Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem

Är det en äkta j-head eller kina-kopia? Har hört att de från kina brukar dras med en del problem.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Är det en äkta j-head eller kina-kopia? Har hört att de från kina brukar dras med en del problem.

Köpt från Ebay.. typ 200:-... förmodligen en kopia (LÄNK). Ska bli spännande att se hur den presterar, funkar det inte så får jag uppdatera med en ny! Det är ju först och främst en "billig" skrivare jag bygger

Permalänk
Medlem

Största problemet jag läst om är att det smetar igen av för mig okänd anledning, googlar man hittar man säkert varför, men det jag lästi förbifarten när jag kikat på dem till mitt egna pågående bygge.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Leverans!

Idag anlände 1KG ABS

Får se hur mycket lukt den avger vid smältning.. blir det allt för jobbigt kommer jag införskaffa PLA, återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Största problemet jag läst om är att det smetar igen av för mig okänd anledning, googlar man hittar man säkert varför, men det jag lästi förbifarten när jag kikat på dem till mitt egna pågående bygge.

Körde en Googling och tror att det är så att kina-kopiorna av J-Head 1,75mm är samma som 3mm men att de har kört in ett rör i den för att minska diametern till ca 2mm (Gäller förmodligen inte alla, men men...tur jag kör 3mm ) LÄNK och en annan LÄNK

Permalänk
Medlem

Förhoppnignsvis fungerar de bra ändå

Visserligen ingen Prusa i3, men alltid kul visa släktingar
Min lilla kossel tar sig, skulle väl kalla den kusin i reprap-familjen, planear även jag att köra en j-head till den, fungerar de från kina bra är det ju ett trevligt val prismässigt!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Förhoppnignsvis fungerar de bra ändå

Visserligen ingen Prusa i3, men alltid kul visa släktingar
Min lilla kossel tar sig, skulle väl kalla den kusin i reprap-familjen, planear även jag att köra en j-head till den, fungerar de från kina bra är det ju ett trevligt val prismässigt!

Det ser ju riktigt trevligt ut! Du har ju t.o.m kommit längre i ditt projekt Släng gärna upp lite mer bilder när du kommit längre!
Har läst mer om J-Head MK V klonen.. ingen kul läsning.. men får hoppas att den kan printa något iaf.. tror man får kör lite högre värme..?

Permalänk
Medlem

Leverans!

Sedvanliga uppdateringen!
Idag levererades:
2st extra glidlager
Mount plate för hotend alu
Mech. End stop v1.2 (Makerbot)
Heated bed (22,5x22,5cm trodde den var 20x20..ny botten platta får fixas), kablage 2,3,4 pin samt 4st klämmor.

Permalänk
Medlem

DIY!

Satte igång med att leta layout på Endstops och hur de skulle kopplas på RAMPS 1.4. visade sig att man har tre kablar på RAMPS 1.4 och fyra stycken på Mech End stop v1.2 från makerbot. Löste detta med att låna 3-pin-kontakt och koppla in den i 4-pin-kontakt i andra änden som ni ser på bilden.

Om jag läst ut det rätt så kan man även klara sig med 2-pin till 2-pin, får se vad som händer när jag kopplar in dom.

3-Pin (Ramps)
RÖD (VCC+)
SVART (GND)
LILA (SIG)

4-Pin (Endstop)
LILA (SIG)
-
SVART (GND)
RÖD (VCC+)

Kanske någon som kan ge sin input på om kabeldragningen är rätt på mina endstops?

Bild på RAMPS 1.4 (Lägg märke till att en pin är ledig, tror det är "+")

Permalänk
Medlem

Tror det är ifall man kör t ex hallsensorer som kräver både spänning och signal. Kan vara värt uppgradera till sen då dessa är mer precisa än mekaniska brytare.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Tror det är ifall man kör t ex hallsensorer som kräver både spänning och signal. Kan vara värt uppgradera till sen då dessa är mer precisa än mekaniska brytare.

Så jag behöver egentligen bara SIG och GND?

Permalänk
Medlem

De där du har verkar dock ha en liten ytmonterad lysdiod, så med spänning skulle den lysa när de triggas, enda du missar nu är lite ljus.
Men ja tror det ska räcka med SIG och GND. Böööööör vara så, vågar dock inte slå det i sten, men 2 ska räcka för att trigga en vanlig sådan brytare ja.

Varför makerbots har 4 kablar förstår jag dock inte. Men ta inte mina ord på rent allvar, kolla upp det så inget bränns

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Leverans!

Igår levererades Arduino Mega 2560 R3 med RAMPS 1.4 och 5st steppers A4988 och kylfläns.
Det ser ut att vara äkta varan, grymt bra löddat, bara på ett ställe där de lyckats bränna plasten lite (Vid Power input på Arduinon). För 386sek (Hela kitet) hade jag förväntat mig något helt annat. Kostar ju mellan 1300-2000sek för ett kit annars.

Snyggt och prydligt packeterat

Permalänk
Medlem

DIY!

Stepping:
Vet inte riktigt hur inställningen fungerar, men enligt http://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4#Stepper_Driver_Boards så är standard... "For now the default is 1/16 micro stepping (all jumpers installed under drivers) " vilket innebär att alla tre jumpers (Små svarta kontakter som sluter en krets) under stepper-kontrollern ska vara kopplade.

Dålig bild, men ni kan kanske urskilja att på fyra ställen sitter tre stycken svarta jumpers.

Sedan monterar man stepper-kontrollern (A4988) åvan på

Efter detta var gjort monterade jag ihop RAMPS 1.4 på Arduinon och kopplade jag in den till min laptop via USB, dock fungerade det inte att installera enheten med drivrutinen som kommer med 0023 versionen av Arduino i och med att jag kör Win8 och drivaren var inte signerad.

Utan man får ta och ladda ner den senaste mjukvaran (zip) från arduino.cc. Zippa upp katalogen med drivrutiner och göra en manuell installation av enheten via "Device manager". Då hittar den rätt.

Öppnade sedan Arduino IDE och brände in Sprinter firmware och startade Pronterface... It´s Alive!

Permalänk
Medlem

DIY!

Då blev det dags för en liten uppdatering!

Löddade fast 1,5mm kablar till Heatbed ca 70cm långa. Till fläktarna blev det vanliga datorkablar med två pin kontakt. Termistorn fick sig också en två pin.

Sen bestämde jag mig för att skippa mitt "Single plate"-chassi, kändes lite svajigt och OSB är inte helt kul att borra i.. plus att chassit var 320mm högt vilket hade gjort att 5mm gängstaven hade varit för lång.. så jag skissade upp ett nytt chassi.

Sketchup!
Om ni vill kolla på ritningen i Sketchup, hittar ni den här!

Vet inte om man ser så bra, men har gjort hål för att fästa RAMPS-kortet på ena stödet

Hann med lite måleri idag också

Permalänk
Medlem

Leverans! ...Och missöde.. :(

Idag anlände mina 5st NEMA 17 stegmotorer, som ni kan se på förstasidan så har det löddats 4-pin kontakter för glatta livet
Sen var det äntligen dags att testa motorerna via Pronterface. Efter lite felsökning så var motorerna igång!

Skrivet av ODDNAME:

De där du har verkar dock ha en liten ytmonterad lysdiod, så med spänning skulle den lysa när de triggas, enda du missar nu är lite ljus.
Men ja tror det ska räcka med SIG och GND. Böööööör vara så, vågar dock inte slå det i sten, men 2 ska räcka för att trigga en vanlig sådan brytare ja.

Varför makerbots har 4 kablar förstår jag dock inte. Men ta inte mina ord på rent allvar, kolla upp det så inget bränns

Note to self... om du läst något på "internet" och du tänker, så ska jag fasen inte göra..glöm då inte bort det..först och främst... GÖR DET INTE!!!
...Läste på ett forum om endstops från Greetch.com/Makerbot 4-pin, där en kille hade felsökt sina endstop och i all hast kopplat på 5vcc, vilket är helt ok, om man stänger av "Pull-up resistorn" via FW.. detta slutade i att hans RAMPS-kort brann upp..

Gissa vad som hände med min hårdvara... Den började ryka ...Dock så drog jag ut min Endstop ur kortet och stängde av det i 5 minuter... Som tur var startade det igen.. och efter detta fungerade alla motorer och mina endstops kör nu bara på GND och SIG.

Permalänk
Medlem

Var noga att kolla så verkligen inget hänt. Hade liknande upplevelse när jag byggde quadcopter. Råkade bränna ett kort, allt funkade som innan, men inte mer, kunde inte ändra någonting

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Nu blev man lite sugen på att bygga en 3D-skrivare igen. Har tidigare kollat på att bygga en Mendel men har tyckt det varit lite dyrt med de 6-7000kr som hela kit kostar.

Skall definitivt följa denna tråden! Hoppas det gick bra med ditt kort!

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Nu blev man lite sugen på att bygga en 3D-skrivare igen. Har tidigare kollat på att bygga en Mendel men har tyckt det varit lite dyrt med de 6-7000kr som hela kit kostar.

Skall definitivt följa denna tråden! Hoppas det gick bra med ditt kort!

Läst lite om det, tror enbart felkopplingen jag gjorde kommer påverka strömförsörjningen från extern källa, alltså att jag måste ge Arduinon ström via USB...

Tror nog man kan komma billigare undan än jag gjort, 2500:- är nog inga problem! T ex, endstops kan man tillverka själv av två kablar och lite folie. Kablage kan fixas billigare, mm mm... Printade delar kan jag "förmodligen" hjälpa till med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Var noga att kolla så verkligen inget hänt. Hade liknande upplevelse när jag byggde quadcopter. Råkade bränna ett kort, allt funkade som innan, men inte mer, kunde inte ändra någonting

Testade efteråt att ändra i firmware och allt fungerar.. då testade jag Endstops och Stegmotorer.. kan ju vara så att tempgivare, heatbed,heatend fått sig en smäll.. återstår att se..

Permalänk
Skrivet av mr2clean:

Läst lite om det, tror enbart felkopplingen jag gjorde kommer påverka strömförsörjningen från extern källa, alltså att jag måste ge Arduinon ström via USB...

Tror nog man kan komma billigare undan än jag gjort, 2500:- är nog inga problem! T ex, endstops kan man tillverka själv av två kablar och lite folie. Kablage kan fixas billigare, mm mm... Printade delar kan jag "förmodligen" hjälpa till med.

Det är ju inte så farligt iaf. Inte så dyrt med en ny arduino heller.

2500-2800:- är helt ok för en 3D-skrivare! Som man kan uppgradera sen om man vill/känner behov av det.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk

Nu har ju du visserligen redan köpt delarna men hittade Arduino/RAMPS på ebay, ingen usb men man får med endstop, fläkt och kablar: http://www.ebay.com/itm/Bargain-sale-RAMPS-1-4-Iduino-Mega-25...

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Nu har ju du visserligen redan köpt delarna men hittade Arduino/RAMPS på ebay, ingen usb men man får med endstop, fläkt och kablar: http://www.ebay.com/itm/Bargain-sale-RAMPS-1-4-Iduino-Mega-25...

Det var ju ett grymt bra pris på den! Ser dock ut som om den inte har alla servo-pins mm.. men det kan man ju lödda på om man vill ha. Du ser, man kan pressa priset.. bara man lägger ner lite energi!

Permalänk
Skrivet av mr2clean:

Det var ju ett grymt bra pris på den! Ser dock ut som om den inte har alla servo-pins mm.. men det kan man ju lödda på om man vill ha. Du ser, man kan pressa priset.. bara man lägger ner lite energi!

Vad jag kan se har den fler pins? Sen ser jag att du inte har något glas med till din heatbed, verkar inte ingå med PCB du länkar till.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Vad jag kan se har den fler pins? Sen ser jag att du inte har något glas med till din heatbed, verkar inte ingå med PCB du länkar till.

Nej, precis det gör det inte. Har köpt en bit glas separat. Kostar inte många kronor hos din lokala glasmästare.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen beställt en Prusa i3 plus genom Mixshop's kickstarter.
(kickstarter.com/projects/823147708/reprap-open-source-3d-printer)
Kostnaden var knappt 3200:- för ett "partially assembled"-kit.
En nackdel är att elektroniken (Baboi box) inte verkar ha möjlighet till expansioner som ex. dubbel extruder.

Planerad leverans är i mars. Den här tråden ska definitivt följas, fint initiativ TS!

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av mr2clean:

Nej, precis det gör det inte. Har köpt en bit glas separat. Kostar inte många kronor hos din lokala glasmästare.

Smart! Har du kollat något på vilken temperatur du ska köra på heatbed'en? Vanligt glas kan tydligen gå sönder vid temperaturer över 80-100°C.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Smart! Har du kollat något på vilken temperatur du ska köra på heatbed'en? Vanligt glas kan tydligen gå sönder vid temperaturer över 80-100°C.

Kommer testa med ABS.. 110°C tror jag det ska va. Har för mig att glas kan klara höga temperaturer, men inte snabba växlingar mellan varmt och kallt.. återstår att se. Kanske ska testköra min bädd innan jag smälter plast på den .)

Permalänk
Skrivet av mr2clean:

Kommer testa med ABS.. 110°C tror jag det ska va. Har för mig att glas kan klara höga temperaturer, men inte snabba växlingar mellan varmt och kallt.. återstår att se. Kanske ska testköra min bädd innan jag smälter plast på den .)

Det är nog bra att testa först. Läste det om glaset här: http://reprap.org/wiki/Heated_Bed#Glass

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag har nyligen beställt en Prusa i3 plus genom Mixshop's kickstarter.
(kickstarter.com/projects/823147708/reprap-open-source-3d-printer)
Kostnaden var knappt 3200:- för ett "partially assembled"-kit.
En nackdel är att elektroniken (Baboi box) inte verkar ha möjlighet till expansioner som ex. dubbel extruder.

Planerad leverans är i mars. Den här tråden ska definitivt följas, fint initiativ TS!

Det var ju ett lagom pris! Kontroller kortet kan du förmodligen byta rakt av till ett annat.
Lycka till!