AMD Catalyst 14.1 Beta med Mantle försenas ytterligare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Fermis brister orsakades av TSMC tillverkning. Att dom orsakade den dåliga yielden.
Men som sagt, vissa exemplar fungerade perfekt medans andra inte gjorde det. Det var helt och hållet hårdvaru relaterat och orsaken låg i siliconet.
Säkert var dom kort som testades av nvidia före release hela kretsar och därför lanserades Fermi som färdig. Sen att TSMC inte fixade tillverkningen ja det kan inte nvidia göra något åt.

Inte riktigt sant, nvidia kunde mycket väl gjort något åt det.
Det problemet som uppstod hade kunnat undvikas om nvidia hade varit noggrannare i sin design och lärt känna TSMCs process bättre.

Någonting som AMD gjorde, bland anant då dom hade lanserat ett äldre och inte lika krävande kort på den nya processen.

Det går alltid att skylla på någonting annat och komma med ursäkter.
Beroende på vilken typ av fanboy man är så accepterar man dessa ursäkter ifrån det ena laget och inte ifrån det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Kommer Mantle att fungera till 280X eller bara de listade korten?

Eftersom 280X är ett rebrandat HD7970 Ghz så är svaret ja på din fråga.

Skrivet av LeafBox:

låååål,

Jag har sjunkigt till en helt ny nivå idag. Kommer inte ens ihåg vilket kort jag har, trodde jag körde ett 6950 ;_;

Been there....

Skrivet av Dalton Sleeper:

Alltså 10% vid höga upplösningar där spelet inte blivit CPU bundet men betydligt högre vid längre inställningar. Väntat men ändå fina siffror.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kilroy:

Inte riktigt sant, nvidia kunde mycket väl gjort något åt det.
Det problemet som uppstod hade kunnat undvikas om nvidia hade varit noggrannare i sin design och lärt känna TSMCs process bättre.

Någonting som AMD gjorde, bland anant då dom hade lanserat ett äldre och inte lika krävande kort på den nya processen.

Det går alltid att skylla på någonting annat och komma med ursäkter.
Beroende på vilken typ av fanboy man är så accepterar man dessa ursäkter ifrån det ena laget och inte ifrån det andra.

Typ. Nvidia har ju alltid varit fruktansvärt envisa med att göra sina monsterkretsar. Lite som AMD med Bulldozer fast Nvidia klarade sig ändå utan relativt mycket konkurrens. För en gångs skull så är faktiskt Nvidia mer strömsnåla än AMD, det var läääääängesen sist!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det ser ju väldigt lovande ut måste jag säga, men jag fortsätter min vana troget att köra Nividia det är svårt att lära om.
Får kompensera med en fetare cpu istället.

Permalänk
Medlem

Att vid sista dagen i Januari säga att en beta inte funkar på något som är planerat att släppas i Januari....
Klumpigt och inte vidare professionellt av AMD.

Det minsta man kan begära är att AMD skall komma med ett datum för när de kan komma med ett leveransdatum för 14.1
Och i samma veva namna om det enligt gällande namngivningsprocedur

Permalänk

Så kör man processorn i stock klock så får man mer utbyte av mantle. Då behöver man ju inte klocka skiten ur den då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Det ser ju väldigt lovande ut måste jag säga, men jag fortsätter min vana troget att köra Nividia det är svårt att lära om.
Får kompensera med en fetare cpu istället.

Gör du det förhoppningsvis ger detta MS en spark i rö... baken, så att de fixar ett directX som stödjer flera kärnor, bara det skall tydligen göra en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Så kör man processorn i stock klock så får man mer utbyte av mantle. Då behöver man ju inte klocka skiten ur den då.

Perfekt för alla som fått ett exemplar som inte klockar bra.
Även för dom som planerar att bygga datorer, slipper lägga mer pengar på en dyrare i7:a

i5/fx o neråt kommer räcka för spel, OM nu mantle börjar användas av fler (förhoppningsvis alla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gör du det förhoppningsvis ger detta MS en spark i rö... baken, så att de fixar ett directX som stödjer flera kärnor, bara det skall tydligen göra en hel del.

Vi får väl hoppas MS gör det, för annars lär väl nvidia implementera sin egen version av Mantle och då blir det bara jobbigt för speltillverkarna.

Permalänk

Här är lite mer tester vet inte om ni sett det.

http://www.techsweden.org/content/artiklar/recensioner/grafik...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom språkdiskussionen gick överstyr och fyllde tråden, så valde jag att rensa, inklusive mitt eget skämt. Om inte jag gjort det hade det ändå skett så fort någon annan fått syn på det.

Jag hoppas att vi kan enas om att det är viktigt att använda rätt ord så missförstånd undviks, språkliga eller tekniska.

Kisel är det som halvledare oftast tillverkas av och den kemiska beteckningen är Si (från latinets Silicium).

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kärlekstrollet:

Dra åt helvete vilken skillnad. Antar att "2160p" är UHD? Ändå rätt fint alltså! Tio procent har jag sett och bara det är en klar förbättring! Vi får väl se hur detta går! Det kanske blir helt onödigt att uppgradera processor!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Finns fler tester länkade härifrån... Men själv väntar jag på Sweclockers test och sen användartester innan jag drar några slutsatser.

http://wccftech.com/first-independent-battlefield-4-benchmark...

Permalänk
Medlem

Hoppas inte AMD gör en fuling bara, att hålla på DX optimeringar för att göra större skillnad för mantel.
Bara en tanke som log mig men det skulle dom förmodligen aldrig göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hopas inte AMD gör en fuling bara, att hålla på DX optimeringar för att göra större skillnad för mantel.
Bara en tanke som log mig men det skulle dom förmodligen aldrig göra.

Man vet aldrig men åandra sidan är det bara att jämföra med en äldre drivrutin när det kommer till DX prestandan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk

Älskar att prisjakt länkar fram: Bästa pris på Crock-Pot Slow Cooker 5,7L

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Älskar att prisjakt länkar fram: Bästa pris på Crock-Pot Slow Cooker 5,7L

Slow Cooker

Permalänk
Medlem

Inte illa. Är det någon som vet om nVidias Project Denver med ARM kommer avbelasta CPU vid gaming?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr inte sannolikt att det kommer någon officiell drivrutin förrän tidigast under den kommande veckan. Dels eftersom drivrutinen som skickades till pressen har kvar installations-buggen, dels för att installationsbuggen fanns även i tidigare läckta 14.1 betor (som f ö saknar riktigt Mantle-stöd). Så man har alltså jobbat minst ett par veckor på detta men inte lyckats lösa det.

Ingen skugga bör falla på spelföretagen som släppt sin kod med stöd för Mantle, för de har säkert fått rekommendationer ifrån AMD att få ut sin kod så att den kan testas. Och AMD gör förståss rätt i den eländiga situationen att inte lägga ut ett paket som de flesta skulle få problem med. Ändå hoppas jag att det genast läcker ut ett paket av pressens drivrutiner för oss entusiaster att testa med. Rensar man ut de gamla drivrutinerna med exempelvis Display Driver Uninstaller så verkar det inte vara något problem att sedan få in paketet. Särskilt om det nu kan komma att dröja dagar eller till och med veckor innan problemet är löst. AMD har varit knäpptysta sedan i fredags.

Permalänk
Medlem

7-10% där det spelar någon roll, inte direkt vad man hoppats på.
http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

7-10% där det spelar någon roll, inte direkt vad man hoppats på.
http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

Sen när spelade single player prestandan i Battlefield någon roll?
Det jag tror flesta är intresserade i, är hur det presterar i 64 spelar multiplayer. Där det är som mest CPU intensivt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

7-10% där det spelar någon roll, inte direkt vad man hoppats på.
http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

Singleplayer.. Redan där försvann all form av intressant information. Ytterst få köper BF4 tex. för att köra singleplayerkampanjen och dessutom så krävs det mindre av systemet för att gå runt. Däremot in på en 64 mans server och jämför så är det som natt och dag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

7-10% där det spelar någon roll, inte direkt vad man hoppats på.
http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

Vad menar du med spelar någon roll? Jag tror inte den bästa konsumentprocessorn och ett av de bästa grafikkorten är vad mantle är tänkt att fungera bäst på.

Det som räknas är väl snarare hur det presterar på medelbra system som inte klarar av högsta inställningarna. Och där ser vi närmare 30% bättre resultat och det är ju extremt bra i mina ögon i alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

7-10% där det spelar någon roll, inte direkt vad man hoppats på.
http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

64 Spieler, Ultra Details (Core i7-3770K, 16 GB DDR3-1333, Radeon R9 290X @ 1.000/2.500 MHz, Windows 8.1 x64, Catalyst 14.1 Beta)

Permalänk
Medlem

Mantle..
SLI is the way to go.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Mantle..
SLI is the way to go.

YEAH NVIDIA AND INTEL ALL THE WAYYYY \,,,/ FK THE REST amirite?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Mantle..
SLI is the way to go.

Nvidia more buck less bang.