AMD Catalyst 14.1 Beta med Mantle försenas ytterligare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Anledningen till detta var att nVidia medvetet struntade i designguidelines från TSMC gällande främst via:s, något AMD valde att följa. NVidia hade ett enormt stort chip och hade fått plocka bort funktioner för att kunna följa vad TSMC sa, de valde att chansa och strunta i varningarna. Vilka som fick störst problem vet vi med facit i hand (dvs AMDs kort på precis samma process fungerade och blev inte försenade). Jag har skrivit om det tidigare och det finns massor om det på internet.

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Tex
https://www.semiwiki.com/forum/content/441-tsmc-yields-28nm.h...
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580
http://semiaccurate.com/2010/09/23/nvidia-blames-tsmc-fermis-...
http://www.extremetech.com/computing/123529-nvidia-deeply-unh...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Typ. Nvidia har ju alltid varit fruktansvärt envisa med att göra sina monsterkretsar. Lite som AMD med Bulldozer fast Nvidia klarade sig ändå utan relativt mycket konkurrens. För en gångs skull så är faktiskt Nvidia mer strömsnåla än AMD, det var läääääängesen sist!

Ja, men det var inte bara det som var problemet. Nu är jag inte kunnig eller insatt nog för att minnas exakt, men det var vissa "kontaktpinnar" som var feldimensionerade av nvidia. Hade tillverkningsprocessen varit 100% felfri hade det inte varit några problem. Men ingen tillverkningsprocess är det.
Det gäller för arkitektur-ingenjörerna och tillverknings-ingenjörerna att samarbeta så bra som möjligt så att man kan designa en krets som undviker tillverkningsprocessens värsta svagheter osv.
AMD hade gjort ett väldigt mycket bättre jobb med det än Nvidia med den generationen.

Det är förövrigt en anledning till att Intel har så stort försprång gentemot alla andra, deras olika team jobbar ganska tätt och har väldigt bra rutiner för att få ut så mycket som möjligt av tillverkningsprocessen som finns tillgänglig.

Och ja, är riktigt besviken på AMDs senaste generationer, fortfarande mer prisvärda än Nvidia i dom flesta prisklasser men förlorar energieffektiviteten i dom flesta. Så lite svårt val, jag lutar själv mer åt Nvidia i dom flesta prisklasser i dagsläget då ljudnivå och värmeutveckling är någonting jag prioiterar högt.

Sen kan jag inte riktigt släppa hur Bulldozer designades för att nå höga klockfrekvenser istället för högre IPC efter att Intel redan gjort ett sånt fiasko med det. Det gör mig så förbluffad och förbannad rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Anledningen till detta var att nVidia medvetet struntade i designguidelines från TSMC gällande främst via:s, något AMD valde att följa. NVidia hade ett enormt stort chip och hade fått plocka bort funktioner för att kunna följa vad TSMC sa, de valde att chansa och strunta i varningarna. Vilka som fick störst problem vet vi med facit i hand (dvs AMDs kort på precis samma process fungerade och blev inte försenade). Jag har skrivit om det tidigare och det finns massor om det på internet.

Det där låter dock som en väldigt anti-nvidia version av vad som hände.
Jag tror sanningen mer ligger i att Nvidia inte hade satt sig in det hela tillräckligt eftersom dom ville få ut sin krets så snabbt som möjligt för att möta AMD som hade förberett sig mycket bättre, inte att dom medvetet struntade i det.

Permalänk
Medlem

Haha gillar sarkasmen från författaren till artikeln som lagt in prisjakt länk på "Crock-Pot SLOW cooker 5,7L"
För många kockar kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig egentligen?

Hellre att de tar god tid på sig, än en buggig programvara.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Dessa AMD förseningar trots lovade datum håller på o bli "jaha, nu igen....".

Visst har dem väl en press men de måste ju begripa att det är bättre att säga att det blir klart lite senare än vad folk vill än att göra som jag gjorde förr o ge en omöjligt optimistisk tid....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Vem fan bryr sig egentligen?

Hellre att de tar god tid på sig, än en buggig programvara.

BF4 släpps sent Oktober.
AMD slår på stora trumman med att BF4 ska stödja Mantle och allt kommer vara awesome.
Information om att Mantle INTE kommer fungera på launch men patch senare under året.
Ny info om att Mantle inte är redo ännu, blir pushat till Januari 2014.
Väl Januari så är AMD inte redo igen, inget nytt datum utsatt.

Det får inte direkt AMD att se bra ut med lovord dom inte kan hålla.
Särskilt om man uppgraderat inför BF4 bara för att kunna köra Mantle.

Permalänk
Medlem

Asder på guru3d har postat drivern, här finns nedladdningslänk:
guru3d

eller nu också hos AMD:
AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

BF4 släpps sent Oktober.
AMD slår på stora trumman med att BF4 ska stödja Mantle och allt kommer vara awesome.
Information om att Mantle INTE kommer fungera på launch men patch senare under året.
Ny info om att Mantle inte är redo ännu, blir pushat till Januari 2014.
Väl Januari så är AMD inte redo igen, inget nytt datum utsatt.

Det får inte direkt AMD att se bra ut med lovord dom inte kan hålla.
Särskilt om man uppgraderat inför BF4 bara för att kunna köra Mantle.

Ser på "real-world-results" att ett 290 med i7-4770k fortfarande får pisk av ett GTX780 (ej ti) i multiplayer.

Så bra var mantle.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Det där låter dock som en väldigt anti-nvidia version av vad som hände.
Jag tror sanningen mer ligger i att Nvidia inte hade satt sig in det hela tillräckligt eftersom dom ville få ut sin krets så snabbt som möjligt för att möta AMD som hade förberett sig mycket bättre, inte att dom medvetet struntade i det.

Tycker du också att det är "anti-nvidia" att nVidia valde att strunta i designguidelinesen även gällande 8000-serien när övergången till blyfritt lödtenn skedde (de behöll alltså gamla felaktiga materialet som håller fast/stabiliserar chippet mot själva underlaget). Det gjorde att lödningarna sprack och mycket stora mängder av kunders kretsar dog i förtid? Eftersom även laptoptillverkare var inblandade och inte bara kunder med gröna glasögon (och ugnar att baka de trasiga korten i) så kostade det till slut nVidia nästan en miljard dollar i skadestånd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den är släppt nu

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Avstängd

här har ni den om ni vill ha. guru3d download

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

här har ni den om ni vill ha. guru3d download

Som killen ett par poster upp sa så finns den på AMDs sida också. Laddar ner. Ska se om den håller vad den lovar eller rättare ungefär då det är en beta version

Edit:
Har testat Mantle med Star Swarm benchmarken och skillnad var det helt klart. DX: 18 fps i medel, Mantle: 50 fps i medel vilket ska vara ~178% bättre. Dock får jag inte igång Catalyst men det är ju beta som sagt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

testade lite bf4. fick ca 10 fps mer än innan. men hände ibland att det laggade fast i spelet. typ 1 2 sekunder gick den ner till 30 fps från 80. hände en gång bara dock.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Testade lite BF4 och blev helt ivägblåst

Tummat lite på alla värden då jag inte använt någon graph, utan bara fps-mätaren, men själva fps-värderna bör vara helt ok mätvärden för privatpersoner sådär procenten har jag tummat på helt då min nyvakna hjärna inte gillar matte, så räkna gärna ut det själv och rätta mig med svordomar om min halvdanhet!

Miljö: Zavod, 60-64 spelare inne under hela mitt testande.
Rigg: AMD FX-4170 @ 4.3 GHz, XFX R9 280X 3GB (Tahiti), 8GB DDR3 1866MHz minnen, SSD.

På Ultra fick jag ungefär:
16% bättre prestanda (ifrån 30 till 35 fps) när jag hade full överblick av kartan.
50% bättre prestanda (ifrån 40 till 60 fps) när jag kollade runt och spelade som vanligt.
100% bättre prestanda (ifrån 60 till 120 fps) när jag kollade rätt ner i backen.

På medium fick jag ungefär:
90% bättre prestanda (ifrån 35 till 60 fps) när jag hade full överblick av kartan.
95% bättre prestanda (ifrån 45 till 85 fps) när jag kollade runt och spelade som vanligt.
115% bättre prestanda (ifrån 60 till 132 fps) när jag kollade rätt ner i backen.

Om jag hade använt graphs eller benchmarks eller liknande och fått pinpoint värden här (istället för att kika/testa runt ett tag och skriva ner ett tummat men stabilt medelvärde på papper helatiden) så hade det varit sjukt kul att göra en graph av allt detta. Prestanda ökningen verkar följa en exponetiell kurva beroende på hur mkt det är att rendera, vilket för mig är intressant.

I slutändan kan jag säga att för mig blir enorma prestanda gains om jag kör medium alt. ultra på mindre banor, men inte jättestor skillnad på större banor med fler spelare. Men det är helt klart en väldigt tydlig skillnad så jag är nöjd!

Som sagt; Väldigt halvdan och primitiv benchmark, men jag har inte favoriserat DX eller mantle öht under denna undersökning, utan bara tummat FPS jag fått under olika omständigheter och skrivit ner dessa, alla FPS-värden jag skrivit ner har hållt sig stabila under dessa omständigheter också.

Permalänk
Medlem

Blev en bra prestandaboost med mantle i star swarm (3570k@4,2ghz, amd r9 290, 8gb ram)

Directx
===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
C:\Users\Admin\Documents\Star Swarm\Output_14_02_02_0813.txt
Version 1.00
02/02/2014 08:13
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8529047552
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 10580

Average FPS: 29.39
Average Unit Count: 4238
Maximum Unit Count: 5582
Average Batches/MS: 606.61
Maximum Batches/MS: 1354.85
Average Batch Count: 23049
Maximum Batch Count: 157454
===========================================================

Mantle:
===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
C:\Users\Admin\Documents\Star Swarm\Output_14_02_02_0829.txt
Version 1.00
02/02/2014 08:29
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8529047552
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: Mantle
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 20005

Average FPS: 55.57
Average Unit Count: 4623
Maximum Unit Count: 5736
Average Batches/MS: 993.53
Maximum Batches/MS: 2427.46
Average Batch Count: 21120
Maximum Batch Count: 110253
===========================================================

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Testade lite BF4 och blev helt ivägblåst

Tummat lite på alla värden då jag inte använt någon graph, utan bara fps-mätaren, men själva fps-värderna bör vara helt ok mätvärden för privatpersoner sådär procenten har jag tummat på helt då min nyvakna hjärna inte gillar matte, så räkna gärna ut det själv och rätta mig med svordomar om min halvdanhet!

Miljö: Zavod, 60-64 spelare inne under hela mitt testande.
Rigg: AMD FX-4170 @ 4.3 GHz, XFX R9 280X 3GB (Tahiti), 8GB DDR3 1866MHz minnen, SSD.

På Ultra fick jag ungefär:
6% bättre prestanda (ifrån 30 till 35 fps) när jag hade full överblick av kartan.
50% bättre prestanda (ifrån 40 till 60 fps) när jag kollade runt och spelade som vanligt.
100% bättre prestanda (ifrån 60 till 120 fps) när jag kollade rätt ner i backen.

På medium fick jag ungefär:
90% bättre prestanda (ifrån 35 till 60 fps) när jag hade full överblick av kartan.
95% bättre prestanda (ifrån 45 till 85 fps) när jag kollade runt och spelade som vanligt.
115% bättre prestanda (ifrån 60 till 132 fps) när jag kollade rätt ner i backen.

Om jag hade använt graphs eller benchmarks eller liknande och fått pinpoint värden här (istället för att kika/testa runt ett tag och skriva ner ett tummat men stabilt medelvärde på papper helatiden) så hade det varit sjukt kul att göra en graph av allt detta. Prestanda ökningen verkar följa en exponetiell kurva beroende på hur mkt det är att rendera, vilket för mig är intressant.

I slutändan kan jag säga att för mig blir enorma prestanda gains om jag kör medium alt. ultra på mindre banor, men inte jättestor skillnad på större banor med fler spelare. Men det är helt klart en väldigt tydlig skillnad så jag är nöjd!

Som sagt; Väldigt halvdan och primitiv benchmark, men jag har inte favoriserat DX eller mantle öht under denna undersökning, utan bara tummat FPS jag fått under olika omständigheter och skrivit ner dessa, alla FPS-värden jag skrivit ner har hållt sig stabila under dessa omständigheter också.

Om du har Fraps så kan du ju testa ms (frametimes) och kolla dessa med Frafs bench viewer

Edit:
Verkar inte som Fraps funkar med Mantle. Jag ser ingen framerates i hörnet längre när jag kör Mantle versionen. Dags för en uppdatering hos Fraps tror jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Testade lite BF4 och blev helt ivägblåst

Tummat lite på alla värden då jag inte använt någon graph, utan bara fps-mätaren, men själva fps-värderna bör vara helt ok mätvärden för privatpersoner sådär procenten har jag tummat på helt då min nyvakna hjärna inte gillar matte, så räkna gärna ut det själv och rätta mig med svordomar om min halvdanhet!

Miljö: Zavod, 60-64 spelare inne under hela mitt testande.
Rigg: AMD FX-4170 @ 4.3 GHz, XFX R9 280X 3GB (Tahiti), 8GB DDR3 1866MHz minnen, SSD.

På Ultra fick jag ungefär:
6% bättre prestanda (ifrån 30 till 35 fps) när jag hade full överblick av kartan.
50% bättre prestanda (ifrån 40 till 60 fps) när jag kollade runt och spelade som vanligt.
100% bättre prestanda (ifrån 60 till 120 fps) när jag kollade rätt ner i backen.

På medium fick jag ungefär:
90% bättre prestanda (ifrån 35 till 60 fps) när jag hade full överblick av kartan.
95% bättre prestanda (ifrån 45 till 85 fps) när jag kollade runt och spelade som vanligt.
115% bättre prestanda (ifrån 60 till 132 fps) när jag kollade rätt ner i backen.

Om jag hade använt graphs eller benchmarks eller liknande och fått pinpoint värden här (istället för att kika/testa runt ett tag och skriva ner ett tummat men stabilt medelvärde på papper helatiden) så hade det varit sjukt kul att göra en graph av allt detta. Prestanda ökningen verkar följa en exponetiell kurva beroende på hur mkt det är att rendera, vilket för mig är intressant.

I slutändan kan jag säga att för mig blir enorma prestanda gains om jag kör medium alt. ultra på mindre banor, men inte jättestor skillnad på större banor med fler spelare. Men det är helt klart en väldigt tydlig skillnad så jag är nöjd!

Som sagt; Väldigt halvdan och primitiv benchmark, men jag har inte favoriserat DX eller mantle öht under denna undersökning, utan bara tummat FPS jag fått under olika omständigheter och skrivit ner dessa, alla FPS-värden jag skrivit ner har hållt sig stabila under dessa omständigheter också.

Du missade en etta. Från 30 till 35 är en 16% ökning:-)

Annars ser det ju fint ut med tanke på din annars rätt klena processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Du missade en etta. Från 30 till 35 är en 16% ökning:-)

Annars ser det ju fint ut med tanke på din annars rätt klena processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för rättningen! Haha, så min processor har redan hunnit bli klen :/ den va ganska jäkla bra när jag köpte den. Typ det bästa på AMDs bord.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Tack för rättningen! Haha, så min processor har redan hunnit bli klen :/ den va ganska jäkla bra när jag köpte den. Typ det bästa på AMDs bord.

Den var klen när den kom ut tyvärr. hade varit kul om de hade kunnat matcha intel. men dessvärre lär det inte hända på många år igen. om någonsin.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrunkenMonkey:

Den var klen när den kom ut tyvärr. hade varit kul om de hade kunnat matcha intel. men dessvärre lär det inte hända på många år igen. om någonsin.

Fast du glömmer slänga in pris i beräkningen. Jag försökte tänka realistiskt och inte följa någon j*vla fanboytrend.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om det flesta spelen kunde patchas så man slapp bry sig om DX i fortsättniingen, bortsett folk med äldre grafikkort då, men dom kommer säkert uppgradera sina kort förr eller senare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

jag syftar inte på fanboy. men den prestandan amd ger gentemot intel så tycker jag tom amd är för dyra. alltid kört amd innan tills deras pr kampanj dödade fx med all den förväntan de gav med det. tyvärr så har amd gett upp prestanda segmentet. och detta är för att de vet att de inte har en suck. men fina nu med mantle är ju att cpu inte behöver vara någon über modell. så nu måste man inte pröjsa en förmögenhet på cpu för att spela mantle titlar. och priset är uselt med tanke på prestandan.

intel 4670k = 1769:-

AMD A10 7850K = 1590:-

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Mantle gör så jag kan köra allt på ULTRA!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk

Mantle kommer alltså fungera på mitt R9 270X om jag läser rätt om drivrutinen. Får testa sen då och ta hem Star Swarm.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

BF4 släpps sent Oktober.
AMD slår på stora trumman med att BF4 ska stödja Mantle och allt kommer vara awesome.
Information om att Mantle INTE kommer fungera på launch men patch senare under året.
Ny info om att Mantle inte är redo ännu, blir pushat till Januari 2014.
Väl Januari så är AMD inte redo igen, inget nytt datum utsatt.

Det får inte direkt AMD att se bra ut med lovord dom inte kan hålla.
Särskilt om man uppgraderat inför BF4 bara för att kunna köra Mantle.

Nu gick aldrig AMD ut med att BF4 skulle få mantle ur box utan när BF4 släppts så hade inte ens Mantle avtäckts än (Gjordes i November).. Då sas det i slutet av Januari. Sedan stötte AMD på lite problem (uppenbarligen) och valde att skjuta upp på drivrutinen (för annars hade folk gnällt om de släppt en halvfärdig drivrutin). Så om man uppgraderat inför BF4 bara för att köra Mantle så borde man kunna tålas tycker man ju. Det är ju inte så att prestandan inte finns där bara för Mantle inte finns tillgänglig för tillfället.

Skrivet av gryzor:

Ser på "real-world-results" att ett 290 med i7-4770k fortfarande får pisk av ett GTX780 (ej ti) i multiplayer.

Så bra var mantle.

Skulle gärna vilja se källa på det. 290 har alltid dragit jämnt skägg med GTX 780 trots mindre pris i BF4. Att Mantle helt plötsligt skulle dra ner på prestandan finns inte. I värsta fall blir det ingen skillnad.

Skrivet av DrunkenMonkey:

jag syftar inte på fanboy. men den prestandan amd ger gentemot intel så tycker jag tom amd är för dyra. alltid kört amd innan tills deras pr kampanj dödade fx med all den förväntan de gav med det. tyvärr så har amd gett upp prestanda segmentet. och detta är för att de vet att de inte har en suck. men fina nu med mantle är ju att cpu inte behöver vara någon über modell. så nu måste man inte pröjsa en förmögenhet på cpu för att spela mantle titlar. och priset är uselt med tanke på prestandan.

intel 4670k = 1769:-

AMD A10 7850K = 1590:-

Det beror helt på vad du menar.. AMDs CPU är klenare än Intels ja men deras GPU är betydligt starkare. Lite give and take där.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skulle vara kul om det flesta spelen kunde patchas så man slapp bry sig om DX i fortsättniingen, bortsett folk med äldre grafikkort då, men dom kommer säkert uppgradera sina kort förr eller senare

Fraps kommer aldrig att fungera med mantle då programmet är helt beroende av DirectX för att kunna visa fps. Läs lite hur Fraps fungerar så förstår du

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det en bra ide att gå från en Phenom II X6 Black 1090T (4GHz) till en AMD FX 8350 (ca 4,7 GHz).

har ett Sapphire Radeon HD7950

Kostar ju bara 1489kr, och om Mantel blir bra så borde denna "upgrade" vara vettig. eller?

ps. Vill inte byta moderkort och gå över till Intel.

Visa signatur

XripperX