Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Häpp, nu verkar det vara på gång en ny konkurrent till den här skärmen: Asus PB328Q
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3081873
http://www.asus.com/se/Monitors/PB328Q/

Priset är dock helt åt skogen mot konkurrenterna än så länge, och det är tunt om info om den.
Väldigt tunn ram åtminstone. Perfekt om man vill ha tre

Enligt specen på asus hemsida står det "Panelbakbelysning/Typ : In-Plane Switching" vilket borde tyda på IPS panel, men jag är väldigt skeptisk. Jag gissar det är samma panel som de andra skärmarna i den här tråden.

Om det är IPS så är den väldigt intressant. Väntar dock på en recension först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om det är IPS så är den väldigt intressant. Väntar dock på en recension först.

Det var nog ett misstag nånstans på vägen tyvärr.
Engelska sidan är nu ändrad till VA!
http://www.asus.com/uk/Monitors/PB328Q/specifications/

---

Däremot har det kommit en till konkurrent: Philips BDM3270QP
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001337

Vet inte ett dyft om den dock..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas några i tråden här som sitter på 32tum! Har suttit och kollat på benqs bl3201pt som är en 4k skärm i 32tum storleken! Det jag är orolig över är ifall 32tum helt enkelt är för stort för att spela på? Sitter idag med en 27tum. Vad tycker ni som använder 32? Fungerar det bra eller är det för brett?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det en till 1440p 32 tums skärm på gång! (troligen samma panel)

Denna gång från AOC och den heter Q3277Pqu.

Nyhet från TFTcentral:
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/34.htm#aoc_32
Ska vara fri från PWM och ha vesafäste, samt en hyfsat vettig fot verkar det som...
Vi får se vad den hamnar på för pris här i Sverige!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Däremot har det kommit en till konkurrent: Philips BDM3270QP
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001337

Philipsen på rea på netonnet precis nu:
#15592187
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ph...

4000 är inte pjåkigt för 32 tum!

Den fick en helt ok recension på digitalversus:
http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/philips-bdm3270qp-p2...
Inputlagget gränsfall dock
... får fundera lite på denna...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kommer nog bli ett köp av denna idag. 3990 kr är ett bra pris och med öppet köp så why not

Skrivet av Roger W:

Philipsen på rea på netonnet precis nu:
#15592187
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ph...

4000 är inte pjåkigt för 32 tum!

Den fick en helt ok recension på digitalversus:
http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/philips-bdm3270qp-p2...
Inputlagget gränsfall dock
... får fundera lite på denna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Kommer nog bli ett köp av denna idag. 3990 kr är ett bra pris och med öppet köp så why not

Mmm, banne mig sugen jag med!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att beställa en BenQ BL3200PT men undrar om någon kan svara på hur lång displayportkabel som medföljer? Läst att vissa säger att det är korta kablar, men hittar ingen information om hur korta kablar det är. Bra att veta ifall jag ska i samma veva lägga en lite längre DP-kabel i kundkorgen.

Edit: Är så kluven, BenQ BL3200PT eller Asus MG279Q? 32" vs 27", 60hz vs 144hz, inge risk för IPS-glow vs risk för IPS-glow.
CDON säljer MG279Q för 4990kr vilket är kring samma pris som BenQn.
Personligen så är det verkligen en allroundskärm jag söker då jag spelar men inte på någon proffsnivå, däremot arbetar jag en hel del med grafiska grejer som frilansare.
Vilken tror ni fyller bäst som allroundskärm?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Edit: Är så kluven, BenQ BL3200PT eller Asus MG279Q? 32" vs 27", 60hz vs 144hz, inge risk för IPS-glow vs risk för IPS-glow.
CDON säljer MG279Q för 4990kr vilket är kring samma pris som BenQn.
Personligen så är det verkligen en allroundskärm jag söker då jag spelar men inte på någon proffsnivå, däremot arbetar jag en hel del med grafiska grejer som frilansare.
Vilken tror ni fyller bäst som allroundskärm?

Bra fråga..
Hur är din syn? Är du OK med de relativt små pixlarna som du får vid 1440p på 27 tum?
Eller annan formulering: hur viktig känns själva storleken på Benq:en för dig?

Om det inte är så viktigt att få upp pixelstorleken eller fysiska storleken (för inlevelsen osv) så kanske det är vettigare att köra 27 tum och få 144hz på köpet. Visst, IPS-glow är en risk, men Benq:en är inte fri från panelproblem den heller (se tidigare inlägg om "banding") så risken är nog lite liknande?

Personligen tycker jag 1440p och 27 tum är lite för små pixlar dock. (och gränsfall till för liten yta)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Jag är fortfarande supernöjd med skärmen

Ska fortsätta använda den som andraskärm, behöver något lite snabbare när jag ska lira. Exempelvis PG279Q

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Synen är väl ok men använder ofta glasögon när jag arbetar med datorn.
Läste om "banding" igår och blev igen väldigt osäker. Var så nära på att beställa BenQ:n men efter att många råkat ut för panelproblem så lutar det mer mot Asus skärmen istället. Tror det blir att jag beställer Asus skärmen och så får jag väl ta och skicka in den om det är alldeles för mycket IPS-glow.
Egentligen hade jag tänkt köpa mig Samsungs 34" ultra widescreen men priset är just nu för högt för att jag ska motiveras till att köpa en så kikar på andra modeller som kan fylla andra behov.
Vill gärna hitta en skärm som jag trivs med några år tills 34" ultra wide skärmarna går ner till en rimlig nivå.

Eller så slår jag till på Samsungen och går på det jag vill ha, haha det här är hopplöst.

Edit: Beställde mig en Asus MG279Q, förhoppningsvis levereras en perfekt modell direkt så jag slipper börja skicka tillbaka och ha det.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kanonnöjd med min efter ett drygt halvår. Fick dock byta ett par gånger för att få en som var perfekt då jag hade otur med fraktskador samt pixelfel. Kör simulator i fullskärm och FPS i fönster i lägre upplösning.

Såg att frågan om kabellängd inte var besvarad så tog fram tumstocken, displayportkabeln är 150cm.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Kanonnöjd med min efter ett drygt halvår. Fick dock byta ett par gånger för att få en som var perfekt då jag hade otur med fraktskador samt pixelfel. Kör simulator i fullskärm och FPS i fönster i lägre upplösning.

Såg att frågan om kabellängd inte var besvarad så tog fram tumstocken, displayportkabeln är 150cm.

Tänker skaffa denna skärm snarast, sitter med en lånad 27" 1440p skärm nu och det är ju mycket trevligt.
Har haft en 23" 1080p tidigare och den är ju förstås betydligt mindre.

Frågan är om 32" blir för stort? Svårt att föreställa sig innan man får hem den.. Men det är ju öppet köp förstås..

Fråga om dp-kabeln, är det mini-dp till dp?

/Evert

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Tänker skaffa denna skärm snarast, sitter med en lånad 27" 1440p skärm nu och det är ju mycket trevligt.
Har haft en 23" 1080p tidigare och den är ju förstås betydligt mindre.

Frågan är om 32" blir för stort? Svårt att föreställa sig innan man får hem den.. Men det är ju öppet köp förstås..

Fråga om dp-kabeln, är det mini-dp till dp?

/Evert

Det är tyvärr inte mini-dp.

Jag klippte till en kartongbit i samma storlek, det verkade vansinnigt stort men går fort att vänja sig.

Skulle kunna tänka mig att man upplever det som för stort om man har ett litet skrivbord så man hamnar nära skärmen.
Kör själv med 80cm djupt IKEA-bord och det fungerar fint.

Köper du en och saknar som mig tillgång till någon kalibreringsutrusting så har TFTCentral lagt upp en profil:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/benq_bl3200pt.htm...

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Det är tyvärr inte mini-dp.

Jag klippte till en kartongbit i samma storlek, det verkade vansinnigt stort men går fort att vänja sig.

Skulle kunna tänka mig att man upplever det som för stort om man har ett litet skrivbord så man hamnar nära skärmen.
Kör själv med 80cm djupt IKEA-bord och det fungerar fint.

Köper du en och saknar som mig tillgång till någon kalibreringsutrusting så har TFTCentral lagt upp en profil:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/benq_bl3200pt.htm...

Ok tack, då får jag behålla min befintliga mini-dp kabel.

Är det någon skillnad på att ladda in ICC-profilen i datorn eller göra inställningarna manuellt på skärmen?

/Evert

Permalänk
Medlem

Stod mellan en 27" 144 hz eller ta en större skärm och såg den här skärmen...
Kollade lite reviews på youtube osv och kom fram till att den duger till det lilla spelandet jag gör...

Hellre satsa på en stor skärm... Och stor är den.
Kanonbild och inga döda pixlar eller så... helnöjd!

Hade en 1080p 24" sen tidigare och det var en riktigt skön uppgradering. Mycket yta att arbeta med och gillar upplösningen.
Kanske 4k hade varit bättre ... vad vet jag.

Men jättenöjd iaf.

Permalänk
Medlem

Drar fram denna gamla tråd... Tänkte bara höra om någon vet djupmåttet från bakre stativ och fram till framsida skärmen? Det som står ~23cm antar jag är från bakkant fram till främre kant på stativfoten?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Drar fram denna gamla tråd... Tänkte bara höra om någon vet djupmåttet från bakre stativ och fram till framsida skärmen? Det som står ~23cm antar jag är från bakkant fram till främre kant på stativfoten?

Det beror ju på om du tiltar skärmen eller inte. Med rak skärm är det ca 15,5 cm.

Permalänk
Medlem

@Wickman: Tack så mycket!

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Lär fan testa denna, ska kolla med Inet vad det kostar och skicka tillbaka den utifall man vill utnyttja ångerrätten först bara

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Whoah, det verkar faktiskt som det kommit en ny variant på denna paneltyp till Sverige!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3929716
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=V1M69AA...
HP pavilion 32

Skärmen släpptes i Staterna sen ett tag tillbaks, men har inte hittat hit förrän nu.
(gamla nyheter här nedan)
http://www.tomshardware.com/news/hp-pavilion-32-inch-qhd-disp...
http://www.anandtech.com/show/10295/hp-announces-32-pavilion-...

4000 spänn är inte pjåkigt pris

...

För den som missat det så har även nyare HP envy 32 tums skärmar numer freesync:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=N9C43AA...
Men kostar en tusenlapp mer än ovan.

...

Ursäkta om jag återanvänder den här tråden, men panelen är ju i grunden densamma.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Verkar ju definitivt vara ett intressant alternativ bland de olika 32 tum 1440p skärmarna. Om man känner någon med Mecenatkonto så får man HP Pavillion 32 för endast 3490 kr. Om det är samma panel som övriga och inte HP har kukat ur med bildbehandling så kanske jag slår till. Avvaktar en stund och ser om någon större sajt recenserar den.

Permalänk
Medlem

Nu är jag i fel tråd på sätt och vis, men ville bara tipsa från tipstråden om att HP har en rea på 15% på sitt sortiment med rabattkod HPCW.. Och det omfattar även skärmar, som tex ovan nämnda HP Pavilion 32...
#16500605

Dvs man kan få skärmen för 3391,50 kr! Helt OK pris!
Önskar bara det fanns lite recensioner på den
(vill veta input-lag, rörelsehanteringen, om den har PWM, och om kvaliteten överlag verkar på ungefär samma nivå som de andra skärmarna med samma panel mm)

*edit*
Även HP Omen 32 ingår i rean. 4241,50kr för skärm med 75hz läge och freesync...
Tänkvärt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är jag i fel tråd på sätt och vis, men ville bara tipsa från tipstråden om att HP har en rea på 15% på sitt sortiment med rabattkod HPCW.. Och det omfattar även skärmar, som tex ovan nämnda HP Pavilion 32...
#16500605

Dvs man kan få skärmen för 3391,50 kr! Helt OK pris!
Önskar bara det fanns lite recensioner på den
(vill veta input-lag, rörelsehanteringen, om den har PWM, och om kvaliteten överlag verkar på ungefär samma nivå som de andra skärmarna med samma panel mm)

*edit*
Även HP Omen 32 ingår i rean. 4241,50kr för skärm med 75hz läge och freesync...
Tänkvärt!

Synd att den rabattkoden inte fungerar i deras studentbutik. Där kostar Pavillion 32 skärmen 3490 kr i grund, 15% till på det hade varit ett givet test för mig.

Edit: Hittade nu HP Omen 32 och på HPs Mecenatbutik så kostar den endast 3990 kr

32 tum 1440p 75 Hz VA-panel för 4000 kr är ju helt galet. Finns ju bara en annan 75 Hz:are och det är Asus modell som kostar drygt 6300 kr som billigast. Hade den bara haft höj och sänkbar fot så hade jag köpt den på Fredag men jag vet inte om den blir för hög för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Edit: Hittade nu HP Omen 32 och på HPs Mecenatbutik så kostar den endast 3990 kr

orättvist

... obs dock att det finns relativt stor risk att skärmen har PWM-flimmer.
Dessutom har jag läst en del om att vissa 75hz skärmar med freesync har en tendens att få frame-skipping om man kör dem i 75hz på nvidia-kort. (gällde bland annat LG:s senaste extrabreda 37-tummare)
Oklart om det är ett problem på denna skärm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jo lite flyt har man ibland med att sambon pluggar

PWM tror jag inte behöver oroa sig, de skulle ju verkligen bita sig i foten om de körde det och ingen gör ju typ det längre. Man kan alltid köpa och testa och lämna tillbaka

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

PWM tror jag inte behöver oroa sig, de skulle ju verkligen bita sig i foten om de körde det och ingen gör ju typ det längre. Man kan alltid köpa och testa och lämna tillbaka

Tror faktiskt att det på Hardforum gjort tester på HP:s 32-tummare och konstaterat att det är PWM på dem. De har dessutom något konstigt flicker på i vissa spel (arma och dayz tror jag). Andra tillverkare med samma panel har i vissa fall dragit tillbaka och uppdaterat skärmarna (firmware?) så att de inte har PWM, men det verkar inte vara så med HP.

