Tror ni en oklockad 4770K flaskar 2 st 780ti?

Permalänk
Avstängd

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Permalänk

Förstår inte varför en 4770K skulle flaska, typ den snabbaste CPU:n på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastarlasse:

Förstår inte varför en 4770K skulle flaska, typ den snabbaste CPU:n på marknaden.

Långt ifrån, däremot är det den snabbaste med integrerad grafik, men vad ska man med det till?
Den har även väldigt få PCI-E-kanaler.

http://www.cpubenchmark.net/overclocked_cpus.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

En annan fråga bara. Är det volt eller vid först när man ska räkna ut offset?
Volt har jag för mig.

Mvh

Prova dig fram tills spänningen hamnar är rätt nivå. Så gjorde jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev skillnad på fps mellan stock samt 4.5Ghz

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

De e ju självklart. Om inte processorn flaskar så kommer inte det vara någon skillnad.

Var lite det jag ville ha fram. Finns inga spel där en 4770k är flaskhalsen. Du i alla fall inte bättre FPS av att byta till något dyrare.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Var lite det jag ville ha fram. Finns inga spel där en 4770k är flaskhalsen. Du i alla fall inte bättre FPS av att byta till något dyrare.

en 4770k flaskar i bf4 ultra i stock, om man kör 780 sli eller bättre.

Permalänk
Skrivet av simme300:

en 4770k flaskar i bf4 ultra i stock, om man kör 780 sli eller bättre.

Mycket möjligt, har inte testat.. men viktigt är ju upplösning också. Min har en del kvar o ge (OC dock), men kör på 2560x1440.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Som topic Vad tror ni? Om det gör. . Vad skulle krävas för överklockning för att inte flaska isåfall?

Hej!

Riktiga flaskhalsar kan du inte klocka dig förbi.

Som att försöka vrida tillbaka klockan när man har försovit sig.

Din 4770k flaskar INTE dina kort på något sätt.

Men överklocka bör du göra med en 4770K.

Och då kan det blir lite bättre.

Men flaskhals?

No.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rostarn:

Din 4770k flaskar INTE dina kort på något sätt.

Majoriteten av inlägg i denna tråd talar raka motsatsen till det du skriver. Tror själv att det flaskar.
Mvh SSGS

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Majoriteten av inlägg i denna tråd talar raka motsatsen till det du skriver. Tror själv att det flaskar.
Mvh SSGS

Vi kan väl börja med att länka till tester, om vi blrjar med bf4 som är det enda spelet folk här på sweclocker spelar och allt annat är fel

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Man kan se processor till viss del sätter stopp men val av grafikkort väger tyngre.

Sen har Anand en bra articel på just detta ämne där de även testar PLX lösningar.

http://www.anandtech.com/show/6934/choosing-a-gaming-cpu-sing...

De jag vill komma fram till är att 4770 eller 4670 kommer duga för alla dual gpu lösningar även trippel för den delan. sen vill man ha mer så kan man köra intel extrem cpu + 3-4 fyra titans.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Sifear
De flästa i denna tråd hänvisar till sina egna benchmark med oc cpu och gpu.
Min 2500k@4,3 flaskade mitt 770 på china Rising banorna. Nu har jag upp till 80% belastning av minna 100% från bf4 i china Rising med min 3770k@4,5ghz. Fått sänka till icke MSAA på en av banorna för att kunna spela vettigt. http://www.youtube.com/watch?v=fj8__IO3-hI
Får någ skaffa en video på bärjbanan men antar att de som inte testat kommer säja att det måste vara något fel på min dator för att få så låg prestanda. Men alla vi som har kommit fram till att man behöver HT eller mer än 6 kärnor hoppas jag håller med mig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rostarn:

Hej!

Riktiga flaskhalsar kan du inte klocka dig förbi.

Som att försöka vrida tillbaka klockan när man har försovit sig.

Din 4770k flaskar INTE dina kort på något sätt.

