Permalänk
Medlem

Blue Screen 0X00000124 (Hjälp)

Tjena,

Skulle behöva lite hjälp med datorn då det ha börjat komma upp blue screens ett antal gånger nu speciellt idag då det hänt två gånger, men hur som helst så har jag ingen aning om vad problemet är jag tror att det kan ha något med HDD´n att göra då Windows laddar upp lite saktare än vad det brukar.

Det började efter att jag hade installerat och spelat Dayz Standalone ett tag på datorn och plötsligt så fick jag blue screen, jag trodde först bara att det hade med att Dayz var i Alpha ,em när det började hända utanför Dayz så blev jag lite fundersam, efter att jag startat om datorn (Efter en Blue screen) så kommer det ALLTID upp att Steam behöver uppdateras vilket får mig att fundera om det kan ha något med steam att göra.

Här är "Techincal" informationen som anges vid Blue Screenen.

Hardware Error (Längst upp)

*** Stop: 0X00000124 ( 0X00000000, 0XA26A001C, 0XF2000040 , 0X00000800 )

Collecting data for crash dump...
Initializing disk for crash dump...
Physical memory dump complete.

OBS. Jag skrev bara ned det som var viktigast.

Hjälp skulle verkligen uppskattas jag har sökt på google utan några resultat.

Permalänk
Medlem

x124 är oftast ett generellt hårdvarufel men ibland även relaterat till spänning till CPU.
Om du misstänker din HD så testa den med valfritt testprogram.
Du kan ju även kolla igenom dina minnesdumpar, för info hur du gör det så följ länken i min signatur.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

x124 är oftast ett generellt hårdvarufel men ibland även relaterat till spänning till CPU.
Om du misstänker din HD så testa den med valfritt testprogram.
Du kan ju även kolla igenom dina minnesdumpar, för info hur du gör det så följ länken i min signatur.

Har testat min HDD med programmet HD Tune och det verkar som att min HDD är helt ok den hittade inga problem eller så när jag testade läsnings förmågan.

Har stängts ned utav dessa drivers ett fåtal gånger:
4 gånger: Hardware Abstraction Layer DLL
Caused by driver: hal.dll
Caused by adress: hal.dll+e21a

3 gånger
Qustodio ett program som jag installerat personligen för att bli av med något.
Jag har dock använt programmet i flera månader utan problem, oturligt nog så kan jag inte avinstallera det då det krävs lösenord vilket jag har glömt.

Caused by driver: qwd.sys
Caused by adress: qwd.sys+132d

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta.