Kryptovalutor höjer efterfrågan på AMD-baserade grafikkort

Permalänk
Medlem

Testade att mina i somras och då hade jag ett program där man kunde ställa in hur många % kortet skulle jobba i samt hur varmt det max fick bli osv. Riktgt bra så jag slapp oroa mig över att kortet skulle brinna upp..

Nu hittar jag inte programmet eller vad det hette

Någon som kanske kan hjälpa mig?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Blir värdet högre eller lägre ju fler som börjar "mina"?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Är ett 7970 bra för litecoins?

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sålde 46 BTC för $11 för några år sedan. Ångrar det lite smått idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag är mest skeptisk till att det mest är pyramidspel.
Bitcoin börjar nå sin implosionsfas verkar det som.
Litecoin är fortfarande nytt men kommer också implodera så småningom tror jag.

Väldigt tveksamt.

Jämför Bitcoin med banktranskationer.

Banktransaktioner tar ett par dagar mellan olika länder och måste mottagaren få pengarna på en gång är det Western Union som gäller.
Säg att du skall skicka 100 000:-, så kommer WU och snor mellan 3-7k av dig.
Bitcoin istället är gratis att använda sig av.

Jag undrar vilka som kommer överleva, WU eller Bitcoin?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag är mest skeptisk till att det mest är pyramidspel.
Bitcoin börjar nå sin implosionsfas verkar det som.
Litecoin är fortfarande nytt men kommer också implodera så småningom tror jag.

Nej det håller jag inte med om, dock är utvecklingen osäker. Jag tror att detta kommer utvecklas till något som kommer vara självklart i framtiden.

Bara det kommer fler användningsområden och folk som fattar vad det innebär så kommer nog värdet att stabiliseras. Desto fler som använder valutan för konsumtion desto stabilare blir den.

Däremot råder jag ingen att ta ut sina livs besparingar i bitcoins

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Någon som kan posta en guide på hur man gör och för att komma igång? en för dummies såklart haha tack på förhand. och vad tror ni en dator med 4670k och hd7970 Matrix kan dra in per månad?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Lodisen:

Väldigt tveksamt.

Jämför Bitcoin med banktranskationer.

Banktransaktioner tar ett par dagar mellan olika länder och måste mottagaren få pengarna på en gång är det Western Union som gäller.
Säg att du skall skicka 100 000:-, så kommer WU och snor mellan 3-7k av dig.
Bitcoin istället är gratis att använda sig av.

Jag undrar vilka som kommer överleva, WU eller Bitcoin?

Den typen av banker som finns idag är mer eller mindre utdöende.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Att det är en bubbla kan man ju tycka, eller att de är övervärderade, eller vilken liknande invändning som helst, men att det skulle vara just ett pyramidspel är väl ganska långsökt. Det finns ju inga likheter med MLM eller pyramidspel.

Likheten med pyramidspel gäller väl främst mining-biten där de som är tidigt ute (högt upp i pyramiden) har lättare att göra slantar. Finns misstankar om att skaparna av vissa valutor sett till att "pre-mina" för att själva sitta på en rejäl kassa innan resten får chansen att generera coins. Det är egentligen denna pyramiduppbyggnad som får många att haka på de nya valutorna med förhoppningen att hinna samla på sig coins innan fler hakar på och värdet och svårighetsgraden börjar stiga.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag har fel men kilohertz är väl mindre än megaherz och gigahertz.
Asic miners ligger från 5ghz vilket ger klart mycket mer prestanda än amd "att" kortet. Borde det inte bara vara dumt att köpa sådana ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Skrivet av mrbobbin:

Någon som kan posta en guide på hur man gör och för att komma igång? en för dummies såklart haha tack på förhand. och vad tror ni en dator med 4670k och hd7970 Matrix kan dra in per månad?

typ 150-250 Usd beroende på kurs. exklusive el

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Lady:

Nu vet jag inte om jag har fel men kilohertz är väl mindre än megaherz och gigahertz.
Asic miners ligger från 5ghz vilket ger klart mycket mer prestanda än amd "att" kortet. Borde det inte bara vara dumt att köpa sådana ?

nej, inte på scryptmining.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Lady:

Nu vet jag inte om jag har fel men kilohertz är väl mindre än megaherz och gigahertz.
Asic miners ligger från 5ghz vilket ger klart mycket mer prestanda än amd "att" kortet. Borde det inte bara vara dumt att köpa sådana ?

Det är kilohash man räknar i. ASICs för scrypt har inte kommit ut på marknaden än.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bitcoin har ingenting att göra med den stora efterfrågan för grafikkort. Det är helt värdelöst att mina Bitcoin med grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är kilohash man räknar i. ASICs för scrypt har inte kommit ut på marknaden än.

Vad jag läst ska scryptmining kräva mer av minnet, vilket kommer göra scrypt ASICerna dyrare än de för bitcoinmining.

Skrivet av onaona:

Bitcoin har ingenting att göra med den stora efterfrågan för grafikkort. Det är helt värdelöst att mina Bitcoin med grafikkort.

Titta på Litecoin ist då.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

typ 150-250 Usd beroende på kurs. exklusive el

Alright, tack för snabbt svar! lät ju faktiskt intressant hur stor skillnad blir det om man skulle stoppa i ett 280x i crossfire?

Permalänk
Skrivet av mrbobbin:

Alright, tack för snabbt svar! lät ju faktiskt intressant hur stor skillnad blir det om man skulle stoppa i ett 280x i crossfire?

Dubbelt upp.

Du behöver inte ens köra CF dock, korten sammarbetar inte ändå.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Dubbelt upp.

Tack så mycket för svar

Permalänk
Skrivet av mrbobbin:

Tack så mycket för svar

Du kan ju spana in : https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Vad jag läst ska scryptmining kräva mer av minnet, vilket kommer göra scrypt ASICerna dyrare än de för bitcoinmining.

Titta på Litecoin ist då.

Jag har redan kollat väldigt noggrant på Litecoin. Min poäng är att SweClockers inte riktigt har full koll på vad de skriver om med tanke på att de påstår att Bitcoin är en av orsakerna till varför efterfrågan på grafikkorten är så stor. Nu ser jag dock att de ändrat artikeln.

Permalänk
Skrivet av onaona:

Jag har redan kollat väldigt noggrant på Litecoin. Min poäng är att SweClockers inte riktigt har full koll på vad de skriver om med tanke på att de påstår att Bitcoin är en av orsakerna till varför efterfrågan på grafikkorten är så stor. Nu ser jag dock att de ändrat artikeln.

Ah oki, my bad. Men valutorna hänger i princip ihop oavsett, verkar som alla kryptovalutor gör det...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Ah oki, my bad. Men valutorna hänger i princip ihop oavsett, verkar som alla kryptovalutor gör det...

Ja, allt hänger mer eller mindre efter Bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tråkigt att Sweclockers väljer att sprida bank och övervakningspropaganda.

Hur kan man inte se något praktiskt användningsområde i en valuta som saknar överföringskostnader och går att föra över till andra sidan världen på någon sekund?

Att påstå att kryptovalutor i sig underlättar svarta marknaden och penningtvätt är exakt samma argument som att påstå att internet underlättar dessa.

Precis som internet ger oss frihet att kommunicera och dela data/information så ger kryptovalutorna oss frihet att föra över pengar på någon sekund, till vem som helst var som helst, utan någon som helst avgift.

En välbalanserad och opartisk artikel hade även nämnt detta faktum samt potentialen i valutan.

Det underlättar i vilket fall inte svarthandel och penningtvätt mycket mer än kontanter gör, och mig veterligen finns det väl ingen valutautgivare som inte ger ut sådana. Våra kära bankmän och politiker kastar typ flyttblock i glasrutefabriken när de kommer med den argumentationen mot kryptovalutorna.

Med risk för att låta konspirationsteoretisk; givetvis har du rätt i att det ligger i bankernas och staternas egenintressen att folk inte lämnar deras system, och därmed hamnar utanför deras kontroll. Därmed är det inte sagt att jag tycker kryptovalutor utgör ett perfekt system vi direkt bör gå över till, de lämnar också en del att önska. Vad jag helst skulle vilja se är en återgång till guldmyntfoten, vilket skulle ge tillbaka en del av kontrollen till folket och ge en bra balans, i motsats till dagens fiatvalutor, som i princip kan göras värdelösa över en natt av sina utgivare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Dubbelt upp.

Du behöver inte ens köra CF dock, korten sammarbetar inte ändå.

Skrivet av Albinfiskare:

Men man får ändå in pengarna för 2 kort eller? tack så hemskt mycket för länken!

Permalänk
Medlem

Tredje gången jag citerar mig själv, men lika bra att lägga denna här också eftersom det kommer in en del frågor varför AMD är bättre än nvidia.

Citat:

Summary: different approach to calculations. Nvidia GPUs are more like CPUs, in that they have only a few processors that do work, but faster. ATI GPUs have slower processors, but a lot more of them.

Firstly, AMD designs GPUs with many simple ALUs/shaders (VLIW design) that run at a relatively low frequency clock (typically 1120-3200 ALUs at 625-900 MHz), whereas Nvidia's microarchitecture consists of fewer more complex ALUs and tries to compensate with a higher shader clock (typically 448-1024 ALUs at 1150-1544 MHz). Because of this VLIW vs. non-VLIW difference, Nvidia uses up more square millimeters of die space per ALU, hence can pack fewer of them per chip, and they hit the frequency wall sooner than AMD which prevents them from increasing the clock high enough to match or surpass AMD's performance. This translates to a raw ALU performance advantage for AMD:

AMD Radeon HD 6990: 3072 ALUs x 830 MHz = 2550 billion 32-bit instruction per second Nvidia GTX 590: 1024 ALUs x 1214 MHz = 1243 billion 32-bit instruction per second This approximate 2x-3x performance difference exists across the entire range of AMD and Nvidia GPUs. It is very visible in all ALU-bound GPGPU workloads such as Bitcoin, password bruteforcers, etc.

Secondly, another difference favoring Bitcoin mining on AMD GPUs instead of Nvidia's is that the mining algorithm is based on SHA-256, which makes heavy use of the 32-bit integer right rotate operation. This operation can be implemented as a single hardware instruction on AMD GPUs (BIT_ALIGN_INT), but requires three separate hardware instructions to be emulated on Nvidia GPUs (2 shifts + 1 add). This alone gives AMD another 1.7x performance advantage (~1900 instructions instead of ~3250 to execute the SHA-256 compression function).

Combined together, these 2 factors make AMD GPUs overall 3x-5x faster when mining Bitcoins.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Har också funderat på att byta mitt 680 mot ett 290 och börja minea men känns ovärt. Diffen på litecoin har stigit nått sjukt det senaste så känns som att vinsterna kommer bli bra mkt mindre snart. Men de som sitter på kort nu kan nog tjäna en fin hacka.

Permalänk
Medlem

spännande ämne

Hantverkaren vill ha betalt i cash, tandläkaren i Grekland med. Därför motverkar kryptovalturorna kriminella som tar betalt och betalar varor och tjänster svart för att smita undan skatt. Bara skumma personer som använder sedlar som bankernas automater spottar ut, som sen andra får bekosta hanteringen av. (företagare och i slutet kunden).

Droger köps väl oftast kontant, kan inte tänka mig att någon svensk bank bryr sig i det så länge dom tjänar pengar själva. Det här med att misstänkliggöra kryptovalutor är det väl bara en aktör som vinner på, den redan etablerade banken.

Eller är det verkligen så att bankerna är genuint godhjärtade och vill motverka kriminalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonvader:

Har också funderat på att byta mitt 680 mot ett 290 och börja minea men känns ovärt. Diffen på litecoin har stigit nått sjukt det senaste så känns som att vinsterna kommer bli bra mkt mindre snart. Men de som sitter på kort nu kan nog tjäna en fin hacka.

Glöm inte att priset stiger också

Skulle man mine:at 1 dag med ett 7970 i april och sålt så skulle man få lika mycket som man får om man mine:ar 1 dag nu (dvs lika många $) (men självklart ska man spara om man vill bli rik)
Ångrar så ***** mycket att jag inte köpte en ltc mining rig i april (var så nära men bestämde mig för att inte göra det i sista sekunden )

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Förstår mig egentligen inte på hur det skulle kunna köra upp priserna, kanske bara är försäljarna som fått nys om det och vill tjäna in lite pengar med prishöjningar?

För man måste ha snuskigt billig el eller inte ha någon elkostnad alls för att tjäna ens en krona på ett gratis grafikkort.

Ni miners får gärna rätta mig om jag har fel så jag kan "investera" i en rigg då det var ett tag sedan jag läsa på och landskapet ändras visst varje vecka.

Permalänk
Medlem

Tänkte det kanske vore kul att testa men om jag förstår det rätt är det inte lönt med ett Nvidia kort?

Ett bra sätt att lära sig vad det är genom att testa...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB