LG:s smarta tv-apparater spionerar på tittare

Permalänk
Melding Plague

LG:s smarta tv-apparater spionerar på tittare

En brittisk bloggare upptäcker att LG utan användarens vetskap samlar in en mängd uppgifter om tv-tittandet, däribland kanalval och namn på filer i anslutna lagringsenheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Inte ett dugg förvånad tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dags att sälja min LG tv :/

Skulle ha valt en Samsung.

Permalänk
Medlem

Hehe. Det var lite kul.
Eftersom skratta åt det är det enda som verkar vettigt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Master of Overkill

Vi har LG hemma fan va nice, ska dom kolla när jag tittar på mina filmer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast

*Foliehatt sprängd*

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett poängen med smart-TV. Nöjer mig med min 'gamla' HD-ready LG-historia, och nu kan jag vara ännu mera nöjd, hah.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Keeper of Traditions

Hopp, aldrig köpa LG igen då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Återigen, vad spelar det för roll? Låt dem samla infon så att deras marknadsavdelning får mer statistik. Dock så vore det intressant att se detta "avtal" och hur man går tillväga för att acceptera detta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Haha, gött. Detta är ju nästan som Motorolas (och många andras) Android spioneri. http://www.beneaththewaves.net/Projects/Motorola_Is_Listening...

Lite lustigt att så många företag gör sånt här så okrypterat, det hade ju varit jättelätt att gömma datan och låtsas att det är något annat. Typ letar efter firmwareuppdateringar eller något sådant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sparvone:

Dags att sälja min LG tv :/

Skulle ha valt en Samsung.

*Morgondagens nyheter* "Efter ramaskriet om att LG spionerar på sina kunder så visar det sig nu att Samsung gör likadant"

Kan se det framför mig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Förvånande? Nä.
En sak hade väl kanske varit krypterad trafik som stannar hos LG...

Visa signatur

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Spel: K2500/Asus Sabertooth P67/24Gb/7950/SSD
Media: A6-6400K/Asus F2A85-M/4gb/
Media 2: Raspberry Pi
~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

Permalänk
Inaktiv

Precis den anledningen jag alltid haft till att aldrig köpa en "smart" TV.

Permalänk

Oh nej. Nu kan dom se mina porrfiler.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Vore intressant om andra "Smart-TV´s" gör likadant eller om detta verkligen är unikt för LG. Jag har ingen om känner inget behov av en smart-tv dock.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skäggig legend

Jag gillar verkligen LGs paneler, alltid gjort. Detta var ju inte direkt så kul att läsa om. Hur löser man då problemet? Jag har en dator kopplad till tvn. Så var det avklarat

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

*Morgondagens nyheter* "Efter ramaskriet om att LG spionerar på sina kunder så visar det sig nu att Samsung gör likadant"

Kan se det framför mig

Givetvis gör de samma sak, troligtvis har de bra lyckats gömma datan snyggare. Det finns många bloggar på nätet om folk som använder wireshark för att titta på sina enheter och väldigt många skickar mycket data i "ondödan". Dock så är det krypterat för många enheter.

Har du sett vad Android skickar, oavsett vad du har för inställningar? Den berättar hela tiden vilken vy du har uppe i vilken app, hur det går för dig, vad det tog för tid att öppna vyn och vilken vy du kom ifrån :). Jättesmidigt för utvecklare då man kan se precis var ens app krashar men lite läskigt att de kan se exakt hur du använder din telefon, vilka appar du öppnar och exakt var du är etc.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det är bara LG som gör detta.
Sen så är det betydligt mer känslig information som skickas om du har vissa smartphones Och det är väldigt absurda avtal man måste acceptera.
Det på TV:n är tämligen milt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Är väl för att spåra terrorister och pedofiler som allt annat

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

Jag kan då vara extra nöjd med min "dum"-TV Samsung som saknar internetmöjligheter! ^^,

edit: lösning; stäng av internet på tvn! *DUH*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Dom använder mitt internet för att se vilka kanaler jag tittar på...

Tur man inte tittar på något snuskigt då

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Bara ge f*n i att stoppa i nätverkssladden i tvn.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har aldrig sett poängen med smart-TV. Nöjer mig med min 'gamla' HD-ready LG-historia, och nu kan jag vara ännu mera nöjd, hah.

Det är gött att ha Netflix direkt på TVn istället för att behöva ha på datorn eller valfri konsoll. Speciellt på kvällen innan man ska sova så man inte behöver ha massa flkäktar surrande.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd

Jävligt fult!

Europa Commisionen borde införa säljförbjud för LG i Europa.
Låter brottsligt.

Det här är oacceptabelt.
Här är en bra anledning till varför öppen källkod är viktigt.

Kommer inte bli någon TV från LG för min del. Om någon frågar efter råd kommer jag ge dom rådet att inte köpa LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Bara ge f*n i att stoppa i nätverkssladden i tvn.

Kanske skönt att streama från sitt nätverk utan att ha en HTPC?

Man får fixa ett hemmanät som ej är kopplat till internet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Detta kunde jag faktiskt inte bry mig om. Men däremot ska det stå klart och tydligt i användaravtalet. Vad ska de göra med den infon... Jaha han tittar på Youtube, verkar tycka om anime och tittar nästan aldrig på SvT...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Det är gött att ha Netflix direkt på TVn istället för att behöva ha på datorn eller valfri konsoll. Speciellt på kvällen innan man ska sova så man inte behöver ha massa flkäktar surrande.

Finns gott om passiva alternativ. Förutom att inte tala om så gott som praktiskt taget ljudlösa HTPCs.

Permalänk
Inaktiv

Detta borde ju som default vara olagligt, och kräva kundens opt in utanför ett hundrasidigt EULA på skärmen.
Antar att det kom upp någon ruta i samband med att man anslöt tvn till internet första gången?

Numera är det alltså standard att alla produkter som går att ansluta till Internet troligen spionerar i någon form på oss användare?

Om jag köper en produkt så har inte tillverkaren automatisk rätt att tjäna mer pengar på mig utan att jag ska få något i utbyte, hur fan kunde dom tro det?

Känns som att vi behöver en funktion i våra routrar som direkt blockar sånt här samma dag som det upptäcks, en prenumerationstjänst, det skulle jag tom kunna betala för.

Dags att gå all open source och lära sig "IT säkerhet 101"? Är "neka allt" som default istället för "tillåt allt" och blocka viss trafik lösningen?

Den massiva övervakningen börjar gå för långt nu, vad är det mer som vi inte vet? Kan ju redan nu anta att alla tv apparater med internet har samma eller liknande "features".

edit: Den paranoida kan ju fundera lite extra över kameror och mikrofoner i sin tv, eller spelkonsol för den delen, är det någon som tvekar på att tillverkarna iaf har tänkt tanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Oh nej. Nu kan dom se mina porrfiler.

Vi kan se alla dina filmer. Alltså vilka filnamn du har. Har du piratkopierat/nedladdat så kan LG lämna ut uppgifterna och sätta dit dig.

Vem du är ser POLISEN genom IP numret. (antar jag)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kan då vara extra nöjd med min "dum"-TV Samsung som saknar internetmöjligheter! ^^,

edit: lösning; stäng av internet på tvn! *DUH*

På vilket sett är det en lösning? Lite som att köpa ett tv-spel men att spela på den går inte för då blir man avlyssnad.