Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

Noctua NH-U14S

Österrikiska Noctua är kända för att tillverka fläktar och kylare med både hög prestanda och låg ljudnivå. SweClockers undersöker den senaste processorkylaren NH-U14S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Årets första toppklass.

Congratz!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem

Damm! Noctua vet verkligen vad dom sysslar med. Det här är den givna kylaren vid sommarens planerade uppgradering.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det enda som jag inte tycker om med denna kylare är fläkten. Den faller mig inte riktigt i smaken för att den är brun och ser ganska "billig" ut. Men annars verkar ju detta vara en sjuhelvetes luftkylare!

Permalänk
Medlem

TR Silver Arrow presterar ungefär som en NH-D14 (kanske snäppet bättre?).
Enligt detta test så presterar NH-U14S som en TR Silver Arrow.
Alltså presterar denna NH-U14S bättre än en NH-D14.

Med andra ord så har Noctua nu släppt en kylare med ett torn och en fläkt, som presterar bättre än den legendariska NH-D14 som har två torn och dubbla fläktar?

Noctua, I'm impressed.

Permalänk
Medlem

Efter min läckande CoolIT ECO ALC så blir det inget "slutet" system i fortsättningen iaf. Den här verkar riktigt nice!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Förväntat omdöme.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Riktigt imponerande! Toppklass på årets första recension!

Fan man blev ju riktigt sugen på att skaffa en

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Säger som fantomsmurfen, förväntat. Noctua är verkligen ett premiummärke.

Det enda minuset som jag ser hos Noctua är dess färgscheman men borde inte detta gå att lösa? Det kan väl inte påverka om man monterar av fläkten och ramen och spraymålar det t.ex. svart?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Svart | Mobo: ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | CPUk: Noctua NH-U14S | GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO | SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | SSD2: Crucial M500 SSD 2.5" 240GB | Nätagg: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum, Modulär

Permalänk
Medlem

Någon skillnad alls jämfört med NH-D14?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en jämförelse med Cooler-Master EVO 212 också. För dom är väl ungefär lika stora? Om jag tolkar bilderna rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uicker:

Säger som fantomsmurfen, förväntat. Noctua är verkligen ett premiummärke.

Det enda minuset som jag ser hos Noctua är dess färgscheman men borde inte detta gå att lösa? Det kan väl inte påverka om man monterar av fläkten och ramen och spraymålar det t.ex. svart?

Beror väl på hur tjockt med färg du smetar på. någon påverkan finns det säkert men om du ens märker den om du inte testar ala SweC vetefan.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon skillnad alls jämfört med NH-D14?

HardOCP testade den gentemot denna och U14S slår den med hästlängder. Okej jag kanske överdrev men D14 är inte längre toppklass men fortfarande en mycket bra kylare.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att dom tagit med (som jämförelse då) en/någon billig kylare såsom AC i30 exempelvis

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Verkligen imponerad, man tycker ju att en kylare med två torn borde vara bättre än en med ett torn. (men tydligen så funkar ju detta också)
Tänk er om noctua skulle släppa en kylare med två likadana torn som denna har! Fast det skulle kanske resultera i mer problem än det skulle ge nytta...

Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon skillnad alls jämfört med NH-D14?

Om inte annat så är den ju mindre och lättare, och har bara en fläkt.

EDIT: Blev lite osäker på de exakta vikterna. Inets data säger att de väger lika mycket, men prisjakt säger att d14 är tyngre.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

HardOCP testade den gentemot denna och U14S slår den med hästlängder. Okej jag kanske överdrev men D14 är inte längre toppklass men fortfarande en mycket bra kylare.

Ah, ska ta en titt där då, hoppas den passar LGA2011...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Skulle vilja se en jämförelse med Cooler-Master EVO 212 också. För dom är väl ungefär lika stora? Om jag tolkar bilderna rätt.

Om jag inte minns helt galet har 212 EVO en 80mm fläkt, medan denna har 140mm. Det är en ganska jättestor skillnad.

EDIT: 212 Evo har 120mm

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Om inte annat så är den ju mindre och lättare, och har bara en fläkt.

Jo, dock med nuvarande har man nått gränsen, det går inte att sänka en grad till då kylaren inte leder bort fort nog även om man skulle ha fläktar påklistrade överallt, så frågan är om den nya kan leda bort över 200w värmeutväckling annars sitter man där ändå med en maxtemp på 80c+.

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara en uppföljare till NH-D14, hoppas de visar något på CES

Permalänk
Medlem

Holy moly.
1 Torn, 1 fläkt som presterar bättre än dubbla torn och fläktar. Inget annat än wow
Noctua har alltid varit bra men denna imponerade enormt på mig.

Är själv en som inte vill gå till vattenkylare då jag avskyr alla random pumpljud osv.
Har kvar min noctua U12 och gillar relativt tunna tornkylare.

Dubbla monsterkylare avskyr jag då dom tar upp hela jädra moderkortet.

Blir nog ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jo, dock med nuvarande har man nått gränsen, det går inte att sänka en grad till då kylaren inte leder bort fort nog även om man skulle ha fläktar påklistrade överallt, så frågan är om den nya kan leda bort över 200w värmeutväckling annars sitter man där ändå med en maxtemp på 80c+.

Förstår inte riktigt vad du menar. Men med tanke på swec:s test tror jag inte att den inte skulle klara att transportera bort en massa värme. Den har ju ruskigt med heatpipes som transporterar bort värmen, och tycker inte att det känns som att d14 skulle få så stor fördel bara för att den har två torn med tanke på resultatet av testet.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Hmm kanske ska byta min h100 mot denna istället!

Hur ställer sig denna mot h100/h100i?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Blockerar den här kylaren den översta grafikkorts sloten?

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Avstängd

Underbart! Noctua vet var skåpet ska stå!

Permalänk
Medlem

Ni borde göra testet med 4930k också.

Att denna skulle prestera väldigt bra var väl ingen överraskning med tanke på tidigare tester av den.

Skrivet av Krisskross:

Blockerar den här kylaren den översta grafikkorts sloten?

Beror ju på moderkortet, i någolunda normala moderkort så nej.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Förstår inte riktigt vad du menar. Men med tanke på swec:s test tror jag inte att den inte skulle klara att transportera bort en massa värme. Den har ju ruskigt med heatpipes som transporterar bort värmen, och tycker inte att det känns som att d14 skulle få så stor fördel bara för att den har två torn med tanke på resultatet av testet.

Swecs test pressar den inte speciellt hårt så det är ju svårt att se hur mycket den klarar, dessa heat pipes måste ju hinna skyffla värmen och sedan ska två fläktar (max) hinna skyffla den vidare bort från kylaren. D14 kan man ha tre fläktar som hjälper till att hålla luftflödet uppe. Jag säger inte att någon av dessa kylare är dåliga, vill bara veta om den nya verkligen är bättre (mer pipes och fenor över en större volym) så man inte köper och monterar skiten i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Blockerar den här kylaren den översta grafikkorts sloten?

Inte mycket till hjälp kanske, men D14 ligger en millimeter över översta kortet på ett Rampage IV Extreme x79, grafikkortet har dessutom ingen backplate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror inte det och skulle så vara fallet är det ju bara att flytta fläkten till andra sidan.
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/12/30/IMG_8730.jpg?...

På D14 är det klammorna som är en millimeter från att ta i grafikkortet, så förstår inte riktigt vad du menar?

Permalänk

Nu är jag förvirrad.. Är det en version 2.0 eller en 2014-version ni recenserat? Jag har haft min NH-U14S sedan i september. Håller visserligen med om allt ni skriver i recensionen och jag är grymt nöjd, men ni får det att låta som att det är en ny produkt.