Hjälp med stort 4K-bygge med 3st 55"-skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Baserat på vad? Hur mkt vram tror du att en 1080p video kräver då?

Skrivet av Casgar:

Sitter för tillfället på 3st skärmar á 1680x1050, 1920x1080 och 2560x1440 (ca 30% av pixlarna i 3x 4k) och använder bara 311MB videominne, 579 om jag kör en 1080p-video i fullskärm på den största skärmen. 2GB videominne BORDE gå, 3GB känns säkrare, 6GB känns overkill, och flera svindyra grafikkort känns som pengar i sjön om du frågar mig.

Om jag kör Birds i VLC på min 1080p-skärm drar den 264 MB videominne. 264*4=1056*3=3168/1024=3,09375

Alltså, lite mer än 3 GB

Permalänk
Medlem

Detta kanske är något? Lite billigare eftersom det är en fyndvara.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/186358-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Detta kanske är något? Lite billigare eftersom det är en fyndvara.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/186358-w...

Vetifan vad man tjänar på att ha 3 st Titans i en burk till för att kolla på videor :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Satan vilka setups folk föreslår.
Kan inte se varför det här ens skulle kosta över 5k
En cpu med t.ex Intel hd 4600 driver 4k, finns moderkort för 650:- som kan skicka vidare signalen över hdmi.
In med ett eller två billiga kort t.ex Radeon R7-240 och allt ska gå bra(orkar inte ta reda på vilka kort som kan skicka ut 4K på 2 hdmi samtidigt).

Även om man ser film i 4K på alla tre skärmar borde inte vram bli nå problem.

Det här är lite mer sansat. 12 kärniga processorer och värstig-grafik för webbsidor och videor haha.

Om det nu blir spel av så tror jag den här tråden är relevant! En medlem på OCN som testar 1-4 xfire R9 290 4GB. Det verkar som att minnet tar slut när man kör i 11520x2160 så 6GB 780 eller 8GB 290/x i SLI/xfire lär behövs om man tänker prova på lite halvmoderna spel eller bench, men knappast för surf och powerpoint Bättre med mycket internminne, SSD och en halvbra processor då.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Detta kanske är något? Lite billigare eftersom det är en fyndvara.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/186358-w...

Hur ska han kunna använda sli när han ska titta på video eller webbsidor? Den tekniken används bara i 3D applikationer. Så det är helt onödigt att köpa mer än ett kort.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Testa att dra igång 16 instanser av Birdsvideon få se om din dator klarar det utan att lagga. Min klarade 11 sedan blev det jobbigare.
http://www.auby.no/files/video_tests/

Edit: Testa sen att dra igång 16 youtubevideos i 1080p få se hur din dator klarar det.

Kan inte testa pga bandbredd (24mbit). Sedan är det betydligt mer krävande att köra en 1080p 40mbps video i 16 tabbar i webläsaren än att spela upp en 4k video genom till exempel VLC. Här har du en video som visar att Intel HD4000 graphics pallar 4k video utan problem:

Skrivet av Appel99:

Om jag kör Birds i VLC på min 1080p-skärm drar den 264 MB videominne. 264*4=1056*3=3168/1024=3,09375

Alltså, lite mer än 3 GB

Du menar att ditt grafikkort ligger på 0MB minnesanvändning när du inte har VLC öppet? En H264 1080p video med hög kvalitet kräver ca 30-70MB Vram, Även om du skulle fylla upp din vram så är DDR3 minnet mer än tillräckligt för att klara 4k videouppspelning.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att införskaffa sig denna istället för att blåsa iväg en hejvildans massa pengar på bara TV-apparaterna?

Går två skärmar av dessa, på en UE55HU7505TXXE...

Sedan så är väl inte HDMI 2.0 släppt ännu. Har för mig att det ska dyka upp i Juni, vilket inte är långt kvar..Det är väl Samsung's egna "box" som man får köpa till, som kör HDMI 2.0 upp till TV:n och resten av det vanliga pluggas in i boxfan.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Entusiast

Jisses, vad tror folk egentligen? Intels integrerade grafikkort klarar av att spotta ur sig 4K. Det är spel som kräver extremt mycket av grafikkorten för att köra så höga upplösningar. Ska det inte spelas så är det tämligen överkurs med flera Titan Black.

