Nvidia ökar på krympande grafikkortsmarknad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

Trevligt?
Konkurrens är trevligt. När nVidia ökar är det inte bra för konkurrensen, speciellt på en krympande marknad eftersom AMD i värsta faöö då riskerar att bli för små för att kunna fortsätta, vara innovativa eller ha någon påverkan på marknaden.

Skrivet av Albinfiskare:

Varför? Du gillar inte grafik eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Var inte förvånade.

Orici är Sweclockers Nvidia-tomte så det är bara att ta det för vad det är.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Har oxå sett dom testerna och dom är överdrivna.

Absolut, det låter säkert mer. Låter det obehagligt mycket? Nej. Jag äger ett 290X, jag vet.

Som jag skrev det är en smaksak.Men att dom låter mer är ingen skröna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av WDac:

Matrox och S3 är riktigt gamla vargar när de gäller grafik, hoppas dem säljer bra på sina nischade produkter så de överlever.
Minns tiden då Matrox fortfarande sålde graffekort för gaming, polarn Ted höll sig trofast till Matrox medan vi andra hoppa runt bland tillverkarna.

Min favorit tillverkare från förr är iaf Diamond, med Diamond Monster 3D (Voodoo korten) då tidens "CrossFire/SLI" du behövde ett 2D kort och ett 3D kort att jacka in med VGA patch-kabel till 2D kortet.

sista configen vill jag minnas ett ATi 2D kort med Diamond Monster 3D-2 Voodoo II kort.
ATi 2D
http://www.3dfx.ch/project/timeline/1998/diamondv2.jpg

Endast Voodoo 2 had SLi.
Fast "CrossFireX är likt med tanke på att du kan ha olika kort vilket man hade då man hade ett primärkort ihop med Voodoo kortet/korten.
Har själv kvar mina två Voodoo 2 kort, båda är 12MB.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fermia:

Som jag skrev det är en smaksak.Men att dom låter mer är ingen skröna

Nej men att de låter jävligt högt är en skröna.
Han skrev också att Nvida säkert är tystare, det är inte det vi diskuterar, vi vet att 780(Ti) är tystare, men det betyder inte att AMDs kort låter för jävligt.
Tro mig jag vet, jag har ett R9 290, det hörs inte i idle och jag stör mig inte heller på ljudet i full last.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Är det den integrerade grafiken i processorer som gör att marknaden minskar eller är det också att surfplattor och smartatelefoner tar andelar från datorer som gör att detta händer?

I övrigt tråkigt att AMD tappar när de verkligen behöver öka!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Endast Voodoo 2 had SLi.
Fast "CrossFireX är likt med tanke på att du kan ha olika kort vilket man hade då man hade ett primärkort ihop med Voodoo kortet/korten.
Har själv kvar mina två Voodoo 2 kort, båda är 12MB.

Hade glömt att man kunde köra configen 1x2D + 2xVoodooII

Vad jag menade med "CrossFire/SLI" var att man hade ett 2D och ett 3D kort (dubbla)

Vette fan vart mitt Voodoo och VoodooII kort ligger, någonstans i källaren hemma hos mina föräldrar. Skulle vilja rota fram men då åker man ju på att ta med sig hem å lagra i lägenheten istället

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det den integrerade grafiken i processorer som gör att marknaden minskar eller är det också att surfplattor och smartatelefoner tar andelar från datorer som gör att detta händer?

I övrigt tråkigt att AMD tappar när de verkligen behöver öka!

AMD börjar jag tappa lite hoppet om på gällande prestanda CPU, GPU är jag inte så oroad, de gör bra ifrån sig mot Nvidia och har sin skara trogna kunder.
Men på CPU sidan mot Intel känns det som om dem är totalt överkörda på Performance CPU, men det är min uppfattning.

Så jag skulle vilja se AMD leverera en riktigt bra CPU nu som komplement till GPU leveransen.
AMD gör bra CPU:er och APU:er jag har nästan bara AMD hemma, men i datorn som jag spelar på kör jag Intel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Discokungen

Det är inte så konstigt. Den stora massan köper tablets eller bärbara. Entusiastistmarknaden kommer inte bli enormt mycket större i framtiden. Men jag tror inte heller den kommer minska så mycket mer. PC har tagit tillbaka mycket, och kommer ta tillbaka mer.

I övrigt så är Nvidia rätt extremt inriktade på det här segmentet. De har inte heller några integrerade kretsar, bara lite laptopkretsar och någon ARM-krets som inte går så bra. AMD gör massa annat. Poängen är att det är ganska bra att Nvidia fortfarande leder, det tvingar fram mer prisvärda alternativ från AMD samtidigt som Nvidia också måste bygga mer effektiva kretsar och inte bara större sådana.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ganska självklart i.o.m AMD:s drivers som är under all kritik fortfarande...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Varför skulle amd köpa nvidia? Nvidia omsätter typ 3 gånger mer årligen

Jag sa att det kan bli så i framtiden ( 5-10'ish års sikt ) eller vice versa att Nvidia köper AMD.

