Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Åh! Det var ett bra tag sedan jag lyssnade på First Aid Kit, fick helt enkelt sätta på Emmylou i FLAC med mina stereohörlurar och tillhörande DAC, nu MÅSTE jag ju vara en audiofil!

Den skivan låter otroligt bra. Emmylou är bästa låten dessutom!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag uppfattar audiofil som ett inlägg tidigare förklarat utifrån grekiskan: att älska ljud.

  • det kan men behöver inte betyda att personen föredrar högkvalitativ musik

  • det kan men behöver inte betyda dyra HIFI anläggningar

  • det kan både betyda att uppskatta ljudets karaktär som att vilja höra "sin" musik på det sätt man föredrar

  • det kan betyda alltifrån en som svär vid sin mammas grav på att 24/192 låter klart bättre till en retro snubbe med renoverade OA-5 och gamla Rega prylar

Min anläggning skulle i pengar hamna i kategorin HIFI-medelbudget, där ganska många tusenlappar tjänats in på att införskaffa ett begagnat slutsteg. Få enheter: ljudkälla, S/PDIF Output Interface, DAC (till hörlurar), slutsteg och högtalare. Det har krävts mycket testande och särskilt vad gäller högtalare. Utifrån den musik jag mest av allt koncentrationslyssnar på blev det bättre valet av högtalare Larsen (konstruktion besläktat med Carlsson). På ett sätt tror jag att högtalarvalet mest talar för att jag är en audiofil, eller ger XLR kablar också pluspoäng?

Det där med att audiofiler hör inbillade skillnader ifrågasätter jag starkt. Problemet är att inte all musik har karaktären och är inspelad på ett sätt som gör den lättanalyserad. Som exempel har jag flera inspelningar av Bartoks violinkonsert nr 1 och 2. Inom denna genre läggs för det första stor vikt vid inspelningssalens akustik och för det andra handlar det om liveinspelningar. Om vi frånser skillnaderna i framförande är denna musik för en van lyssnare mycket lättare att analysera; det är enklare att urskilja nyanser och höra om stråkarna låter som en smetig massa eller får den där härliga vibrationen. Stråkkvartetter och jazz låter ruskigt bra i nämnda system... enligt min ytterst subjektiv mening.

I övrigt är det ytterst svårt att definiera musik och ljud, och hur vi upplever den. Kanske är det också onödigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Basen var absolut inte det som tilltalade mig. Men ska man ha ett 2.0 system som består av små stativare så måste nog basen vara lite hissad och inte helt sprikrak, för att man inte ska behöva en subwoofer. X12 däremot upplevde jag som mycket mer neutralare och rak i både bas och diskant.

Dynaudios monitorer låter inte som hemmahögtalalrna utan är mer korrekta utan den överdrivna värmen och det betyder ju att Dynaudio kan göra bra saker om de vill, dessutom har de ju tidigare gjort Audience 42w det är en väldigt trevlig modell med 5" Även Totem är lite mer strama och mer audiofilvänliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade en jobbarkompis som nog skulle klassas som audiofil, han hade en anläggning för ca 300 000, men ville inte kallas för det.
Frågade en gång varför han la ner så mycket pengar på ljudet och han svarade i stil med "vissa lägger pengarna på bilar för att åka bra, jag lägger det på hifi för att jag älskar bra ljud". Kan ju även tillägga att han körde en 20år gammal Skoda och vi jobbade i industri.
Så en audiofil för mig är en som brinner för bra ljud, lägger pengarna på det hellre än något annat. (Rika snobbar med dyra anläggningar utan kännsla för ljud är inte audiofiler).
5.1 var tydligen inget bra heller, musik ska lyssnas via 2.0 och ingen tv ska stå mellan högtalarna, elektroniken ska va vibrerarionsdämpad i en ställning så inga vibrationer påverkar ljudet osv...

Och dom lyssnar ofta på LP för att få "rätt" ljud, ljudet inristat direkt på skivan utan att ha varit konverterat till ettor och nollor är tydligen mycket bättre enligt min gammla kollega

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: han lärde mig även en sak, om man inte har råd med det dyra saker så låter begagnat lika bra, annars ska man leta efter små företag/märken som brinner för ljud och sina produkter för det är bra saker som låter "tillräckligt bra" med bra pris, problemet med känndare märken till samma pris bara bestod av skitelememt och andra delar, som dom bara fått låta bra (typ Philip, Bose, Sony osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Så klart har jag dem i min lista. En låt du kan testa som verkligen kan bli pest eller kolera med rätt högtalare är Queen-tear it up från albumet the works, låten är inspelad med gammal teknik.

Inte riktigt min stil, lät väldigt platt också. Kanske är därför du inte gillar Dynaudio, de skiner ut när du matar dom med dynamisk musik och är väldigt avslöjande vilket kan göra musik med lite sämre inspelning jobbig att lyssna på.

https://www.youtube.com/watch?v=qCZ4RPpsdlY

Lite mer sån musik kanske jag syftar på. Riktigt rolig att lyssna på med Dynaudios. Säkert andra högtalare också!

Har du lyssnar på Monitor Audio RX6? De är väldigt bra allround högtalare.

Permalänk
Medlem

En människa som sitter på en milshög häst och varken fattar fysik, biologi eller när de blir förolämpade.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dynaudios monitorer låter inte som hemmahögtalalrna utan är mer korrekta utan den överdrivna värmen och det betyder ju att Dynaudio kan göra bra saker om de vill, dessutom har de ju tidigare gjort Audience 42w det är en väldigt trevlig modell med 5" Även Totem är lite mer strama och mer audiofilvänliga.

Jo men mer korrekt betyder inte per automatik att man gillar ljudet mer. Har pratat med en producent som inte riktigt gillar att jobba med sina Dynaudio monitorer just för att dom är så korrekta. Fick inte en så genomförlig förklaring men uppfattade det som att det totala raka ljudet var jobbigt att sitta med i längden.

Ta det inte personligt nu men när jag pratar med dig så har begreppet "Audiofil" klarnat lite för mig, de bryr sig inte riktigt om ljudet är bekvämt för öronen utan mer om det är så nära neutralt det går eller inte. (Eller är det Inofil jag tänker på nu?) Mina X12 som jag hade är mycket mer neutrala än mina DM 2/6 som jag sitter med nu och jag tyckte de lät bättre, men ändå är det roligare att lyssna på mina DM, jag lyssnar mer på musiken än på ljudet, även om de låter "sämre".

Intressant också då jag läst på många forum att Audience serien ska vara lite varmare än t.ex DM serien.

Permalänk
Medlem

En audiofil tycker bäst om små högtalare.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

En audiofil tycker bäst om små högtalare.

Då är jag Audiofil in i benmärgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

En audiofil tycker bäst om små högtalare.

Små eller unga?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Jo men mer korrekt betyder inte per automatik att man gillar ljudet mer. Har pratat med en producent som inte riktigt gillar att jobba med sina Dynaudio monitorer just för att dom är så korrekta. Fick inte en så genomförlig förklaring men uppfattade det som att det totala raka ljudet var jobbigt att sitta med i längden.

Ta det inte personligt nu men när jag pratar med dig så har begreppet "Audiofil" klarnat lite för mig, de bryr sig inte riktigt om ljudet är bekvämt för öronen utan mer om det är så nära neutralt det går eller inte. (Eller är det Inofil jag tänker på nu?) Mina X12 som jag hade är mycket mer neutrala än mina DM 2/6 som jag sitter med nu och jag tyckte de lät bättre, men ändå är det roligare att lyssna på mina DM, jag lyssnar mer på musiken än på ljudet, även om de låter "sämre".

Intressant också då jag läst på många forum att Audience serien ska vara lite varmare än t.ex DM serien.

Om återgivningen är ofärgad och musikerna är bra så låter det riktigt bra, är det däremot usla musiker så måste man ju förvränga det de spelar om det ska låta bra, vissa färgar återgivningen medan andra lyssnar på bättre musik/er, jag föredrar att inte lyssna på dåliga musiker utan väljer bort det som låter trist om det återges neutralt.
Den känslomässiga belöningen blir så mycket större när man lyssnar på skickliga musiker som återges på ett bra sätt, då blir det oerhört bra, däremot att lyssna via en färgad anläggning för att stå ut med dålig musik/er är helt främmande för mig, jag förstår inte varför man skulle lägga tid på det, livet är för kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Då är jag Audiofil in i benmärgen

Skrivet av pSYKED:

Små eller unga?

Jag låter det vara osagt men för att vara på den säkra sidan är mina högtalare jättestora och minst 18 år gamla.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

EQ är bra, förutsatt att man använder det rätt.

I huset jag bodde i förut så hade jag ett hemskt rum ur akustisk synvinkel. Jag hade två golvare med två 6.5" basar i varje, aperiodiska lådor. Sedan hade jag två slutna subbar med en 12" bas i varje. Jag kunde bara placera högtalarna på ett sätt så att möblera om var inte att tänka på.

Nu har jag inte alla mätningar på laptopen men hittade lite bilder på min blogg. Så här mätte enbart golvarna i rummet vid lyssningsposition, ingen smoothing, ingen EQ, inget delningsfilter. http://3.bp.blogspot.com/-O9CeK2H8NTk/UaZtR9Mw8xI/AAAAAAAACAc...

Sedan med basar inkopplade, EQ och delningsfilter aktivt och 1/24 smoothing så såg det ut såhär http://1.bp.blogspot.com/-LK8OyHqntFA/UaZI4TlZx7I/AAAAAAAAB_s...

Observera att det som händer över 85Hz beror på rummets dimensioner och det var inget jag kunde göra något åt utan enorma förändringar i rummet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZecretW:

En audiofil tycker bäst om små högtalare.

De ska vara oändligt små akustiskt sett, men det brukar innebära att de blir fysiskt stora.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om återgivningen är ofärgad och musikerna är bra så låter det riktigt bra, är det däremot usla musiker så måste man ju förvränga det de spelar om det ska låta bra, vissa färgar återgivningen medan andra lyssnar på bättre musik/er, jag föredrar att inte lyssna på dåliga musiker utan väljer bort det som låter trist om det återges neutralt.
Den känslomässiga belöningen blir så mycket större när man lyssnar på skickliga musiker som återges på ett bra sätt, då blir det oerhört bra, däremot att lyssna via en färgad anläggning för att stå ut med dålig musik/er är helt främmande för mig, jag förstår inte varför man skulle lägga tid på det, livet är för kort.

Du är välkommen på demo hemma hos mig om du nu tycker DM 2/6 inte går att njuta av musik med. Har bred musikstil.

Vad är det för musiker du syftar på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Du är välkommen på demo hemma hos mig om du nu tycker DM 2/6 inte går att njuta av musik med. Har bred musikstil.

Vad är det för musiker du syftar på?

Jag syftar mest på att det finns bra musiker i nästan alla genrer och att man bör gynna dem framför de som behöver förvrängas för att låta bra, Dynaudio låterrelativt bra, men det finns bättre än deras små serier, jag har inga problem att lyssna på Dynaudio även om jag inte skulle valt dem själv, det är när det blir riktiga brötlådor jag inte vill lyssna på det med den typen av högtalare har minskat i spridning men "hundkojor" är inte min grej, och missbrukade tonkontroller och eq är änn värre, däremot en rätt använd eq kan göra underverk, den kan tom strama upp ett par Dynaudio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftar mest på att det finns bra musiker i nästan alla genrer och att man bör gynna dem framför de som behöver förvrängas för att låta bra, Dynaudio låterrelativt bra, men det finns bättre än deras små serier, jag har inga problem att lyssna på Dynaudio även om jag inte skulle valt dem själv, det är när det blir riktiga brötlådor jag inte vill lyssna på det med den typen av högtalare har minskat i spridning men "hundkojor" är inte min grej, och missbrukade tonkontroller och eq är änn värre, däremot en rätt använd eq kan göra underverk, den kan tom strama upp ett par Dynaudio.

Absolut finns det bra musiker i alla genrer, använder aldrig eq eller annat skit. Men är inspelningen bra vilket de flesta bra musiker bruka ha så är ljudet helt underbart. Inga av mina favoritartister har jag behöver eqa för att kunna njuta utav, så jag vet inte vad du syftar på riktigt.

Dynaudios låter relativt bra jämfört med vadå? Har du en högtalare som har för vass diskant så skulle jag inte kunna sitta många sekunder innan jag lämnar rummet, och klart somfan det finns bättre högtalare än Dynaudios instegs-serier, säger väl sig självt lite. Men om jag gillar dom mindre serierna för tightare ljud och snällare diskant, borde jag då satsa på nåt som jag inte kan lyssna på under längre perioder då eller högtalare jag kan njuta av musiken utav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

... Även Totem är lite mer strama och mer audiofilvänliga.

Beror ju helt på modell, Wind och speciellt Mani-2 är rätt långt ifrån "strama".

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

En audiofil tycker bäst om små högtalare.

ok, och varför det?
Det var ju en väldigt enkel definition, "alla fruar" är audiofiler och jag är det inte enligt den iaf.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

...
Ta det inte personligt nu men när jag pratar med dig så har begreppet "Audiofil" klarnat lite för mig, de bryr sig inte riktigt om ljudet är bekvämt för öronen utan mer om det är så nära neutralt det går eller inte. (Eller är det Inofil jag tänker på nu?) ...

Låter väldigt farligt att basera definitionen av en grupp på en person?
Vissa vill definitivt ha så korrekt som möjligt till varje pris, men skulle inte påstå att de är representativa för hela den brokiga gruppen, "dyrkabeltronde" hör t ex inte dit.

Verkar vara vanligt att ingen vill kalla sig audiofil, är det för att det är ett "skällsord" här t ex, eller för att ingen verkar överens om vad det faktiskt innebär, se bara på denna tråd?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Absolut finns det bra musiker i alla genrer, använder aldrig eq eller annat skit. Men är inspelningen bra vilket de flesta bra musiker bruka ha så är ljudet helt underbart. Inga av mina favoritartister har jag behöver eqa för att kunna njuta utav, så jag vet inte vad du syftar på riktigt.

Dynaudios låter relativt bra jämfört med vadå? Har du en högtalare som har för vass diskant så skulle jag inte kunna sitta många sekunder innan jag lämnar rummet, och klart somfan det finns bättre högtalare än Dynaudios instegs-serier, säger väl sig självt lite. Men om jag gillar dom mindre serierna för tightare ljud och snällare diskant, borde jag då satsa på nåt som jag inte kan lyssna på under längre perioder då eller högtalare jag kan njuta av musiken utav?

Dynaudio är bättre än många "rocklådor" i samma prisklass, tex Cerwin Vega och ännu värre saker , många "microsystem" som kallas hembio låter ju också illa osv...
Du verkar tycka att det är en motsägelse att man kan ha neutral återgivning och det ändå kan låta bra eller vad menar du mer det sista du skriver ? Kan du inte njuta av musiken om diskanten inte är "snällare" än neutral om källmaterialet är bra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

http://www.essentialsound.com/essence-power-cord/

Med allt detta sagt, om de som kallar sig audiofiler blir lyckligare av att spendera pengar på idiotiska produkter tänker inte jag ta bort deras glädje. Gör vad ni vill med era pengar precis som jag gör med mina. Vore dock trevligt om ni kunde sluta att komma med felaktiga och löjliga råd till folk som saknar kunskap om ljud i diverse forum.

Otroligt bra skrivet, den där sista länken med strömkabeln är intressant. Alla som kommenterade den sa att man hörde en sådan enorm skillnad med eller utan den. Min tanke är då va bra, kan de höra skillnad på kablar i ett blindtest?
Då kommer en massa ursäkter in som att en sterio aldrig låter samma etc.. Och helt plötsligt är inte skillnaden som de påstår sig höra så stor så att de ens tror att de kan höra skillnad.

Sedan tanken att ha billiga kablar i väggen som går kors och tvärs, en jädra massa störningskällor skapar spikar i elen och att det löses genom att ha en svindyr sista strömkabel. Dessa personer med den åsikten borde vara lite mer seriösa och åtminstone skaffa en egen strömkälla.

Du Bascule666 verkar däremot vara en riktig audiofil. Men en person som saknar känsla för ljudkvalité och blir upphetsad över hur dyr en kabel kan vara utan att ha det minsta intresse över att testa om den är bättre eller ej för ljudkvalitén kallar jag ej för audiofil.
Samma sak gäller andra saker som kläder och tavlor, det är inte prislappen på tavlan som avgör hur snygg tavlan är, inte hellre vilka ädelmetaller som färgen består utav.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

En vanlig musiklyssnare använder anläggningen för att lyssna på musiken, en audiofil använder musiken för att lyssna på anläggningen.

TIL; Jag är möjligen en audiofil.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Har en AMD Athlon64 här i garderoben, integrerat grafikkort, du kan få den, ingen behöver väl mer liksom?

Tror inte du riktigt fattade vad jag menade med mitt ursprungliga inlägg.

Lite biljard och skön musik på ett enkelt sätt, vem behöver mer? Finns ingen som helst motivation för mig att skaffa ett skrytsystem, för inte tror jag det hjälper mig att spela biljard bättre heller.

Tröttsamt när folk ska driva med en bara för man inte delar samma intresse.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att folk ska generalisera så mycket, som om alla som skulle kalla sig själv för audiofil tror att guldpläterade toslink gör underverk.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tror inte du riktigt fattade vad jag menade med mitt ursprungliga inlägg.

Lite biljard och skön musik på ett enkelt sätt, vem behöver mer? Finns ingen som helst motivation för mig att skaffa ett skrytsystem, för inte tror jag det hjälper mig att spela biljard bättre heller.

Tröttsamt när folk ska driva med en bara för man inte delar samma intresse.

Ja precis, du frågade vem som behöver mer? Många behöver mer för att kunna njuta av sin musik.

Några öl och lite skön MS-röj, vem behöver mer?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja beskriva en audiofil som en person som finner njutning och välbehag av att lyssna på musik. Sen att de personerna lägger mängder med pengar på sitt intresse är väl bara en hobby.

Lyssnar man väldigt mycket på ett antal välinspelade musikstycken så lär man sig också att höra skillnad på högtalare och elektronik. De flesta kan med lätthet uppfatta ex, att en nätkontakt vänds rätt i uttaget. Ger man det lite tid så går det lätt, det är dock inte lika tydlig skillnad på all elektronik.

Det är lustigt att vissa kan påstå att ex, Dynaudio är "neutrala" när i stort sett hela högtalarmarknaden försöker göra sin version av "neutrala" högtalare. Det finns nog inte en komponent på elektronikmarknaden som inte färgar ljudet. Det är ju därför vi kan ha olika ljudideal eller musiksmak.

Vi har exempelvis sex olika fabrikat på monitorer på jobbet. Alla tycker att sin egen skärm är bäst.

Ja, jag är audiofil och jag njuter av musik.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NidoKing:

Jag skulle vilja beskriva en audiofil som en person som finner njutning och välbehag av att lyssna på musik. Sen att de personerna lägger mängder med pengar på sitt intresse är väl bara en hobby.

Lyssnar man väldigt mycket på ett antal välinspelade musikstycken så lär man sig också att höra skillnad på högtalare och elektronik. De flesta kan med lätthet uppfatta ex, att en nätkontakt vänds rätt i uttaget. Ger man det lite tid så går det lätt, det är dock inte lika tydlig skillnad på all elektronik.

Det är lustigt att vissa kan påstå att ex, Dynaudio är "neutrala" när i stort sett hela högtalarmarknaden försöker göra sin version av "neutrala" högtalare. Det finns nog inte en komponent på elektronikmarknaden som inte färgar ljudet. Det är ju därför vi kan ha olika ljudideal eller musiksmak.

Vi har exempelvis sex olika fabrikat på monitorer på jobbet. Alla tycker att sin egen skärm är bäst.

Ja, jag är audiofil och jag njuter av musik.

Det är egentligen inte så svårt att bygga neutrala högtalare men eftersom framförallt budgeten ofta är begränsad så blir det kompromisser som ska vägas mot varandra och då blir det skillnader i hur man viktar dem, det kan även finnas andra begränsningar tex rummet/högtalarplaceringen eller att man medvetet vill färga högtalarna för att profilera sig som tex "rocklådor"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tråkigt att folk ska generalisera så mycket, som om alla som skulle kalla sig själv för audiofil tror att guldpläterade toslink gör underverk.

Instämmer. Förstår inte riktigt varför vissa anser att det är ett fult ord.

Ordet betyder ju ungefär "ljudälskare", vilket får mig att tänka på någon som spenderar tid och pengar på att hitta en anläggning som låter så fint som möjligt i dennes öron. Inte konstigare än att andra lägger massa tid och pengar på att en bil ska se ut/gå som dem vill.

Att folk gör fel och faller offer för placebo-effekt är inte heller så konstigt. En stor del av fitness-industrin är ju baserad på broscience där en hel del socialt accepterade påståenden egentligen kan vara totalt fel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Instämmer. Förstår inte riktigt varför vissa anser att det är ett fult ord.

Ordet betyder ju ungefär "ljudälskare", vilket får mig att tänka på någon som spenderar tid och pengar på att hitta en anläggning som låter så fint som möjligt i dennes öron. Inte konstigare än att andra lägger massa tid och pengar på att en bil ska se ut/gå som dem vill.

Att folk gör fel och faller offer för placebo-effekt är inte heller så konstigt. En stor del av fitness-industrin är ju baserad på broscience där en hel del socialt accepterade påståenden egentligen kan vara totalt fel.

Precis, det är ju som vilken hobby som helst.
Men jag förstår även varför folk skriver dessa kommentarer, det finns trots allt riktiga nötter till audiofiler som ger oss "normala" audiofiler dåligt rykte...

Visa signatur

#framtiden