Testade att starta massa klipp av Birds och det märktes knappt på VRAM. Varje instans av VLC tog ca 150 MB RAM också och mycket riktigt laggade det rejält vid runt 10 instanster. Fast då har jag inte brytt mig om att stänga ner resten av grejerna som ligger och kör. Det var dock varken RAM eller VRAM som var problemet utan jag antar att grafikkortet av någon konstig anledning inte riktigt är designad för att avkoda så många parallella filmer samtidigt. Vad sägs om att vi gör ett lite mer relevant test och provkör ett klipp som faktiskt är i 4K istället? Sitter just nu och spelar upp fyra stycken fönster med trailern från Elysium i 4K (H.264, 4096x1716, 26 Mbps, 4:2:0). För säkerhets skull på två skärmar. GPU load ligger på 16 %, 663 MB dedicated VRAM och 87 MB Dynamic (utan film är det 379 MB respektive 78 MB och runt 10 % load så filmerna märktes knappt). Varje instans tar 330 MB RAM och tuggar i sig hyfsat bra med CPU. Ligger på gränsen för vad min 3770 orkar men låg på typ 20 % redan innan jag startade för jag kör som sagt en hög program i bakgrunden. Grafikkortet är för övrigt ett 7870. Bra, då har vi konstaterat att det var en helt meningslös övning att köra mängder av små klipp. Om nu videominnet ens påverkas om man inte faktiskt kör en skärm i rätt upplösning. Jag har totalt lite mer än halva 4K med två 1920x1200.

Det stora problemet här är codec. Att köra ett antal H.264 är inga problem. Provkör man något tyngre som ProRes i 600 Mbps så går det bara att köra en film åt gången för annars ger processorn upp totalt. I framtiden kommer det bli H.265/HEVC som blir standard och det kommer vara tungt för CPU fram tills det kommer hårdvara för avkodning. Hur tungt har jag inte lyckats lista ut för h.265 är fortfarande lite för nytt för att jag skulle kunna hitta vettiga testklipp. Stödet i spelare är inte helt hundra det heller än.

Angående framtidssäkert så är det omöjligt att få till idag. Det finns inga grafikkort med HDMI 2.0 än och när det gäller video finns det ingen hårdvaruavkodning av H.265 än på PC-sidan. Det har visats upp en del plattformar för ARM som har det men vet inte om någon har släppt några färdiga produkter än. H.265 kommer vara standard för att distribuera 4K-material. Så kortfattat spelar det ingen större roll vilket grafikkort du köper för om ett år kommer det finnas ett som löser det mycket bättre. Ni är lite för tidigt ute för att lösa 4K på ett smidigt sätt.

Tillbaks till grafikkort. Jag antar att ni inte har jättehöga krav på att det måste rulla i 60 Hz för då blir det stora problem som det ser ut idag. Just att ni ska köra TV med HDMI 2.0 ställer till det då det som sagt inte finns så mycket som kan använder det. Hade ni haft Displayport hade det varit lugnt. Bara plocka ett grafikkort med flera Displayport 1.2 och sen köra. Microsoft har ju ett halvberömt test där de spelar med tre 4K-skärmar. Det räckte med ett 7970 för att köra windows och med lite sänkta inställningar fungerade Dirt3 i 30 FPS. När de skulle upp i 60 FPS fick det bli trassel med MST och specialdesignade drivrutiner. Läs Sweclockers tester så får du se vad de tycker om MST... Tillbaks till grafikkort. Jag tror inte det finns några adaptrar för HDMI 2.0 än men den ska vara bakåtkompatibel så det borde gå att köra en adapter för HDMI 1.4 som klarar 4K i 30 Hz. Så den vägen ska gå att lösa. Utöver det ser det mörkt ut. Matrox brukar ju ha en del kul produkter men de har inte hakat på 4K än utöver lite produkter för videoproduktion men tror inte det är relevant här då det bara har BNC-kontakter för strömmad råformat. AMD har ju FirePro W600 som är designat för multiskärm och har sex mini DP 1.2 och ska därmed klara av att driva sex stycken skärmar i upp till 4096 x 2304. Det hänger dock fortfarande på adaptrar.

Så antingen är det väldigt enkelt eller väldigt svårt, beroende på hur man ser på det. Duger 30 Hz borde det gå bra med de flesta lite starkare korten med tillräckligt många utgångar. Som sagt så körde Microsoft med ett 7970, det vill säga nuvarande 280X. AMD har tidigare haft bättre stöd för fler skärmar men vet inte hur det ser ut nu. Duger inte 30 Hz blir det trassligt för det kräver andra skärmar och en hel massa bråk med drivrutiner. Livet kommer bli mycket lättare i framtiden då HDMI 2.0 och Displayport 1.3 blir standard.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EyeNEye:

Hade det inte varit bättre att införskaffa sig denna istället för att blåsa iväg en hejvildans massa pengar på bara TV-apparaterna?

Går två skärmar av dessa, på en UE55HU7505TXXE...

Sedan så är väl inte HDMI 2.0 släppt ännu. Har för mig att det ska dyka upp i Juni, vilket inte är långt kvar..Det är väl Samsung's egna "box" som man får köpa till, som kör HDMI 2.0 upp till TV:n och resten av det vanliga pluggas in i boxfan.

HDMI 2.0 släpptes förra året och det finns redan i TV-apparater, projektorer och hemmabioförstärkare. Det är bara det att andra ändan inte har hunnit med än. Det är Displayport 1.3 som väntas släppas officiellt i sommar någon gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

HDMI 2.0 släpptes förra året och det finns redan i TV-apparater, projektorer och hemmabioförstärkare. Det är bara det att andra ändan inte har hunnit med än. Det är Displayport 1.3 som väntas släppas officiellt i sommar någon gång.

Det var ju det jag skrev. Kabeln saknas och förväntas dyka upp i Juni, enligt Hifiklubben.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ase:

Krävs 2 hdmi för att köra 4k eller displayport1.
2 för att driva runt det så minst 2 st GF titan (black skulle jag rekommendera som en början)

Två Titan framstår som väldigt onödigt då man ändå inte kan köra SLI i skrivbordsmiljö. TS ska inte spela.

Citat:

sen kör på en haswell e eller ivy bridge e som processor så tillräckligt kraft finnes

Tillräckligt med kraft för vad? TS ska ju visa webbsidor och spela upp video. Det behövs verkligen inte en snabb CPU bara för att man ska köra hög upplösning; vi har ju GPU:er som sköter det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det var ju det jag skrev. Kabeln saknas och förväntas dyka upp i Juni, enligt Hifiklubben.

Det är inte bara kabeln som saknas, finns ju som sagt inga grafikkort med HDMI 2.0 än, så då har du ju bara en TV med en kabel som inte går att ansluta till någonting. Grafikkorten med HDMI 2.0 kommer väl inte förrän tidigast sent i höst om jag inte minns fel?

För övrigt tycker jag att det är smått tragiskt att se hur majoriteten i tråden verkar tro att 4K = Gaming = 3x Titan Black i SLI. Håller med de som säger att det inte bör behövas alldeles för mycket pulver för att visa en webbsida eller ett videoklipp, så TS; lägg inte ner pengar på dyra SLI-lösningar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är inte bara kabeln som saknas, finns ju som sagt inga grafikkort med HDMI 2.0 än, så då har du ju bara en TV med en kabel som inte går att ansluta till någonting. Grafikkorten med HDMI 2.0 kommer väl inte förrän tidigast sent i höst om jag inte minns fel?

För övrigt tycker jag att det är smått tragiskt att se hur majoriteten i tråden verkar tro att 4K = Gaming = 3x Titan Black i SLI. Håller med de som säger att det inte bör behövas alldeles för mycket pulver för att visa en webbsida eller ett videoklipp, så TS; lägg inte ner pengar på dyra SLI-lösningar i onödan.

