Permalänk
Inaktiv
Skrivet av visa:

Jag la upp en video på youtube jag tänkte stärka min rma med om det skulle behövas,

Så här ser det ut när jag leker med en webbläsare som gav mig problemet

https://www.youtube.com/watch?v=qAbkQJ-P2tk

EDIT:

Tycker man ser jävligt tydligt i mitt klipp att det är skärmen som det är fel på när man ser de tydliga linjerna

Det där är inte det omtalade banding-problemet. Banding på denna panel ser t.ex. ut såhär: http://i4.minus.com/ixGk0bMAvvTCd.jpg

Permalänk
Medlem

Min verkar ha märkvärd banding, och knapparna på skärmen får jag inte att fungera.

Detta blir mao en ytterligare retur, och jag kommer förmodligen inte testa ett till exemplar av denna skärm.

Det jobbiga är ju främst att det inte finns någon annan skärm som fyller mina kriterier, 1440p på 30" eller mer med bra panel och så låg input som möjligt, och med ett pris runt 5.000 kr.

Rent spontant känns det som att jag ska hålla mig till Dell och liknande i fortsättningen, för att slippa kvalitétsmissar som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det där är inte det omtalade banding-problemet.

No shit Sherlock
Blink/flimmer-problemet som gör att hela skärmen blinkar i vissa lägen när det händer mycket på skärmen, är ju ett annat fel, men verkar också förvånansvärt vanligt.

Mer info tex här och neråt för hyfsat färsk info:
http://hardforum.com/showthread.php?p=1041228751#post10412287...
Även nytillverkade skärmar har problemet (kanske inte alla, men det förekommer iallafall)
Ni som har skärmen prova dra upp den här bilden i hyfsat storlek och dra runt den lite på skärmen och se om ni kan trigga fram något flimmer över hela skärmen. (alltså även områden som inte täcks av bilden)
http://i.imgur.com/uDjUztE.jpg?1

Skrivet av CROE:

Min verkar ha märkvärd banding, och knapparna på skärmen får jag inte att fungera.

Den där ser riktigt kass ut, baserat på bilden iallafall
Jo, definitivt en retur.. Kanske vänta nån månad och prova igen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

No shit Sherlock

Försöker inte vara Captain Obvious, anledningen till att jag skrev det var detta:

Skrivet av visa:

Jag gissar på att detta flicket hänger ihop med banding eller vad ni kallar det för jag ser TYDLIGA grå-vita linjer över skärmen om jag kollar noga när det "flickar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Försöker inte vara Captain Obvious, anledningen till att jag skrev det var detta:

Ah, förlåt. Jag håller med dig att de två problemen troligen inte är relaterade.
Flimret verkar ha något med paneldrivningen att göra, medan bandingen känns mer som ett fysiskt problem med panelen, backlighten, eller något liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Verkligen sugen på denna skärm, känns som den perfekta skärmen för mig om man kollar specifikationerna. Vet inte om man vågar chansa med alla problem den tycks ha. Kan det vara så som så ofta att man får ett något snedvridet intryck om man läser forum då de som oftast postar är de med problem vilket är logiskt och inte något fel, men finns det nöjda användare av BenQ BL3200PT, eller har nästan alla dessa problem? Vet inte om jag orkar hålla på att returnera och byta ut för att få ett hyfsat ex.

Permalänk
Inaktiv

Jag är nöjd, än så länge. Beror på hur kräsen man är, jag kan hinta lite banding på skärmen men det är i sammanhanget obetydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Den där ser riktigt kass ut, baserat på bilden iallafall
Jo, definitivt en retur.. Kanske vänta nån månad och prova igen?

Jag kan inte arbeta på min 13"-skärm i någon månad dessvärre, behöver mer arbetsyta.

Vad tror ni på för alternativ till denna skärm? LG 34UM95-P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Vad tror ni på för alternativ till denna skärm? LG 34UM95-P?

Rätt stor risk för ganska mycket bleeding på den av vad jag läst i äldre inlägg åtminstone...
"Pick your poison" som det heter..

(sen har den ganska mycket mindre pixlar på gott och på ont)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Rätt stor risk för ganska mycket bleeding på den av vad jag läst i äldre inlägg åtminstone...
"Pick your poison" som det heter..

(sen har den ganska mycket mindre pixlar på gott och på ont)

Inte visste jag att skärmmarknaden var såpass dålig, läser om bristande kvalité stup i kvarten. Verkar dock mest handla om skärmar i större storlek, dvs över 27".

Kanske är det enklast att helt enkelt köpa en mindre skärm, dessvärre, och isåfall fallerar min plan om att kunna använda monitorn vid filmtittande från soffan.

Tips om skärm 30"+ och 1440p+ tas gärna emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Verkligen sugen på denna skärm, känns som den perfekta skärmen för mig om man kollar specifikationerna. Vet inte om man vågar chansa med alla problem den tycks ha. Kan det vara så som så ofta att man får ett något snedvridet intryck om man läser forum då de som oftast postar är de med problem vilket är logiskt och inte något fel, men finns det nöjda användare av BenQ BL3200PT, eller har nästan alla dessa problem? Vet inte om jag orkar hålla på att returnera och byta ut för att få ett hyfsat ex.

av alla problem som olika skärm(paneler) har är bandingen kanske det minst påträngande enligt mig... när det väl syns är det ganska irriterande men det är inte ofta man kan se det öht.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Blir smått irriterad, fick svar efter ca en vecka av dustin på mitt returärande ang min skärm som levererades till mig defekt. De bad mig kontakta benq och det gjorde jag.
Benq vill reparera detta men inte ge mig någon ny skärm under tiden.

Kul att köpa en ny produkt för 5.000 kronor som är viktig för både jobb och fritid för mig som är trasig vid leverans och vara tvungen att vänta på att de ska reparera den?

Dustin har levererat mig en trasig produkt, det borde förfan inte vara jag som ska lida för detta? Det skall väl vara dustin som tar hand om alla kostnader och ser till att jag är nöjd då jag betalat för skärmen? inte ska jag bli utan.

Permalänk
Inaktiv

Har haft möjlighet att testa ytterligare 2st BL3200PT. Den 4:e skärmen var till slut fri från felaktiga pixlar, men alla 3 senaste har felet där de blinkar i t.ex. Arma eller Google Earth.

Permalänk
Medlem

Mmm, det verkar nästan som majoriteten av alla augusti/september-paneler har flimmerproblemet i nån omfattning.
(på tidigare skärmar verkar det ovanligt eller kanske aldrig förekommande på)

Känns inte som läge att köpa just nu. Jag lär vänta till efter årsskiftet och omvärdera då.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, det verkar nästan som majoriteten av alla augusti/september-paneler har flimmerproblemet i nån omfattning.
(på tidigare skärmar verkar det ovanligt eller kanske aldrig förekommande på)

Känns inte som läge att köpa just nu. Jag lär vänta till efter årsskiftet och omvärdera då.

Jag valde att inte testa en tredje skärm, och är nu alltså skärmlös. Verkar som du säger, att panelen verkar ha mer felaktigheter det senaste.

Letar efter alternativ, om inte BenQ gör ett uttlanande om förbättring inom kort. Vad tror du om Samsungs 4K 40" VA-skärm?

Permalänk
Medlem

Fick min för 2 veckor sen, helt perfekt vad gäller pixlar, ingen banding eller flimmer. Väldigt väldigt nöjd med min

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Letar efter alternativ, om inte BenQ gör ett uttlanande om förbättring inom kort. Vad tror du om Samsungs 4K 40" VA-skärm?

Har samsung också en sån bildskärm? Jag har för mig att den jag har sett var en Philips?
(denna: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... )

Skrivet av cfwin:

Fick min för 2 veckor sen, helt perfekt vad gäller pixlar, ingen banding eller flimmer. Väldigt väldigt nöjd med min

Trevligt!
Vad är det för tillverkningsdatum? (tror det står på klisterlappen på baksidan)
Har du testat flimmertesterna med Google Earth samt Arma 3? (det kan räcka att scrolla runt en skärmdump från Arma 3 om jag förstått rätt)
Prova även detta flimmertest:
http://www.gdargaud.net/Hack/DeadPixel/GreenMagenta.html
Öppna i oskalat läge, men lämna det i ett mellanstort fönster. Scrolla sen runt fönstret på skärmen. Om det flimrar inne i fönstret är det OK, men om hela skärmen flimrar/blinkar till så har du felet...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Trevligt!
Vad är det för tillverkningsdatum? (tror det står på klisterlappen på baksidan)
Har du testat flimmertesterna med Google Earth samt Arma 3? (det kan räcka att scrolla runt en skärmdump från Arma 3 om jag förstått rätt)
Prova även detta flimmertest:
http://www.gdargaud.net/Hack/DeadPixel/GreenMagenta.html
Öppna i oskalat läge, men lämna det i ett mellanstort fönster. Scrolla sen runt fönstret på skärmen. Om det flimrar inne i fönstret är det OK, men om hela skärmen flimrar/blinkar till så har du felet...

Ska kolla när jag kommit hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har samsung också en sån bildskärm? Jag har för mig att den jag har sett var en Philips?
(denna: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... )

Jag syftade naturligtvis på denna skärm, ursäkta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag syftade naturligtvis på denna skärm, ursäkta!

Jag borde insett det
Verkar vara väldigt ont om bra information om den än så länge så den är svår att säga så mycket om

Benq:en är mer lättdriven i native-upplösning kan vi konstatera åtminstone
.. och det är värt att komma ihåg att pixlarna är rätt mycket mindre på Philipsen, på gott och på ont.
Philipsen har väl ungefär samma dotpitch som en 1440p 27 tummare, medan Benqen och de andra 32tummarna har en större dotpitch ungefär som en 1080p 24 tummare om jag minns rätt nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Trevligt!
Vad är det för tillverkningsdatum? (tror det står på klisterlappen på baksidan)
Har du testat flimmertesterna med Google Earth samt Arma 3? (det kan räcka att scrolla runt en skärmdump från Arma 3 om jag förstått rätt)
Prova även detta flimmertest:
http://www.gdargaud.net/Hack/DeadPixel/GreenMagenta.html
Öppna i oskalat läge, men lämna det i ett mellanstort fönster. Scrolla sen runt fönstret på skärmen. Om det flimrar inne i fönstret är det OK, men om hela skärmen flimrar/blinkar till så har du felet...

Jag är också supernöjd med min. Ska kolla det där med klistermärket också, det visste jag inte om!

Har testat det där flimmertest också. Resultatet är lite svårt att förklara men jag får ett mycket svagt band i samma storlek som fönstret längs med skärmen som innehåller samma mönster.

Dock sker detta exakt likadant på min Asus VG248QE.

Edit: Min skärm är från Augusti 2014 enligt klistermärket

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Öppna i oskalat läge, men lämna det i ett mellanstort fönster. Scrolla sen runt fönstret på skärmen. Om det flimrar inne i fönstret är det OK, men om hela skärmen flimrar/blinkar till så har du felet...

ok, förstår att detta är ett problem, men om jag inte brukar öppna Google Earth i fönster och scrolla eller spelar arma3, finns det det då andra saker som hindrar att skaffa denna skärm? Måste man vara så specifik för att upptäcka problemet och annars så märker man inte av det, eller? Vill verkligen ha denna som känns som en perfekt skärm för mig, men orkar inte hålla på att returnera osv.. Ingen liten pjäs vi snackar om..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

ok, förstår att detta är ett problem, men om jag inte brukar öppna Google Earth i fönster och scrolla eller spelar arma3, finns det det då andra saker som hindrar att skaffa denna skärm? Måste man vara så specifik för att upptäcka problemet och annars så märker man inte av det, eller? Vill verkligen ha denna som känns som en perfekt skärm för mig, men orkar inte hålla på att returnera osv.. Ingen liten pjäs vi snackar om..;)

Det där är ju bara två relativt lätthittade exempel på problemet... Folk har haft motsvarande issues i större eller mindre omfattning i fler spel...
Tex detta inlägg från hardforum:

Citat:

I didn't try with the Himalayas map, but I had flashing/flickering problems in a games I play like ARMA 3, Gothic 3, Skyrim and Everquest 2. No problems in EVE online and Wastelands2.

Trist om problemet uppstår i ett spel man köper typ två år senare när garantin kanske är slut på skärmen...

---

Dessutom finns tex bandingproblemet, plus att vissa haft problem med skräp bakom glaset. Om du verkligen inte orkar hålla på att returnera så är det här fel skärm att köpa just nu iallafall tycker jag...
Men ärligt talat får man räkna med relativt stor risk att returnera, oberoende vilken skärm man än köper verkar det som numera

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Om du verkligen inte orkar hålla på att returnera så är det här fel skärm att köpa just nu iallafall tycker jag..

Ok, klara besked. Uppskattas. Får väl leta vidare då även om priset/specifikationerna verkade perfekta och jag kan inte hitta något intressant alternativ..
Lite konstigt att i de recensioner jag läst så nämns inte dessa problem inklusive tftcentral. Brukar lita på dem..

Permalänk
Medlem

Har också köpt den här skärmen på dustin och den har flicker. Det är helt olidligt och oacceptabelt. Mycket tråkigt men det blir att returnera efter helgen. Får vänta och hoppas att dom fixar problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har haft möjlighet att testa ytterligare 2st BL3200PT. Den 4:e skärmen var till slut fri från felaktiga pixlar, men alla 3 senaste har felet där de blinkar i t.ex. Arma eller Google Earth.

Skrivet av Roger W:

Mmm, det verkar nästan som majoriteten av alla augusti/september-paneler har flimmerproblemet i nån omfattning.
(på tidigare skärmar verkar det ovanligt eller kanske aldrig förekommande på)

Känns inte som läge att köpa just nu. Jag lär vänta till efter årsskiftet och omvärdera då.

Jag har mycket svårt att tro att detta flimmerproblem skulle bero på skärmen.
Om det skulle vara så att någon hårdvarukomponent i skärmen inte skulle hänga med, så skulle det ju vara lika för alla skärmar, och det är det inte.
Dessutom så verkar problemet uppstå bara i vissa program, när grafik- och processorsbelastningen blir hög.

Skulle tro att den här flickersignalen kommer från datorn själv, det är ju många saker ska ju samverka för att signalen från datorn skall bli ren, som OS, GPU, Prosessor, drivrutiner, programvara och kablage, samt vad man eventuellt har för andra program som körs i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag har mycket svårt att tro att detta flimmerproblem skulle bero på skärmen.
Om det skulle vara så att någon hårdvarukomponent i skärmen inte skulle hänga med, så skulle det ju vara lika för alla skärmar, och det är det inte.
Dessutom så verkar problemet uppstå bara i vissa program, när grafik- och processorsbelastningen blir hög.

Skulle tro att den här flickersignalen kommer från datorn själv, det är ju många saker ska ju samverka för att signalen från datorn skall bli ren, som OS, GPU, Prosessor, drivrutiner, programvara och kablage, samt vad man eventuellt har för andra program som körs i bakgrunden.

Som vanligt håller jag inte med
Jag har inga bevis, men jag misstänker felet finns på en stor del av alla skärmar tillverkade under en viss period... Möjligen felet inte är identiskt på alla, men likartat. (så omfattningen är inte riktigt lika, plus att ju personer använder skärmen till olika saker, vilket gör att det inte upptäcks av alla)

Det verkar inte ske specifikt när belastningen är hög, då det ju räcker att vispa runt lite bilder av google earth, testmönster och även screenshots av spel... Utan det verkar snarare som vissa "mönster" (typ gyttriga bilder med mycket detaljer) på något sätt provocerar fram felet.

...

Och om det skulle bero på datorn, varför händer det ofta med just den här skärmen och verkar inte dyka upp för de här personerna med deras gamla skärmar tex??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Jag har mycket svårt att tro att detta flimmerproblem skulle bero på skärmen.
Om det skulle vara så att någon hårdvarukomponent i skärmen inte skulle hänga med, så skulle det ju vara lika för alla skärmar, och det är det inte.
Dessutom så verkar problemet uppstå bara i vissa program, när grafik- och processorsbelastningen blir hög.

Skulle tro att den här flickersignalen kommer från datorn själv, det är ju många saker ska ju samverka för att signalen från datorn skall bli ren, som OS, GPU, Prosessor, drivrutiner, programvara och kablage, samt vad man eventuellt har för andra program som körs i bakgrunden.

Om du läser på lite om problemet så ser du att det är inga tvivel på att det beror på skärmen. För min egen del så flimrade inte första skärmen (tillverkad Juli) men det gjorde alla 3 som var tillverkade i September. Helt enligt alla andras felbeskrivningar. Problemet dök också samtidigt upp hos de andra tillverkarna som använder samma panel (Samsung och Acer bl.a.) Det har ingenting med belastning på CPU eller grafikkort att göra utan det är ett speciellt mönster i rörelse på skärmen som visar problemet. Till exempel detta test.

Om jag hade ett problem med min dator så borde rimligtvis den första BL3200PTn samt Samsung S32D850n visat samma problem men där fanns det inte då de är tillverkade tidigare. Benq har bland annat på grund av detta problem bett återförsäljare att hänvisa direkt till Benq vid detta problem där man får skicka in sin defekta och få skärmen utbytt.

Permalänk
Medlem

Fick min för någon vecka sedan och jag är grymt nöjd. Märker inte av de problem som nämns, däremot funkar varken Skyrim eller CoD MW3 särskilt bra i 2560x1440 men det tror jag beror på att jag kör crossfire. Metro 2033 och BF4 funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

någon som kan lägga upp en film på när ni spelar olika spel så man kan se hur skärmen beter sig? går ju och lägga upp I 60hz på youtube. eller är jag helt ute och cyklar