= problem med fps fortsätter.

Jag måste alltså installera om drivrutinerna så fort jag rört knappen freesync :S

Permalänk
Medlem

Hej! Tænkte bygga ny dator och siktar på att få mest "bang for the buck". Har tidigare kikat på GTX970, men tyckte att det kostade mer æn vad det smakade i førhållande till vad jag kommer anvænda det till. Var dærfør instælld på ett R9 380, men så fick jag erbjudande om att køpa ett begagnat 290. Det ær ett referenskort - ær det någon som har erfarenhet av ett sånt? Bra/dåligt?
Priset var førøvrigt 1800;-, dvs. 200 billigare æn ett 380 hær i Norge.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@raQblad: Personligen skulle jag undvika refkort från 290 serien (om du nu inte har tänkt vattenkyla), då de kyler dåligt och är fruktansvärt högljudda.

Försök hitta ett kort från sapphire med deras Tri-X kylare, den är kanon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raQblad:

Hej! Tænkte bygga ny dator och siktar på att få mest "bang for the buck". Har tidigare kikat på GTX970, men tyckte att det kostade mer æn vad det smakade i førhållande till vad jag kommer anvænda det till. Var dærfør instælld på ett R9 380, men så fick jag erbjudande om att køpa ett begagnat 290. Det ær ett referenskort - ær det någon som har erfarenhet av ett sånt? Bra/dåligt?
Priset var førøvrigt 1800;-, dvs. 200 billigare æn ett 380 hær i Norge.

Referenskylaren är verkligen hemsk. Väldigt högljudd och kyler dåligt. Borde gå att hitta ett begagnat 290 med tredjepartskylare till ungefär samma pris.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

AMD Crimson 15.12

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-Sof...

Resolved Issues
[83112] Radeon Settings driver update check is not available for minor driver versions
[83111] System has higher idle power usage on Windows® 7 when running with Radeon Settings
[82050] Star Wars™: Battlefront - Snow flickers in a few locations in the game
[82240] Star Wars™: Battlefront - Sky rendering may be broken in some game locations
[82645] Fallout 4 - The compass may flicker during gameplay on AMD Radeon R9 390 series products. We continue to investigate the issue with AMD Radeon R9 290 and AMD Radeon R9 295X2 series products
[82667] Star Wars™: Battlefront - Shadowy textures are visible around hills/structures/caves
[81890] Just Cause 3 - Texture corruption may be experienced during gameplay
[54874] Call of Duty: Black Ops 3 - Poor AMD Crossfire™ performance may be experienced
[82338] The driver installation may fail while installing the ACP component
[82426] The font size in Chinese language installations may be too small
[82438] The label range values in some AMD Freesync™ installations may be incorrect
[82536] The Radeon Settings dropbox does not close when it is clicked on a second time
[82603] The AMD Overdrive™ fan settings is always set to ON after first edit on reboot
[82586] Language shows up as Chinese Simplified when Chinese Traditional is selected in Windows® 7
[82656] Radeon Settings crashes on the Display tab when cloning a display via HDMI on some notebooks
[82671] Overdrive™ fan speed is reset to Manual on exiting from a 3D game or application
[82766] Radeon Settings does not get upgraded in some install scenarios
[82691] AMD Overdrive™ cannot revert to default settings in some situations

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 2good4you:

AMD Crimson 15.12

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-Sof...

Resolved Issues
[83112] Radeon Settings driver update check is not available for minor driver versions
[83111] System has higher idle power usage on Windows® 7 when running with Radeon Settings
[82050] Star Wars™: Battlefront - Snow flickers in a few locations in the game
[82240] Star Wars™: Battlefront - Sky rendering may be broken in some game locations
[82645] Fallout 4 - The compass may flicker during gameplay on AMD Radeon R9 390 series products. We continue to investigate the issue with AMD Radeon R9 290 and AMD Radeon R9 295X2 series products
[82667] Star Wars™: Battlefront - Shadowy textures are visible around hills/structures/caves
[81890] Just Cause 3 - Texture corruption may be experienced during gameplay
[54874] Call of Duty: Black Ops 3 - Poor AMD Crossfire™ performance may be experienced
[82338] The driver installation may fail while installing the ACP component
[82426] The font size in Chinese language installations may be too small
[82438] The label range values in some AMD Freesync™ installations may be incorrect
[82536] The Radeon Settings dropbox does not close when it is clicked on a second time
[82603] The AMD Overdrive™ fan settings is always set to ON after first edit on reboot
[82586] Language shows up as Chinese Simplified when Chinese Traditional is selected in Windows® 7
[82656] Radeon Settings crashes on the Display tab when cloning a display via HDMI on some notebooks
[82671] Overdrive™ fan speed is reset to Manual on exiting from a 3D game or application
[82766] Radeon Settings does not get upgraded in some install scenarios
[82691] AMD Overdrive™ cannot revert to default settings in some situations

Detta fixade snöbanan i Battlefront för mig. Men håret "flickrar" fortfarande på min karaktär i character customization, någon annan som lider av detta?

Permalänk
Medlem

VRAM OC

Mitt VRAM klockar tydligen väldigt bra. Detta körde krash fritt igenom MSI Kombustor Memory Burner (3072MB) under en kortare period. Inte så långt ifrån HBM nu i hastighet (512GB/s gentemot 453.1GB/s) Pressade inte GPU klockningen särskilt mycket här då målet var att testa VRAM. Tragiskt nog så krashar det nästan direkt när man kör 1771MHz under stress test.

Vad har ni fått upp erat VRAM i för frekvens? Visserligen så var det lite stutters för mig ibland i denna frekvensen, men är fortfarande otroligt imponerad utav Hawaii kretsen. Kör med referens kylare (295x2) samt +50% power limit, rör inte spänningen manuellt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.