Webhallen Julkalender 2013: SanDisk Cruzer Extreme 64GB

Permalänk

Idag har dom 1500 kr rabatt på ett grafikkort. Ska vi som konsumenter välja att inte handla detta grafikkort efterrsom det är en rätt stor summa det sänkts med? En del i tråden hävdar ju att vi har köpt ett minne i ond tro för att det var 200-300 kr rabatt i en julkalender där de dagligen har produkter som är kraftigt sänkta.

Inte en jävel som köpte minnet har handlat det i ond tro då det följer era övriga rabatter så kom inte här och kom. Sen att ni väljer att jobba bakfulla kan väl inte vi som konsumenter rå för?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dirty Dancer:

Idag har dom 1500 kr rabatt på ett grafikkort. Ska vi som konsumenter välja att inte handla detta grafikkort efterrsom det är en rätt stor summa det sänkts med? En del i tråden hävdar ju att vi har köpt ett minne i ond tro för att det var 200-300 kr rabatt i en julkalender där de dagligen har produkter som är kraftigt sänkta.

Inte en jävel som köpte minnet har handlat det i ond tro då det följer era övriga rabatter så kom inte här och kom. Sen att ni väljer att jobba bakfulla kan väl inte vi som konsumenter rå för?

du har ju förvisso missuppfattat varje inlägg eller tolkat de som du vill.. anledningen till att de kallar de ond tro är ju för att de går minus på att sälja produkten. sen till bakfyllan så har de inget som helst med inlägget att göra. jag råder dig att läsa om ifall du verkligen tror att det var så någon menade
(nej jag säger inte att "ond tro" grejen är något jag håller med om)

Permalänk
Skrivet av anon186252:

du har ju förvisso missuppfattat varje inlägg eller tolkat de som du vill.. anledningen till att de kallar de ond tro är ju för att de går minus på att sälja produkten. sen till bakfyllan så har de inget som helst med inlägget att göra. jag råder dig att läsa om ifall du verkligen tror att det var så någon menade
(nej jag säger inte att "ond tro" grejen är något jag håller med om)

Tycker bara det var töntigt att folk på riktigt tog upp ond tro när man handlade ett minne prissänkt med 200 (?) kr i en julkalender där dom har dagliga erbjudande och vissa varor kraftigt sänkta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dirty Dancer:

Tycker bara det var töntigt att folk på riktigt tog upp ond tro när man handlade ett minne prissänkt med 200 (?) kr i en julkalender där dom har dagliga erbjudande och vissa varor kraftigt sänkta.

asså jag fattar ju att det är för lågt men man kan samtidigt inte kalla 40-50% för ond tro så ja vettefan om ja ska vara ärlig

Permalänk

'

Permalänk
Medlem

Tappar hoppet om mänskligheten när jag läser denna tråd. Fascinerande hur giriga och avundsjuka människor blir, och hur mycket butiken måste slita för att någon överhuvudtaget ska bli nöjd. Jag som student vet hur det är att försöka ta sig runt som hårdvaruentusiast på låg inkomst, men gud vad otacksam jag skulle känna mig om jag inte godtog den i mina ögon bra lösning som Webhallen erbjöd, bara för att den inte riktigt matchade originalprodukten i prestanda.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tycker väldigt många böjar ta det för personligt. Webhallen är ett FÖRETAG! Det får faktiskt stå för sina misstag. Visst en ursäkt kanske får dem 80% att låta bli att anmäla eller kräva sin rätt av skadestånd. MEN vi andra har fortfarande våra rättigheter och vi har en skyldighet att använde dem. Jag har köpt ett minne, det blev betalt och det är mitt. Vi ingick i ett kontrakt. Nu bryter Webhallen detta avtal och gör sig skyldig till skadestånd. Bäst är att de lär sig av sina misstag och gör bättre i framtiden, utan några konsekvenser lär dem ej ta det lika seriöst då ett företag endast förstår omkostnader och ekonomisk förlust.

Om de fortfarande är konkurrenskraftiga och erbjuder bra produkter kommer även jag fortsätta köpa produkter från dem. Fortfarande vill jag påpeka, detta är ett företag som har som syfta att tjäna pengar. De kommer göra allt de kan för att skära ner på förluster. Det har faktiskt en omsättning på ~932 435 miljoner SEK (ratsit). Så snälla alla som ej har med saken att göra, eller webhallen "troll". Well played, men jag tänker stå för mina rättigheter.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kim_honken:

Tror vi kan alla få rätt med hjälp av ARN. .......

ARN kommer inte göra ett skit när det gäller såna löjliga summer.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Dancer:

Idag har dom 1500 kr rabatt på ett grafikkort. Ska vi som konsumenter välja att inte handla detta grafikkort efterrsom det är en rätt stor summa det sänkts med? En del i tråden hävdar ju att vi har köpt ett minne i ond tro för att det var 200-300 kr rabatt i en julkalender där de dagligen har produkter som är kraftigt sänkta.

Inte en jävel som köpte minnet har handlat det i ond tro då det följer era övriga rabatter så kom inte här och kom. Sen att ni väljer att jobba bakfulla kan väl inte vi som konsumenter rå för?

Skrivet av Dirty Dancer:

Tycker bara det var töntigt att folk på riktigt tog upp ond tro när man handlade ett minne prissänkt med 200 (?) kr i en julkalender där dom har dagliga erbjudande och vissa varor kraftigt sänkta.

Det är exakt det här som det handlar om, webhallen får svårt att argumentera och vinna om ärendet skulle gå vidare. Så länge konsumenten inte kan misstänka att produkten skulle vara orimligt prissatt och handlar i ond tro, så har konsumenten rätt, avtal ingått med webhallen bör således stå. Det kvittar hur mycket webhallen skulle gå back på ordern.

Skrivet av PoulGrym:

Tycker väldigt många böjar ta det för personligt. Webhallen är ett FÖRETAG! Det får faktiskt stå för sina misstag. Visst en ursäkt kanske får dem 80% att låta bli att anmäla eller kräva sin rätt av skadestånd. MEN vi andra har fortfarande våra rättigheter och vi har en skyldighet att använde dem. Jag har köpt ett minne, det blev betalt och det är mitt. Vi ingick i ett kontrakt. Nu bryter Webhallen detta avtal och gör sig skyldig till skadestånd. Bäst är att de lär sig av sina misstag och gör bättre i framtiden, utan några konsekvenser lär dem ej ta det lika seriöst då ett företag endast förstår omkostnader och ekonomisk förlust.

Om de fortfarande är konkurrenskraftiga och erbjuder bra produkter kommer även jag fortsätta köpa produkter från dem. Fortfarande vill jag påpeka, detta är ett företag som har som syfta att tjäna pengar. De kommer göra allt de kan för att skära ner på förluster. Det har faktiskt en omsättning på ~932 435 miljoner SEK (ratsit). Så snälla alla som ej har med saken att göra, eller webhallen "troll". Well played, men jag tänker stå för mina rättigheter.

Exakt, det är en fråga om principer, företag kan inte friskriva sig från ansvar och lagstadgade rättigheter för konsumenter. Vare sig det är "löjligt små summor" eller vad som kan argumenteras. Säkerligen finns det flertalet som tänker "hur orkar de bry sig?", det är en fråga om principer...

Skrivet av screamin-daemon:

ARN kommer inte göra ett skit när det gäller såna löjliga summer.

Är du verkligen säker på den saken? Jag vet inte huruvida KO tar hänsyn till summan vid bedömning om de tar upp ärendet, men du kanske sitter på någon annan information än mig? Dessutom för varje individ rör det sig kanske om 200 - 300 kr, men för hela fadäsen rör det sig om tusentals kronor... Så att det skulle röra sig om löjliga summor är fel, det rör ju faktiskt sig om löjligt stora summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Känns som att folk som inte har med saken att göra lägger sig i här.

Det är fritt forum. Jag personligen känner behov av att ta ner folk på jorden!

Skrivet av kim_honken:

Mitt tidigare inlägg var riktat mot folk som är i samma sits som mig. Dvs. folk som köpt minnet och inte fått det. Sen vad som är ännu mer orättvist är att vissa redan fått sina minnen, men vi andra får vara utan.

Livet är orättvist, lev med det!

Skrivet av kim_honken:

Antingen återkallar man alla minnen eller så skickar man ut till alla.

Du menar att de skulle kräva tillbaka minnen. Och de som vägrade skicka tillbaka skulle bli stämda (Netfox)?

Skrivet av kim_honken:

Jag köper tyvärr inte deras förklaring. Varför? Jo det är rätt simpelt. Man lägger ut erbjudandet på julkalendern och där är även designen färdig till minnet. Dvs. någon har redan fått order om att detta minne ska reas ut och därför har någon även lagt ner tid på att designa en layout som ska visas på första sidan. Tror knappast att någon designat utan vetskap av andra.

Har redan förklarats av Webhallen. En grafiker som inte har någon insyn i prissättning fick uppdraget en tid före. Det är inte grafikerns jobb att ifrågasätta prissättningen på samma sätt som det inte är inköpsavdelningens jobb att syssla med webshoppen och designen.

Skrivet av kim_honken:

Jag är den typen som gillar att slåss om små principer.

Vågar satsa mitt liv på att du inte slås för ALLA principer, vare sig stora eller små.

Skrivet av kim_honken:

Har även försäkring som står för 250000kr i rättegångskostnader om så skulle behövas ....

Så vad säger det om dina principer när du är beredd att slösa försäkringstagarnas/dina grannars pengar på att driva en civilrättslig process? Du vet att försäkringsbolagen är inte välgörenhet? Du och dina grannar kommer till slut att få betala för det genom höga premier.
Vill dessutom påpeka att du har självrisk i din hemförsäkring. Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simcon:

Är du verkligen säker på den saken? Jag vet inte huruvida KO tar hänsyn till summan vid bedömning om de tar upp ärendet, men du kanske sitter på någon annan information än mig? Dessutom för varje individ rör det sig kanske om 200 - 300 kr, men för hela fadäsen rör det sig om tusentals kronor... Så att det skulle röra sig om löjliga summor är fel, det rör ju faktiskt sig om löjligt stora summor.

ARN tar inte upp elektronikgrejer som kostar mindre än 1000:- Har sett flera ggr. att ARN är stenhård när det gäller 1000 kronors gränsen. Står dessutom klart och tydligt på deras hemsida:

"Värdegräns 1000 kr: Värdet av det du kräver ska uppgå till minst 1000 kr."
Källa: http://www.arn.se/Amnen/Elektronik/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Måste dessutom påpeka att vi bor i Sverige och inte USA. Ni är inte berättigade till skadestånd per automatik. Ni måste påvisa att ni har lidit ekonomisk skada eller olägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

ARN tar inte upp elektronikgrejer som kostar mindre än 1000:- Har sett flera ggr. att ARN är stenhård när det gäller 1000 kronors gränsen. Står dessutom klart och tydligt på deras hemsida:

"Värdegräns 1000 kr: Värdet av det du kräver ska uppgå till minst 1000 kr."
Källa: http://www.arn.se/Amnen/Elektronik/

Citat:

Tids- och värdegräns

6-månadersregeln
En anmälan måste göras inom sex månader från det att företaget helt eller delvis sagt nej till konsumentens krav. Om företaget inte svarar räknas det som att företaget har sagt nej.

Värdegränser
Vi prövar inte tvister där kravet ligger under ett visst belopp (värdegräns).

500 kr: ärenden som hör till sko-, textil- eller allmänna avdelningarna
1 000 kr: ärenden som hör till elektronik-, motor-, rese-, möbel- eller tvättavdelningarna
2 000 kr: ärenden som hör till bank-, bostads-, båt- fastighetsmäklar- eller försäkringsavdelningarna

Principiellt intresse eller andra särskilda skäl
Om en tvist är av principiellt intresse eller om det finns andra särskilda skäl kan vi besluta att pröva tvisten även om beloppet som krävs ligger under värdegränserna.

http://www.arn.se/Konsument/Innan-jag-anmaler/Kan-mitt-arende...

Var av uppfattningen att summor gällde ärendet i helhet, dvs. att det för varje individ rör sig om en summa som understiger ARNs gräns, men att helhetsbeloppet skulle överstiga och därmed vara berättigat att ta upp, men så kanske inte är fallet. Ifall det stämmer att beloppet understiger beloppet och det inte kan tas upp, så är det i stort sett fritt fram för företag att hitta på lite vad de vill när det gäller summor som understiger 1000kr, det kan ju ändå inte tas upp och testas. Således skulle kunden förlora varje gång innan ärendet ens kunnat tas upp.

Skulle ärendet kunna vara av "principiellt intresse"? Tveksamt...

Permalänk
Medlem

Att flera påstår att köparna har varit i ond tro vid beställning är direkt felaktigt. Ingen har haft vetskap om Webhallens påstådda misstag varför ond tro förutsätter att varje köpare borde ha insett Webhallens påstådda misstag. Att prissänkningen är 40-50% procent är antagligen inte tillräckligt för att köparna borde ha insett att det rörde sig om ett misstag från Webhallens sida eftersom prissänkningar av den storleksordningen inte är ovanliga när det gäller hemelektronik. Särskilt inte när det rör sig om tillfälliga erbjudanden.

Så min bedömning är att ni köpare har rätten på er sida. Sen om det är värt att slåss för den är en annan fråga. Personligen kan jag dock tycka att Webhallen borde värna om sin goodwill och göra rätt för sig.

Det stämmer att det finns beloppsgränser för att ARN ska ta upp fallet men det finns ingen sådan gräns för att ta upp ärendet i en allmän domstol. Fallet är ett så kallat småmål varför man inte heller riskerar att dra på sig stora rättegångskostnader, även om ansökningsavgiften, som slutligen betalas av förlorande part, är en relativt stor kostnad i detta fall.

Skrivet av borz:

Måste dessutom påpeka att vi bor i Sverige och inte USA. Ni är inte berättigade till skadestånd per automatik. Ni måste påvisa att ni har lidit ekonomisk skada eller olägenhet.

Vari ligger svårigheten menar du? Folk har inte fått en beställd vara levererad trots att man har ett avtal med Webhallen. Skadan är den merkostnad det innebär att tvingas köpa varan till ordinarie pris. Skadan är således lite drygt 250-300 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

http://www.arn.se/Konsument/Innan-jag-anmaler/Kan-mitt-arende...

Var av uppfattningen att summor gällde ärendet i helhet, dvs. att det för varje individ rör sig om en summa som understiger ARNs gräns, men att helhetsbeloppet skulle överstiga och därmed vara berättigat att ta upp, men så kanske inte är fallet. Ifall det stämmer att beloppet understiger beloppet och det inte kan tas upp, så är det i stort sett fritt fram för företag att hitta på lite vad de vill när det gäller summor som understiger 1000kr, det kan ju ändå inte tas upp och testas. Således skulle kunden förlora varje gång innan ärendet ens kunnat tas upp.

Skulle ärendet kunna vara av "principiellt intresse"? Tveksamt...

I princip så blir resultatet av beloppsgränserna det du säger. Dock har konsumenterna även möjlighet att väcka talan vid allmän domstol, även om de allra flesta nog drar sig för att göra det när det rör sig om relativt små summor.

Permalänk
Medlem

Köplag (1990:931)

Skadeståndets omfattning
Allmänt

Prisskillnad
68 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp eller säljaren sålt varan på nytt, och har åtgärden vidtagits med omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes, läggs priset enligt köpet och priset vid täckningsköpet eller försäljningen till grund för beräkningen av prisskillnaden.

69 § Har köpet hävts utan att täckningsköp eller försäljning enligt 68 § har skett och finns det ett gängse pris för sådana varor som köpet avser, läggs priset enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för hävningen till grund för beräkning av prisskillnaden.

Om någon annan vill ta del av hur ett korrekt "Begäran om skadestånd" brev ser ut, jobbar jag på en mall jag kommer att skicka iväg idag. Kommer ge dem en vecka på sig att svara. PM mig om du vill ha en kopia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PoulGrym: Läs HELA Köplagen!

Konsumentköp

4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

PoulGrym: Läs HELA Köplagen!

Konsumentköp

4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

Konsumentköplag (1990:932)

Prisskillnad
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Köparen kan när han häver ett köp göra ett täckningsköp för att begränsa skadeverkningarna av säljarens avtalsbrott. I så fall ska om priset för täckningsköpet var rimligt mycket högre ersättas av säljaren. Täckningsköpet ska vara gjort med vederbörlig omsorg och inom skälig tid.

https://lagen.nu/arn/1996-6571
https://lagen.nu/arn/1999-4494

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast nu genomfördes väl aldrig köpet?
Folk (med undantag för de som fick minnet levererat) fick endast automatiserat orderbekräftelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Fast nu genomfördes väl aldrig köpet?
Folk (med undantag för de som fick minnet levererat) fick endast automatiserat orderbekräftelse...

Köplagen och konsumentköplagen blir givetvis tillämplig redan vid avtalets ingående.
Avtalet är ingånget när orderbekräftelsen är skickad, d.v.s. direkt vid köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Fast nu genomfördes väl aldrig köpet?
Folk (med undantag för de som fick minnet levererat) fick endast automatiserat orderbekräftelse...

Om de drar pengarna, så är avtalet gjort. Varan är köpt. Vi ingår i ett avtal. Sedan väljer dem att bryta avtalet, "Häva". Då har de andra skyldigheter. De gjorde det säkert över hela systemet. Kändes som om det hela ej var speciellt genomtänkt. Trist men så är det. Det är tuff värld vi lever i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Köplagen och konsumentköplagen blir givetvis tillämplig redan vid avtalets ingående.
Avtalet är ingånget när orderbekräftelsen är skickad, d.v.s. direkt vid köpet.

Skrivet av PoulGrym:

Om de drar pengarna, så är avtalet gjort. Varan är köpt. Vi ingår i ett avtal. Sedan väljer dem att bryta avtalet, "Häva". Då har de andra skyldigheter. De gjorde det säkert över hela systemet. Kändes som om det hela ej var speciellt genomtänkt. Trist men så är det. Det är tuff värld vi lever i.

Mig veterligen krockar flera olika lagar här. Det lilla jag kunnat läsa mig till säger mig att distansavtalslagen är applicerbar. I vissa fall har orderbekräftelse dömts som ett bindande avtal, i andra inte.
Så vill ni se vem har rätt är ni välkommna att driva det vidare.

Jag personligen har accepterat Webhallens förklaring och ursäkt. Jag tycker också att vi borde ha fler butiker som Webhallen och färre som Clickok/Netfox.

Permalänk
Medlem

Det enda jag fick efter erlagd betalning för produkten var ett e-post meddelande med titeln "Tack för din beställning " som inleds med:
"
Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter."

Jag var en av dem som aldrig fick minnet skickat, utan ordern blev annullerad (dock först Onsdagen).

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Mig veterligen krockar flera olika lagar här. Det lilla jag kunnat läsa mig till säger mig att distansavtalslagen är applicerbar. I vissa fall har orderbekräftelse dömts som ett bindande avtal, i andra inte.
Så vill ni se vem har rätt är ni välkommna att driva det vidare.

Jag personligen har accepterat Webhallens förklaring och ursäkt. Jag tycker också att vi borde ha fler butiker som Webhallen och färre som Clickok/Netfox.

Jag är förvisso inte expert på just konsumenträtt men vad jag vet så är praxis att avtalet ska anses ingånget när konsumenten har genomfört köpet på nätbutiken eller senast när nätbutiken har skickat en orderbekräftelse.

Visst, det finns flera lagar som blir tillämpliga i detta fall men jag hittar inga tydliga lagkrockar i detta fall.
Distansavtalslagen innehåller inga särskilda bestämmelser om hur avtal ska ingås så för den frågan får man leta vägledning i avtalslagen. Konsumentköplagens och distansavtalslagens syften är att ge konsumenter ett visst minimiskydd varför, eventuella, konflikter lagarna emellan borde tolkas till förmån för konsumenten.

Jag har inte köpt något USB-minne så jag kan inte driva ärendet vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Jag är förvisso inte expert på just konsumenträtt men vad jag vet så är praxis att avtalet ska anses ingånget när konsumenten har genomfört köpet på nätbutiken eller senast när nätbutiken har skickat en orderbekräftelse.

Visst, det finns flera lagar som blir tillämpliga i detta fall men jag hittar inga tydliga lagkrockar i detta fall.
Distansavtalslagen innehåller inga särskilda bestämmelser om hur avtal ska ingås så för den frågan får man leta vägledning i avtalslagen. Konsumentköplagens och distansavtalslagens syften är att ge konsumenter ett visst minimiskydd varför, eventuella, konflikter lagarna emellan borde tolkas till förmån för konsumenten.

Jag har inte köpt något USB-minne så jag kan inte driva ärendet vidare

Saken är den att den som driver en civilrättslig process mot Webhallen kommer med all sannolikhet att vinna det. Dels pga priset inte var oskäligt lågt samt att det var en lucka i julkalender (man hade ingen anledning att misstänka att priset var för lågt).
Problemet är (som jag ser det) att folk inte accepterar Webhallens förklaring om fel prissättning och fortfarande hävdar sin rätt trots att Webhallen gjorde allt de kunnat bortsett från att leverera en produkt för under inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Saken är den att den som driver en civilrättslig process mot Webhallen kommer med all sannolikhet att vinna det. Dels pga priset inte var oskäligt lågt samt att det var en lucka i julkalender (man hade ingen anledning att misstänka att priset var för lågt).
Problemet är (som jag ser det) att folk inte accepterar Webhallens förklaring om fel prissättning och fortfarande hävdar sin rätt trots att Webhallen gjorde allt de kunnat bortsett från att leverera en produkt för under inköpspris.

Varför argumenterar du om huruvida avtal har ingåtts, köparnas rätt till skadestånd m.m. om du tror att det är sannolikt att köparna skulle vinna eventuella processer?

Jag är egentligen inte intresserad av diskussionen om huruvida Webhallen gjort allt de har kunnat men jag tror i alla fall inte att förlusten hade blivit så stor som många tror. Sen är det min åsikt att ingångna avtal hållas, oavsett om det senare visar sig vara en dålig affär. De flesta företag bryr sig föga om en konsument som en tid efter köp inser att han eller hon har gjort en dålig affär (förutsatt att han inte upptäcker detta i tid för att använda lagstadgad ångerrätt eller liknande).

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet. Webhallen har gjort detta på ett helt korrekt sätt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av pike2k:

Det enda jag fick efter erlagd betalning för produkten var ett e-post meddelande med titeln "Tack för din beställning " som inleds med:
"
Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter."

Jag var en av dem som aldrig fick minnet skickat, utan ordern blev annullerad (dock först Onsdagen).

Och med det sagt så dog ju tråden egentligen, det finns ju inget att orda om.
Webbhallen borde skickat ut den billigare versionen utan och säga något. Ingen hade reagerat "tyvärr är varan du beställde slut hos oss och leverantören, vi skickar därför denna vara istället och en påse skumtomtar"

alla hade varit glada och trollen på sweclockers hade sluppit gråta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Dancer:

Idag har dom 1500 kr rabatt på ett grafikkort. Ska vi som konsumenter välja att inte handla detta grafikkort efterrsom det är en rätt stor summa det sänkts med? En del i tråden hävdar ju att vi har köpt ett minne i ond tro för att det var 200-300 kr rabatt i en julkalender där de dagligen har produkter som är kraftigt sänkta.

Inte en jävel som köpte minnet har handlat det i ond tro då det följer era övriga rabatter så kom inte här och kom. Sen att ni väljer att jobba bakfulla kan väl inte vi som konsumenter rå för?

Du förstår att det är skillnad på att sälja något med 1500kr rabatt och med 300 kr förlust ?

Jag får intrycket av att få förstår hur det fungerar med marginal, pålägg osv. Lite förståelse för situationen måste ni ha ? eller är jag helt ute och cyklar? ..

Stor eloge till Webhallen för jag tycker ni sköter det snyggt och sakligt här på forumet.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Varför argumenterar du om huruvida avtal har ingåtts, köparnas rätt till skadestånd m.m. om du tror att det är sannolikt att köparna skulle vinna eventuella processer?

Jag argumenterar eftersom jag anser att automatiskt genererat orderbekräftelse inte är att betrakta som avtal.
Jag argumenterar eftersom jag anser att Webhallen erbjöd ersättnignsprodukt och därmed minimerat "skadan".
Men jag också anser att det är sannolikt att köparna skulle vinna ev process.