Men överklocka bör du göra med en 4770K.

Och då kan det blir lite bättre.

Men flaskhals?

No.

Det där påståendet skulle jag vilja ha förklarat. "Som att försöka vrida tillbaka klockan när man har försovit sig." Visst det går ej, Men som att säja att intel p4 inte var flaskad av fsb eller en dx2 50mhz system var flaskad av föhollandena mellan klock kristalerna, eller pentium 120.

Nu är jag elak så nu får gjärna komma med konstruktiv/elak kritik. Men som ofta missar folk vad en flaskhals är. Det den del som vid en given sitution håller de andra delarna från att prestada vad de egentligen kan. Det varierar från uppgift till uppgift.

"Riktiga flaskhalsar kan du inte klocka dig förbi." tänker du då att det behövs en ny arkitektur? Nya minnen? Snabbare CPU? Snabbare SSD?
En stor del med att övecklocka är att tumma på flaskhalsarna. Precis som då vi rekomenderar nya datordelar till andra, med eller utan OC.

Ragade. sry.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det där påståendet skulle jag vilja ha förklarat. "Som att försöka vrida tillbaka klockan när man har försovit sig." Visst det går ej, Men som att säja att intel p4 inte var flaskad av fsb eller en dx2 50mhz system var flaskad av föhollandena mellan klock kristalerna, eller pentium 120.

Nu är jag elak så nu får gjärna komma med konstruktiv/elak kritik. Men som ofta missar folk vad en flaskhals är. Det den del som vid en given sitution håller de andra delarna från att prestada vad de egentligen kan. Det varierar från uppgift till uppgift.

"Riktiga flaskhalsar kan du inte klocka dig förbi." tänker du då att det behövs en ny arkitektur? Nya minnen? Snabbare CPU? Snabbare SSD?
En stor del med att övecklocka är att tumma på flaskhalsarna. Precis som då vi rekomenderar nya datordelar till andra, med eller utan OC.

Ragade. sry.

Hej!

Hoppa inte tillbaka till stenåldern i rent försvar när vi åtminstonde borde prata järn eller koppar.

Pengar.

Du har alltid en kostnad per fps.

Och det jag kort menar är att uppgraderingen till en seriös GPU genererar högre fps både i spel och i syntetiska test än vad en ev. uppgradering till en 'seriös' CPU gör i dag.

Dubblerar du GPU:n så blir det i mångt och mycket betydligt bättre till en förhållandevis låg kostnad i jämförelse med ett byte av både CPU och MB.

Och här spelar det inte så stor roll idag om du har en i5:a från generation 2 eller en i7: från generation 4.

Och det tänker jag inte 'backa up'.

Konstruktiv/elak?

Det är ibland dina pengar.

Jag anser fö. att du bör se över dina råd.

Om du inte kan backa upp..

MVH

Permalänk
Medlem

Rostarn
Mitt svar var angående ditt om flaskhalsar.

Återigen så skulle det vara intressant att när man gör ett på stående om egna erfarenheter att man skriver vad man kör med för hårdvara.

Jag gjorde en liten ny inspelning samt sparade en bild.
Jag som lägst 63-64% cpu belastning då jag spelar, upp till 78%. Går över 80% normalt sett då det är mycket som händer.

https://www.dropbox.com/s/g0cxcr9j06ingk3/bf4_cpu.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=ooE3viWKG5I&feature=youtu.be

Alt över 50% visar att HT gör nytta.
Nu trillar jag starkt på att min dator kan vara så felkonfigurerad så att att det fanns någon möjlighet att få min gamla 2500k@4,3Ghz att prestera mer än 40-50fps på denna bana då jag droppar ner till strax under 70med denna CPU.

Edit:
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...
visar också att spelet är väldigt cpu krävande. Och då får man tänka på att vannila banorna inte kommer i närheten av China Rising på CPU Altai Range och GPU Guilin Pass.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.