Permalänk
Medlem

AMD Freesync

AMD visar upp något de vill se som ett alternativ till Nvidia G-Sync
http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...

Umbrellas skrev om det här:
#14265311
Men tyckte det var värt en egen tråd.

Frågan är om det är lika bra som G-Sync, och om det kan anammas i spelskärmar utan extra hårdvara. Intressant är det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ha! Funkar det lika bra som det låter kommer ju bara nötter köpa en "G-sync" skärm för flera tusen extra!

Permalänk
Medlem

Freesync har bara fördelar och inga nackdelar gentemot G-sync så vi har en given vinnare.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Panelerna måste nog fortfarande få stöd för detta inbyggt, men det är något som går efter en VESA standard och antagligen bra mycket billigare att implementera än nVidia$ licens jippo. Det verkar redan finnas i ett antal bärbara osv, så det är bara att skärmmakarna slänger på det på vanliga skärmar..
Man kan ju tycka att något måste väl nvidia gjort bättre för att medge dessa brutala prispåslag g-sync innebär, kanske mindre input lag eller något, men det återstår att se.
Väldigt nöjd att AMD slängde ihop något fungerande så pass fort iaf, hatar proprietära ting... freesync är ett mästerligt valt namn för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

freesync är ett mästerligt valt namn för övrigt

Låter mycket bättre än R-Sync som jag trodde de skulle lansera då jag antar Nvidias G-Sync syftar på GeForce?

Förhoppningsvis kan man trycka in Freesync i de koreanska PLS-skärmarna.

Permalänk

Känns som en klar vinnare att köra Freesync, att sätta en global standard är framtiden och det är bara dåligt för konsumenterna när företagen låser upp teknologi som ska vara för alla *host* *host* Nvidia

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Trevligt om det är en VESA standard som är redo att implementeras redan, bara nya drivare Känns spontant som att det måste finnas någon "hake" mot g-sync, annars har ju Nvidia verkligen gått över ån för vatten ^^ Hoppas det blir riktigt bra, gillar öppna standarder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Ha! jag anade det!
Samsung och de andra tillverkarna som inte är med i G-Sync klanen, kommer nog inte vara sena att anamma tekniken.
Fan va bra!

edit Värmer inte sånt här i själen?
"AMD doesn’t want to charge for this technology since it’s already a part of a spec that it has implemented (and shouldn’t require a hardware change to those panels that support the spec), hence the current working name “FreeSync”."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Då borde ju freesync funka med nvidia kort också? Annars är det ju lika låst som g-sync...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Oj förväntade mig absolut inte detta, snacka om slag under bältet. Detta ger snurr i skallen nu när jag måste tänka om mina uppgraderingsval.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

Roligt hur folk ser det som ett enkelt alternativ till G-Sync. Läser ni artikeln på anandtech ser ni detta.

Citat:

"The GPU’s display engine needs to support it, as do the panel and display hardware itself."

Okej? Blir ju bara en kopia av G-Sync då? Dem kommer ha en svår tid framför sig. Bara kolla hur många tillverkare Nvidia har fått med sig.

Känns som allt AMD gör är "halfassed". Deras alternativ till Geforce Experience var ju helt klart thirdparty. Radeon Pro lyckades även lösa deras problem innan dem själva kunde det. Nu ska dem komma på med en ny "halfassed" variant av G-Sync. Känns verkligen som att man köper en begagnad produkt när man har med AMD att göra.

Blev mycket Mantle också! Vilket stöd!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Asteroid:

Då borde ju freesync funka med nvidia kort också? Annars är det ju lika låst som g-sync...

Ja det är en öppen standard Vesa.

Skrivet av Juugz:

Roligt hur folk ser det som ett enkelt alternativ till G-Sync. Läser ni artikeln på anandtech ser ni detta.

Okej? Blir ju bara en kopia av G-Sync då? Dem kommer ha en svår tid framför sig. Bara kolla hur många tillverkare Nvidia har fått med sig.

Läser du artikeln på anandtech ser du detta.
AMD’s display engines have supported variable VBLANK for a couple of generations,

Möjligt att inte alla paneler stödjer detta i dag, men tekniken finns uppenbarligen redan och den är gratis.
Många tillverkare?
Saknas en massa bla Samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara lika bra som G-Sync, plus att AMD inte har något färdigt att visa eller plan på att göra något av detta snack. Verkar bara snack för att sno hype ifrån G-Sync.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Verkar inte vara lika bra som G-Sync, plus att AMD inte har något färdigt att visa eller plan på att göra något av detta snack. Verkar bara snack för att sno hype ifrån G-Sync.

Japp. Bara snack från AMDs sida. Har varit så ett tag nu och det börjar bli jävligt jobbigt. Vad hände med Mantle? Visst, BF4 har en del andra problem just nu. Men kan dem inte visa benchmarks? AMD snackar men levererar inte. Nvidia snackar och levererar en vecka senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Verkar inte vara lika bra som G-Sync, plus att AMD inte har något färdigt att visa eller plan på att göra något av detta snack. Verkar bara snack för att sno hype ifrån G-Sync.

Vad är det som är sämre? Vi pratar en öppen standard som alla kan anamma och den är "gratis", du kan inte bara säga att något är sämre bara för att det inte råkar komma från ditt favorit teknologi företag.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Verkar inte vara lika bra som G-Sync, plus att AMD inte har något färdigt att visa eller plan på att göra något av detta snack. Verkar bara snack för att sno hype ifrån G-Sync.

Jo de har nog en plan, de har inte råd att låta G-sync vara ensam herre på täppan.
Planen är antagligen att ge skärmtillverkarna specifikationer, på vad som krävs för att det skall fungera på deras sida och att lägga in funktionen i drivrutinerna.
De skärmtillverkare som inte är med i g-sync gruppen är säkert rejält sugna på att vara med, men det finns ju inget skäl till att även de andra inte skulle vara det.

Ja visst fasen var demon planerad för att sno hype från g-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Japp. Bara snack från AMDs sida. Har varit så ett tag nu och det börjar bli jävligt jobbigt. Vad hände med Mantle? Visst, BF4 har en del andra problem just nu. Men kan dem inte visa benchmarks? AMD snackar men levererar inte. Nvidia snackar och levererar en vecka senare.

Så varför kan jag månader senare fortfarande inte köpa en skärm med g-sync?

AMD visar benchmarks > ingen bryr sig ändå, de kommer direkt från tillverkaren. AMDs benchmarks kommer vara bästa möjliga scenario och det som vi vet stämmer aldrig in i verkligeheten.

AMD försöker inte rövknulla sina kunder med inlåsning på varenda liten ny produkt de säljer, vilket nvidia och intel gör.

FreeSync > gratis är gott, den kommer vinna i längden. Sedan att du vill ge hela din plånbok till nvidia är väl ditt val, vi andra konsumenter föredrar att ha valmöjlighet.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Juugz:

Japp. Bara snack från AMDs sida. Har varit så ett tag nu och det börjar bli jävligt jobbigt. Vad hände med Mantle? Visst, BF4 har en del andra problem just nu. Men kan dem inte visa benchmarks? AMD snackar men levererar inte. Nvidia snackar och levererar en vecka senare.

Ehm... vänta lite.

G-sync annonserades i Oktober, har än inte kommit.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Roligt att alla börjar välja favorit innan ens den första kommit ut till butikerna Hoppas själv att båda är bra

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo de har nog en plan, de har inte råd att låta G-sync vara ensam herre på täppan.
Planen är antagligen att ge skärmtillverkarna specifikationer, på vad som krävs för att det skall fungera på deras sida och att lägga in funktionen i drivrutinerna.

Ungefär som jag förstod det. Precis som G-Sync kräver det en skärm som är anpassad för det, men det verkar billigare och enklare att implementera.

Antar att AMD är tidigt ute och presenterar det på CES men är inte klara att visa upp det fullt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Japp. Bara snack från AMDs sida. Har varit så ett tag nu och det börjar bli jävligt jobbigt. Vad hände med Mantle? Visst, BF4 har en del andra problem just nu. Men kan dem inte visa benchmarks? AMD snackar men levererar inte. Nvidia snackar och levererar en vecka senare.

AMD talade om inatt på CES att prestandahöjningen med Mantle och BF4 är imponerande 45%!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

Ungefär som jag förstod det. Precis som G-Sync kräver det en skärm som är anpassad för det, men det verkar billigare och enklare att implementera.

Antar att AMD är tidigt ute och presenterar det på CES men är inte klara att visa upp det fullt än.

Ja monitorn skall stödja variabel vertikal syncsignal.
Lite som en del CRTr gjorde förr, multisyncmonitorer hette de väl då.
Har ingen aning hur många skärmar som redan klarar detta i dag 0-100%?

edit ser att jag kan kör min i 59, 60 och 75 Hz, men vad det är som begränsar vet jag inte, monitorn drivrutinen, grafikkortet eller windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Vad är det som är sämre? Vi pratar en öppen standard som alla kan anamma och den är "gratis", du kan inte bara säga att något är sämre bara för att det inte råkar komma från ditt favorit teknologi företag.

Detta kommer att kräva mjukvaru uppdateringar för att fungera medans G-Sync kommer att fungera oavsett vad.

Skrivet av Ratatosk:

Jo de har nog en plan, de har inte råd att låta G-sync vara ensam herre på täppan.
Planen är antagligen att ge skärmtillverkarna specifikationer, på vad som krävs för att det skall fungera på deras sida och att lägga in funktionen i drivrutinerna.
De skärmtillverkare som inte är med i g-sync gruppen är säkert rejält sugna på att vara med, men det finns ju inget skäl till att även de andra inte skulle vara det.

Ja visst fasen var demon planerad för att sno hype från g-sync.

Ja tillverkarna måste ha stöd för "variable VBLANK" för att detta ska ge något.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ja monitorn skall stödja variabel vertikal syncsignal.
Lite som en del CRTr gjorde förr, multisyncmonitorer hette de väl då.
Har ingen aning hur många skärmar som redan klarar detta i dag 0-100%?

edit ser att jag kan kör min i 59, 60 och 75 Hz, men vad det är som begränsar vet jag inte, monitorn drivrutinen, grafikkortet eller windows.

nja, panelerna skall stödja variabel VBLANK timing

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Låter mycket bättre än R-Sync som jag trodde de skulle lansera då jag antar Nvidias G-Sync syftar på GeForce?

A-Sync tycker jag hade varit ett väldigt logisk och bra valt namn för AMD.

Permalänk
Medlem

Ska rutan där det står "enable" bli ikryssad? För jag försöker aktivera freesync och den blir markerad fram tills jag trycker "värkställ" sen är den tom.

Har en freesync skärm + ett r9 290 drivrutin 15,7.
Har även gått in i skärmens inställningar och startat det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska rutan där det står "enable" bli ikryssad? För jag försöker aktivera freesync och den blir markerad fram tills jag trycker "värkställ" sen är den tom.

Har en freesync skärm + ett r9 290 drivrutin 15,7.
Har även gått in i skärmens inställningar och startat det.

Jag har ingen aning rörande Freesync, men testa köra DDU och sedan installera 15.7 igen. 15.7 verkar ha lite problem med tidigare installationer för vissa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har ingen aning rörande Freesync, men testa köra DDU och sedan installera 15.7 igen. 15.7 verkar ha lite problem med tidigare installationer för vissa.

Okej kan pröva det när jag orkar någon gång då.

Edit fungerar nu av någon anledning, har startat om datorn så kanske var det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb