Båda mina datorer startar sig själva vid slumpmässiga tillfällen - Windows 8.1

Permalänk

Båda mina datorer startar sig själva vid slumpmässiga tillfällen - Windows 8.1

Jag har ett sjukt konstigt fel på båda mina datorer - en stationär och en bärbar. Båda har Windows 8.1 Pro 64-bit.

Vad som händer är att de startar upp sig - av sig själva - vid helt slumpmässiga tillfällen. Det är inte vanligt, men det händer åtminstone ett par gånger i veckan. Det kan hända att man vaknar mitt i natten av att datorn står igång, eller att laptopen (som är stängd) börjar varva upp fläktarna när man sitter och kollar på tv.

Båda datorerna bootar via UEFI , d v s man ser aldrig Windows-loggan vid boot, utan endast moderkortstillverkarens logga.

Stationära datorn har ett Gigabyte GA-Z77-D3H-moderkort med senaste UEFI installerat, laptopen är en HP Probook.

Stationära är ansluten till mitt nätverk med nätverkskabel och laptopen wifi. Ingen annan är ansluten dit.

Vad kan orsaka detta? Jag fattar ingenting.

Permalänk

Kan det ha någonting med windows update att göra? att den har schemalagda uppdateringar?

Visa signatur

Grafikkort: GTX 670-DCII | PSU: CoolerMaster G550M | Moderkort: MSI Z77MPower | HD: Samsung SSD 840 250Gb | Chassi: NZXT Source 201 Elite | Processor: i5-3570K 4,0 GHz

Permalänk

Datorn är kanske hemsökt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag har ett sjukt konstigt fel på båda mina datorer - en stationär och en bärbar. Båda har Windows 8.1 Pro 64-bit.

Vad som händer är att de startar upp sig - av sig själva - vid helt slumpmässiga tillfällen. Det är inte vanligt, men det händer åtminstone ett par gånger i veckan. Det kan hända att man vaknar mitt i natten av att datorn står igång, eller att laptopen (som är stängd) börjar varva upp fläktarna när man sitter och kollar på tv.

Båda datorerna bootar via UEFI , d v s man ser aldrig Windows-loggan vid boot, utan endast moderkortstillverkarens logga.

Stationära datorn har ett Gigabyte GA-Z77-D3H-moderkort med senaste UEFI installerat, laptopen är en HP Probook.

Stationära är ansluten till mitt nätverk med nätverkskabel och laptopen wifi. Ingen annan är ansluten dit.

Vad kan orsaka detta? Jag fattar ingenting.

Jag har för mig att jag läst om detta. Att det skulle bero på något i själva operativsystemet, även att de försöker att fixa och släppa en fix.
Läste även på samma ställe att detta inkluderade random, blådumps, frysningar och error meddelandet "boot device error" vid boot. Men att det vid restart fungerar felfritt. Inget jag garanterar stämmer dock.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Händer på min Vaio Pro också om den ligger i viloläge.
8.1 64-bit även jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H