Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hög temperatur på 8320 med vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Hög temperatur på 8320 med vattenkylning?

Hejsan hejsan!

Det är så att jag har haft lite sisådär med tempen på CPU'n. Satte in CPU'n i förrgår och igår så märkte jag att tempen låg på en 66 grader när jag spelade Neverwinter. Då sprang jag mest runt i huvudstaden. Idag så bytte jag kylpastan och la på ungefär som ett riskorn på CPU'n och sedan så la jag dit kylblocket på CPU'n. Jag la lite tryck på kylblocket så att pastan skulle smetas ut. Medans jag hade lite tryck på kylblocket, så skruvade jag fast det ganska hårt, så att det satt.

Jag har inte 66 grader längre, men när jag spelade Neverwinter igen idag och questade lite, så gick den upp i runt 49 grader. Sedan när det började hända lite mera saker på skärmen, så hoppade tempen upp till 56 grader. Men den gick aldrig över det, utan låg på en 45-55 grader. Men när jag testade Guild Wars 2 på högsta inställningar och gjorde ett par Events, där det samlas ganska mycket folk och sedan sprang runt själv, så gick tempen upp till 60 grader.

Jag har som sagt en AMD FX-8320 och vattenkylning till.

Permalänk
Medlem

det första , lite specs hade varit bra som exempel vilken vattenkylning? även ifall du har bra luft rörelse i chassit , men av det jag vet så brukar slutna vatten system ligga runt 50c på cpu , dock inte så mycket mer , har en 8350 med h110 å den låg runt 40-55c men även vid oc. om du vill ha den kallare ändå skulle jag tro att du kan sätta manuelt hastighet på fläktarna vid radiatorn

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

vad för vattenkylning?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

vad för vattenkylning?

Antec Kühler 620

Har ett Fractal Design R2 chassi. 5 fläktar + vattenkylningen.

Permalänk
Medlem

på en intel i7 980x 130tdp vilket är nästan samma tdp som 8320 , ungefärliga kan man säga så är detta sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6... , då ligger den runt 60c med orginal fläktarna

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

på en intel i7 980x 130tdp vilket är nästan samma tdp som 8320 , ungefärliga kan man säga så är detta sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6... , då ligger den runt 60c med orginal fläktarna

Så det är inget att oroa sig för? Var testet gjort under "full load"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan hejsan!

Det är så att jag har haft lite sisådär med tempen på CPU'n. Satte in CPU'n i förrgår och igår så märkte jag att tempen låg på en 66 grader när jag spelade Neverwinter. Då sprang jag mest runt i huvudstaden. Idag så bytte jag kylpastan och la på ungefär som ett riskorn på CPU'n och sedan så la jag dit kylblocket på CPU'n. Jag la lite tryck på kylblocket så att pastan skulle smetas ut. Medans jag hade lite tryck på kylblocket, så skruvade jag fast det ganska hårt, så att det satt.

Jag har inte 66 grader längre, men när jag spelade Neverwinter igen idag och questade lite, så gick den upp i runt 49 grader. Sedan när det började hända lite mera saker på skärmen, så hoppade tempen upp till 56 grader. Men den gick aldrig över det, utan låg på en 45-55 grader. Men när jag testade Guild Wars 2 på högsta inställningar och gjorde ett par Events, där det samlas ganska mycket folk och sedan sprang runt själv, så gick tempen upp till 60 grader.

Jag har som sagt en AMD FX-8320 och vattenkylning till.

Det vil nok kunne gå litt tid for TIM mellom prosessor og kjølere vil bli så effektiv at du vil se lavere temperatur. Det er også mulig du fått inn luft mellom TIM eller at "riskornet" ikke havnet rett over det punkt der CPU produserer mest varme.

Du kan se at visse produsenter av TIM anbefaler en viss innkjøringstid innen TIM vil være effektiv.

http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont...

(Se under tabellen for respektive tilvirkere av produktene! F.eks. anbefaler AS 5 opp til 200 timer innkjøringstid.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Så det är inget att oroa sig för? Var testet gjort under "full load"?

vid 50c är inget att oroa sig över det är när den stiger över 62c som man kan börja oroa sig lite grann å se om nptt blivit fel

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz