Backupföretag redovisar hårddiskars felfrekvens med märke och modell

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Blev lite fundersam över att dom använder vanliga konsumenthårddiskar i stor servermiljö.
men kanske är dom så pass bra att den något mindre tillförlitligheten ändå blir billigare i längden, när det rör sig om tusentals diskar.

Det hade varit än väldigt intressant fakta, men kul att veta att man hade hyfsad bra uppfattning om livslängder mellan WD och Seagate. Då jag aldrig köp Seagate, men ägt några ut "färdiga" datorer.

Sen blev jag, som kanske många andra, förbryllad över Hitachi;s diskar, men skulle gärna ha med Samsung bland dessa tester, då jag har ett par gamla diskar från dem...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Snart 6år har min WD 1TB BlackEdition snurrat nu. Än så länge felfritt användande utan missljud.
Den har ståt en meter från min SUB så den har gått igenom en vibrations test som heter duga.
Att den lever är ett under.

Känns ju jävligt surt att man investerade i en portabel 3TB Seagate HDD förra året.
Detta test bådar inte gott för den klumpen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Varför de fortsätter köpa dåliga diskar? för att de troligen får jättelika rabatter för att fortsätta använda dem så det gör inte dem så mycket att de får byta ut dem efterhand...till skillnad för oss vanliga dödliga som det oftast slutar med en smärre katastrof för då en disk dör.

Kanske lämnar Seagate garanti och många går sönder inom garanti tiden?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Asså, somliga tror/hoppas/gissar att xxx-diskar är bättre/sämre än yyy-diskar.

Typ: Jag har x st diskar av märket xxx. Sen har jag y diskar av märket yyy.
Sen drar man slutsatsen att märket xxx är bättre än yyy däfföatt z diskar av märket yyy har kraschat men ingen av yyy. Suck!

Försök begripa att:
1. Alla modeller oavsett märke har måndagsexemplar
2. Det finns många varierande orsaker bakom en diskkrasch: Tex. temperaturvariationer, vibrationer, stötar, dåliga kablar, dålig strömförsörjning mm.
3. Du kan aldrig överföra dina egna erfarenheter från en handfull diskar av ett visst märke/modell och säga att dessa gäller generellt för alla diskar av samma märke oavsett modell, ålder, drifttid, körprofil.
4. Diskar görs i miljonupplagor. Kvalitetskontrollen av konsumentdiskar är begränsad, därför så många "barnsjukdomar" och DoD (Dead on Delivery). För att bedöma kvaliteten krävs jämförbar pålitlig RMA-statistik från tillverkaren, vilket vi konsumenter ALDRIG lär få.

Så, det är fullständigt meningslöst/okunnigt att tro/hoppas/gissa att egna erfarenheter från en handfull diskar är statistiskt signifikant för alla andra modeller för det märket.

Men det räcker ju med att företag idag, använder någon billigare metall, så kan det bli fel i diverse produkt. (Menar att det är lätt att gör små fel, som resulterar i failur för en disk) Så jag personligen tycker du har fel.

Med tanke på att allt som produceras idag gör med en specifik livslängd, kan man lätt räkna ut att dem inte skulle göra nått som håller längre. Dvs att det är mycket lättare att tillverka något som håller mindre än vad som var tänkt, än att gör något som håller för länge...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Det här måste ha kostat Seagate dyrt under åren, upp emot 25% returer på en disk från konsumenter är katastrof.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plockade nyligen ut 3 gamla diskar och bytte mot en wd blue. Dom 3 gamla diskarna hade suttit i sen 2007 och fungerade klockrent, 2st seagate och 1 samsung. Bytte ut dom bara för att disk är billigt och jag kunde lika gärna play it safe liksom.

Permalänk
Medlem

Alltid kört WD genom åren, har filservern fylld med 10st 2TB Green sen bara wd i datorerna med, aldrig stött på en enda krash. I förra veckan var det dags att köpa en till 4TB. Tänkte att vafan, nån gång måste man ju prova och detta var tacken man fick ja...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Chans och tur, visst - men att Seagate gör sämre diskar går inte att förneka, så varför då "chansa" och köpa en Seagate istället för t.ex. en WD?

Att jag har fått 2 dåliga (av 3) Seagatediskar bara under de senaste två åren kan handla om ren otur, men när det då kommer upp sådan här statistik så bevisar det att det inte enbart handlar om otur på min sida; diskarna är helt enkelt sämre, och därmed är "chansen till otur" större.

För övrigt så är "folket" jag pratar med oftast andra användare här på Sweclockers som ska köpa en ny HDD och vill ha köpråd/tips.
Där brukar jag förespråka WD över Seagate, och bevisligen så är jag inte helt ute och cyklar.

Wd var ju skit förr,jag hade en wd mybook edition 500 gb som dog nästan exakt en vecka efter garantin gått ut,som tur är köpte jag en samsung 2tb som lever väl idag och hann dra backup på allt.Sen hade vi exemplet med mina jobbarkompisars gamla hempc maskiner med 60gb wd diskar i där 3 stycken också givetvis dog några veckor efter varandra precis när garantitiden gått ut så dom fick köpa nya själva:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Inte förvånad att Seagate ligger högt i felstatistiken. MÅNGA 1TB Barracuda 11 har rasat för mina kunder. Det är Nasar (inkl. min egen) som bara rätt som det är packar ihop... sen dess litar jag inte på Seagates grejor. Kör hårt med Toshiba nu och hoppas dom håller måttet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med att Seagate är skräp. Som tur är så blev jag räddad av Apple och fick min hårddisk utbytt:
https://www.apple.com/support/imac-harddrive/

Då var redan disken redan på väg att rasa ihop (failing) enligt SMART och det var näst intill omöjligt att installera om systemet.

Har en gammal ökänd IBM Deskstar (senare Hitachi) som fortfarande står och tuggar i en Playstation 2 Kanske haft tur, men har aldrig haft så mycket problem med något annat märke som just Seagate. Maxtor, IBM, Hitachi, WD, Quantum... alla har funkat felfritt.

Nu när jag övergått till SSD ska det blir intressant att se hur länge den överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Men, vänta lite nu här...
Jag ser bara fina och dyra hitachi-diskar, ...

De har inte alltid varit dyra. Jag har i en filserver 7 Hitachi-diskar, Deskstar precis som dem i artikeln. När jag köpte dem gick de lös på ~850kr. Det var före översvämningarna i Asien... Hitachis priser har inte sjnukit som de andras, och defenetivt inte sedan WD köpte märket.
Kan tillägga att vad de gäller de diskarna har en av dem just börjat bråka (så många trasiga sektorer att den hoppade ut ur RAIDEN). Det efter att just den disken fyllt 3,5 år. Har både yngre och äldre diskar med inte en trasig sektor, bara denna (där de började flyga iväg på mindre än en vecka). Känns rätt bra. Som ersättning med tanke på priset har jag införskaffat en WD RED 2TB. Inte just den storleken med i testet, men sett till hur WD RED verkar gillas av dessa känns det ändå som ett stabilt val.

Permalänk
Medlem

På mina senaste 24 diskar (8st barracuda 7200.11, 8st samsung ecogreen och nu 8st wd red har 1 gått sönder. (Seagate) men o andra sidan byter jag efter max 3 år. Ganska komiskt med folk som baserar sitt omdöme på EN disk av ett visst fabrikat...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har en extern Seagate som rullat på sedan 2008! Inga problem alls!

Har på alla mina datorer endast kört Seagate, och det förblir så!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

De har inte alltid varit dyra. Jag har i en filserver 7 Hitachi-diskar, Deskstar precis som dem i artikeln. När jag köpte dem gick de lös på ~850kr. Det var före översvämningarna i Asien... Hitachis priser har inte sjnukit som de andras, och defenetivt inte sedan WD köpte märket.
Kan tillägga att vad de gäller de diskarna har en av dem just börjat bråka (så många trasiga sektorer att den hoppade ut ur RAIDEN). Det efter att just den disken fyllt 3,5 år. Har både yngre och äldre diskar med inte en trasig sektor, bara denna (där de började flyga iväg på mindre än en vecka). Känns rätt bra. Som ersättning med tanke på priset har jag införskaffat en WD RED 2TB. Inte just den storleken med i testet, men sett till hur WD RED verkar gillas av dessa känns det ändå som ett stabilt val.

minns att det babblades mycket om deskstar serien förut, deathstar var öknamnet pga kraschbenägenheten...

Ang Hitachi deskstar (deathstar): The drives were also known for an unusually high rate of head crashes, due to the magnetic coating soon beginning to loosen and sprinkle off from the platters, creating dust in the hard disk array and leading to crashes over large areas of the platters. The combination of two technologies that were quite new at the time, GMR heads and glass platters, are said to be largely to blame for the issues.

har en seagate 3gb seagate som jag reafyndade i julas för 650 spänn... kämpa på! säger jag till den.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Skönt att de inte klanka ner på WD RED, eftersom jag köpte precis 6st 3TB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, somliga tror/hoppas/gissar att xxx-diskar är bättre/sämre än yyy-diskar.

Typ: Jag har x st diskar av märket xxx. Sen har jag y diskar av märket yyy.
Sen drar man slutsatsen att märket xxx är bättre än yyy däfföatt z diskar av märket yyy har kraschat men ingen av yyy. Suck!

Försök begripa att:
1. Alla modeller oavsett märke har måndagsexemplar
2. Det finns många varierande orsaker bakom en diskkrasch: Tex. temperaturvariationer, vibrationer, stötar, dåliga kablar, dålig strömförsörjning mm.
3. Du kan aldrig överföra dina egna erfarenheter från en handfull diskar av ett visst märke/modell och säga att dessa gäller generellt för alla diskar av samma märke oavsett modell, ålder, drifttid, körprofil.
4. Diskar görs i miljonupplagor. Kvalitetskontrollen av konsumentdiskar är begränsad, därför så många "barnsjukdomar" och DoD (Dead on Delivery). För att bedöma kvaliteten krävs jämförbar pålitlig RMA-statistik från tillverkaren, vilket vi konsumenter ALDRIG lär få.

Så, det är fullständigt meningslöst/okunnigt att tro/hoppas/gissa att egna erfarenheter från en handfull diskar är statistiskt signifikant för alla andra modeller för det märket.

Sen när tycker du att ett antal på 25 000 hårddisk är en handfull.
Trycker själv att 25 000 är bra urvalsmängd för att kunna dra ganska så exakta slutsatser. Inte minst med tanken på att alla hårddiskar har haft samma förutsättning i realtid jämte de beräknade laborationstester som tillverkarna använder sig utav.
Om jag ska skulle köpa en ny HD så skuller jag lita mer på denna undersökning än vad tillverkarna skriver.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Asså, somliga i tråden kan inte läsa/tolka statistik. Suck!

Som framgår:
1. Diskarna har gått olika länge, 0.3-5 år
2. Beroende på modell har man olika antal i studien, 50-5000

Att jämföra modeller med olika antal och olika drifttimmar kan aldrig vara statistiskt signifikant.

Det är okunnigt och obegripligt att dra några allmänna slutsatser från studien och säga att märke xxx är bättre/sämre än yyy. Även om du har samma modell i hemdatorn som i studien så har du sannolikt inte samma körprofil. Diskarna i studien kör RAID 24/7, väldigt få som uttalar sig i tråden kör 24/7, antalet uppstarter över tid påverkar livslängden, temperaturvariationer inverkar på livslängden, vibrationer mm..

Med största sannolikhet har INTE din hemmadisk samma kör- eller miljöprofil som i studien eller kanske inte ens av samma modell - så försök vara lite källkritisk innan du drar några slutsatser.

Studien måhända vara datamässigt korrekt genomförd men slutsatserna är inte statistiskt signifikanta då man jämför modeller med olika antal och olika drifttid och ålder.

Skolan är inte lika bra på att lära kritiskt tänkande som förr!

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Backblaze är ett coolt företag, dom hostar 50 petabytes data och har byggt Storage Pods som lagrar 180 terabyte data.

Dessa Storage Pods har de sedan detaljerat beskrivit vilka komponenter de har, och open sourcat deras chassi.
http://blog.backblaze.com/2013/02/20/180tb-of-good-vibrations...

Permalänk
Medlem

Det har ju pratats lite i tråden att man jämför olika drifttid etc i studien, för detta finns det olika matematiska modeller se denna kurs exempelvis http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-MASM21 så visst kan man göra analys på data där man saknar parametrar exempelvis inte vet när saker kommer gå sönder.

Dock håller jag med om att man ska vara källkritisk, och jag har inte orkat kolla hur de har räknat om de ens skriver det

/Erik

Permalänk

diskar jag haft som gått sönder

3 seagate, har ägt 3st (100% fail)
1 toshiba, har ägt 3st (~33% fail)
2 (1 är tappskadad) WDC, har ägt 13st (~15% fail (~8% om man inte räknar den tappskadade))
0 maxtor, har ägt 2st (0% fail)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Jag har haft två Seagatediskar som dött för mig som jag RMA:at. Härförleden fick jag ok från WD att göra en RMA på en disk efter att varit i kontakt med deras support. Jag får dåliga sektorer då och då, tror att något åker runt inne i den.

Men Seagate har en fördel som WD inte har, RMA-kostnaderna.
Seagate har en uppsamlingsdepå här i Sverige vilket gör att det inte blir så dyrt för dig att skicka in en disk på RMA.
För att RMA:a en WD disk måste du skicka den till Tyskland, det blir mycket dyrare.

EDIT
WD-disken är en 500GB Blue som kostade runt 500-600:-. Att skicka den kommer att kosta runt 350:-. Lägg på lite till och du har en ny disk....