Jag är ändå intresserad, ska tydligen ha PWM på min nuvarande skärm och det har aldrig stört mig.

Det är ändå ganska svårt detta. Letar efter en skärm för skrivbordet som står i sovrummet. Den ska funka bra både som datorskärm och som streaming-TV (Chromecast) när man ligger i sängen. Är lite inne på Omen pga freesync och 75 Hz (har ett Nano) eller en AOC Q3277Pqu något billigare samt högtalare. Spelar en del men mest RPG och strategi. Freesync låter ju som en bra grej att ha.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tror faktiskt att det på Hardforum gjort tester på HP:s 32-tummare och konstaterat att det är PWM på dem. De har dessutom något konstigt flicker på i vissa spel (arma och dayz tror jag). Andra tillverkare med samma panel har i vissa fall dragit tillbaka och uppdaterat skärmarna (firmware?) så att de inte har PWM, men det verkar inte vara så med HP.

Jag är ändå intresserad, ska tydligen ha PWM på min nuvarande skärm och det har aldrig stört mig.

Det är ändå ganska svårt detta. Letar efter en skärm för skrivbordet som står i sovrummet. Den ska funka bra både som datorskärm och som streaming-TV (Chromecast) när man ligger i sängen. Är lite inne på Omen pga freesync och 75 Hz (har ett Nano) eller en AOC Q3277Pqu något billigare samt högtalare. Spelar en del men mest RPG och strategi. Freesync låter ju som en bra grej att ha.

Verkar lite oklart fortfarande gällande en 100%-ig bekräftelse, en säger trolig PWM en säger nja och en annan säger att han inte ser något sådant. Kan vara PWM men så pass hög frekvens att "normalanvändaren" inte märker av det.

För min egen del så vet jag inte om det är något jag stör mig på eller inte då jag för tillfället har en skärm som inte kör PWM. Min gamla skärm hade nog det men det var så pass länge sen att jag inte kommer ihåg, men då jag hade den bra länge och satt långa spelsessioner så tror jag inte jag märker av det speciellt mycket.

Kontentan, för 3990 kr som Mecenatpriset ligger på så tror jag att jag kommer chansa och köpa Omen 32. 1440p VA 75Hz är värt en chansning för det priset oavsett PWM eller ej. Sen har man ju alltid 14 dagars ångerrätt ifall det skulle kännas fel

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Verkar lite oklart fortfarande gällande en 100%-ig bekräftelse, en säger trolig PWM en säger nja och en annan säger att han inte ser något sådant. Kan vara PWM men så pass hög frekvens att "normalanvändaren" inte märker av det.

För min egen del så vet jag inte om det är något jag stör mig på eller inte då jag för tillfället har en skärm som inte kör PWM. Min gamla skärm hade nog det men det var så pass länge sen att jag inte kommer ihåg, men då jag hade den bra länge och satt långa spelsessioner så tror jag inte jag märker av det speciellt mycket.

Kontentan, för 3990 kr som Mecenatpriset ligger på så tror jag att jag kommer chansa och köpa Omen 32. 1440p VA 75Hz är värt en chansning för det priset oavsett PWM eller ej. Sen har man ju alltid 14 dagars ångerrätt ifall det skulle kännas fel

Där kan jag hålla med dig! Nu är jag inte student men den kostar bara 4200 kr under Black Friday-veckan. Ska bara sälja in den som "TV" till frugan så det går att köpa den på gemensamma kontot. Då blir det ju halva priset också

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

32" är inte överdrivet, Jag har suttit med Philips 40" 4K 60hz och spelat på ett bra tag. Kommer dock skaffa en 32" 144 hz nu mer för ren gaming för att underlätta i spel istället för 4k. Så används 40" till Design. Det man kan påpeka är ju att mellan 32"-40" (speciellt om man gillar RTS, citybuilders osv mer än FPS) är väldigt mkt ögonrörelser och ja du får ta fler pauser för det blir ansträngande för ögonen till slut.

Acer kommer med fin curved 144 HZ VA 32" skärm nu i december. Nackdelen den är 1080 P

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro