Permalänk
Medlem

Köpråd surf/filmdator ~5000

Hej igen!

vill bara först tacka alla och speciellt thli72 för hjälp med komponenter till bygget av min speldator! allt lirar klockrent förutom att grafikkortet var slut så det är på gång nångång när cdon bestämmer sig för att köpa in det.

Eftersom jag hade satt en budget på max 20k på datorn och i och med slutsumman blev betydligen mindre så tänkte jag passa på att skaffa en liten surf/film dator till morsan i julklapp eftersom hon klagar på sin gamla att den är så seg att starta och laggar i film och liknande.

Budget: runt 5000 hade jag tänkt, gärna under men om argumenten är rätt så kan jag även tänka mig att gå över.

Krav:

Litet chassi! hon hatar stora lådor och liknande.
Ska fungera i ett par år framöver
Snabb, ej lagga vid film eller hänga sig.
Windows 8 (eller 8.1?)
SSD disk (128gb räcker gott och väl)
tyst!
inga blinkande lampor eller liknande, dock så kan chassit gärna vara färgglatt. Speciellt rött.

Ej krav men gärna om möjlighet finns:

stöd för touchskärm (eller det kanske bara är att införskaffa skärm?)
Wifi inbyggt i moderkortet (kan köra extern kort men hade varit smidigare med inbyggt)

Som sagt, den kommer inte användas till något spelande alls, inte ens tetris. Det "enda" som kommer att göras är att surfa,kolla på film och betala räkningar i runda slängar.

la ihop en egen variant på inet om det kan vara nåt, eller om nån/några komponenter är tokgamla och behöver framtissäkras.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4178877/2013-11-24

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Keeper of Traditions

Det jag lyckats läsa mig till så ska micro-atx vara bättre om det får plats (vilket det får i det chassit), då man vanligtvis får mer för pengarna.

Ingen jätteskillnad kanske, men det kanske är värt att titta på en haswell-CPU istället?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Du har säkert redan tänkt på detta, men det är inte en bärbar dator som passar perfekt då?

Permalänk
Medlem

@ dunderklumpen: ok, ska kika lite mer på microatx korten och se om det blir att byta

@ korvmannen: Det trixiga är eftersom vi har gjort en rätt snygg lösning i en hylla med skärm och liknande så blir datorn rätt instängd vilket gör att den inte blir så portabel samt att det blir rätt luftslutet. Så då tycker jag att en bärbar blir rätt meningslös eftersom den inte då blir bärbar.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM