Permalänk
Medlem

Var tvungen att googla "guldpläterad toslink", sidorna som sålde sådana var ju den typ av ställen som audiofiler skyr?
Den typ av ställen som lever på att sälja "skit" till massorna.
En sak som kommer upp i alla kabeltrådar där audiofil används som skällsord, är en avsaknad av kunskap kring var och hur audiofiler handlar.

Från ursprungsposten:
Vad har audiofiler för påverkan på musik/utrustning bra/dålig?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

En människa som sitter på en milshög häst och varken fattar fysik, biologi eller när de blir förolämpade.

tror du missuppfattat audiofil = ljudligt perverterad där Deltaco är en svordom

Du menar nog självcentrerad nolla & medlem i "lättstöttas förening" har inte så mycket med ämnet att göra..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Var tvungen att googla "guldpläterad toslink", sidorna som sålde sådana var ju den typ av ställen som audiofiler skyr?
Den typ av ställen som lever på att sälja "skit" till massorna.
En sak som kommer upp i alla kabeltrådar där audiofil används som skällsord, är en avsaknad av kunskap kring var och hur audiofiler handlar.

Från ursprungsposten:
Vad har audiofiler för påverkan på musik/utrustning bra/dålig?

Har jag missat något. Aldrig sett att det står guldpläterad. Det är mer på analoga/digitala rca och HDMI, USB som det är mer vanligt vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Sanna "sjuka" Audiofiler är riktigt roliga att följa, när de har sina vattenfyllda strömkablar upplyfta 1dm ifrån marken och dylikt:P

Sen har vi ju motsatsen dom är "dubbelartån" pojkar som bara snackar 18" basar och tusentals watt

bilstereo nördarna är roliga med, all energi på <125hz, och självklart låter en 4kantig bas med fräckt emblem bättre, gärna ska slutsteget ha neonbelysning med. Och varför inte vara säker på att de visst går att kräma 2000watt riktig effekt genom en 4mm koppar sladd på 12V

sen finns det vi som jobbar som ljudtekniker som rivaliserar lite med studioteknikerna då vi har lite olika fokus på hur de "borde låta", skillnad på live och cd

audiofili och liknande nörderi är rätt likt extreme överclockning och benchande, för att sedan ha datorn som surfmaskin, men veta att den allt bräcker alla polare ändå.

om man bortser ifrån sporten att överclocka, eller att defacto behöva mer kräm

humor:

http://www.amazon.com/Optical-Toslink-Fiber-Plated-Digital/dp...

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Och varför inte vara säker på att de visst går att kräma 2000watt riktig effekt genom en 4mm koppar sladd på 12V

Just det där är något jag funderat över, har en kompis som har en -ruskigt- tjock kabel till sina basar. Du råkar inte veta varför man använder så tjocka kablar, och om det verkligen behövs?
Är inte insatt alls i billjud. Sorry för OT.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Just det där är något jag funderat över, har en kompis som har en -ruskigt- tjock kabel till sina basar. Du råkar inte veta varför man använder så tjocka kablar, och om det verkligen behövs?
Är inte insatt alls i billjud. Sorry för OT.

Resistansen avtar med arean. Skall du skicka stora mängder ström genom en kabel kommer alltså en tunnare kabel att bli varmare än en tjockare kabel (en tjockare kabel har dessutom större mantelyta och svalnar snabbare).

Har man en ORDENTLIGT SUPERFET DUNDERBAS blir det relevant med en tjockare sladd då en tunn sladd helt enkelt kan brinna upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Just det där är något jag funderat över, har en kompis som har en -ruskigt- tjock kabel till sina basar. Du råkar inte veta varför man använder så tjocka kablar, och om det verkligen behövs?
Är inte insatt alls i billjud. Sorry för OT.

Att skicka tusentals watt genom en tunn kabel är ingen bra idé. Temperaturen i kabeln stiger vilket gör att resistansen stiget vilket gör att den blir ännu varmare. Du tappar effekt i kabeln alltså. Om du skickar för mycket effekt genom kabeln kommer den att smälta och det kan börja brinna i din bil vilket inte är speciellt kul.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Att skicka mycket STRÖM genom en tunn kabel är inte bra, mycket effekt vid hög spänning går däremot bra i en tunn kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Just det där är något jag funderat över, har en kompis som har en -ruskigt- tjock kabel till sina basar. Du råkar inte veta varför man använder så tjocka kablar, och om det verkligen behövs?
Är inte insatt alls i billjud. Sorry för OT.

Volt (spänning) x Ampere (ström) = effekt/watt

en tunn kabel blir varm/bränner av om man lastar den med för hög ampere, i billjud har du bara 12-13volt att jobba med så du behöver tjockare kablare än vad man kan tänka sig för att korrekt kunna leverera konstant effekt, vill man bara pumpa bas så går det att fuska lite med kondensatorer på slutstegssidan av kabeln

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

där är en kalkylator för kabeltjocklek

t.ex för 2000watt effekt över 12v på en 5meter sladd så krävs 166Ampere, dvs en 300mm² kabel

dock när det gäller slutsteg om man har steg med kondingar och spolar så kan dessa lagra ström, och har du en basgång på 120 bpm så krävs ju bara stötvis "2000watt" 2 ggr i sekunden, vilket kan drivas med en betydligt snålare strömkälla då det har enkelt räknat 30 sekunder på sig att "ladda om", det är därför man använder kondensatorer som komplement

har du dock digitala slutsteg som choppar sinusvåger och håller på, så krävs en stabil strömkälla, som kan leverera lika mycket som man vill skicka ut i andra änden

sedan tillkommer ju resistans, verkningsgrader och dylikt

edit: mer info

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Resistansen avtar med arean. Skall du skicka stora mängder ström genom en kabel kommer alltså en tunnare kabel att bli varmare än en tjockare kabel (en tjockare kabel har dessutom större mantelyta och svalnar snabbare).

Har man en ORDENTLIGT SUPERFET DUNDERBAS blir det relevant med en tjockare sladd då en tunn sladd helt enkelt kan brinna upp.

Skrivet av Kalium:

Att skicka tusentals watt genom en tunn kabel är ingen bra idé. Temperaturen i kabeln stiger vilket gör att resistansen stiget vilket gör att den blir ännu varmare. Du tappar effekt i kabeln alltså. Om du skickar för mycket effekt genom kabeln kommer den att smälta och det kan börja brinna i din bil vilket inte är speciellt kul.

Skrivet av mrqaffe:

Att skicka mycket STRÖM genom en tunn kabel är inte bra, mycket effekt vid hög spänning går däremot bra i en tunn kabel.

Skrivet av TimmyQ:

Volt (spänning) x Ampere (ström) = effekt/watt

en tunn kabel blir varm/bränner av om man lastar den med för hög ampere, i billjud har du bara 12-13volt att jobba med så du behöver tjockare kablare än vad man kan tänka sig för att korrekt kunna leverera konstant effekt, vill man bara pumpa bas så går det att fuska lite med kondensatorer på slutstegssidan av kabeln

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

där är en kalkylator för kabeltjocklek

t.ex för 2000watt effekt över 12v på en 5meter sladd så krävs 166Ampere, dvs en 300mm² kabel

Tack så mycket!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Ja precis, du frågade vem som behöver mer? Många behöver mer för att kunna njuta av sin musik.

Några öl och lite skön MS-röj, vem behöver mer?

Jo det kanske är sant...

Permalänk
Medlem

på både idg och sweclockers verkar audofil vara något nedsättande för galna människor som betalar hutlösa priser för nånting de tror är bra. medan många idg/swec säger att de är efterblivna och det inte finns någon skillnad.

ta mig som exempel, ägde förut steelseries headset, tyckte det lät skitbra. bytte upp mig till corsair 2000. sån jävla skillnad... extremt mycket finare på olika sätt. Nu har jag sennheiser rs 180 och det är äckligt vad vissa ljud låter verklighetstrogna.
skulle ALDRIG kunna använda steelseries igen för ljudet suger enligt mig.
e själv skitsugen på att spendera 20k på hd800 + dac om jag bara haft råd

Jag ser ner på swec members när det gäller ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

på både idg och sweclockers verkar audofil vara något nedsättande för galna människor som betalar hutlösa priser för nånting de tror är bra. medan många idg/swec säger att de är efterblivna och det inte finns någon skillnad.

ta mig som exempel, ägde förut steelseries headset, tyckte det lät skitbra. bytte upp mig till corsair 2000. sån jävla skillnad... extremt mycket finare på olika sätt. Nu har jag sennheiser rs 180 och det är äckligt vad vissa ljud låter verklighetstrogna.
skulle ALDRIG kunna använda steelseries igen för ljudet suger enligt mig.
e själv skitsugen på att spendera 20k på hd800 + dac om jag bara haft råd

Amen, marknadefört "bra ljud" och "mp3 hörlurar" skiljer sig så kraftigt mot vissa lurar ifrån proffsvärlden

kika på frekvensomfånget på ett par skullcandy eller dr.dre beats en gång, massiv nästan 6db gain på allt under 120hz, för att ge falskt intryck av extra bas.

Hade alla lurar haft ett linjärt frekvensomfång/respons så hade kanske producenter gjort musik som låtit bra på alla fronter, nu när man proddar musik så måste man referenslyssna på alla möjliga lurar, högtalare och dylikt för att hitta något "mitt i mellan" istället för att kunna prodda något som kunde låtit bättre

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

på både idg och sweclockers verkar audofil vara något nedsättande för galna människor som betalar hutlösa priser för nånting de tror är bra. medan många idg/swec säger att de är efterblivna och det inte finns någon skillnad.

ta mig som exempel, ägde förut steelseries headset, tyckte det lät skitbra. bytte upp mig till corsair 2000. sån jävla skillnad... extremt mycket finare på olika sätt. Nu har jag sennheiser rs 180 och det är äckligt vad vissa ljud låter verklighetstrogna.
skulle ALDRIG kunna använda steelseries igen för ljudet suger enligt mig.
e själv skitsugen på att spendera 20k på hd800 + dac om jag bara haft råd

Jag ser ner på swec members när det gäller ljud

Dom som inte upplevt skillnaden kommer nog alltid kalla oss tokiga

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Audiofil är en gammal skäggig sträng gubbe som gör reklam för HIFI-Klubben . Ne det är förstås en rik person som har erfarenhet om väldigt många ljudprodukter och förstärkare m.m det är min definition iallafall

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dom som inte upplevt skillnaden kommer nog alltid kalla oss tokiga

men logitech z5500 är ju de bästa 5.1 systemet som finns?

skämt osido, man märker tyvärr mest skillnad när man byter tillbaka till skräp när man haft bättre prylar.

och framförallt har en bra källa, CD låter alltid bättre än mp3 osv osv

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

En Riktigt audiofil sitter framför ett system som detta i en trekant så högtalarna perfekt når öronen och njuter så de får gåshud! En Audiofil njuter såklart av musiken och en lite whisky men jag tror halva "nöjet" är själva hårdvaran...

Detta är en tramstråd då ljud, precis som gud helt enkelt inte går att diskutera. Däremot är förstärkare/dac's/högtalare/kablar/källor och allmän ljudhårdvara sjukt intressant så jag är öppet för en sådan tråd och det verkar det är fler som är

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av candyraver:

En Riktigt audiofil sitter framför ett system som detta i en trekant så högtalarna perfekt når öronen och njuter så de får gåshud! En Audiofil njuter såklart av musiken och en lite whisky men jag tror halva "nöjet" är själva hårdvaran...

Detta är en tramstråd då ljud, precis som gud helt enkelt inte går att diskutera. Däremot är förstärkare/dac's/högtalare/kablar/källor och allmän ljudhårdvara sjukt intressant så jag är öppet för en sådan tråd och det verkar det är fler som är

Fast till ett omnidirectional system eliminerar man ju lite av det behovet. Att sitta i en "Sweetspot".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jo det kanske är sant...

Precis det jag ville ha sagt, inte att förlöjliga dig, utan att försöka få dig att förstå din mening i en annan mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Hade en jobbarkompis som nog skulle klassas som audiofil, han hade en anläggning för ca 300 000, men ville inte kallas för det.
Frågade en gång varför han la ner så mycket pengar på ljudet och han svarade i stil med "vissa lägger pengarna på bilar för att åka bra, jag lägger det på hifi för att jag älskar bra ljud". Kan ju även tillägga att han körde en 20år gammal Skoda och vi jobbade i industri.
Så en audiofil för mig är en som brinner för bra ljud, lägger pengarna på det hellre än något annat. (Rika snobbar med dyra anläggningar utan kännsla för ljud är inte audiofiler).
5.1 var tydligen inget bra heller, musik ska lyssnas via 2.0 och ingen tv ska stå mellan högtalarna, elektroniken ska va vibrerarionsdämpad i en ställning så inga vibrationer påverkar ljudet osv...

Och dom lyssnar ofta på LP för att få "rätt" ljud, ljudet inristat direkt på skivan utan att ha varit konverterat till ettor och nollor är tydligen mycket bättre enligt min gammla kollega

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: han lärde mig även en sak, om man inte har råd med det dyra saker så låter begagnat lika bra, annars ska man leta efter små företag/märken som brinner för ljud och sina produkter för det är bra saker som låter "tillräckligt bra" med bra pris, problemet med känndare märken till samma pris bara bestod av skitelememt och andra delar, som dom bara fått låta bra (typ Philip, Bose, Sony osv.)

Även jag har en kollega i samma kategori, dock så har han inte problem med digtalt ljud så länge som det är i raw format.
Köpte förövrigt ett par stativare av honom med mycket välljud för en billig peng (fördel med ljudintresserade i bekantskapskretsen), de av ett mer okänt märke men en bra konstruktion vilket resulterar i bra ljud för pengarna. Begagnatmarknaden verkar dock ha försvunnit en anning, hade gärna sett fler som säljer sina högtalare vid uppgraderingar. Men i dagens slit och släng samhälle är väl det mestadels en utopi. Men med sunt förnuft och kritiskt lyssnande så kan de flesta som är intresserade av bra ljud komma över en anläggning utan att prislappen springer iväg!

Ps Instämmer fullständigt i din post!

Visa signatur

CPU i7 3820 3.6GHz | CPU kylare av Corsair H100 | GPU 2x Gigabyte HD 7970 CF | MB MK Asus Sabertooth X79 | RAM 16Gb Corsair Vengeance LP 1600MHz | PSU NZXT Hale90 1000w | SSD Corsair 120 Gb | Chassi Bit Fenix Shenobi XL | Monitor Dell UltraSharp 27" |

Nuvarande status på sytem - Bootar ej!

Permalänk

Jag är inte audiofil. Men jag har stort intresse för musik. Jag älskar att spela musik hela dagarna långa. Och ju mer jag kan låta men ändå ha bra ljud. Ju gladare är jag. Idag har jag dryga 4000wrms och disponera hemma. Håller för närvarande på och bygger mera på lågnivå sidan. Måste säga att jag är väldigt nöjd med de testerna jag gjort hittils.

Tror inte jag kan räknas som audiofil dock eftersom den uppfattningen de flesta har är att de strävar efter maximal renhet i ljudet. Och inte efter någon större effekt. Vissa är så absurda så dom skall spela upp till 300.000hz när vi ändå inte hör mer än till dryga 18000hz ungefär. Vissa kanske till 22000hz max. Men mer tror jag inte på att man hör.

Jag har tyvärr ingen bra kaleberad DB mätare. Men det jag vet är att de vanliga som går till 130db toppar jag ut innan jag ens närmat mig 20%. Och mer effekt finns det. Jag bor i lägenhet. Och jag har 0st klagomål. Och faktum är att spelar man inte musik kommer grannarna och knackar på och frågar om jag är sjuk. Och detta är i stockholm stad bör tilläggas.

Men nej jag är nog ingen audiofil. Jag är bara en entusiast som gillar musik. Och gillar den råa effekten samtidigt som man har hyfsad ljudåtergivning

Jag har även en hel del grejer till salu just nu som jag tänkt göra mig av med för att uppgradera och köpa mig en DBX Driverack PA+ samt en Behringer Ultramatch samt ett Millenium SR2024 rackskåp till stereon Det kommer bli fint när det blir klart!

Det började lite sakta med ett slutsteg för 3år sedan typ.

Sen tog det fart och blev ett rack. 1år sedan

Sen blev det försäljning av lite prylar för att uppgradera. (nu)

Och nu skruvas det med lite nya grejer. Mer prylar är på väg. Väntar på en Behringer FBQ1502 bland annat

Baslådor. 12" och 15" Ena saknar bas. Det kommer jag råda bot på. Andra har 400wrms sub. Som jag matar med över 600wrms utan problem.

Och sen blev det givetvis ett par rediga toppar. Skall köra 4vägs system sedan när allt är klart. Diskant mellan midbas och subbas uppdelade på olika förstärkare.

Undrar verkligen om detta kan kallas för en vanlig hemma stereo snart? Det börjar ju bli borderline till något mer. Men den är ju i ett hem.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har jag missat något. Aldrig sett att det står guldpläterad. Det är mer på analoga/digitala rca och HDMI, USB som det är mer vanligt vad jag vet.

Jag tänkte samma sak, men det nämndes i tråden så jag var tvungen att kolla upp det, gissar att du, jag och majoriteten av ljudintresserade (oavsett "audiofil" lr ej) aldrig kommer se sånt skräp, de var inte dyra heller. Varför de ens kommer upp i tråden är obegripligt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

--- en massa skräp --

Oj, trodde först det var bilder från en loppis, men varför så mycket i ett litet rum?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dårå" - Farbror Barbro

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

I stort sett så är Audiofiler sådana som älskar musik, Sedan har jag hört att det torde finnas två större skolor: upplevelse och korrekthet.
Upplevelse har inte den viktigaste aspekten till att få ut det korrekta eller "renaste" ljudet utan att helt enkelt få ut så mycket njutning av sitt musiklyssnade som möjligt.
Den andra skolan är "renlighetsläran", det korrekta och rena ljudet. Brukar till viss del vara förknippat med studiotekniker mfl.

Här och på många andra forum så har det även blivit ett skällsord.
Då jag själv anser mig vara audiofil, men med en budget och, enligt egen definition, hela tiden på lärlingsstadiet anser jag att båda skolorna går hand i hand. Att lära sig nytt om ljud gör att du utmanar dig själv att hitta och uppleva saker i musiken. Vissa saker gillar man och vissa gillar man inte.

Känner många audiofiler - vissa av dem kallar sig inte audiofiler och andra gör det mer än gärna.

Vad anses om debatten om skällsord och att många tror att alla audiofiler sitter hemma och smeker guldpläterade kablar medan de väser "my precious" kan jag bara anse att jag läste en väldigt bra kommentar här på Swec som löd ungefär: "är du säker på att det var en audiofil du mötte och inte en idiot? Audiofiler är få och bara ett par procent av de som verkligen gillar musik är audiofiler. En idiot är däremot vanligt förekommande inom alla kategorier av människor..." Grovt ihågkommet men passar bra på den diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

...
Detta är en tramstråd då ljud, precis som gud helt enkelt inte går att diskutera. Däremot är förstärkare/dac's/högtalare/kablar/källor och allmän ljudhårdvara sjukt intressant så jag är öppet för en sådan tråd och det verkar det är fler som är

Men tråden handlar ju inte om ljud, den handlar om ett ord.

Det är i dagsläget inte ens möjligt att diskutera de ämnen du vill prata om när argument som: "du är ju audiofil" används av människor med egna definitioner av det, ibland baserade på myter, fördomar och okunskap. *** raderat ***

Hur hade du tänkt att "allmän ljudhårdvara" ska gå att diskutera ifall ljud inte går att diskutera, ska man diskutera finesser och utseende?

Följ § 5
Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Jag lånade ut mina Sennheiser HD650 till två kompisar för ett par år sedan, sedan blev dom också "audiofiler".

Men jag tror att det är viktigt att göra skillnad på "audiofil" och "teknik-knarkare".

En audiofil kan spendera stora pengar på sin anläggning men han använder ändå mer än 90% av tiden till att lyssna och njuta av musik.

En "teknik-knarkare" har helt glömt att det är mening att han ska njuta av musik med sin anläggning, han spenderar 10% av tiden med att lyssna och 90% av tiden med att modda, kalibrera, byta förstärkare, kablar, omsampla låtar, löda och ha sig.

Det finns för övrigt "teknik-knarkare" lite överallt. Folk som bygger bilar eller motorcyklar men inte kör dem men än två söndagar per år.

Eller kanske till och med någon som moddar sin speldator med neon vattenkylning men mest lirar patiens....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Men tråden handlar ju inte om ljud, den handlar om ett ord.

Det är i dagsläget inte ens möjligt att diskutera de ämnen du vill prata om när argument som: "du är ju audiofil" används av människor med egna definitioner av det, ibland baserade på myter, fördomar och okunskap. Forumet vore trevligare ifall reglerna §1.1-2, 6 följdes lite bättre.

Hur hade du tänkt att "allmän ljudhårdvara" ska gå att diskutera ifall ljud inte går att diskutera, ska man diskutera finesser och utseende?

Jag öppna faktiskt upp frågan för kanske någon var sugen på att skapa en tråd. Diskutera ni vidare om vad som definierar en audiofil...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag öppna faktiskt upp frågan för kanske någon var sugen på att skapa en tråd. Diskutera ni vidare om vad som definierar en audiofil...

Du säger att ljud inte går att diskutera sen vill du ha en tråd om "allmän ljudhårdvara", vad skall diskuteras i den?
Det finns väl för övrigt massor av trådar om olika typer av "allmän ljudhårdvara", det är ju en forumdel för just det, men kabeltrådarna spårar oftast ur. Det var lite det som triggade denna tråd.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Du säger att ljud inte går att diskutera sen vill du ha en tråd om "allmän ljudhårdvara", vad skall diskuteras i den?
Det finns väl för övrigt massor av trådar om olika typer av "allmän ljudhårdvara", det är ju en forumdel för just det, men kabeltrådarna spårar oftast ur. Det var lite det som triggade denna tråd.

*** raderat ***

Ljudupplevelse går inte att diskutera, PUNKT! Men vilka förstärkare som passar med högtalare (exempel) kan man faktiskt debattera runt.

Men denna tråden handlar om vad en audiofil är *** raderat ***

Onödigt, § 1.2
Visa signatur

Baaahh