Permalänk
Medlem

Köpte WD Red till min NAS senast, har haft Seagate i alla år men tycker kvaliteten har sjunkit tyvärr. Kanske är en sidoeffekt av köptet av Crapstor (Maxtor).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Av alla mina hårddiskar jag ägt så är det ALLTID Seagate som fallerar på något sätt. De som håll längst är mina Hitachi, så kan hålla med om statistiken ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Men det räcker ju med att företag idag, använder någon billigare metall, så kan det bli fel i diverse produkt. (Menar att det är lätt att gör små fel, som resulterar i failur för en disk) Så jag personligen tycker du har fel.

Med tanke på att allt som produceras idag gör med en specifik livslängd, kan man lätt räkna ut att dem inte skulle göra nått som håller längre. Dvs att det är mycket lättare att tillverka något som håller mindre än vad som var tänkt, än att gör något som håller för länge...

Det enda han påstod var att hemanvändare inte har använt tillräckligt många diskar per hem för att ifrån hemmets fallerade diskar dra några välgrundade slutsatser. Påstår du motsatsen att en hemanvändares hårddiskkonsumtion är tillräckligt stor för att ge statistiskt fastställda analyser om vilka diskar som är bra eller dåliga?
Eller var hade han fel?

Självfallet kan tillverkare ta felaktiga beslut för produktionen men det har Jooker inte motsatt sig på något sätt i inlägget.

Skrivet av PCWin:

Sen när tycker du att ett antal på 25 000 hårddisk är en handfull.
Trycker själv att 25 000 är bra urvalsmängd för att kunna dra ganska så exakta slutsatser. Inte minst med tanken på att alla hårddiskar har haft samma förutsättning i realtid jämte de beräknade laborationstester som tillverkarna använder sig utav.
Om jag ska skulle köpa en ny HD så skuller jag lita mer på denna undersökning än vad tillverkarna skriver.

Va? Han påstod aldrig att undersökningen i nyheten saknade statistiskt underlag. Det han skrev var att hemanvändare som köpt några få diskar själva drar slutsatser om vilka diskar som är bra/dåliga när en disk går sönder hit eller dit och det räcker inte som bra beslutsundelag. Tråden är full av dessa exempel och jag håller till fullo med honom.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Åfan, trodde faktiskt att Hitachi skulle ligga betydligt sämre till, men det är förstås bara från personliga erfarenheter.

Har haft två Hitachidiskar under de senaste tre åren, en 1 TB som dog efter ett år och en 3 TB som visserligen inte är död men har underligheter för sig - det låter som om skrivhuvudet permanent jobbar som en galning, och disken blir 10 grader varmare än den WD 3 TB jag har.

Tittar man på trenden så sjunker Seagates felfrekvens med diskstorleken, medans WDs ökar, men visst, WD är uppenbarligen det sämre alternativet i dagsläget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte 4 st WD Red till NASet

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Once you go SSD lagring you never go back

What..? Vad har SSD med detta att göra? Så du menar att du kör flera TB lagring med SSD? Inte direkt ekonomiskt försvarbart. Skulle nästan vilja säga att mekaniska diskar är mer driftsäkra än SSD när vi pratar 24/7 drift under flera år med mycket läs/skriv.

Skrivet av ggustavsson:

Blev lite fundersam över att dom använder vanliga konsumenthårddiskar i stor servermiljö.
men kanske är dom så pass bra att den något mindre tillförlitligheten ändå blir billigare i längden, när det rör sig om tusentals diskar.

Ang. Enterprise vs. Consumer så är det inte speciellt stor skillnad när vi pratar tillförlitlighet (så länge vi inte pratar snorbilliga Green-diskar..). Läs detta blogginlägg.

Citat:

So, Are Enterprise Drives Worth The Cost?
From a pure reliability perspective, the data we have says the answer is clear: No.

Enterprise drives do have one advantage: longer warranties. That’s a benefit only if the higher price you pay for the longer warranty is less than what you expect to spend on replacing the drive.

This leads to an obvious conclusion: If you’re OK with buying the replacements yourself after the warranty is up, then buy the cheaper consumer drives

Backblaze är en intressant uppstickare i "moln"-branschen. Ta en titt på deras blogg för intressant läsning Deras storage-pods är riktigt grymma!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Snart dags för en intern lagringsdisk och frågan är ju såklart vad jag ska välja för något.
Hade en Seagate 2TB i varukorgen (ST2000DM001) men tog bort den nu. Förstår varför de är billiga om de går sönder.
Enda alternativet i den prisklassen verkar vara WD Green 2TB men de är nog för långsamma så jag tror det får bli en WD Red 2TB.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Byggen

Byggt burkar i 20 år, aldrig köpt en Seagate, verkar som magkänslan var rätt då...

Permalänk
Medlem

Intressant!

Själv har jag använt Seagate och WD sen 90-talet, och de enda som pajat är WD. Go figure.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |