Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Coldfire2143:

Dock så är det rätt så många som redan är med. Battlefield, Mirrors Edge, Need for Speed, Dragon Age, nya Star Wars spelet, Thief, Star Citizen osv.
En hel del spelutvecklare tar emot Mantle med öppna armar. Sköter AMD rätt så är det nog väldigt stor chans att de lyckas.

Själv tror jag att det viktigaste för AMD nu är att få ut spel i de olika genrer som finns. Battlefield är självfallet ett stort spel men FPS är inte hela marknaden och många ser att Mantle är bra men har inte lika stor anledning att köpa AMD som om spel de spelade stödde Mantle. Jag själv som strategifantast kommer nog vara bland de som kommer tjäna mest på mantle. Tänk dig Total War med tredubbla antalet enheter på kartan. Man blir ju nästan lite pilsk.

Fast det är väl fortfarande bara ca 12 spel som sagt att de ska köra med Mantle och det räcker inte på långa vägar för att tvinga Nvidia att adoptera det. Från Nvidias sida kan de fortfarande helt ignorera det och skrika lite mer om PhysX och G-Sync så är risken stor att Mantle försvinner.

Om nu både PS4 och Xbox använder ett API som är väldigt likt Mantle så är det betydligt viktigare än att en handfull spel har sagt att de ska ha stöd i framtiden. För det öppnar för att alla konsolportar har stöd för det.

Personligen hoppas jag att massa spel kommer ha stöd så att Nvidia mer eller mindre tvingas svälja stoltheten så det blir standard. Intel har också nytta av det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Förtydligande:

OpenGL -ett "bibliotek"/standard för 3D grafik. Är just open och ska stödja all 3D grafik INTE inriktad på spel som många tror.
Grundfunktionerna är simpla men är i sin tur hårdvarunära vilket gör att man kan få låga latenser.
Open GL komplexitet växer kvadratiskt när man vill göra spel som är snyggare(mer anvancerade) än Quake 1.

Jag tycker därför Mantle är ett väldigt intressant koncept och steg i rätt riktning. Hoppas AMD bjuder in nVidia på att vara med i detta API.

Jag vet inte om du syftade på att jag sade att mantle inte kommer att springa om opengl på ett tag, du har rätt i att opengl och dess myriad av implementationer försöker täcka ett brett spektrum av användningsområden. Mantle har väl väldigt mycket mer gemensamt med 3dfx glide.
Jag vet att directX är enklare att jobba med, det är precis vad jag skrev.
Anledningen till att jag inte "köper" att mantle är här än är för att om vare sig intel eller nvidia vill stödja det så är inte mantle bättre än 3dfx glide. (ur attraktivitetssynpunkt i varje fall, att det är open source ger ju åtminstone en chans)
Detta betyder att folk kanske måste utveckla flera renderare, vilket de kanske inte är intresserade av.

Skrivet av Boss302:

Steam är säkert rätt intresserade av mantle med deras steam-machines satsning.

Ja, det har du iofs rätt i. Nu har ju dock Valve portat sin sourcemotor till opengl och quartz, men de kanske kan tänka sig en Mantle "enabled" source 2.0 om nu nvidia eller intel hoppar på tåget.

Jag tror ärligt talat inte att Valve kommer göra några spel för mantle om inte nvidia hoppar på, jag hoppas inte det. Förövrigt är det ju inte säkert att Valves nästa motor och kommande spel är så krävande att Mantle skulle vara värt det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Aldrig tester för min cpu core i7 3930k Kanske för gammal nu.

Permalänk

Vad motsvarar en i7 2600k @4,5ghz i dagens processorer (eller nån som är med i testerna här)

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

Phenomen får inte bättre lägsta fps värde dock. Men det var en trevlig boost till max fps:en får man ju medge.

Permalänk
Medlem

Bugg? Känns snarare som att dom fört in denna dimma för att dra upp prestandasiffrorna för Mantle nu i början...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Bugg? Känns snarare som att dom fört in denna dimma för att dra upp prestandasiffrorna för Mantle nu i början...

Dock så blir det ju inte lättare för cpu/gpu att rendera när den ska rendera samma sak + dimman, så snarare att det blir ännu mer krävande med dimma. Dock är det nog en bugg då dimman är kraftigare än i directX, sen är färgerna lite mörkare i mantle också men som sagt detta är beta så bara att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adapter:

Aldrig tester för min cpu core i7 3930k Kanske för gammal nu.

Skulle gissa att Swecs grundklockade 4960X svarar ganska väl mot din överklockade 3930K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Bugg? Känns snarare som att dom fört in denna dimma för att dra upp prestandasiffrorna för Mantle nu i början...

Och det tror du på också eller? Dice har själv gått ut och sagt att det är ett bugg från deras sida och inte från Mantle.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimmy_johansson:

Vad motsvarar en i7 2600k @4,5ghz i dagens processorer (eller nån som är med i testerna här)

Har kan du kolla så vet du : http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1245696-lasvart-test-4770k-vs-2600k/

Permalänk

Tack

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

[QUOTE="SalaMAD;14357097"]Dock så blir det ju inte lättare för cpu/gpu att rendera när den ska rendera samma sak + dimman, så snarare att det blir ännu mer krävande med dimma. Dock är det nog en bugg då dimman är kraftigare än i directX, sen är färgerna lite mörkare i mantle också men som sagt detta är beta så bara att vänta.[/

Är dimman ifrån nintendo 64 fixades med 4 med xtra ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och det tror du på också eller? Dice har själv gått ut och sagt att det är ett bugg från deras sida och inte från Mantle.

Fast eftersom testet är i BF4 som utvecklats av Dice så är det inte omöjligt? Oavsett är det inte avsiktligt, men det hade ju varit lite komiskt om alla buggar fixas och skillnaden knappt är märkbar.

Jag tror dock inte skillnaden kommer bli så stor, om ens någon.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy_johansson:

Vad motsvarar en i7 2600k @4,5ghz i dagens processorer (eller nån som är med i testerna här)

Fullt tillräckligt för att maxa dom flesta moderna spel om du inte har ett för klent grafikkort:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Har de sagt något mer huruvida konsolerna kommer kunna utnyttja mantle?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Har de sagt något mer huruvida konsolerna kommer kunna utnyttja mantle?

Inget alls? Konsoler har redan denna möjlighet utan mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Inget alls? Konsoler har redan denna möjlighet utan mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jo, men jag tänkte om mantle är bättre än det api som konsolerna kör. Är det något slags DirectX-variant till Xbox, tex?

Mantle är väl extra bra med gcn-arkitektur.

Även om man kan optimera saker för konsolerna så är det väl ändå inte riktigt samma sak som att t.ex. utnyttja mantle.

Men jag vet inte - det var därför jag undrade

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av holmberg:

Ja, jo, men jag tänkte om mantle är bättre än det api som konsolerna kör. Är det något slags DirectX-variant till Xbox, tex?

Mantle är väl extra bra med gcn-arkitektur.

Även om man kan optimera saker för konsolerna så är det väl ändå inte riktigt samma sak som att t.ex. utnyttja mantle.

Men jag vet inte - det var därför jag undrade

Möjligen borde det kunna bli lättare att porta konsoltitlar till Mantle-API't. Att AMD dessutom fick sälja GPU'er till samtliga tre plattformar lär troligen gynna de framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

AMD behöver verkligen inte Mantle för att konkurrera med Nvidia, AMD levererar högre prestanda till lägre pris i dom flesta prisgrupperna, Deras GPUer har sålt riktigt bra under 2013 och försäljningen ökar stadigt medans Nvidia förlorat marknadsandelar under samtliga kvartal 2013.

Det är snarare Nvidia som måste göra något för att börja konkurrera med AMD igen.

Vi får nog enas om att tycka olika här. AMD har börjat ta marknadsandelar på grund av 2 saker, sänkta priser och Mantle, eller rättare sagt de förhoppningar man byggt upp runt Mantle. Nvidia har fortfarande överlägsen majoritet marknadsandelar (om jag inte sett fel). Hawaii är ett bra chip no doubt, men med tanke på mottagandet AMD-kortet fick (på grund av sin kylning/ljudnivå) så tror jag inte lika många hade varit intresserade om det inte vore för just förhoppningarna om Mantle, (jag själv inkluderad).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Dock så blir det ju inte lättare för cpu/gpu att rendera när den ska rendera samma sak + dimman, så snarare att det blir ännu mer krävande med dimma. Dock är det nog en bugg då dimman är kraftigare än i directX, sen är färgerna lite mörkare i mantle också men som sagt detta är beta så bara att vänta.[/

Är dimman ifrån nintendo 64 fixades med 4 med xtra ram

Dimma var väl ganska vanligt förr, när man ville kompensera för ett "short draw distance". Nu tror jag inte en sekund på att så skulle vara fallet här. Men det skulle med största sannolikhet kunna ge massa extra fps

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Dimma var väl ganska vanligt förr, när man ville kompensera för ett "short draw distance". Nu tror jag inte en sekund på att så skulle vara fallet här. Men det skulle med största sannolikhet kunna ge massa extra fps

Jo men som sagt i detta fall så ser man fortfarande det som är längst bort i dimman, så då blir dimman bara extra, om man nu inte hade sett marken eller träden längst bort så hade det varit lättare då den inte behövde rita ut träden men nu syns allt fortfarande och ger bara extra jobb.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevliga siffror, tror att Sandy Bridge precis fick ytterligare något år kvar att hänga i granen.
Dessa prestanda vinster gör ju att det blir svårt att inte köpa amd grafikkort i framtiden Sålänge det är 3:e parts kylare på ofc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av holmberg:

Har de sagt något mer huruvida konsolerna kommer kunna utnyttja mantle?

Ryktet säger att Xbone och PS4 har lågnivå-API som är lika Mantle. Ingen av dem kör med Mantle rakt av, så mycket vet vi. Däremot vet vi inte hur lika de är och hur mycket extra jobb som krävs för att porta till Mantle.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt hat och kritik. Fri boost i cpu prestanda. Det som jag kan medhålla om är ju att dice har stora problem med sina buggar men det är väl något dem försöker åtgärda? Mantle är ju grymt för folk med lite äldre processorer och graffekort eller? mer än hälften av inläggen här är kritik eller hat eller någon form av förnedrings försök till någon annans inlägg. Fortfarande ingen som svarat på just min fråga dock som jag hoppas någon kan göra. Någon som sitter på Nvidia och Intel processorer som känner av något eller ?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Förstår inte allt hat och kritik. Fri boost i cpu prestanda. Det som jag kan medhålla om är ju att dice har stora problem med sina buggar men det är väl något dem försöker åtgärda? Mantle är ju grymt för folk med lite äldre processorer och graffekort eller? mer än hälften av inläggen här är kritik eller hat eller någon form av förnedrings försök till någon annans inlägg. Fortfarande ingen som svarat på just min fråga dock som jag hoppas någon kan göra. Någon som sitter på Nvidia och Intel processorer som känner av något eller ?

Vad menar du nu? Mantle funkar endast för GCN än så länge. Så nvidia+intel är precis som "vanligt"

Haters gonna hate ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Hjälpsam

Det har ändå varit ganska lugnt med fanboyism.
De flesta Nvidia-ägare verkar mest tycka att detta är intressant, gratulera oss AMD-ägare och hoppas att det släpps fritt så även Nvidia kan anamma tekniken.

De som missundsamt gnäller tycker jag mest är underhållande, jag suger i mig deras ljuvliga förgrämdhet som ett bi suger nektar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det har ändå varit ganska lugnt med fanboyism.
De flesta Nvidia-ägare verkar mest tycka att detta är intressant, gratulera oss AMD-ägare och hoppas att det släpps fritt så även Nvidia kan anamma tekniken.

De som missundsamt gnäller tycker jag mest är underhållande, jag suger i mig deras ljuvliga förgrämdhet som ett bi suger nektar.

Tycker man i detta initiala läge ska vara försiktig både med ris & ros.. men intressant är det iaf..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Någon som hört om det är någon som gör om det så det passar nvida.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

Någon som hört om det är någon som gör om det så det passar nvida.

Förhoppningsvis blir det som jag hört från en del håll.

1) AMD och DICE gör klart Mantle helt klart, för att sen lämna över det till Khronos group som i dag har hand om OpenGL och OpenCL.
2) I det läget kan nog även Nvidia tänka sig att göra så deras kort kan köra Mantle, en förutsättning är förstås att även deras kort skall fungera lika bra.
3) Nvidia fixar stöd för Mantle i sina drivrutiner.
4) Allt detta tar förhoppningvis mindre än ett år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Förhoppningsvis blir det som jag hört från en del håll.

1) AMD och DICE gör klart Mantle helt klart, för att sen lämna över det till Khronos group som i dag har hand om OpenGL och OpenCL.
2) I det läget kan nog även Nvidia tänka sig att göra så deras kort kan köra Mantle, en förutsättning är förstås att även deras kort skall fungera lika bra.
3) Nvidia fixar stöd för Mantle i sina drivrutiner.
4) Allt detta tar förhoppningvis mindre än ett år.

Tänkte bara på detta som sades att det funkar lika bra på nvidia kort.

http://wccftech.com/amd-mantle-api-require-gcn-work-nvidia-graphic-cards/