Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Damocles:

Tror du har missat lite av poängen, finns rätt mycket att läsa om Mantle som inte tagits upp här på SweC ännu, klart läsvärt. Mantle är ett API i stil med directX och OpenGL, även om det är mycket tunnarna än de båda och erbjuder mer kontroll över hårdvaran. Men notera att utvecklarna fortfarande utvecklar mot API'et, och inte mot hårdvaran.

Det är sedan tillverkarna som skriver drivaren som låter kortet köra Mantle, alltså ingen större skillnad från idag med både DX och OGL, utom att Mantle erbjuder väsentligt mycket mer kontroll och närhet mot hårdvaran, det sista är något som idag bara finns ... .

Fast, det är ju det som är problemet. Det är nog ganska dyrt och tidskrävande att programmera ett spel för ett helt API till! Det blir ett enormt dubbelarbete, bara för att ca 10% av kundgruppen ska få bättre prestanda. Det är därför jag tyvärr tror att det blir svårt att locka med många utvecklare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast, det är ju det som är problemet. Det är nog ganska dyrt och tidskrävande att programmera ett spel för ett helt API till! Det blir ett enormt dubbelarbete, bara för att ca 10% av kundgruppen ska få bättre prestanda. Det är därför jag tyvärr tror att det blir svårt att locka med många utvecklare.

Fast matle är väl tämligen likt det api som används i ps4 om jag har förstått saken rätt.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Medlem

Härligt! I bästa fall öppnar detta upp för att DirectX förbättras. Det bästa hade varit om DirectX hade släppts fritt så att alla OS kunde ta del av det.

Hur ser ni på OpenGL vs Mantle? Eller är det två skilda saker?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och enligt Tim Swaney och John Carmack så är det mest för att AMD tror att man faktiskt kan lyckas med att lansera en teknik som binder även PC-spel till deras teknik, inte en helt orimlig tanke från AMDs sida med tanke på att man har en GCN GPU i både PS4 och XBO.

Tvivlar inte en sekund på att utvecklarna i vissa lägen vill ha den kontroll Mantle ger, men frågan är om det man verkligen frågar efter är en teknik som kontrolleras från ett företag som är en direkt konkurrent till de andra GPU-tillkverkarna (som därför knappast kommer stödja Mantle även om det blir möjligt i framtiden, rent tekniskt) och som bara stödjer den senaste GPU arkitekturen från tillverkaren (något som ger ~10% marknadsandel sett till steam HW tracker).

Och om nu AMD tänker helt öppna upp Mantle, varför gjorde man då inte redan från början en extension till OpenGL istället då man redan stödjer detta API + det är ett öppet API som stöds av alla idag populära OS på PC, pekplattor och telefoner. Enligt både nVidia och Carmack så når man ungefär samma prestandaboost för "draw calls" i OpenGL (med extensioner) som med Mantle. Och det trots att OpenGL inte lägger lika mycket av jobbet i knät på spelmotorutvecklarna som Mantle gör.

Själv spelar jag inte på något annat än konsol (och spelar knappt där heller, för lite tid ), så för mig kvittar det om man kör DX, OGL eller Mantle på PC. Men är det inte rätt uppenbart att AMD pushar Mantle för att det skulle ge dem en stor fördel då tekniken är helt designat utifrån GCN, man kanske kan få samma fördel med OGL men då får man ingen fördel över nVidia/Intel när det kommer till utformningen av APIet.

Så svårt kan det inte vara att använda OpenGL med tanke på att alla 3D-spel på iOS och Android använder OpenGL ES samt de spel som portats till OSX/Linux kör OpenGL. Att OpenGL har det svårt på Windows är dels en effekt av att DX under lång tid har varit riktigt bra, dels att Microsoft aktivt saboterade för OpenGL genom att ta bort stödet för OpenGL ur Windows (så nVidia/ATI på den tiden fick göra hela implementationen om de ville stödja APIet). Microsoft var också duktiga på att skapa verktyg som underlättade för DX-användare. Tyvärr så har AMD (och tidigare ATI) haft mycket sämre drivrutiner för OpenGL jämfört med nVidia, det lär ju inte ökat aptiten för att pusha OpenGL i stället för att pusha ett icke-standard API som man själv helt kontrollerar.

Edit: läste igenom AMDs FAQ kring Mantle. Deras svar på varför de inte gjorde en OpenGL extension känns lite konstruerad, undrar om inte detta ligger närmare sanningen?
"We never managed to figure out how to write a good OpenGL driver, so pushing that API was never an option."

Kanske låter lite negativ, men det kommer nog av att jag rätt ofta jobbat med APIer från diverse SoC-tillverkare där man alltid förklarat hur mycket alla standard APIer inte duger och deras SDK kommer ta över världen. I verkligheten är det ytterst sällan som dessa SDKer överlever speciellt länge, om de verkligen innehöll något vettig så kommer funktionen anmanas som standardfunktion(er) på ett eller annat sätt.

Citerar Carmack: "It only ever became interesting because of their dual console wins" Hade det inte varit för PS4'an och Xbox'n så hade detta "förmodligen" inte varit möjligt. Med Mantle kan AMD få ett litet övertag en tid framöver, vilket om sanningen skall fram dom verkar behöva för att konkurrera med Nvidia.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att se detta, mycket lovande för att vara så här tidigt i development.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Citerar Carmack: "It only ever became interesting because of their dual console wins" Hade det inte varit för PS4'an och Xbox'n så hade detta "förmodligen" inte varit möjligt. Med Mantle kan AMD få ett litet övertag en tid framöver, vilket om sanningen skall fram dom verkar behöva för att konkurrera med Nvidia.

AMD behöver verkligen inte Mantle för att konkurrera med Nvidia, AMD levererar högre prestanda till lägre pris i dom flesta prisgrupperna, Deras GPUer har sålt riktigt bra under 2013 och försäljningen ökar stadigt medans Nvidia förlorat marknadsandelar under samtliga kvartal 2013.

Det är snarare Nvidia som måste göra något för att börja konkurrera med AMD igen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det verkar som att de inte har fått ut den prestanda ur Mantle som de tänkt. Om det verkligen hade varit nio gånger mer drawcalls så borde väl inte en 8350 flaska ett 290X med Mantle påslaget såsom testerna visar.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Storfisk:

Fast matle är väl tämligen likt det api som används i ps4 om jag har förstått saken rätt.

Nja vad jag har kunnat läsa mig till körde Sony sin egen väg och satsade på ett API som liknade deras gamla för att vara snälla mot sina utvecklare. Däremot verkar det som om Xbox kör något som är väldigt likt Mantle. Fast det har varit väldigt tunt med information om Sony så hur olikt Mantle det faktistk är vet jag inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hoppas mantle kan komma till linuxdrivare också. Då kanske fler utvecklare vågar porta om hindren är färre.
Just att spel släpps till linux är inte viktigt för gamers, men det är ett steg mot oberoende av windows vilket jag alltid är för.

Skrivet av skog1s:

DirectX är död. länge leve Mantle.

Exakt så kommer det att vara inom några år.

Och alla kommer att köra på Mantle, tillverkare som användare.

Jag tror inte att spel som inte behöver bli av med overhead kommer använda mantle. Jag menar att i praktiken kommer säkert bara spel som Battlefield, Cryteks spel, Far cry etc. som drar en hel del kommer att vara passande för mantle. Mantle kan säkert minska load vilket alltid är bra. Temperaturer kanske blir bättre.
DirectX har fortfarande fördelen att Microsoft har gjort en hel del för att förenkla för utvecklare, och jag tror inte mantle kommer ta steget förbi opengl på ett tag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja vad jag har kunnat läsa mig till körde Sony sin egen väg och satsade på ett API som liknade deras gamla för att vara snälla mot sina utvecklare. Däremot verkar det som om Xbox kör något som är väldigt likt Mantle. Fast det har varit väldigt tunt med information om Sony så hur olikt Mantle det faktistk är vet jag inte.

Vi har uppenbarligen läst olika artiklar
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-could-amd-ma...

fast jag hittar vad du åsyftar också.
http://gearnuke.com/rumor-amds-mantle-api-direct-copy-xbox-on...

Att ps4 skulle behålla ett api liknande ps3 känns lite underligt enligt min ödmjuka åsikt då det är tämligen stor skillnad i hårdvara nu när cellprocessorn är utbytt mot annan arkitektur. Jag flaggar här med för att det är ren spekulation från min sida, jag har inga referenser.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hmm microstutter, instabilitet och den gamla klassiska fps dimman gör ett återintåg, klassiskt amd.

Hmm klagande, negativitet och det gamla klassiska med att aldrig bidra med något värdefullt till diskussionen, klassisk fanboyism.

Jag har stora förhoppningar på AMD och deras Mantle, men vet någon hur det är med Linux-stödet? Vad vet vi just nu, t.ex. prestanda och stöd? SteamOS!?
Jag har ett fruktansvärt behov av att köpa en occulus rift, problemet är pengarna. Ska man införskaffa en beast till dator när man inhandlar en rift, eller kan man ha turen att Mantle kan vara räddningen för min plånbok? Antar att 120FPS är väldigt viktigt iochmed 3D:n i riften. Jag har läst tidigare hur Good-guy-Gabe nämnt prestandavinsterna som finns att vinna i Linux och nu med SteamOS på intågande och Mantle på samma gång så kanske man inte behöver köpa ett Titan med dyraste intel-cpun för att få tillgång till högupplösta virtuella kvinnor i 3D.

Permalänk

Ska bli kul å se om prestandavinsterna blir lika stora när dom fått lite mer stabilitet i dessa drivrutiner. Känns som DX slösar resurser men till följd av mer stabilitet kanske? :). Jag gillar definitivt dessa siffror då jag saknar exakt 10fps för att få perfekt flyt med en singel gpu på min 120Hz skärm i 1080p / Ultra. Finns nog en stor risk att innan Mantle är stabilt så har jag fått dessa +10fps med hjälp utav patchar till BF4 och optimerade drivrutiner från Nvidia så +/- 0 kanske?. Inte omöjligt ;).

Eller vad säger ni SweClockers? Sista patchen och uppgradering från Win 7 till Win 8.1 gav mig ett enormt prestandalyft och flyt i BF4 imo :).

Verkar inte vara något fel på hårdvaran bara mjukvara som måste optimeras.

Permalänk
Medlem

Förtydligande:

OpenGL -ett "bibliotek"/standard för 3D grafik. Är just open och ska stödja all 3D grafik INTE inriktad på spel som många tror.
Grundfunktionerna är simpla men är i sin tur hårdvarunära vilket gör att man kan få låga latenser.
Open GL komplexitet växer kvadratiskt när man vill göra spel som är snyggare(mer anvancerade) än Quake 1.

DirectX -Microsofts bibiotek/standard. Innehåller många kraftfulla/effektiva funktioner som gör spelutveckling snabbare och lättare än OpenGL. Innehåller förutom grafik, stöd för 3D-ljud, joysticks m.m.
Dock så uppdaterar Microsoft inte standarden i takt med att hårdvaran utvecklas. Microsoft är också dåliga på att kommunicera med AMD, nVidia och spelutvecklarna.

Jag tycker därför Mantle är ett väldigt intressant koncept och steg i rätt riktning. Hoppas AMD bjuder in nVidia på att vara med i detta API.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Förtydligande:

OpenGL -ett "bibliotek"/standard för 3D grafik. Är just open och ska stödja all 3D grafik INTE inriktad på spel som många tror.
Grundfunktionerna är simpla men är i sin tur hårdvarunära vilket gör att man kan få låga latenser.
Open GL komplexitet växer kvadratiskt när man vill göra spel som är snyggare(mer anvancerade) än Quake 1.

DirectX -Microsofts bibiotek/standard. Innehåller många kraftfulla/effektiva funktioner som gör spelutveckling snabbare och lättare än OpenGL. Innehåller förutom grafik, stöd för 3D-ljud, joysticks m.m.
Dock så uppdaterar Microsoft inte standarden i takt med att hårdvaran utvecklas. Microsoft är också dåliga på att kommunicera med AMD, nVidia och spelutvecklarna.

Jag tycker därför Mantle är ett väldigt intressant koncept och steg i rätt riktning. Hoppas AMD bjuder in nVidia på att vara med i detta API.

Vad det inte Nvidia själva som hade sagt att dom inte skulle hoppa på Mantle tåget? rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo jag är rädd för att Nvidia helt enkelt kommer tiga ihjäl Mantle. De behöver ju bara helt ignorera det för att det ska dö ut vilket de tjänar på och det är ett problem. Så antingen kommer de få tvätta bort AMD-stämpeln eller så måste tillräckligt många stora spel och spelhus använda det för att Nvidia ska känna sig tvingade att integrera det. Skulle gissa på att version ett är mest trolig i praktiken även om min inre realist är rädd för att Nvidia helt enkelt kommer tiga det till döds.

Dock så är det rätt så många som redan är med. Battlefield, Mirrors Edge, Need for Speed, Dragon Age, nya Star Wars spelet, Thief, Star Citizen osv.
En hel del spelutvecklare tar emot Mantle med öppna armar. Sköter AMD rätt så är det nog väldigt stor chans att de lyckas.

Själv tror jag att det viktigaste för AMD nu är att få ut spel i de olika genrer som finns. Battlefield är självfallet ett stort spel men FPS är inte hela marknaden och många ser att Mantle är bra men har inte lika stor anledning att köpa AMD som om spel de spelade stödde Mantle. Jag själv som strategifantast kommer nog vara bland de som kommer tjäna mest på mantle. Tänk dig Total War med tredubbla antalet enheter på kartan. Man blir ju nästan lite pilsk.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag hoppas mantle kan komma till linuxdrivare också. Då kanske fler utvecklare vågar porta om hindren är färre.
Just att spel släpps till linux är inte viktigt för gamers, men det är ett steg mot oberoende av windows vilket jag alltid är för.

Jag tror inte att spel som inte behöver bli av med overhead kommer använda mantle. Jag menar att i praktiken kommer säkert bara spel som Battlefield, Cryteks spel, Far cry etc. som drar en hel del kommer att vara passande för mantle. Mantle kan säkert minska load vilket alltid är bra. Temperaturer kanske blir bättre.
DirectX har fortfarande fördelen att Microsoft har gjort en hel del för att förenkla för utvecklare, och jag tror inte mantle kommer ta steget förbi opengl på ett tag.

Steam är säkert rätt intresserade av mantle med deras steam-machines satsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad det inte Nvidia själva som hade sagt att dom inte skulle hoppa på Mantle tåget? rätta mig om jag har fel

Mycket möjligt! Vet jag ingenting om men "Not invented here" syndromet är ju inte ovanligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Relik 📜

Uppmärksamma kanske har noterat att jag slängde in Phenom II X6 1100T i efterhand under förmiddagen, andra får den stora äran att praktisera lite F5-tryckande..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Uppmärksamma kanske har noterat att jag slängde in Phenom II X6 1100T i efterhand under förmiddagen, andra får den stora äran att praktisera lite F5-tryckande..

Tackar

Permalänk

Om mantle skulle börja fungera till Nvidia så skulle det bli prestandaökningar på flera hundra procent!! Ganska logiskt när det finns mer outnyttjad kraft att hämta från Nvidiakorten än Amds kort. Lite surt att de harklar efter på cpu fronten..

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bakegrando:

Om mantle skulle börja fungera till Nvidia så skulle det bli prestandaökningar på flera hundra procent!! Ganska logiskt när det finns mer outnyttjad kraft att hämta från Nvidiakorten än Amds kort. Lite surt att de harklar efter på cpu fronten..

Varför skulle det finnas mer outnyttjad kraft? har Nvidia skrivit dåliga drivrutiner som inte kan utnyttja kraften i korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

30 % prestandavinst på X6 1100T. Helt underbart.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Fungerar de även för Nvidia eller är de låst för AMD ? Gratulerar till mantle.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur stor boosten är för äldre prollar så som tex i7 860 som jag sitter på? Detta tillsammans med ett nytt R9-270x.
Är nog en del även här på SweC som sitter med flera år gammal hårdvara och är nyfikna på om dom kan vänta med att uppgradera:p

Permalänk
Medlem

Resultaten är inte ens särskilt bra, och folk (eller iaf barnen) jublar ändå.. tänk vad lite PR kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

I7 4770k (ganska standard processor för swecare) gick från 43 > 57 min fps. Det är typ 24% ökning? Nä, inte stor alls. Flopp.

Stor flopp på på den matematiken. Lägg på 36% så blir det rätt.

Skrivet av MarkSix:

Det skulle vara intressant att veta vad Nvidia anser om Mantle.

Man kan inte ge kunderna något som är gratis. Det måste kosta, desto dyrare desto bättre så att de får känslan av att det är exklusivt.

Jen-Hsun kan säkert låta utveckla något mantle-kompatibelt, tex nAntle/geNtle för deras grafikkort, och samtidigt tvinga moderkortstillverkarna att lägga in ett $20 kodchip för att användarna ska kunna aktivera mantle i drivrutinen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast, det är ju det som är problemet. Det är nog ganska dyrt och tidskrävande att programmera ett spel för ett helt API till! Det blir ett enormt dubbelarbete, bara för att ca 10% av kundgruppen ska få bättre prestanda. Det är därför jag tyvärr tror att det blir svårt att locka med många utvecklare.

Säg att det är 10% just nu som kan använda det, vad är det om ett år när nästa generation kort har kommit, 2 år... vad händer om ytterligare tillverkare hoppar på tåget för att utvecklarna vill det. Och om du sedan kan utöka din kundgrupp för att att du kan ha lägre minimikrav på spelet, osv. För de scenarion som kan dra nytta fullt ut så är det en halv extra cpu i vågskålen. För övriga 10-25% kanske.

Fast nu är det ju utvecklat tillsammans med just utvecklarna, så det finns några som redan hoppat på tåget. Än så länge har de väl inte ens annonserat alla redan inblandade innan det finns ett SDK ute. Det är ju fortfarande på Tech Demo stadiet.

Sedan är det ju rätt stor skillnad på att utveckla en spelmotor som går att återanvända och utveckla ett spel. såg nån siffra som räknade med att maximalt 10% extra overhead som worst case, men betänkt då att det kommer minskas för att de kan återanvända stora delar av konsol-utvecklingen. Dessutom så använder Mantle i grunden samma shader language som direct-x så det är inte helt borta. Har du däremot möjlighet att återanvända samma motor/renderer för flera spel så minskar u overheaded kontra de övriga.

Kommande närmaste spel för Mantle i år är väl bara Thief och Star Citizien. Men med tanke på Frostbite så lär det nog säkerligen även bli Dragons Age 3, Mirror's Edge 2, Mass Effect 4, BattleFront då de också använder Frostbite.

med en.. OMG, dyrt, svårt, jobbigt mentalitet hade vi inte haft 3D. Jag antar att du själv inte var med när Glide släpptes för att senare även ge väg för bade DirectX och OpenGl. I väldigt manga spel så kunde du välja mellan Software/Glide/OpenGL renderers I menyn, précis som du I BF4 kan välja mellan DX och Mantle. Fortfarande idag så finns det ju spel som går att välja mellan OpenGL och DirectX, även om de blir allt färre p.g.a. DirectX dominans. Idag är också samtliga API'er tillräckligt bra, när man började utveckla mot 3D så var det väldigt mycket store skillnad både I prestanda och vilka features du hade att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Resultaten är inte ens särskilt bra, och folk (eller iaf barnen) jublar ändå.. tänk vad lite PR kan göra.

Låt höra, vad grundar du det på. För jag antar att du inte bara trollar, eller....
Men jag vet inte, reell fri prestandavinst om 20-40% i CPU-bundna situationer kanske bara är dynga när skillnaden är lite kod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chadreed:

Fungerar de även för Nvidia eller är de låst för AMD ? Gratulerar till mantle.

För tillfället krävs GCN för att kunna utnyttja Mantle. AMD har däremot lovat att släppa ett SDK kit för den öppna marknaden någon gång under året.

Skrivet av Stefan Lundmark:

Resultaten är inte ens särskilt bra, och folk (eller iaf barnen) jublar ändå.. tänk vad lite PR kan göra.

Man kan liksom känna bitterheten genom skärmen. Resultaten inte ens särskilt bra?! 10-30% i de flesta fallen och då i Betastadiet med halvstabila drivrutiner som dessutom inte fungerar optimalt (därav ordet Beta i namnet) för majoriteten av korten som ska stödjas. Din kommentar är en undermedveten högerkrok mot Microsoft och deras relik DirectX som trots nästan 20 år som herre på täppan blir slagen av en beta version av Mantle.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Storfisk:

Vi har uppenbarligen läst olika artiklar
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-could-amd-ma...

fast jag hittar vad du åsyftar också.
http://gearnuke.com/rumor-amds-mantle-api-direct-copy-xbox-on...

Att ps4 skulle behålla ett api liknande ps3 känns lite underligt enligt min ödmjuka åsikt då det är tämligen stor skillnad i hårdvara nu när cellprocessorn är utbytt mot annan arkitektur. Jag flaggar här med för att det är ren spekulation från min sida, jag har inga referenser.

Den artikeln har jag missat, det bådar ju gott för framtida portar. PS3 hade en API som byggde på OpenGL med en del modifikationer. Antagligen en del extra också för att hantera den lite udda Cell-processorn. Men i grunden var den rätt lik OpenGL.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24