Backupföretag redovisar hårddiskars felfrekvens med märke och modell

Permalänk

Varför de fortsätter köpa dåliga diskar? för att de troligen får jättelika rabatter för att fortsätta använda dem så det gör inte dem så mycket att de får byta ut dem efterhand...till skillnad för oss vanliga dödliga som det oftast slutar med en smärre katastrof för då en disk dör.

Permalänk

WD Caviar BLACK i datorn och WD Caviar RED i NASen!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Vad är överraskningen?

Men, vänta lite nu här...
Jag ser bara fina och dyra hitachi-diskar, en WD RED som inte presterar mycket bättre än en Green, samt en Seagate som är lite billigare än en RED men också presterar lite sämre. Alla övriga diskar från seagate är rena instegs desktop-diskar som absolut inte är gjorda att köras i en servermiljö!

Det enda man kan utläsa av det här testet är att konsumentdiskar som inte är gjorda att köras i servermiljö inte heller klarar att köras i servermiljö... No shit!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Men, vänta lite nu här...
Jag ser bara fina och dyra hitachi-diskar, en WD RED som inte presterar mycket bättre än en Green, samt en Seagate som är lite billigare än en RED men också presterar lite sämre. Alla övriga diskar från seagate är rena instegs desktop-diskar som absolut inte är gjorda att köras i en servermiljö!

Det enda man kan utläsa av det här testet är att konsumentdiskar som inte är gjorda att köras i servermiljö inte heller klarar att köras i servermiljö... No shit!

Ja lite märkligt är det ju faktiskt att de använder sig av vanliga konsumentdiskar och inte enterprise diskar, men det är väl antagligen billigare i längden även om de måste bytas oftare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Enda disken som gått sönder av alla olika märkan jag haft var nån Seagate 1,5 TB.....

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb research om WD Black trodde den skulle leva längre en gren och blue men Western digital caviar black dör först VARFÖR MÅSTE ALLA SVARTA ALLTID DÖ FÖRST? trodde bara de hände i filmer-.-

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Ops.. hoppas inte min fina 2Tb Seagate Baracuda 7200 rpm (som min kompis för övrigt köpte precis) håller bra :/
Fast detta är väl för körning 24/7?
Edit: jag har iallafall inte skräckmodellen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn köper de sådana massor med seagate diskar om dom vet att dom går sönder 10x så ofta som hitachi ?

Skrivet av guineapig:

Varför de fortsätter köpa dåliga diskar? för att de troligen får jättelika rabatter för att fortsätta använda dem så det gör inte dem så mycket att de får byta ut dem efterhand...till skillnad för oss vanliga dödliga som det oftast slutar med en smärre katastrof för då en disk dör.

Till skillnad från privatkonsumenter så styrs företag till större del av ekonomiska intressen än känslor. De har alltså räknat på det och kommit fram till att de maximerar sin vinst genom att använda Seagate. Även om de går sönder oftare, så går de inte sönder ofta nog för att motivera valet av en dyrare disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn köper de sådana massor med seagate diskar om dom vet att dom går sönder 10x så ofta som hitachi ?

Finns ju knappt några billiga nya Hitachi-diskar. När jag försökt köpa Hitachi har de ofta varit slut i lager eller endast något enstaka exemplar i lager medan Seagate alltid finns att få tag i. Kanske finns anledning till att de är svåra att få tag på, större efterfrågan än tillgång. De kanske nöjer sig med att Seagate håller 2-3 år, presterar bra när de väl fungerar och att de är billiga i inköp. Så länge det finns garanti kvar så är det väl bara att byta ut dem.

Däremot sägs vissa Toshiba-diskar vara tillverkade i samma fabrik som Hitachi men vissa tillverkas i Kina. Har funderat lite på Toshiba DT01ACA300 men det verkar vara delade meningar om kvaliteten på dessa när man googlar och de hade ju inte mycket statistik på Toshiba.

Permalänk
Medlem

Hmm... Nästan 3 år gammal Seagate disk i datorn nu...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Använder alltid WD som HDD och Intel/Samsung som SSD

Permalänk
Medlem

Det kan fan inte stämma, har en Seagate som är en bra bit äldre än 10 år som funkar hur bra som helst, de ända diskar jag har som "failat" är från WD.
Den först som rök var en MINDRE än en månad gammal WD Caviar Green 1TB, kort där efter började resten av mina WD diskar att gå sönder, 2st på 500GB och min 150GB RaptorX (den med fönster).

Totalt 4st WD diskar blir det, innan körde jag bara IBM, när de sålde till Hitatchi begick ett mycket stort misstag och bytte till WD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SRICE:

Det kan fan inte stämma, har en Seagate som är en bra bit äldre än 10 år som funkar hur bra som helst, de ända diskar jag har som "failat" är från WD.
Den först som rök var en MINDRE än en månad gammal WD Caviar Green 1TB, kort där efter började resten av mina WD diskar att gå sönder, 2st på 500GB och min 150GB RaptorX (den med fönster).

Totalt 4st WD diskar blir det, innan körde jag bara IBM, när de sålde till Hitatchi begick ett mycket stort misstag och bytte till WD.

Ja, eftersom du har EN disk som inte pajat så måste det betyda att datan är falsk och att det gäller för alla Seagates! Tur att vi fick den informationen innan det var för sent!

Permalänk
Medlem

Seagate har ju alltid varit sämst, Har kört WD sedan 90-talet typ.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har 5st Seagate ST2000DM001 i min LaCie 5 Big NAS Pro men jag känner mig inte speciellt oroad. Har 5 års garanti från LaCie på NAS:en och diskarna och dessutom 2st oöppnade diskar (samma sort) i reserv om någon disk skulle dö i RAID:en. Givetvis har jag all data på en extern USB 3.0 backupdisk också.

Hårddiskar är förbrukningsvara, det är min data jag är rädd om.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Varför de fortsätter köpa dåliga diskar?

Varför läser folk inte artikeln?

Anledningen är för att Hitachi diskarna är dyrare, och det är mer kostnads effektivt att köpa billigare Seagate diskar som havererar lite oftare. Kom ihåg att de har redundans, så problemen som uppstår när en disk dör är inte så stora jämfört med de problem som uppstår för konsumenter.

Permalänk
Medlem

Jag har 1 Seagate i min dator och den låter betydligt högre än min WD Green 1TB, WD Scorpio Blue 640GB och min Toshiba hårddisk 640GB. Kan ta o tillägga att min Seagate har dåliga sektorer och den har en drifttid på ca 500 dagar medans min WD Green har en drifttid på 1026 dagar just nu och rullar på pefekt. Seagate är bannlysta i mitt hem. Jag har 3st Seagate som ligger på mitt bord och det är för att den ena har 32000 dåliga sektorer och dem andra mår inte heller så bra. Skulle aldrig skaffa en Seagate

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Asså, somliga i tråden kan inte läsa/tolka statistik. Suck!

Som framgår:
1. Diskarna har gått olika länge, 0.3-5 år
2. Beroende på modell har man olika antal i studien, 50-5000

Att jämföra modeller med olika antal och olika drifttimmar kan aldrig vara statistiskt signifikant.

Det är okunnigt och obegripligt att dra några allmänna slutsatser från studien och säga att märke xxx är bättre/sämre än yyy. Även om du har samma modell i hemdatorn som i studien så har du sannolikt inte samma körprofil. Diskarna i studien kör RAID 24/7, väldigt få som uttalar sig i tråden kör 24/7, antalet uppstarter över tid påverkar livslängden, temperaturvariationer inverkar på livslängden, vibrationer mm..

Med största sannolikhet har INTE din hemmadisk samma kör- eller miljöprofil som i studien eller kanske inte ens av samma modell - så försök vara lite källkritisk innan du drar några slutsatser.

Studien måhända vara datamässigt korrekt genomförd men slutsatserna är inte statistiskt signifikanta då man jämför modeller med olika antal och olika drifttid och ålder.

Permalänk
Medlem

Bra undersökning!

Permalänk
Medlem

Once you go SSD lagring you never go back

Permalänk
Medlem

Och här kör man bara Seagate, billigaste man kunde hitta men har aldrig haft problem hittills.
Fast ska man ha server och dylikt så tror jag att man skulle satsa på något dyrare och stabilare,
är ju inte lika viktigt nu, sedan är det nog också skillnad om du har en disk på dygnet runt och
att ha på den halva dagen som jag gör, inte konstant arbete och inte 24/7 heller.
Känner mig säker alltså

Permalänk
Medlem

Lustigt att det finns folk här som verkar förvånade att Seagate-diskar är sämre, varför tror ni generellt sett att de alltid varit så mycket billigare? Väldigt intressant med sådan här läsning och med ett företag som sysslar med lagring så har du avverkat en jävla massa diskar vilket gör att det blir tillförlitligt.

Aldrig ägt en Seagate-disk dock så kan inte uttala mig där, men har en gammal Samsung Spinpoint på 200GB och en WD Caviar Black på 500GB som har åtta respektive sex år på nacken (om jag minns rätt) och fortfarande fungerar och inte ens har några problem rapporterade. Hastighetsmässigt är det dock mycket att hänga i granen i dag

Skrivet av T-quix:

Haha stackars Seagate måste vara skitsura för denna presentation! Men samtidigt gör de ju uppenbarligen sämre diskar så det slår tillbaka.

Skrivet av Ignostic:

Once you go SSD lagring you never go back

Hmm, jag trodde fortfarande inte att man använde SSD till lagringsdiskar? Har hört att det ska vara olämpligt att använda för stora filer som skrivs och tas bort med korta intervaller och att man lämpligen ska använda mekaniska diskar till detta. Bara en myt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mina diskar har en tendens att krevera oavsett modell eller hastighet efter ganska precis när garantitiden har gått ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Har dubbla seagate ST2000DM001, Haft dom i 2 år,de är 100% health och inga dåliga sektorer. Dom har fortfarande en AVG på 150MB/sec enligt Hdtune.

Detta är fortfarande intressant läsning, nästa gång så blir det inga fler mekaniska diskar, då vi kommer nog se 2tb ssd detta året.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Ah... Känns skönt att jag drämde i 2x2TB Hitachi 5K3000 i NAS:en ett par år sen. De har gått som klockan. Jag visste att folk generellt sett var nöjda med 7K3000 på Synology:s forum som det var en liten chansning att de (då) nya 5K3000 diskarna också skulle vara bra, men så visar det ju sig vara.

Märkligt att diskarna inte är populärare än vad de är med tanke på hur bra de är. Det är klart, de var lite dyrare än andra alternativ när jag köpte dem (fast inte så mycket!), men största problemet är att väldigt få handlare tar in diskarna. Jag fick jaga och specialbeställa. Hoppas den här statestiken gör att suget efter Hitachidiskarna blir större. Det förtjänar de.

Permalänk

Seagate kass, varför är jag inte förvånad?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Trevligt:D har iofs bara haft krash en gång wd re4.

Men jag har haft bra erfarenhet av samsung och wd även om många haft problem med samsung har det funkat bra för mig.

Nu köper jag bara wd har ett bar hitachi med å alla lever fint ska bli intressant å se hur länge mina re4 diskar går hade väll bara ren otur men ena.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Gjorde en snabb research om WD Black trodde den skulle leva längre en gren och blue men Western digital caviar black dör först VARFÖR MÅSTE ALLA SVARTA ALLTID DÖ FÖRST? trodde bara de hände i filmer-.-

Du bör alltid ha en fläkt framför svarta jag är inget fan av dem direkt vibrerar å låter för mycket för min smak blir bara gröna och röda i framtiden och ssd till windows

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Blev lite fundersam över att dom använder vanliga konsumenthårddiskar i stor servermiljö.
men kanske är dom så pass bra att den något mindre tillförlitligheten ändå blir billigare i längden, när det rör sig om tusentals diskar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Asså, somliga tror/hoppas/gissar att xxx-diskar är bättre/sämre än yyy-diskar.

Typ: Jag har x st diskar av märket xxx. Sen har jag y diskar av märket yyy.
Sen drar man slutsatsen att märket xxx är bättre än yyy däfföatt z diskar av märket yyy har kraschat men ingen av yyy. Suck!

Försök begripa att:
1. Alla modeller oavsett märke har måndagsexemplar
2. Det finns många varierande orsaker bakom en diskkrasch: Tex. temperaturvariationer, vibrationer, stötar, dåliga kablar, dålig strömförsörjning mm.
3. Du kan aldrig överföra dina egna erfarenheter från en handfull diskar av ett visst märke/modell och säga att dessa gäller generellt för alla diskar av samma märke oavsett modell, ålder, drifttid, körprofil.
4. Diskar görs i miljonupplagor. Kvalitetskontrollen av konsumentdiskar är begränsad, därför så många "barnsjukdomar" och DoD (Dead on Delivery). För att bedöma kvaliteten krävs jämförbar pålitlig RMA-statistik från tillverkaren, vilket vi konsumenter ALDRIG lär få.

Så, det är fullständigt meningslöst/okunnigt att tro/hoppas/gissa att egna erfarenheter från en handfull diskar är statistiskt signifikant för alla andra modeller för det märket.