Permalänk
Medlem

Vad är en audiofil?

I flera trådar på detta forumet används ordet "audiofil" men utan att någon allmän definition verkar vara vedertagen.

Vad är en audiofil och vad är forumets uppfattning om vad en audiofil är?

stämmer dessa beskrivningar:
http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil
http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile
?

Vad har audiofiler för påverkan på musik/utrustning bra/dålig?

Känner den typiske SweC:aren en audiofil, finns de ens på riktigt?

Vad det nu kan betyda för debatten är jag väl själv audiofil enligt de flesta definitioner.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

I mina ögon finns en dubbelbetydelse i ordet för de flesta, lite som ordet hacker.

Vissa är audiofiler i den bemärkelsen att man intresserar sig stort för musiklyssning och utrustning

I en annan bemärkelse är det i nedsättande ordalag om folk som har en sjuklig drift att förbättra sin anläggning utanför ramarna för sunt förnuft, vetenskapligt stöd eller praktisk mening.

I mina ögon så är de två olika bemärkelserna i många fall inte tydligt åtskillda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

I flera trådar på detta forumet används ordet "audiofil" men utan att någon allmän definition verkar vara vedertagen.

Vad är en audiofil och vad är forumets uppfattning om vad en audiofil är?

stämmer dessa beskrivningar:
http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil
http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile
?

Vad har audiofiler för påverkan på musik/utrustning bra/dålig?

Känner den typiske SweC:aren en audiofil, finns de ens på riktigt?

Vad det nu kan betyda för debatten är jag väl själv audiofil enligt de flesta definitioner.

Jag skulle nog säga att det är en person som älskar musik, men tar det längre än vad Svensson gör. Försöker alltid förbättra akustik och köpa bättre utrustning.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Audiofil är väl lite som en person som överklockar sin hårdvara i datorn, prestandajägare helt enkelt. Någon som vill ha det bästa av bästa om tekniken och ekonomin finns. Det är min definition iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

En audiofil tror hen hör skillnad mellan vanliga och guldplätterade kablar smidda av blinda nunnor under solförmörkelse.

Permalänk
Avstängd

audiofil = ljudsnobb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

En audiofil tror hen hör skillnad mellan vanliga och guldplätterade kablar smidda av blinda nunnor under solförmörkelse.

Skrivet av hoski:

audiofil = ljudsnobb

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, såklart får man inte glömma att audiofil är ett skällsord här på Swec som används till att nedvärdera alla som är lite mer insatta i ljuds åsikter. Brukar oftast skrivas av diverse "fanboys" av Logitech och Steelseries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Audiofil är väl lite som en person som överklockar sin hårdvara i datorn, prestandajägare helt enkelt. Någon som vill ha det bästa av bästa om tekniken och ekonomin finns. Det är min definition iaf.

stämmer bra med de två audiofiler jag har på jobbet, den ena monsteranläggningen efter den andra. påminner lite om sweclockers tvelander

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

Framförallt är väl audiofiler på jakt efter det korrekta ljudet.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

En sann audiofil har köpt denna produkt för att slippa allt oväsen från sin 180 000 kr anläggning.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

En sann audiofil har köpt denna produkt för att slippa allt oväsen från sin 180 000 kr anläggning.

Fast har man en anläggning för 180 000 kr, så är 799$ en piss i havet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

en audio fil kan väl vara tex .flac eller .mp3?^^

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av phlopydisk:

En sann audiofil har köpt denna produkt för att slippa allt oväsen från sin 180 000 kr anläggning.

Det folk inte verkar förstå är att det är skillnad på en Audiofil och en som tror sig vara en Audiofil.
De som har för mycket pengar och bara köper det dyraste utan att ha någon kunskap är inte audiofiler, det är okunniga personer med för mycket pengar...

En audiofil har koll på vad som ger prestanda och köper det, precis som de som överclockar datorer har, de vet vad som ska inhandlas för att kräma ut så mycket som möjligt av sin anläggning och vet vad som är bäst.

Man blir inte audiofil bara för att man köper dyra prylar, det är som att kalla alla Apple fantaster för hackers..

Permalänk
Skrivet av hoski:

audiofil = ljudsnobb

Skickades från m.sweclockers.com

finns det någon motsats? audiofob = ?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Skrivet av slobbster:

finns det någon motsats? audiofob = ?

döv ? eller om man nöjer sig med lurar från deltaco.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slobbster:

finns det någon motsats? audiofob = ?

Nej, det brukar inte finnas det. Men det skulle väl då motsvara under medel, då man tycker att ett par högtalare från clas ohlsson för 200 kronor eller koss porta pro levererar ASFETT ljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slobbster:

finns det någon motsats? audiofob = ?

Misofonist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

En vanlig musiklyssnare använder anläggningen för att lyssna på musiken, en audiofil använder musiken för att lyssna på anläggningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

En vanlig musiklyssnare använder anläggningen för att lyssna på musiken, en audiofil använder musiken för att lyssna på anläggningen.

Dis.

Verkligen klockren beskrivning!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bagfalls:

En vanlig musiklyssnare använder anläggningen för att lyssna på musiken, en audiofil använder musiken för att lyssna på anläggningen.

En audiofil har så bra anläggning att den inte hörs, det är endast musiken som kommer fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En skum typ som smyger runt hifi butiker och suktar efter de stackars små varorna. De delar också ofta bilder på sina senaste erövringar med varandra i olika öppna och slutna sällskap på internet. Om du ser någon försöka lura med sig någon stackars högtalare i en bil eller något så ingrip gärna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Herrarna i denna film personifierar uttrycket bra: https://www.youtube.com/watch?v=Q_lWpDYgj4o

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

audiofil = ljudsnobb

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är en ljudsnobb blir då följdfrågan?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

En audiofil tror hen hör skillnad mellan vanliga och guldplätterade kablar smidda av blinda nunnor under solförmörkelse.

Ok så du säger att det inte finns några audiofiler?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaderna/ likheterna mellan definitionerna på datorentusiaster och audiofiler, är de homogena grupper?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Vad är skillnaderna/ likheterna mellan definitionerna på datorentusiaster och audiofiler, är de homogena grupper?

Skolläxa....

Audiofil är en person som köper dyra hörlurar + dac för flera tusen för att märka 0.01 skillnad som oftaste är psykologiskt....
datorentusiaster är en mycket bredare grupp... men ex är en gamer som vill ha 60+ FPS i alla spel samt vill ha en tyst dator som möjligt med den maffigaste skärmen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv

En audiofil är våran motsvarighet till en dator enthusiast som vill få den bästa upplevelsen.

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Vad är skillnaderna/ likheterna mellan definitionerna på datorentusiaster och audiofiler, är de homogena grupper?

Precis vad jag tänkte på. Här sitter säkert någon med en dator för X antal tusen och extremt mycket mer prestanda än de behöver och klagar på att andra gör samma sak inom ett annat område...

Gäller såklart inte alla, men kasta inte sten i glashus.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag har en egen definition. En musikintresserad person använder sin anläggning för att lyssna på musik. En audiofil använder musik för att lyssna på sin anläggning.

Edit: Jag hade snott den av bagfalls, men trodde inte han hängde här

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag har en egen definition. En musikintresserad person använder sin anläggning för att lyssna på musik. En audiofil använder musik för att lyssna på sin anläggning.

Några inlägg för sen lille man.