Nvidia ökar på krympande grafikkortsmarknad

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ökar på krympande grafikkortsmarknad

Allt fler datorer utrustas med integrerad grafik medan fristående grafikkort får stryka på foten. I det tredje kvartalet 2013 minskade försäljningen med hela 17 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kämpa AMD!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att se!

Trevligt?
Konkurrens är trevligt. När nVidia ökar är det inte bra för konkurrensen, speciellt på en krympande marknad eftersom AMD i värsta faöö då riskerar att bli för små för att kunna fortsätta, vara innovativa eller ha någon påverkan på marknaden.

Permalänk

Ja, kämpa AMD! Det är bra att AMD har mycket videoutrymme, hoppas nVidia tar efter.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Synd att moderbolaget till S3, HTC befinner sig i sin egen kris. Tänk vad spännande marknaden hade blivit om de på en 5-års period verkligen gick fram som en stark tredje konkurrent? Det lär nog dock aldrig hända. Konkurrenterna har ett rejält försprång vad gäller teknik och skickliga ingenjörer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Matrox och S3 är riktigt gamla vargar när de gäller grafik, hoppas dem säljer bra på sina nischade produkter så de överlever.
Minns tiden då Matrox fortfarande sålde graffekort för gaming, polarn Ted höll sig trofast till Matrox medan vi andra hoppa runt bland tillverkarna.

Min favorit tillverkare från förr är iaf Diamond, med Diamond Monster 3D (Voodoo korten) då tidens "CrossFire/SLI" du behövde ett 2D kort och ett 3D kort att jacka in med VGA patch-kabel till 2D kortet.

sista configen vill jag minnas ett ATi 2D kort med Diamond Monster 3D-2 Voodoo II kort.
ATi 2D

Diamond Monster 3D-II Voodoo II

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Trevligt att se!

Varför? Du gillar inte grafik eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte precis ett R9 290. dels för priset och förhoppningsvis till Malte! annars skulle det blivit ett GTX 780. (precis där jag ville lägga prestandan). När jag slängde in kortet tyckte jag att det lät så förunderligt LITE. Tystare än vad _alla_ på Swec har sagt. Jag förstår inte varför alla hyllar nvidia så mycket? Varför ska alla vara uppdelade i två lag? Jag har kört AMD och intel, AMD och nvidia. AMD har absolut gjort sina missar, lika så nvidia eller varför inte intel? Trött på detta otroliga larv på detta forum.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Allt fler datorer utrustas med integrerad grafik medan fristående grafikkort får stryka på foten. I det tredje kvartalet 2013 minskade försäljningen med hela 17 procent.

Läs artikeln

Om allt fler datorer utrustas med integrerad grafik och den integrerade grafiken bara blir kraftfullare och kraftfullare.. Vad borde det leda till?

Antingen köper Intel upp Nvidia eller så köper AMD upp Nvidia eller vice versa.

En vacker dag kanske det inte krävs ett separat grafikkort helt enkelt, en dag då man själv får köpa minne till grafikdelen i APU'n precis som man köper minne till sin CPU idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Om allt fler datorer utrustas med integrerad grafik och den integrerade grafiken bara blir kraftfullare och kraftfullare.. Vad borde det leda till?

Antingen köper Intel upp Nvidia eller så köper AMD upp Nvidia eller vice versa.

En vacker dag kanske det inte krävs ett separat grafikkort helt enkelt, en dag då man själv får köpa minne till grafikdelen i APU'n precis som man köper minne till sin CPU idag.

AMD köpte ATI för många år sedan. Så AMD lär inte behöva eller få köpa Nvidia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

AMD köpte ATI för många år sedan. Så AMD lär inte behöva eller få köpa Nvidia.

Det jag menade med min post var att det lär bli svårt för Nvidia att överleva om motståndarna erbjuder en APU som inkluderar grafik och CPU i samma paket med likvärdig prestanda som Nvidias separata grafikdel.

Då Nvidia inte har en CPU del i sitt program så måste dom sälja ut sig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Det jag menade med min post var att det lär bli svårt för Nvidia att överleva om motståndarna erbjuder en APU som inkluderar grafik och CPU i samma paket med likvärdig prestanda som Nvidias separata grafikdel.

Då Nvidia inte har en CPU del i sitt program så måste dom sälja ut sig helt enkelt.

Varför tror du att man satsar så mycket på HPC- och mobile-marknaden?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag köpte precis ett R9 290. dels för priset och förhoppningsvis till Malte! annars skulle det blivit ett GTX 780. (precis där jag ville lägga prestandan). När jag slängde in kortet tyckte jag att det lät så förunderligt LITE. Tystare än vad _alla_ på Swec har sagt. Jag förstår inte varför alla hyllar nvidia så mycket? Varför ska alla vara uppdelade i två lag? Jag har kört AMD och intel, AMD och nvidia. AMD har absolut gjort sina missar, lika så nvidia eller varför inte intel? Trött på detta otroliga larv på detta forum.

Håller helt med dig. Det är så mycket åsikter utan saklig substans. Det liknar många gånger en religiös motsättning där folk tappar perspektiv. Kul att du är nöjd med din nya AMD. Jag är själv nöjd med min nya nvidia.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av tomgro:

Håller helt med dig. Det är så mycket åsikter utan saklig substans. Det liknar många gånger en religiös motsättning där folk tappar perspektiv. Kul att du är nöjd med din nya AMD. Jag är själv nöjd med min nya nvidia.

Allvarligt, jag kanske vaknade på min känsliga sida, men jag fick fan en tår! <3 Tack

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

får hoppas AMD tar upp en stor del av marknaden nu när alla konsoller börjar trilla ut.
Hade varit fint och se en 50/50 delning på marknaden mellan AMD och Nvidia, eller helt enkelt att en tredjepart dyker upp från någonstans och tar en stor del av marknaden.
Skulle vara skönt med lite mer konkurans där ute, som sätter eld i röven på tillverkarna och så priserna pressas mer

Permalänk
Medlem

Om nu totala marknaden minskar 17% och nvidias marknadsandel av den totala marknaden nu är 64,5% jämföret med förra kvartalets 62% och förra årets 64,0 % så får jag det till att även Nvidia också minskar ganska rejält jämfört med förra året även om AMD minskar något mera.

Så det är väl fel att säga att Nvidia ökar då även deras marknad krympt. Det är bara relativt konkurrenterna som Nvidia ökar men försäljningen minskar även för dem.

Sedan kan jag förstå att försäljningen av grafikkort minskar med tanke på att integrerade GPU i CPU blir allt bättre. För egen del ser jag ingen anledning att köpa grafikkort om jag köper en processor med integrerad GPU (jag spelar inga spel). Visst senast då jag uppgraderade CPU blev det en FX-8350 så jag köpte grafikkort begagnat till den datorn. Särskilt en bärbar dator skulle jag köpa med integrerad grafik i processorn (för så lång batteritid som möjligt).

Permalänk
Medlem

tror dessa siffror kommer vara annorlunda nästa gång.

AMD har fått mer cred tack vare sina XBO/PS4 affärer och det bästa av allt(för dom), det slog hårt när dom tryckte till ett kort som presterande bättre(i vissa fall) än Nvidias Titan för halva priset. Är dock lite orolig över Mantle, vill inte ha API bumfights, men ska hålla mig positiv. Vi som är lite äldre kommer säkert ihåg den skiten, där alla olika grafikkort fungerade olika mellan spelen och vissa spel krävde att man hade ett specifikt märke till och med.

EDIT: ord ord ord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Jag köpte precis ett R9 290. dels för priset och förhoppningsvis till Malte! annars skulle det blivit ett GTX 780. (precis där jag ville lägga prestandan). När jag slängde in kortet tyckte jag att det lät så förunderligt LITE. Tystare än vad _alla_ på Swec har sagt. Jag förstår inte varför alla hyllar nvidia så mycket? Varför ska alla vara uppdelade i två lag? Jag har kört AMD och intel, AMD och nvidia. AMD har absolut gjort sina missar, lika så nvidia eller varför inte intel? Trött på detta otroliga larv på detta forum.

Jo men det är ju en klassiker här på Swec. Massa 15 åriga pappskallar som läst att 290X ska låta mycket och helt plötsligt så är den allmäna jargongen att kortet låter lika mycket som ett jetplan som står o varvar på en flygplats medans 780Ti i princip låter mindre än vad passiv kylning gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om nu totala marknaden minskar 17% och nvidias marknadsandel av den totala marknaden nu är 64,5% jämföret med förra kvartalets 62% och förra årets 64,0 % så får jag det till att även Nvidia också minskar ganska rejält jämfört med förra året även om AMD minskar något mera.

Så det är väl fel att säga att Nvidia ökar då även deras marknad krympt. Det är bara relativt konkurrenterna som Nvidia ökar men försäljningen minskar även för dem.

Det står ju vad som ökar i artikeln, och det är marknadsandelen inte försäljningen

Jag tycker rubriken är klockren och beskriver precis det som du säger. Hur kan "Nvidia ökar på krympande grafikkortsmarknad" syfta på något annat än att Nvidias marknadsandelar ökar?

Permalänk
Avstängd

En av anledningarna till den minskade försäljningen hos amd kan ju vara att hela deras lowend segment numera är flyttat till apus som inte finns med bland dessa siffror och nvidia fortsätter ju att sälja dessa då de inte har något annat val.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Spännande utveckling. Någon kanske kan rekommendera ett bra moderkort med integrerad grafik till BF4?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

känns som att grafikmarknaden skulle kunna få en hästspark uppåt, om de bärbara datorerna byggdes så att man kan uppgradera/byta grafikkorten. Gissar att detta skulle vara högintressant för en stor del av användarna, speciellt om det är lika enkelt som att uppgradera RAM-minnet...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Spännande utveckling. Någon kanske kan rekommendera ett bra moderkort med integrerad grafik till BF4?

Enligt denna artikel kommer kaveri kunna driva bf4 i 28-40 fps på medium i 1920x1080. Så det är kanske nåt att sikta på.

Ps. Grafikdelen sitter i processorn därav namnet apu.

http://www.tweaktown.com/news/33855/amd-s-kaveri-apu-will-feature-512-graphics-cores-will-run-bf4/index.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

En av anledningarna till den minskade försäljningen hos amd kan ju vara att hela deras lowend segment numera är flyttat till apus som inte finns med bland dessa siffror och nvidia fortsätter ju att sälja dessa då de inte har något annat val.

Men billiga bärbara och stationära minskar ännu mindre än dyra stationära datorer. Väldigt många väljer en platta istället för en billig bärbar idag. Faktum är att spel på PC håller upp entusiastsegmentet, det större raset ligger i mellanklass och budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Jo men det är ju en klassiker här på Swec. Massa 15 åriga pappskallar som läst att 290X ska låta mycket och helt plötsligt så är den allmäna jargongen att kortet låter lika mycket som ett jetplan som står o varvar på en flygplats medans 780Ti i princip låter mindre än vad passiv kylning gör.

Finns massor av videos som bevisar det.Även en från sweclockers.

AMD kort låter mer men om dom låter för mycket är väl en smaksak

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det står ju vad som ökar i artikeln, och det är marknadsandelen inte försäljningen

Jag tycker rubriken är klockren och beskriver precis det som du säger. Hur kan "Nvidia ökar på krympande grafikkortsmarknad" syfta på något annat än att Nvidias marknadsandelar ökar?

"Ökar" tolkar jag som ökad försäljning. Det är det väl också på kvartalsbasis eftersom det var en leveransökning för nvidia med 8% senaste kvartalet så det är tydligen inte bara marknadsansedelen som ökat, nvidia har faktiskt ökat sina försäljning med. Så visst rubriken verkar stämma när man ser på senaste kvartalet - nvidia ökar (senaste kvartalet) på en krympande marknad (sett på hela året). Jag ger mig, det stämmer att nvidia ökar på en krympande marknad oavsett om man räknar marknadsandelar eller faktisk försäljning.

Intressant att se hur nästa kvartal ser ut. Kan tänka mig en del köpare har legat lite lågt med köp av AMD i väntan på nylanseringarna som gjordes. Nu borde väl intresset för AMD ha ökat efter dessa lanseringar?

Permalänk
Medlem

Har nVidia legat så här långt före ATI länge eller vann de kanske en del marknadsandelar när AMD köpte ATI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Finns massor av videos som bevisar det.Även en från sweclockers.

AMD kort låter mer men om dom låter för mycket är väl en smaksak

Har oxå sett dom testerna och dom är överdrivna.

Absolut, det låter säkert mer. Låter det obehagligt mycket? Nej. Jag äger ett 290X, jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Om allt fler datorer utrustas med integrerad grafik och den integrerade grafiken bara blir kraftfullare och kraftfullare.. Vad borde det leda till?

Antingen köper Intel upp Nvidia eller så köper AMD upp Nvidia eller vice versa.

En vacker dag kanske det inte krävs ett separat grafikkort helt enkelt, en dag då man själv får köpa minne till grafikdelen i APU'n precis som man köper minne till sin CPU idag.

Varför skulle amd köpa nvidia? Nvidia omsätter typ 3 gånger mer årligen