Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Permalänk
Avstängd

Häftigt. dx som är så värdelöst alltså eller mantle som är bra?

Permalänk
Medlem

Visst bättre prestanda men man kan ist sänka grafiken.
Jag tycker pesonligen att direct X versionen ser betydligt mer realistisk ut.
Får lite konsol vibbar utav mantle versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Glöm inte att Dx under den tiden även åderförkalkats och att MS på sistonde börjat sälja spelkonsoller vilket fått dem att ändra prioriteringar.
MS ser nog inte Dx som något prioriterat...

Tänk också på att Mantles konstruktör även levererar till bägge nextgen-konsollerna, alltså ligger det i deras intresse att ta fram något som passar både PC och konsoll....
Om man inte vill underhålla flera kod-brancher som gör samma sak vill säga

Glöm inte att vill du ha nyaste DirectX så måste du också ha nyaste Windows. Det mest ruttna med Microsoft och DirectX. Det finns inget som gör att nyaste DirectX inte ska fungera på äldre Windows men Microsoft vill sälja boxar även till gamers och därmed begränsar dem äldre DirectX till äldre Windows. Ett tag gjordes spel med särskilt stöd för Dx9 då spelare vägrade uppgradera till Vista vilket bara visar på idiotin.

För Dx10 måste du ha Vista eller nyare, för Dx11 måste du ha Windows 7 eller nyare och för Dx11.2 måste du ha Windows 8.1 eller nyare. Officiellt Linuxstöd kan man glömma.

Detta är bullshit man slipper med OpenGL och förhoppningsvis Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

med ips panel?

Rätt säker, ja
den jag har är inte IPS men rätt säker på att jag såg IPS när jag sklulle köpa den här
Är inte tex catleapen IPS? (Kolla ebay)

edit : http://www.ebay.com/itm/New-YAMAKASI-Catleap-Q270-2B-Extreme-...

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomas_skane:

Glöm inte att vill du ha nyaste DirectX så måste du också ha nyaste Windows. Det mest ruttna med Microsoft och DirectX. Det finns inget som gör att nyaste DirectX inte ska fungera på äldre Windows men Microsoft vill sälja boxar även till gamers och därmed begränsar dem äldre DirectX till äldre Windows. Ett tag gjordes spel med särskilt stöd för Dx9 då spelare vägrade uppgradera till Vista vilket bara visar på idiotin.

För Dx10 måste du ha Vista eller nyare, för Dx11 måste du ha Windows 7 eller nyare och för Dx11.2 måste du ha Windows 8.1 eller nyare. Officiellt Linuxstöd kan man glömma.

Detta är bullshit man slipper med OpenGL och förhoppningsvis Mantle.

DX11 kom till Vista efter ett tag, jag hoppades det samma för DX11.2 till Windows 7, men icke.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Glöm inte att vill du ha nyaste DirectX så måste du också ha nyaste Windows. Det mest ruttna med Microsoft och DirectX. Det finns inget som gör att nyaste DirectX inte ska fungera på äldre Windows men Microsoft vill sälja boxar även till gamers och därmed begränsar dem äldre DirectX till äldre Windows. Ett tag gjordes spel med särskilt stöd för Dx9 då spelare vägrade uppgradera till Vista vilket bara visar på idiotin.

För Dx10 måste du ha Vista eller nyare, för Dx11 måste du ha Windows 7 eller nyare och för Dx11.2 måste du ha Windows 8.1 eller nyare. Officiellt Linuxstöd kan man glömma.

Detta är bullshit man slipper med OpenGL och förhoppningsvis Mantle.

Du får göra som alla andra, köpa det senaste om du vill ha de senaste funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Rätt säker, ja
den jag har är inte IPS men rätt säker på att jag såg IPS när jag sklulle köpa den här
Är inte tex catleapen IPS? (Kolla ebay)

edit : http://www.ebay.com/itm/New-YAMAKASI-Catleap-Q270-2B-Extreme-...

inte dåligt, inte dåligt, helt klart imponerad ngt sånt hade man ju fått skaffa om det inte vore för att jag inte har någon platts för en skärm

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Inaktiv

*noobfråga*

Kan man ens använda Mantle på nvidiakort? Trodde att det var amd endast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Glöm inte att vill du ha nyaste DirectX så måste du också ha nyaste Windows. Det mest ruttna med Microsoft och DirectX. Det finns inget som gör att nyaste DirectX inte ska fungera på äldre Windows men Microsoft vill sälja boxar även till gamers och därmed begränsar dem äldre DirectX till äldre Windows. Ett tag gjordes spel med särskilt stöd för Dx9 då spelare vägrade uppgradera till Vista vilket bara visar på idiotin.

För Dx10 måste du ha Vista eller nyare, för Dx11 måste du ha Windows 7 eller nyare och för Dx11.2 måste du ha Windows 8.1 eller nyare. Officiellt Linuxstöd kan man glömma.

Detta är bullshit man slipper med OpenGL och förhoppningsvis Mantle.

om jag inte minns fel så var det någon som lyckades få in DX 10 i Windows XP men att microsoft efter en uppdatering satte stop för det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

*noobfråga*

Kan man ens använda Mantle på nvidiakort? Trodde att det var amd endast?

Nej det kan man inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

*noobfråga*

Kan man ens använda Mantle på nvidiakort? Trodde att det var amd endast?

Än så länge så är det bara för AMD's GPU'r. Men som jag har förstått det så är det endast mjukvara som sätter stop för vilken hårdvara som kan användas. Så det är nog inte helt omöjligt att det kommer komma till nvida kort i framtiden. Dock så lär det inte vara samma prestanda skillnad som hos AMD då det är AMD som utvecklar det.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du får göra som alla andra, köpa det senaste om du vill ha de senaste funktionerna.

Dock skulle DirectX 11.2 antagligen fungera på Windows XP om Microsoft ville. Så jag spottar på DirectX och hejar på OpenGL och Mantle - Tydligen går det ju utmärkt att utveckla API utan att låsa in det.

Permalänk
Skrivet av Twidash:

med ips panel?

Nä, det finns inte. Däremot så har Eizos senaste värstingskärm (http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...) en VA-panel, och det ska vara nästan lika bra som IPS av det jag läst mig till.

Edit: I stand corrected.

För att kommentera artikeln lite så blev jag förvånad över hur pass mycket FX-8350 låg efter. Blir inte en sådan i nästa rigg tyvärr. Synd, för jag gillar underdogs.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har också gjort lite benchmarks idag. Har en bunt CSV-filer med värden från Mantle och DirectX, men vet inte riktigt hur jag ska tolka dem. Förstår till exempel inte hur jag kan kopiera diagram från Excel till Photoshop och behålla transparensen. Dessutom blir Excel helt ofattbart långsamt så fort man försöker göra diagram med så mycket data.

Hur gör ni era diagram, SweClockers? Bra datorer eller?

Skrivet av Boozfob:

Rätt säker, ja
den jag har är inte IPS men rätt säker på att jag såg IPS när jag sklulle köpa den här
Är inte tex catleapen IPS? (Kolla ebay)

edit : http://www.ebay.com/itm/New-YAMAKASI-Catleap-Q270-2B-Extreme-...

Skrivet av Twidash:

inte dåligt, inte dåligt, helt klart imponerad ngt sånt hade man ju fått skaffa om det inte vore för att jag inte har någon platts för en skärm

Jag har den. Den är helt fantastisk. Det tråkiga är väl att man inte har tillräckligt med GPU-kraft för att köra mer än Low–Medium i den upplösningen. (Har två 7970 men kan pga megastuttering bara använda ett för att spela.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenseilon:

Nä, det finns inte. Däremot så har Eizos senaste värstingskärm (http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...) en VA-panel, och det ska vara nästan lika bra som IPS av det jag läst mig till.

För att kommentera artikeln lite så blev jag förvånad över hur pass mycket FX-8350 låg efter. Blir inte en sådan i nästa rigg tyvärr. Synd, för jag gillar underdogs.

tydligen gör det de kolla svaret jag fick lite längre upp

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Detta var de siffror jag väntade mig när DX10 som också skulle vara så mycket snällare mot processorn jämfört med DX9, men dom misslyckades ju att göra något imponerande där. Men jag är glad att AMD lyckades med Mantle, om dom nu bara gör det stabilt och får stort spelstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Precis, eftersom informationen hanteras så mycket mer effektivt av processorn så behövs inte en monsterprocessor på samma sätt för att tilldela grafikkorten med tillräcklig information. Enkelt egentligen.

Vore sjukt trevligt att se Mantle i spel som är otroligt CPU heavy. T.ex. Civilization

Ta en titt på Oxide Games demo Star Swarm. Gjord för att simulera RTS med en motor optimerad för Mantle. De har flertalet fler objekt än nyaste Total War. Vissa har fått upp till dubbel FPS.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Twidash:

tydligen gör det de kolla svaret jag fick lite längre upp

Haha, det missade jag helt! Googlade på detta så sent som i förra veckan men hittade inget vettigt, men den verkar inte vara jättekänd hittils. Måste säga att skärmen verkar grym, och jag hoppas att den blir billigare att tillverka och att responstiden kanske kan krypa ner 1-3 ms till. Då vore den ett riktigt kap, även om man lägger några tusen på den. Inte för att 6 ms responstid egentligen är dåligt det heller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Daavido:

Än så länge så är det bara för AMD's GPU'r. Men som jag har förstått det så är det endast mjukvara som sätter stop för vilken hårdvara som kan användas. Så det är nog inte helt omöjligt att det kommer komma till nvida kort i framtiden. Dock så lär det inte vara samma prestanda skillnad som hos AMD då det är AMD som utvecklar det.

Gjorde ett försök i helgen att läsa på lite kring Mantle, men finns inget vettigt att läsa mer än buzzwords och så kommer nog vara fallet fram till dess att Mantle SDK släpps senare i år. Men hittade lite annat intressant.

Det är inte bara möjligt att motsvarande teknik kommer till nVidia-korten, faktum är att just möjligheten att få direktaccess till GPU-jobbkön (vilket man får med Mantle och är den stora orsaken till att "draw call overhead" är mycket lägre) redan finns för nVidia kort och har funnits sedan 2011.

Problemet? Det kräver att man kör OpenGL + det kräver en icke-standard utökning (att göra utökningar till OpenGL är dock en standard feature). Frågan är bara varför AMD inte gjort en liknande utökning om de nu ser DX som ett så stort problem. OpenGL är, till skillnad från Mantle, ett standard API som redan stöds i Windows, Linux, OSX, iOS och Android + OpenGL kontrolleras av en oberoende part, Khronos Group.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Inte någon som tänker på att DirectX har förfinats i årtionden, kom med W95, jämfört med ett helt nytt beta? "Det blir nog bra när det blir färdigt"

Jao DirectX var fordjavla kasst i borjan. OpenGL och glide alla ganger..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Gjorde ett försök i helgen att läsa på lite kring Mantle, men finns inget vettigt att läsa mer än buzzwords och så kommer nog vara fallet fram till dess att Mantle SDK släpps senare i år. Men hittade lite annat intressant.

Det är inte bara möjligt att motsvarande teknik kommer till nVidia-korten, faktum är att just möjligheten att få direktaccess till GPU-jobbkön (vilket man får med Mantle och är den stora orsaken till att "draw call overhead" är mycket lägre) redan finns för nVidia kort och har funnits sedan 2011.

Problemet? Det kräver att man kör OpenGL + det kräver en icke-standard utökning (att göra utökningar till OpenGL är dock en standard feature). Frågan är bara varför AMD inte gjort en liknande utökning om de nu ser DX som ett så stort problem. OpenGL är, till skillnad från Mantle, ett standard API som redan stöds i Windows, Linux, OSX, iOS och Android + OpenGL kontrolleras av en oberoende part, Khronos Group.

Det hade varit intressant att se prestandatester mellan dessa två, även om det nog lär dröja ett tag. Avssaknaden av dokumentation kring Mantle och osäkerheten på hur kort som inte har GCN ska hantera APIn gör att hela projektet stinker osäkerhet. AMD kunde hanterat det här mycket bättre.

Den här kampen mellan teknikerna kommer att bli allt mer aktuell ju länge det går innan microsoft släpper en ny version av DirectX (om de ens gör det).

Jag hoppas bara att det bästa vinner och att det inte blir en klyfta mellan AMD och Nvidia på den här fronten, för det kommer att ställa till det för utvecklare.

Permalänk
Skrivet av simee:

tror inte Nvidia kommer köra på mantel då AMD har gjort programmet, tror snarare på att Nvidia försöker göra något eget istället. och även om dom skulle använda sig av mantel så är dom inte klara imorgon precis då mantel är skrivet för gpuer med GNC arkitektur.

Då kommer nog dom som kodar spelen bli glada, Först Konsol, Sedan Mantle och sen Nvidia, blir en jävla massa extra jobb. Och + DirectX för de som sitter på äldre kort.
Låter inte som en smart lösning.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casten83:

Skulle vilja se testet i högre upplösning, där CPU inte spelar lika stor roll. Ingen lirar väll 1080p längre?

Skulle nog säga att en enorm majoritet lirar i 1080P. Även bland Sweclockersmedlemmar.

Skrivet av Jarl:

Inte någon som tänker på att DirectX har förfinats i årtionden, kom med W95, jämfört med ett helt nytt beta? "Det blir nog bra när det blir färdigt"

Exakt. Microsoft har haft nästan 20 år att förfina DirectX medan Mantle släpptes igår..

Skrivet av simee:

tror inte Nvidia kommer köra på mantel då AMD har gjort programmet, tror snarare på att Nvidia försöker göra något eget istället. och även om dom skulle använda sig av mantel så är dom inte klara imorgon precis då mantel är skrivet för gpuer med GNC arkitektur.

Skulle inte förvåna mig.. Däremot så finns det inget som säger att Nvidia INTE skulle kunna få ut samma prestanda när/om AMD släpper ett SDK kit.

Skrivet av Twidash:

med ips panel?

Säljs "överklockade" IPS paneler som närmar sig 120Hz. Däremot har dessa en tendens att öka latenser och att det inte finns några som helst garantier att man ens når 100Hz.

Skrivet av gabriel15:

Häftigt. dx som är så värdelöst alltså eller mantle som är bra?

Båda och. DX slösar en massa resurser för att ta en omväg till hårdvaran medan Mantle mer kommunicerar betydligt närmare hårdvaran. DX är egentligen en relik som finns kvar pga. dels företag dras ifrån att byta ut DX och dels pga. att DX är så pass beprövat att det är "lätt" att skriva med.

Skrivet av RobCar:

Du får göra som alla andra, köpa det senaste om du vill ha de senaste funktionerna.

SÅ man ska köpa ett Windows BARA för att kunna utnyttja en funktion som kommer ett grafikkort? Låter ju... Legit. Microsoft har utnyttjat sin position till max för att "tvinga" på andra ett nytt Windows. Därför är Mantle bra på två sätt.. Dels så kodas denna närmare hårdvaran och dels ger den en känga åt Microsofts lathet. Att säga "Köp då.." är bara idiotiskt.

Skrivet av SpelSjuk:

*noobfråga*

Kan man ens använda Mantle på nvidiakort? Trodde att det var amd endast?

Nu i början behöver du ett GCN kort (Helst gen 2) men någon gång under året har AMD lovat att ge ut ett SDK kit och då kan Nvidia koda vidare om de så vill.

Skrivet av virtual void:

Gjorde ett försök i helgen att läsa på lite kring Mantle, men finns inget vettigt att läsa mer än buzzwords och så kommer nog vara fallet fram till dess att Mantle SDK släpps senare i år. Men hittade lite annat intressant.

Det är inte bara möjligt att motsvarande teknik kommer till nVidia-korten, faktum är att just möjligheten att få direktaccess till GPU-jobbkön (vilket man får med Mantle och är den stora orsaken till att "draw call overhead" är mycket lägre) redan finns för nVidia kort och har funnits sedan 2011.

Problemet? Det kräver att man kör OpenGL + det kräver en icke-standard utökning (att göra utökningar till OpenGL är dock en standard feature). Frågan är bara varför AMD inte gjort en liknande utökning om de nu ser DX som ett så stort problem. OpenGL är, till skillnad från Mantle, ett standard API som redan stöds i Windows, Linux, OSX, iOS och Android + OpenGL kontrolleras av en oberoende part, Khronos Group.

Jag tror att det är för att AMD vill mjölka det lite innan de släpper Mantle till konkurrenterna. Hade inte gått med OpenGL tex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Haha 60 fps skillnad i medium.

"Öh vafan är meningen med det här mantle?"

Suveränt för dom som inte har tvelanders dator.

Förutom att det då fryser, hackar och kraschar samt har sämre draw distance. Men å andra sidan så är man ju van vid buggar som BF4 spelare

Permalänk
Medlem

DX/OpenGL kommer inte kunna konkurrera med detta. Nvidia kommer ju dock komma med sitt egna - så för spelutvecklare suger detta

Jag gillar dock starkt initiativet från AMD. För om man inte behöver DX så behöver man inte heller Microsoft

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Eller så skrotar vi det eftersom det är låst till Microsofts platformar. Skulle göra hela PC-gaming-marknaden gott. Mantle ska släppas öppet som det verkar. AMD hintade om att släppa det till OpenGL-teamet som får ta över projektet i framtiden. Drömmen för oss PC-gamer. Skrota hela Microsoft i samma veva.

Exakt. Microsoft har inte lyft ett finger för att främja spel på PC. Ibland så släpper de nya versioner av DirectX, låsta till senaste operativet för att sälja just det (försök få DirectX 11.2 på Windows 7 t.ex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Jao DirectX var fordjavla kasst i borjan. OpenGL och glide alla ganger..

Ja eller hur, vem vet vart Glide hamnat om inte nVidia avlivat den vägen med sitt 'Hostile Takeover' av 3Dfx.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Något som är mer otroligt än Mantel är att det inte går att spela BF4 på Medium utan att FPS:en ska dippa mer än 40%. =/
Knappt att man klarar sig på 60fps.

Ska bli intressant att se hur mycket mer prestanda AMD och utvecklarna kan gräva fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

DX/OpenGL kommer inte kunna konkurrera med detta. Nvidia kommer ju dock komma med sitt egna - så för spelutvecklare suger detta

Jag gillar dock starkt initiativet från AMD. För om man inte behöver DX så behöver man inte heller Microsoft

tvivlar på att nvidia kommer med något eget.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daavido:

Än så länge så är det bara för AMD's GPU'r. Men som jag har förstått det så är det endast mjukvara som sätter stop för vilken hårdvara som kan användas. Så det är nog inte helt omöjligt att det kommer komma till nvida kort i framtiden. Dock så lär det inte vara samma prestanda skillnad som hos AMD då det är AMD som utvecklar det.

Men i testet står det ju Nvidia och Mantle? eller är jag helt ute och cyklar?