Omsättningen har dock inget med saken att göra. Spyker hade ju en spottstyver av SAAB's omsättning men det gick ju att köpa ändå. Allt handlar ju om vilka synergieffekter en sammanslagning hade givit och om investerarna tror på det.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att se detta ur fler perspektiv:

1) AMD vs nVidia vs övriga på PC-markanden om man går tillbaka X antal år (säg 5-10 år)
2) AMD vs nVidia vs övriga om an även inkluderar integrerade kretsar (APU's på PC-sidan, smartphones, konsoller osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Ganska självklart i.o.m AMD:s drivers som är under all kritik fortfarande...

Nu har jag inte läst övriga kommentarer, kanske skrivits redan men... Detta kvartal ligger precis innan releaser av deras nya/uppdaterade grafikkortsfamilj. Sett till att deras "gamla" kort förutom i viss mån 7970 inte riktigt hängt med i de kraftfullaste segmentet så är det ganska naturligt att tappa någon procent.

Som man ser det nu finns dessutom i viss mån grundproblemet kvar då tillgången på de nya högprestandakorten är relativt dålig och de som finns enbart kommer med referenskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Jag sa att det kan bli så i framtiden ( 5-10'ish års sikt ) eller vice versa att Nvidia köper AMD.

Omsättningen har dock inget med saken att göra. Spyker hade ju en spottstyver av SAAB's omsättning men det gick ju att köpa ändå. Allt handlar ju om vilka synergieffekter en sammanslagning hade givit och om investerarna tror på det.

exakt, och omsättning är omsättning, både pengar som man får in och kastar ut. Omsättningen talar bara om hur aktiv du är som företag.
det intressanta är vad ett företag tjänar (har över efter att ekonomi året är slut i sin skattkista.)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att se!

Ser du något bortom nVidia? Eller är du verkligen hardcore nVidia fanboy?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hmm, när AMD visar hur gång på gång att de håller amerikansk standard med plast och halvtrasiga produkter vid release så var inte detta oväntat men nvidia är inte särskilt bättre själva när man tänker efter hur mycket man egentligen betalar för "premium" nvidia

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Ganska självklart i.o.m AMD:s drivers som är under all kritik fortfarande...

tänka sig, ända gången jag har haft riktigt jobbigt med mina AMD drivare är äldre drivare för mina HD5000 kort i mina äldre BTC/LTC Mining Riggar. och då är det ändå en situation jag skapat och ber mina graffekort utföra något som drivarna rätt så troligen inte är skapat för.

under de snart 2 år jag ägt mitt HD7950 kort har jag bara varit med om en drivare som fuckade upp totalt för mig i nya SIMCITY 20013 release:en.
Sen en Beta drivare som inte stödde Eyefinity. thats all... undertiden jag kört mitt HD7950.

Sen alla andra år jag kört AMD kan jag bara minnas att jag hade problem med ett ATI Radeon 8500LE kort i kombination med Intel ChipSet drivare.
jag brukar köpa varannat kort AMD, varannat kort Nvidia. har blivit lite så på CPU sidan också. att dem får turas om.

och jag kan inte påstå att nivida levererar stabilare drivare till oss än AMD när det gäller "konsument brukande" av produkterna. sen om ni gnäller på drivare när det skall överklockas å ha sig, så nej då får ni faktiskt inte gnälla.

det är som om du skulle sätta Lastbils turbo på från SAAB Scania på din SAAB 9-3 turbo å säga att det är deras fel att bilen inte funkar som den skall efteråt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Om allt fler datorer utrustas med integrerad grafik och den integrerade grafiken bara blir kraftfullare och kraftfullare.. Vad borde det leda till?

Antingen köper Intel upp Nvidia eller så köper AMD upp Nvidia eller vice versa.

En vacker dag kanske det inte krävs ett separat grafikkort helt enkelt, en dag då man själv får köpa minne till grafikdelen i APU'n precis som man köper minne till sin CPU idag.

Intel skulle vara egentligen enda kandidaten som det ser ut för ett uppköp av Nvidia. Tror inte detta kommer ske eftersom de blir allt bättre på grafik själva, ett uppköpstillfälle skulle förmodligen ligga 2-3 år framåt i tiden efter förmodat tappade aktiekurser hos Nvidia. Men tills dess tror jag deras egna grafik kommit för långt för att de ska tycka det vore motiverat.

Verkar jobbigt det där med att man byter APU istället för grafikkort förresten, det är ju mycket jobbigare med tanke på kylare och grejer. Samtidigt kommer det mer eller mindre krävas ominstallation av windows gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Var inte förvånade.

Orici är Sweclockers Nvidia-tomte så det är bara att ta det för vad det är.

Nej, men det är tråkigt när vissa inte kan tänka lite själva.
Folk får gärna föredra vissa märken framför andra men det behöver ju inte innebära att dessa är de enda märken som får existera, otroligt trångsynt och stor okunskap hos de personerna.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Oliver91:

Hmm, när AMD visar hur gång på gång att de håller amerikansk standard med plast och halvtrasiga produkter vid release så var inte detta oväntat men nvidia är inte särskilt bättre själva när man tänker efter hur mycket man egentligen betalar för "premium" nvidia

Snälla. Nog för att Titan-kylaren är av episk kvalitet för att vara referens, men 290X har inte en så hemsk kylare. Jag fick hem mitt idag och blev väldigt positivt överraskad! Den känns stabil, kvalitetsmässig och ser mycket bättre ut i verkligheten.

Sen är det fortfarande en referenskylare. Fördelen med all negativ PR om den är att man har väldigt låga förväntningar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Jag sa att det kan bli så i framtiden ( 5-10'ish års sikt ) eller vice versa att Nvidia köper AMD.

Omsättningen har dock inget med saken att göra. Spyker hade ju en spottstyver av SAAB's omsättning men det gick ju att köpa ändå. Allt handlar ju om vilka synergieffekter en sammanslagning hade givit och om investerarna tror på det.

AMD skulle inte få köpa Nvidia då det hade skapat monopol.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Snälla. Nog för att Titan-kylaren är av episk kvalitet för att vara referens, men 290X har inte en så hemsk kylare. Jag fick hem mitt idag och blev väldigt positivt överraskad! Den känns stabil, kvalitetsmässig och ser mycket bättre ut i verkligheten.

Sen är det fortfarande en referenskylare. Fördelen med all negativ PR om den är att man har väldigt låga förväntningar!

Sedan kan man också köpa en 3dje parts kylare av guld för prisskillnaden om man nu känner för bling.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon127948:

Sedan kan man också köpa en 3dje parts kylare av guld för prisskillnaden om man nu känner för bling.

Hah, jag gillar inte konceptet med tredjepartskylare. Köper jag ett grafikkort så ska det ha en vettig kylare liksom. Det var därför jag köpte ett HIS Ice-Q 4850, ett Nvidia 7900GTO och Gainward 570 Phantom. Men sen har jag gått över till vattenkylning också, det är helt överlägset. Så jag kan överleva en vecka på luftkylning tills blocket dyker upp, och det är inte alls mycket ljud jag lider med!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

AMD skulle inte få köpa Nvidia då det hade skapat monopol.

Är nog rädd för att det inte fungerar så på världsmarknaden. Kanske här hemma i kommunist Sverige men där är det nog andra bullar. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Komponenter som dessa är ju en nishmarknad redan.
Det finns ingen anledning för någon som inte spelar eller renderar 3d eller gör film att köpa ett separat grafikkort i dagens läge då det i princip är helt onödigt.
Det återstår att se om marknaden hämtar sig eller inte nu när "next-gen" konsollerna kommit ut också.
Saken är den att det helt enkelt är smidigare för människor att köpa ett färdigt paket där allt bara fungerar.
Vill man att pc marknaden för att bygga eget skall florera i framtiden så är det nog steambox eller liknande lösningar som kan rädda den där det finns alternativ att köpa något som fungerar out of the box. Samt att alternativ finns för att bygga själv.
Men det återstår ju att se
Allt kanske sker i det magiska molnet i framtiden där man inte har någon kontroll alls på vad som görs förutom styrandet av karaktären på skärmen och för att pausa och starta

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hah, jag gillar inte konceptet med tredjepartskylare. Köper jag ett grafikkort så ska det ha en vettig kylare liksom. Det var därför jag köpte ett HIS Ice-Q 4850, ett Nvidia 7900GTO och Gainward 570 Phantom. Men sen har jag gått över till vattenkylning också, det är helt överlägset. Så jag kan överleva en vecka på luftkylning tills blocket dyker upp, och det är inte alls mycket ljud jag lider med!

Hänger inte med nu.. Du gillar inte tredjepartskylare men kör med vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Ganska självklart i.o.m AMD:s drivers som är under all kritik fortfarande...

Har du ens ett AMD kort? eller trollar du bara?
Har ärligt talat aldrig haft problem med en drivare trots vad som skrivs, jag brukar oftast ge fan i betorna bara.... men det säger ju sig själv... det är en beta.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Heinel:

Hänger inte med nu.. Du gillar inte tredjepartskylare men kör med vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja? Köper jag ett kort så ska det vara fullt fungerande när jag köper det. Om jag ska köra luft. Vattenkylning medför en himla massa jobb, så det är inte så oväntat i det läget.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Varför? Du gillar inte grafik eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är därför man köper nVIDIA.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ser du något bortom nVidia? Eller är du verkligen hardcore nVidia fanboy?

Intel?

Skrivet av betan:

Nej, men det är tråkigt när vissa inte kan tänka lite själva.
Folk får gärna föredra vissa märken framför andra men det behöver ju inte innebära att dessa är de enda märken som får existera, otroligt trångsynt och stor okunskap hos de personerna.

Jag har inte sagt eller syftat på att jag vill att den enda märket skulle vara nVIDIA. Utan uttrycker bara att jag gillar när det går bra för nVIDIA.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Intel?

Jag har inte sagt eller syftat på att jag vill att den enda märket skulle vara nVIDIA. Utan uttrycker bara att jag gillar när det går bra för nVIDIA.

Du missar så mycket Orici! bland annat detta.
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1256370-brev-fran-amd...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |