Kryptovalutor höjer efterfrågan på AMD-baserade grafikkort

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Tråkigt att Sweclockers väljer att sprida bank och övervakningspropaganda.

Hur kan man inte se något praktiskt användningsområde i en valuta som saknar överföringskostnader och går att föra över till andra sidan världen på någon sekund?

Att påstå att kryptovalutor i sig underlättar svarta marknaden och penningtvätt är exakt samma argument som att påstå att internet underlättar dessa.

Precis som internet ger oss frihet att kommunicera och dela data/information så ger kryptovalutorna oss frihet att föra över pengar på någon sekund, till vem som helst var som helst, utan någon som helst avgift.

En välbalanserad och opartisk artikel hade även nämnt detta faktum samt potentialen i valutan.

Fast det är inte en åsikt eller propaganda. Det är ett faktum att Bitcoins används för pengatvätt och diverse illegal handel. Missade du helt Silk Road som sålde droger, barnporr, stöldgods och i princip allt som man inte vill sälja öppet. FBI sitter just nu på 170 000 bitcoins som de beslagtog därifrån. Grundaren själv dök för övrigt upp med en ny sida som skulle ersätta Silk Road fast det var tydligen bara en bluff för han tog alla pengarna och stack. Det uppskattas att Silk Road omsatte 9,5 miljoner bitcoins vilket är en intressant siffra när man jämför det med de totalt 12 miljoner bitcoins som finns totalt. Silk Road uppskattas också ha tjänat in 600 000 bitcoins i vinst. Inte illa att plocka in 5 % av världens tillgångar i vinst på illegal verksamhet.

Är du verkligen så naiv att du tror att Bitcoins blivit så stort enbart tack vare nördar med en liberal ideologi? Pengatvätt och illegal handel ÄR ett problem när det kommer till kryptovalutor. Det är inte en åsikt, det är så det är för tillfället. Kanske ändras det i framtiden. Eller så kollapsar bubblan först. Bitcoins och andra kryptovalutor är långt ifrån så problemfria och perfekta som du verkar tro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var ju en norrman som köpte bitcoins för $25 år 2009 vilket han glömde bort. När han några år senare kom på att han hade köpt så kollade han värdet, vilket då hade stigit till 5.5 miljoner.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Förstår mig egentligen inte på hur det skulle kunna köra upp priserna, kanske bara är försäljarna som fått nys om det och vill tjäna in lite pengar med prishöjningar?

För man måste ha snuskigt billig el eller inte ha någon elkostnad alls för att tjäna ens en krona på ett gratis grafikkort.

Ni miners får gärna rätta mig om jag har fel så jag kan "investera" i en rigg då det var ett tag sedan jag läsa på och landskapet ändras visst varje vecka.

jag ska köpa en rigg, den kommer dra in ca 9-10$ per dag, och den kommer kosta ca 10kr per dag att ha igång (allt räknat på dagens difficulty och elpriser osv)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det underlättar i vilket fall inte svarthandel och penningtvätt mycket mer än kontanter gör

Det är precis tvärt om faktiskt. Bitcoin tex är mycket mer spårbara än vad kontanter är. Så att köpa knark för bitcoin är en väldigt dålig ide. Skatteverket skulle antagligen väldigt gärna vilja att alla använde bitcoin, väldigt enkelt att spåra alla transaktioner, omöjligt att "gömma" pengar på bankonton i Dubai etc etc. Ingen kommer undan skatten då, mohahahahaha!

Ja, man kan försöka obfuskera varifrån en transaktion går och till vem, men man är fortfarande mycket, mycket, mycket mer spårbar än med vanliga kontanter.

Så ska man göra skumma saker på svarta marknaden så är det som vanligt kontanter som gäller, gärna USD.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte en åsikt eller propaganda. Det är ett faktum att Bitcoins används för pengatvätt och diverse illegal handel.

Inte på något sätt ett större faktum än att internet används för pengatvätt och diverse illegal handel...

Skrivet av Zotamedu:

Missade du helt Silk Road som sålde droger, barnporr, stöldgods och i princip allt som man inte vill sälja öppet.

Missade du helt att Silk Road är en hemsida på internet? Missade du helt att de använde postsystemet och vägarna för att leverera dem?

Felet ligger aldrig i infrastrukturen.

Vi kan inte förbjuda pengar, postsystemet, vägar eller internet för att dessa används till felaktiga saker!

För övrigt misstänker jag att US dollar är en betydligt smutsigare valuta än vad bitcoin är...
Du vet väl vad man brukar säga? En portfölj full med dollarsedlar du tar ut från banken innehåller så mycket spår av kokain att en knarkhund ofta reagerar på den.

Skrivet av Zotamedu:

Är du verkligen så naiv att du tror att Bitcoins blivit så stort enbart tack vare nördar med en liberal ideologi? Pengatvätt och illegal handel ÄR ett problem när det kommer till kryptovalutor.

Allt det du nämner är problem helt oavsett vilken valuta vi pratar om. Visa mig en valuta där detta inte är problem så skall jag tro på dig.

Visst det är ett faktum att de skummare delarna av samhället alltid är först att omfamna nyare libaralare metoder såsom bitcoins och internet. Men anser du på allvar att detta är ett bra argument för att bitcoin och internet bör förbjudas, kontrolleras och hindras från att utvecklas till sin fulla potential?

Min poäng med inlägget var också att en neutral och objektiv artikel bör ta upp både fördelar och nackdelar, inte bara nackdelar.

Permalänk
Medlem

Inte värt att mine:a Bitcoins med gpuer längre när det finns asic miners som gör 600GH/s och snart 3000GH/s, om man verkligen vill tjäna pengar på bitcoins så är det trade:ing som gäller går att plocka ut ca 500-3000sek per dag med varje 10k man trade:ar med. (om man vet vad man gör d.v.s)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Har läst på flera forum att Radeon HD 7950 verkar vara det mest populära kortet att mina med.

Permalänk
Avstängd

hur gör man då?

Permalänk

Förstör för oss som vill använda dem att spela med istället för att sitta hemma och göra "skumma affärer"

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk

Lyckades köpa litecoins när värdet låg på 4.5 dollar, idag på ~25-35. Bestämde mig för att investera i en rigg för de pengar jag hittills "tjänat". Har 3 st club3d 7950 på väg. Köpte precis innan de tog slut typ överallt. Andrahandsvärdet på dessa lär inte vara så pjåkigt heller.
Har också ett 280x som går för full rulle där hemma på ca 680 kHash/s. Vi får se hur länge detta kan vara gångbart.

Permalänk
Skrivet av Distant Worlds:

Jag som trodde att det var CIA som låg bakom Bitcoin och så är det AMD!

Tror du att det är AMD som har "uppfunnit" Bitcoins? Googla lite så skall du få se att det är en väldigt snillrik, enligt mig, Japan. Alltså en privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Det är inte lönt att minea varken Bitcoins eller Litecoins längre. Det finns däremot en del andra coins som man kan minea och byta mot Bitcoins. Här listat vilka som ger minst just nu: http://www.coinwarz.com/cryptocurrency/

Observera att den listan ändras hela tiden beroende på vilken difficulty och värde ett coin har.

Skrivet av stoffeboffe:

Tror du att det är AMD som har "uppfunnit" Bitcoins? Googla lite så skall du få se att det är en väldigt snillrik, enligt mig, Japan. Alltså en privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en pseudonym, finns ingen person som heter så. Spekulationerna är många om det verkligen var en person, en liten grupp människor eller en organisation. De har undersökt hans foruminlägg och analyserat skrivsättet för att försöka bestämma om han är amerikan, britt eller något annat. Så det kan mycket väl vara CIA som skapade Bitcoins.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Pengatvätt och illegal handel är ett mycket mindre problem med kryptovalutor som bitcoin än med vanliga kontanter. Kryptovalutan bitcoin har en väldigt utvecklad spårbarhet i sig, något kontanter inte har och aldrig har haft. Att bitcoin skulle vara anonyma är en myt, det är precis tvärt om.

Lite perspektiv, 1997 gjordes en försiktig uppskattning att droghandeln hade ett marknadsvärde på ca 400 miljarder USD. Den enskillt största marknaden i världen. 2009 gjordes mycket seriösa uppskattningar att droghandeln var vad som räddade hela världens banksystem ifrån kollaps. Det är alltså en illegal verksamhet som sköts med vanliga kontanter i våra vanliga banksystem nu idag och har pågått i många, många år. De kommer aldrig att använda en så icke-anonym valuta som bitcoin.

Bitcoin gör det knappast enklare att tvätta pengar och hålla på med illegal handel, tror man det då har man inte alls förstått vad bitcoin är för något. Här finns en bra artikel som lättfattligt förklarar en del:
How the Bitcoin protocol actually works

Delen om anonymitet:

Citat:

How anonymous is Bitcoin? Many people claim that Bitcoin can be used anonymously. This claim has led to the formation of marketplaces such as Silk Road (and various successors), which specialize in illegal goods. However, the claim that Bitcoin is anonymous is a myth. The block chain is public, meaning that it’s possible for anyone to see every Bitcoin transaction ever. Although Bitcoin addresses aren’t immediately associated to real-world identities, computer scientists have done a great deal of work figuring out how to de-anonymize “anonymous” social networks. The block chain is a marvellous target for these techniques. I will be extremely surprised if the great majority of Bitcoin users are not identified with relatively high confidence and ease in the near future. The confidence won’t be high enough to achieve convictions, but will be high enough to identify likely targets. Furthermore, identification will be retrospective, meaning that someone who bought drugs on Silk Road in 2011 will still be identifiable on the basis of the block chain in, say, 2020. These de-anonymization techniques are well known to computer scientists, and, one presumes, therefore to the NSA. I would not be at all surprised if the NSA and other agencies have already de-anonymized many users. It is, in fact, ironic that Bitcoin is often touted as anonymous. It’s not. Bitcoin is, instead, perhaps the most open and transparent financial instrument the world has ever seen.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Perspektivgivande läsning innan ni börjar gräva kryptoguld:

http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte en åsikt eller propaganda. Det är ett faktum att Bitcoins används för pengatvätt och diverse illegal handel. Missade du helt Silk Road som sålde droger, barnporr, stöldgods och i princip allt som man inte vill sälja öppet. FBI sitter just nu på 170 000 bitcoins som de beslagtog därifrån. Grundaren själv dök för övrigt upp med en ny sida som skulle ersätta Silk Road fast det var tydligen bara en bluff för han tog alla pengarna och stack. Det uppskattas att Silk Road omsatte 9,5 miljoner bitcoins vilket är en intressant siffra när man jämför det med de totalt 12 miljoner bitcoins som finns totalt. Silk Road uppskattas också ha tjänat in 600 000 bitcoins i vinst. Inte illa att plocka in 5 % av världens tillgångar i vinst på illegal verksamhet.

Är du verkligen så naiv att du tror att Bitcoins blivit så stort enbart tack vare nördar med en liberal ideologi? Pengatvätt och illegal handel ÄR ett problem när det kommer till kryptovalutor. Det är inte en åsikt, det är så det är för tillfället. Kanske ändras det i framtiden. Eller så kollapsar bubblan först. Bitcoins och andra kryptovalutor är långt ifrån så problemfria och perfekta som du verkar tro.

Kan lova dig att pengatvätt är MYCKET mer utbrett med cash än bitcoins.

Det har för säg, ett år sen, inte funnits ställen att köpa vanliga varor för sina bitcoins. Men nu, nu utbreder sig användningsområdena. Du kan tex köpa en Lamborghini, mat, lägenheter, få din lön utbetald i bitcoins. Här i Göteborg finns det vad jag vet tex två ställen som säljer mat där du kan betala med bitcoins. Kommer även snart en bitcoin automat i Stockholm.

Detta kommer enligt mig bli så mycket MYCKET större än illegal verksamhet. Så skönt att slippa att ha en regering som bestämmer allt och skall ja koll. Tänk om några år när en btc kommer vara värd 10000usd, då blir det att casha in

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ixos:

Tråkigt att Sweclockers väljer att sprida bank och övervakningspropaganda.

Hur kan man inte se något praktiskt användningsområde i en valuta som saknar överföringskostnader och går att föra över till andra sidan världen på någon sekund?

Att påstå att kryptovalutor i sig underlättar svarta marknaden och penningtvätt är exakt samma argument som att påstå att internet underlättar dessa.

Precis som internet ger oss frihet att kommunicera och dela data/information så ger kryptovalutorna oss frihet att föra över pengar på någon sekund, till vem som helst var som helst, utan någon som helst avgift.

En välbalanserad och opartisk artikel hade även nämnt detta faktum samt potentialen i valutan.

Det står ordagrant "de faktiska användningsområdena är begränsade och samtidigt finns farhågor om att kryptovalutorna bidrar till den svarta marknaden och underlättar penningtvätt " – och farhågor finns det, frågan har till och med varit uppe i USA:s senat.

Skrivet av onaona:

Jag har redan kollat väldigt noggrant på Litecoin. Min poäng är att SweClockers inte riktigt har full koll på vad de skriver om med tanke på att de påstår att Bitcoin är en av orsakerna till varför efterfrågan på grafikkorten är så stor. Nu ser jag dock att de ändrat artikeln.

Vi har inte ändrat artikeln, det står inte heller att just Bitcoin är orsaken. Artikeln handlar om kryptovalutor i allmänhet och uppgifterna kommer dessutom från en grafikkortstillverkare, vilket även det framgår om du bemödar dig med att läsa.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Inte på något sätt ett större faktum än att internet används för pengatvätt och diverse illegal handel...

Missade du helt Silk Road som sålde droger, barnporr, stöldgods och i princip allt som man inte vill sälja öppet.

Missade du helt att Silk Road är en hemsida på internet?

Felet ligger aldrig i infrastrukturen.

Vi kan inte förbjuda pengar, vägar eller internet för att dessa används till felaktiga saker!

För övrigt misstänker jag att US dollar är en betydligt smutsigare valuta än vad bitcoin är...[/QUOTE]
Nej jag vet att Silk Road var en hemsida på internet. Varför är det relevant?

Jag skrev aldrig att man skulle förbjuda Bitcoins. Det är fel väg att gå och helt omöjligt att genomföra i praktiken. Det är ingen normalt funtar människa som skulle komma på tanken att försöka förbjuda det. Jag tror snarare att det är självreglerande.

Du misstänker? Vi kan titta på siffrorna igen. FBI la beslag på 170 000 Bitcoins när de stängde Silk Road. De tror att det finns mer men det var vad de lyckades låsa. Det är 1,5 % av den totala tillgången på Bitcoins i världen som nu är beslagtagna. Jämför vi med USD och bara tittar på fysisk valuta så finns det totalt ungefär 1,2 biljoner USD. 1,5 % av det ger 18 miljarder USD. För den summan som alltså är ett tillslag mot en hemsida kan du köpa Nvidia tre gånger. Det har uppskattats att betydligt mer pengar än så passerat genom Silk Road, som ju bara är en aktör och nu tittar vi bara på fysiska pengar i omlopp när vi jämför med dollar. När var senast de plockade en knarkliga och låste valuta som motsvarar BNP för ett mindre land? Det blir ännu mer absurt om man tittar på M2 iställlet för M0, alltså total mängd USD inklusive sparkonton och liknande vilket är totalt 10,5 biljoner. Det kanske är en mer rättvis jämförelse. 1,5 % av det är Nya Zeelands BNP.

Visst, all valuta kan användas till illegal handel men viss valuta används bevisligen betydligt mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det står ordagrant "de faktiska användningsområdena är begränsade och samtidigt finns farhågor om att kryptovalutorna bidrar till den svarta marknaden och underlättar penningtvätt " – och farhågor finns det

Att det överhuvudtaget nämns gör faktiskt artikeln lite färgad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoffeboffe:

Kan lova dig att pengatvätt är MYCKET mer utbrett med cash än bitcoins.

Det har för säg, ett år sen, inte funnits ställen att köpa vanliga varor för sina bitcoins. Men nu, nu utbreder sig användningsområdena. Du kan tex köpa en Lamborghini, mat, lägenheter, få din lön utbetald i bitcoins. Här i Göteborg finns det vad jag vet tex två ställen som säljer mat där du kan betala med bitcoins. Kommer även snart en bitcoin automat i Stockholm.

Detta kommer enligt mig bli så mycket MYCKET större än illegal verksamhet. Så skönt att slippa att ha en regering som bestämmer allt och skall ja koll. Tänk om några år när en btc kommer vara värd 10000usd, då blir det att casha in

Skickades från m.sweclockers.com

Fast med lägenheter menar du en lägenhet i Kanada som såldes av en kille som behövde just Bitcoins för en investering? Bitcoinautomaten kommer så snart han som köpte den hittar någon som vill sätta upp den och så krävs tillstånd från finansinspektionen som inte heller är klart.

Här finns en intressant artikelserie där någon faktiskt försöker leva enbart på Bitcoins: http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2013/05/01/living-on-...

Än så länge är de ställen som säljer för Bitcoins ute efter lite uppmärksamhet. Det är ett enkelt sätt att få massa gratis PR eftersom de då syns i tidningarna. Får se om någon av de två fortfarande tar Bitcoin om ett år.

Nackdelen med att inte ha en regering som ligger bakom är att valutan helt saknar stabilitet för det finns inget som garanterar dess värde. Bitcoins är ju mer en vara att spekulera i än en valuta och de som tjänar grova pengar är ju de som chansade och köpte på sig lite i början och har suttit och väntat sen dess. Förrutom de som tjänar massa pengar på att sälja hårdvara då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Däremot undrar jag om det är mer värt att köpa en extern miner eller intern ni vet en sån som endast finns för att mina och ingeting annat.
De går för en del men du lär ju tjäna på det, och de lär ju ge mer m/hash en vad ett 290x gör t.ex.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Sammanfattning! AMD tillverkar bra kort till mining, mining skapar valuta såsom bitcoins. Bitcoins används till knark och dylikt.
Radeon är alltså ett pundarkort? Haha JUST SAYIN!!

Visa signatur

- Corsair Carbide 330R - MSI Z87-S02 INET EDITION ATX - Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) - MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming - Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB - Cooler Master Hyper 212 EVO - XFX Pro Series 750W 80+ Bronze - 2TB WD Green 5900rpm 64MB -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

och farhågor finns det, frågan har till och med varit uppe i USA:s senat.

Vore man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att politikerna mycket väl förstår vad bitcoin är och hur transparent ett sådan system skulle vara. Dvs all deras finansiella smutsiga byk skulle bli mer eller mindre publik. Det skulle ju kunna, så att säga, ha en negativ inverkar på deras möjlighet att bli återvalda.

Men jag tror att som vanligt så har många politiker ingen koll alls på tekniken. Men det vore allt rätt trevligt om man använde system som bitcoin, mycket svårare att fuska och hålla på med olagligheter än det är idag med vanliga pengar. Det är väl den största anledningen till att det kommer fortsätta svartmålas. Bryta ned korrupta system är väldigt svårt i praktiken, vi har ju ett bra system här, funkar för oss...

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är mer Litecoins som gäller nu.

Sitter du på 3st 280X får du in i runda slängar 200:- per dag räknat på dagens kurs av Litecoin.
Dvs 6000:- per månad

Hur hårt belastas grafikkorten?

Permalänk
Skrivet av Proach87:

Sammanfattning! AMD tillverkar bra kort till mining, mining skapar valuta såsom bitcoins. Bitcoins används till knark och dylikt.
Radeon är alltså ett pundarkort? Haha JUST SAYIN!!

Mm, och fotbollsspelare är horor för de säljer sig för pengar

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Hur hårt belastas grafikkorten?

100% konstant tills du stänger av brukar man köra. Fast man kan ställa in "intensiteten" så att belastningen blir mindre. Det går inte att använda datorn om man har intensiteten 18 för det laggar för mycket men med intensiteten inställd på 12 laggar det inte så mycket. Detta med cgminer, dock har jag GUI versionen.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Jag har minat till och från, och om man går på dagskursen brukar ett vanligt hederligt HD7950 dra in en kostnad som täcker lunchen på jobbet. Det är med andra ord ingenting man blir miljonär på, men är en trevlig bonus.

Situationen blir helt annorlunda om man betänker framtida värdet hos BitCoin/LiteCoin. Om man minar och säljer ett par år senare kan man tjäna en rejäl hacka. Saken är bara den att om man verkligen tror på att kursen kommer att stiga i framtiden är det bättre att köpa BitCoins direkt, istället för att samla småmynt med grafikkort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Proach87:

Sammanfattning! AMD tillverkar bra kort till mining, mining skapar valuta såsom bitcoins. Bitcoins används till knark och dylikt.
Radeon är alltså ett pundarkort? Haha JUST SAYIN!!

AMD is groovy man.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

1) detta är bara ett rykte som med största sannolikhet startats av AMD eftersom AMD Radeon är bättre på beräkningar and Nvidia/Intel
2) strömmen som korten drar kostar mer än valutan man drar in i snitt.

Mer trolig orsak:
1) Jul = folk köper kort
2) Apple köper tiotusentals kort till MacPro

Just Apple är enormt stora och för ca 2 år sedan så köpte de till exempel vart enda AMD grafikkort som AMD hade på lager.

Rent tekniskt (om folk är intresserade av teknik) så kan MacPro som släpps om några dagar revolutionera hela IT sektorn prestanda mässigt.
Orsaken är designen med dubbla FirePro kort. 1 för rita grafik på skärmen och 1 dedikerat för beräkningar. Eftersom Apple kontrollerar OS/Hårdvara så kan de optimera detta. Som alla vet så har grafikkort enormt mycket större beräknings kraft än CPUer. En highend Intel ligger på 100 Gflop.
http://software.intel.com/en-us/forums/topic/394248
En high end graffekort ligger på 3.5 Terraflop. Dvs i optimerad beräkning så är graffekort 35ggr snabbare än CPUer.

Det Apple försöker göra är att göra detta till standard, att vanliga program som Photoshop, MatLab och liknande enormt CPU krävande grejer flyttas över till graffekort. I spel ser vi liknande tekniker i senaste konsolerna där man använder GPU för att beräkna skuggor/geometri och liknande. Med 35ggr mer kraft så kan man göra betydligt bättre AI, att saker finns kvar och liknande.

Apples egna tunga program som Final Cut Pro får stöd för OpenCL och beräkningar. Idag kan det ta dagar att rendera en 1080/Cinema4K film. Med graffekort så blir tiden mycket kortare.

Så jag hoppas Apple lyckas och att detta blir standard på SpelPCs. Man har 1-2 grafikkort för att grafik och 1 kort för beräkningar. Med tanke på att nästan alla moderna CPUs har grafikkort på sig så kan man använda dem till beräkningar. Intel har sin Quicksync som komprimerar video (med tyvärr dålig kvalitet). Apple använder Intels interna graffekort för att realtid encoda bilden till H264 och skicka bilden i realtid över WiFi. (det är lite coolt att man kan trådlöst använda tex TVn som extra skärm och i framtiden flera skärmar trådlöst).

Just att Apple kontrollerar hårdvaran/OS gör att man kan optimera. Att de sedan kör Unix som är SMT/multitrådat sedan 1970 talet är också en fördel + att Apple har GrandCentralDispatch. Dvs utvecklings verktyg/OS förberett för att göra kod extremt multitrådat för moderna CPUer som kan ha 20Cores/40Threads eller mycket mer på icke X86. Nu med graffekort så snackar vi om tusentals stream processors.

35ggr snabbare beräkningar borde tilltala "prestanda" freaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det står ordagrant "de faktiska användningsområdena är begränsade och samtidigt finns farhågor om att kryptovalutorna bidrar till den svarta marknaden och underlättar penningtvätt " – och farhågor finns det, frågan har till och med varit uppe i USA:s senat.

Anser du inte att man skall ta upp både negativa och positiva saker för att rapportera objektivt?

Att det rör sig om spekulation och att värdet fluktuerar är en negativ aspekt.
Att det finns farhågor om att de bidrar till svarta marknaden och penningtvätt är en negativ aspekt.
Att de faktiska användningsområdena är begränsade är en negativ aspekt.

Vilka positiva aspekter med kryptovalutorna redovisar ni?

Artikeln ger en färgad negativ bild av kryptovalutor istället för den objektiva förklarande bild övriga Sweclockers artiklar jag känner igen brukar ge!

Permalänk
Medlem

Oroar mig lite att alla är så säkra på en fortsatt ökning... Hade det varit en säker investering hade precis alla hedgefonder varit baserade på dessa valutor.
Det finns absolut en rejäl uppsida, men även en rejäl risk.