Jag skrev ju exakt hur han skulle lösa problemet. Samsung's "boxjävel" som kör HDMI 2.0 upp till TV:n, medan boxen tar emot HDMI 1.4

Dvs. allt annat "gammalt" kan du mata in i deras box. Som därefter skickar till TV:n

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Om jag kör Birds i VLC på min 1080p-skärm drar den 264 MB videominne. 264*4=1056*3=3168/1024=3,09375

Alltså, lite mer än 3 GB

Du verkar inte veta vad tecknet "=" betyder..
264*4 är INTE lika med 1056*3, inte heller är någon av de multiplikationerna lika med 3168/1024 eller 3,09375.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

En 4K-skärm har 4 gånger fler pixlar än 1080, 2 GB vram klarar inte av att driva 3 st...

Det gör det absolut. Matrox-grafikkort som används i professionella syften för 4-20+ stycken 1080p-skärmar har 128-512MB grafikminne.

Jag tycker verkligen att ni överskattar grafikminne. 2GB bör vara mer än tillräckligt, med undantag till spel som jag tvivlar på att ni kommer att köra.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

71.2 MB VRAM krävs till frame bufferten för 4k-skärmar med 24-bitars färg (16.7 miljoner färger).

3*3840*2160/8*24/1024²

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag skrev ju exakt hur han skulle lösa problemet. Samsung's "boxjävel" som kör HDMI 2.0 upp till TV:n, medan boxen tar emot HDMI 1.4

Dvs. allt annat "gammalt" kan du mata in i deras box. Som därefter skickar till TV:n

http://content.hwigroup.net/images/news/f9000-connection-box-...

Tror att du har missförstått Samsungs produkt lite.

Boxen skapar inte extra bandbredd ur tomma luften från HDMI 1.4-signaler. Det enda boxen gör är ju att ta in flera inputs och köra ut dom via en HDMI 2.0-kompatibel utgång. Man kan inte få ut full kapacitet av HDMI 2.0 (dvs 4K i 60Hz) bara via boxen eftersom den sändande enheten (grafikkortet) inte har bandbredd så det räcker till att skicka en sån signal. Ska du ha ut HDMI 2.0 via boxen måste du även mata in HDMI 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tror att du har missförstått Samsungs produkt lite.

Boxen skapar inte extra bandbredd ur tomma luften från HDMI 1.4-signaler. Det enda boxen gör är ju att ta in flera inputs och köra ut dom via en HDMI 2.0-kompatibel utgång. Man kan inte få ut full kapacitet av HDMI 2.0 (dvs 4K i 60Hz) bara via boxen eftersom den sändande enheten (grafikkortet) inte har bandbredd så det räcker till det. Ska du ha ut HDMI 2.0 via boxen måste du även mata in HDMI 2.0.

Tror du har missförstått.

Denna box är till för att kunna lösa problemet med att HDMI 2.0 inte finns att tillgå. Har inte sagt något annat.

De kan ju inte sälja en TV som inte har några ingångar.......

"Hej, köp vår TV, du kan inte plugga in något, men den är snygg i vardagsrummet"

Hela boxdelen är till för att Samsung sedan kan släppa en HDMI 2.0 BOX utan att kunderna behöver köpa ny TV.

Sedan förstår jag inte varför TS skulle behöva köra HDMI 2.0 ? Inte ens hans grafikkort stödjer det, vilket du nämnde i din första post...makes no sense

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tror du har missförstått.

Denna box är till för att kunna lösa problemet med att HDMI 2.0 inte finns att tillgå. Har inte sagt något annat.

De kan ju inte sälja en TV som inte har några ingångar.......

"Hej, köp vår TV, du kan inte plugga in något, men den är snygg i vardagsrummet"

Hela boxdelen är till för att Samsung sedan kan släppa en HDMI 2.0 BOX utan att kunderna behöver köpa ny TV.

Sedan förstår jag inte varför TS skulle behöva köra HDMI 2.0 ? Inte ens hans grafikkort stödjer det, vilket du nämnde i din första post...makes no sense

Ja, men varför ska TS ha boxen? Den hjälper ju inte honom på något sätt. Han kan ju plugga in med HDMI direkt i TV'n. HDMI är bakåtkompatibelt så det är inga problem att koppla direkt.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Testa att dra igång 16 instanser av Birdsvideon få se om din dator klarar det utan att lagga. Min klarade 11 sedan blev det jobbigare.
http://www.auby.no/files/video_tests/

Edit: Testa sen att dra igång 16 youtubevideos i 1080p få se hur din dator klarar det.

Den där videon är på 23 sekunder.. skulle det inte spela roll om filen var större ??
säg om du har en fil på 20GB eller liknande.. och öppnar x16 istället för lilla birds på 100MB ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Den där videon är på 23 sekunder.. skulle det inte spela roll om filen var större ??
säg om du har en fil på 20GB eller liknande.. och öppnar x16 istället för lilla birds på 100MB ??

Nej, det spelar ingen roll hur stor den är. Det är bitrate, codec, mm som avgör hur tung filmen är, inte längden.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tror du har missförstått.

Denna box är till för att kunna lösa problemet med att HDMI 2.0 inte finns att tillgå. Har inte sagt något annat.

De kan ju inte sälja en TV som inte har några ingångar.......

"Hej, köp vår TV, du kan inte plugga in något, men den är snygg i vardagsrummet"

Hela boxdelen är till för att Samsung sedan kan släppa en HDMI 2.0 BOX utan att kunderna behöver köpa ny TV.

Sedan förstår jag inte varför TS skulle behöva köra HDMI 2.0 ? Inte ens hans grafikkort stödjer det, vilket du nämnde i din första post...makes no sense

Det är ju du som inte "makes no sense", jag skrev ju till dig att det inte bara är kabeln som saknas, utan även kompatibla grafikkort, då började du prata om Samsungs box och att det "löser problemet", vilket det givetvis inte gör. Känns som att det var här någonstans vi tappade bollen.

Håller med om att TS inte behöver vänta på HDMI 2.0 eller vara framtidssäkrad för det om man inte har för avsikt att köra material i 60Hz i setupen, det är ju värt att ta hänsyn till.

Skrivet av cyzed:

Ja, men varför ska TS ha boxen? Den hjälper ju inte honom på något sätt. Han kan ju plugga in med HDMI direkt i TV'n. HDMI är bakåtkompatibelt så det är inga problem att koppla direkt.

This.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EyeNEye:

Det var ju det jag skrev. Kabeln saknas och förväntas dyka upp i Juni, enligt Hifiklubben.

Nej det du skrev var att HDMI inte är släppt än vilket är fel. Du nämnde inte ordet kabel i ditt inlägg.

Se angående kablar så finns det inga HDMI 2.0 kablar för att det inte behövs. Standarden inkluderar inga nya kablar eller kontakter. Det är bara att köra vidare på gamla med för att få full bandbredd behövs en category 2, även kallade high speed cable. Det finns gott om dem. Så det som brister i signalkedjan är i dag ett grafikkort med HDMI 2.0 ut.

Can existing HDMI cables support the higher bandwidths of HDMI 2.0 Specification?
Yes, existing High Speed HDMI Cables (wire only) will support the new higher bandwidths (up to 18Gbps).
HDMI 2.0 specification defined a new, more efficient signaling method, for speeds above 1.4b limits (10.2Gbps), to allow higher bandwidths (up to 18Gbps) over existing High Speed HDMI Wire Cables.

Is HDMI 2.0 backwards compatible with HDMI 1.x?
Yes, all HDMI versions are fully backward compatible with all previous versions.

Does HDMI 2.0 require new connectors?
No, HDMI 2.0 uses the existing connectors.

Does HDMI 2.0 require new cables?
No, HDMI 2.0 features will work with existing HDMI cables. Higher bandwidth features, such as 4K@50/60 (2160p) video formats, will require existing High Speed HDMI cables (Category 2 cables).

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx

Skrivet av Alling:

Tillräckligt med kraft för vad? TS ska ju visa webbsidor och spela upp video. Det behövs verkligen inte en snabb CPU bara för att man ska köra hög upplösning; vi har ju GPU:er som sköter det.

Det där är en sanning med modifikation för det beror som sagt helt på vilka codecs som körs och vilka spelare som används. Jag testade 4K i ett högkvalitetsformat (600Mbps, jämför med Blurays maximala 54 Mbps) som saknar hårdvarustöd och det tuggade i sig i runda slängar halva min i7 3770. Att köra tre parallella sådana hade krävt minst en sexkärning CPU om man vill vara säker på att det inte laggar. H.264 som är standard idag går att köra rätt fint på grafikkort men det blir trassel om man ska visa flera olika saker samtidigt. Då börjar saker landa på CPU och då blir det också tungt. För min 3770 var fyra stycken 4K video ok men vet inte om jag hade kunnat starta en femte. Då var det alltså en vanlig H.264 som kördes i VLC. Hade man bråkat och tvingat in en GPU-decode istället för dedikerad hårdvara och lite sånt hade man nog kunnat köra ett par till. Men då får man pilla. Om man bara vill starta ett gäng filmklipp kommer en del landa på CPU. Sen var det som sagt det där med H.265/HEVC som kommer bli den nya standarden för material i 4K. Där saknas det hårdvarustöd och idag är även mjukvarustödet knackigt. Jag tror inte jag hade klarat av tre simultana 4K i H.265 med min CPU. Men förutsatt att man har koll på vilka format som kommer spelas så krävs det ingen så extrem hårdvara. Men i dagsläget är det nog en stark CPU som är det mest framtidssäkra man kan satsa på för ett sånt här bygge. Sen byta grafikkort när det kommer kort med HDMI 2.0, DP 1.3 och hårdvarustöd för H.265.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ja, men varför ska TS ha boxen? Den hjälper ju inte honom på något sätt. Han kan ju plugga in med HDMI direkt i TV'n. HDMI är bakåtkompatibelt så det är inga problem att koppla direkt.

Problemet var enligt TS att TV-apparaterna körde HDMI 2.0 och att han behövde köra 60hz i 4K.

När HDMI 2.0 är släppt(kabel + box) så byter man ut boxen till en FULL HDMI 2.0-box utan att behöva köpa ny TV. Därefter kör du: Displayport-HDMI-kabel > BOX > TV = 60 HZ

Skrivet av Cinder:

Det är ju du som inte "makes no sense", jag skrev ju till dig att det inte bara är kabeln som saknas, utan även kompatibla grafikkort, då började du prata om Samsungs box och att det "löser problemet", vilket det givetvis inte gör. Känns som att det var här någonstans vi tappade bollen.

Håller med om att TS inte behöver vänta på HDMI 2.0 eller vara framtidssäkrad för det om man inte har för avsikt att köra material i 60Hz i setupen, det är ju värt att ta hänsyn till.

This.

TV:n kör HDMI 2.0 som ingång, kabeln går inte att få tag på. Därför existerar inte HDMI 2.0 riktigt ännu.

Givetvis går det att plugga in en vanlig HDMI 1.4 men att få ut 60HZ är att glömma, viket var min poäng.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

TV:n kör HDMI 2.0 som ingång, kabeln går inte att få tag på. Därför existerar inte HDMI 2.0 riktigt ännu.

Givetvis går det att plugga in en vanlig HDMI 1.4 men att få ut 60HZ är att glömma, viket var min poäng.

Läs inlägget ovanför ditt, skrivet av Zotamedu...
Antingen så ljuger väl Hifiklubben för dig eller så har du missförstått vad dom har sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det du skrev var att HDMI inte är släppt än vilket är fel. Du nämnde inte ordet kabel i ditt inlägg.

Se angående kablar så finns det inga HDMI 2.0 kablar för att det inte behövs. Standarden inkluderar inga nya kablar eller kontakter. Det är bara att köra vidare på gamla med för att få full bandbredd behövs en category 2, även kallade high speed cable. Det finns gott om dem. Så det som brister i signalkedjan är i dag ett grafikkort med HDMI 2.0 ut.

Det var iaf det jag syftade på.

Då går det väl att köra Displayport?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det var iaf det jag syftade på.

Då går det väl att köra Displayport?

Ja det går att köra displayport för att få 60Hz, men det är en fullösning som inte funkar något vidare bra. Vet inte om det går att köra DP - HDMI 2.0 via kabel eller nåt adapter däremot. Det är i alla fall anledningen till varför vi väntar på nya generationen grafikkort som har HDMI 2.0 som standard.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EyeNEye:

Det var iaf det jag syftade på.

Då går det väl att köra Displayport?

Det har jag svårt att tro med tanke på hur mycket du klagat på att kablarna inte finns. De finns visst och det är inget problem.

Ja det går att köra Displayport men skärmarna som TS länkade till har bara HDMI 2.0. Huruvida en adapter skulle fungera är oklart då det krävs en aktiv adapter mellan Displayport och HMDI. Vet inte om det finns några adaptrar som klarar bandbredden. Jag har letat men de jag har hittat har antingen varit för långsamma eller så hade det inte stått något alls. Apple har en ny modell av sin adapter men det står ingenting om hastighet eller vilken version av HDMI den klarar. Det står bara 4K och inget mer vilket är för lite information. Inte ens tillverkarens hemsida säger något vettigt mer än en lång lista på Appledatorer den är kompatibel med.

Ska finnas lösningar där man kör dubbla HDMI för att få 4K men vet inte hur kommersiella implementationer ser ut med det eller om det var egna ljuglösningar för demonstrationer. Det ställer ju en hel del krav på grafikkort och liknande att det klarar av att hantera den typen av koppling. Även skärmen måste självklart vara designad för det.

Sen är det inte helt säkert att det går att köra Displayport heller smärtfritt då det än så länge bara verkar finnas en eller ett fåtal skärmar med en styrkrets som klarar 60 Hz utan att köra MST. Drivrutinstödet för MST är fortfarande minst sagt knackigt och utbudet av Displayport på TV-apparater är i princip obefintligt. På samma sätt är utbudet av datorskärmar större än 50" med 4K också i princip obefintligt. (http://www.dustin.se/product/5010752372/lg-84ws70ms-b-84-wide...)

Hur man än vänder och vrider på det så betyder 4K idag en massa extra trassel och kompromisser. Det är en för ny teknik och det saknas för mycket runt omkring än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har jag svårt att tro med tanke på hur mycket du klagat på att kablarna inte finns. De finns visst och det är inget problem.

Ja du får tro vad du vill. Samsungs box skulle dyka upp i Juni, med lite nya kontakter.

Ja 4K låter bra, men tillgång till material är obefintligt.

Vissa apparater kör väl även fejkad 4K, där bildprocessorn gissar pixlarna ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EyeNEye:

Ja du får tro vad du vill. Samsungs box skulle dyka upp i Juni, med lite nya kontakter.

Ja 4K låter bra, men tillgång till material är obefintligt.

Vissa apparater kör väl även fejkad 4K, där bildprocessorn gissar pixlarna ?

Den där lådan är fortfarande irrelevant. Det är ett eget system för Samsung där de har flyttat kontakterna från baksidan av TVn till TV-bänken. Mellan lådan och TVn går en egen sladd som bara fungerar mellan Samsungs TV och just den boxen. Det är ett sätt att göra kontakterna modulära och på så sätt göra TVn lite mer framtidssäker då den blir uppgraderingar med tanke på kontaktmöjligheter. Den är helt meningslös och irrelevant för den TV-apparat som trådskaparen länkade till då den redan har HDMI 2.0. Den version av lådan som släpps i sommar har stöd för HDMI 2.0 och inga Displayport. Om det kommer en ny sådan låda i framtiden med stöd för DP hade det kanske varit relevant men det vet vi ju ingenting om idag. Samsungs uppgraderingsbara TV-apparater är ett intressant koncept men det är inte direkt relevant för den aktuella frågeställningen.

Här är funktionerna lådan erbjuder:
HDMI 2.0
HEVC decoding up to 4K in 60 fps .
HDCP 2.2 (copy protection)
MHL 3.0 (connect a tablet to playback 4K content on TV)
USB 3.0

Huruvida det finns material beror på vad man ska göra. Nu var det ju egendesignade saker och då är det inga problem att få tag på material eftersom de tänkte skapa det själva.

I princip alla skärmar som säljs har inbyggt stöd för att skala om bilden, det gäller alla upplösningar. Annars hade det inte gått att visa fullskärm med andra upplösningar än native. Hur bra det blir beror på hur bra algoritmer som används för att skala upp. I värsta fall byter man en pixlig bild mot sämre skärpa när man skalar upp den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24