Permalänk

Oroande värde i HWMonitor!

tog just hem programmet HWMonitor, som jag läst om i Swec´s test av Noctuakylaren.
Ser att temperaturerna på cpu ligger kanonbra, runt 32-35 grader.
Dock står det på "mainboard" 109 grader!!!?
Behöver jag vara orolig?
Vad göra åt detta?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Inaktiv

Det låter som om det är fel någonstans. Det är rätt vanligt att man ibland läser av konstiga temperaturer från moderkort eller dylika sensorer. Det är ingen fara.

Permalänk
Medlem

Min temp ligger på 26 grader på mainboard.
Prova ladda ner fler program för att se om alla rapporterar samma värden, realtemp t.ex.
Är troligtvis bara felaktiga värden från sensor, dom brukar kunna vara det om temps är för låga har jag för mig. inte helt säker.
Kan ju bara påpeka att mitt 7970 har en fanspeed på 50 000 i gpu-z, tror inte riktigt de stämmer heller

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det låter som om det är fel någonstans. Det är rätt vanligt att man ibland läser av konstiga temperaturer från moderkort eller dylika sensorer. Det är ingen fara.

Tänkte precis säga likadant, men någon hann före. Ifall det verkligen hade vart sant så hade väl moderkortet slutat fungera och det hade luktat bränt Annars kan du väl pröva och hälla vatten på moderkortet. Om det kokar vet du att det är 100 grader (OBS friskriver mig från eventuella skador på datorn och dig själv )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

tog just hem programmet HWMonitor, som jag läst om i Swec´s test av Noctuakylaren.
Ser att temperaturerna på cpu ligger kanonbra, runt 32-35 grader.
Dock står det på "mainboard" 109 grader!!!?
Behöver jag vara orolig?
Vad göra åt detta?

gå in i bios, vad får du för temps där?

Permalänk
Skrivet av muffinet:

Min temp ligger på 26 grader på mainboard.
Prova ladda ner fler program för att se om alla rapporterar samma värden, realtemp t.ex.
Är troligtvis bara felaktiga värden från sensor, dom brukar kunna vara det om temps är för låga har jag för mig. inte helt säker.
Kan ju bara påpeka att mitt 7970 har en fanspeed på 50 000 i gpu-z, tror inte riktigt de stämmer heller

Tja, jag testade realtemp. Men jag får bara cpu-temp där. Kollade i settings, men hittade inget för mainboard.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

gå in i bios, vad får du för temps där?

provade att gå in i bios två gånger, men datorn kör bara igång windows direkt. Ska prova igen när datorn varit avstängd en stund.

Däremot såg jag en annan tråd här på Swec faktiskt ang HWMonitor. Tydligen ger den ett felaktigt resultat, så min oro var i onödan.
Tack ändå för hjälpen ni som har skrivit

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...