ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk

Intressant läsning.
Jag mekar sällan med min dator men använder ett ESD armband som försäkring. Brukar koppla den på chassit (omålad del).

Däremot är jag alltid nervös när jag ska använda USB-stickor, det händer ofta att det blir en liten stöt när usb't nuddar usbporten på datorn och allt bara antingen fryser eller så startar datorn om. Om jag har förstått Jörgens artikel korrekt, så orsakar detta inga skador så länge datorlådan är "korrekt utformad" och inga glipor finns..?

Ibland startar datorn om av att katten nuddar på/av knappen.

Vet inte heller om det är relevant, men en av burkarna har mycket isolering/dämpningsmattor inne i lådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikey13:

aja, pallar inte argumentera mer.

Men alla esd armbandsälskare svara på detta.

Hur kommer det sig av alla personer jag känner som håller på med datorer på hobbynivå,, 10-20 st, som gjort detta i minst 20 år med datormeckande. hur kommer det sig att varken jag eller någon jag hört talas om nånsin fått en esd skada?

känns bara löjligt töntigt med esd armband.

Från artikeln:

Citat:

Du har förmodligen mekat åtskilliga datorer och aldrig sett något problem? Eller? Kanske du haft tur? Kanske du vet vad du gör? Kanske du omedvetet gjort rätt? Kanske har du orsakat en permanent skada som visar sig ett halvår senare, som ingen kopplar samman med problemet statisk elektricitet?

(Min fetstil.)

Som sagts tidigare i tråden, om och om igen: en ESD-skada kan visa sig genom att en pryl verkar vara DOA, att du får fel i prime95 2 år efter inköp, grafik-artifacts i 5% av spelen efter 4 år, eller att du får minnesfel en gång var 20:e timme memtest.

Snittpersonen glömmer naturligtvis bort att de kanske dammsög insidan av datorn för några år sedan, och tänker självklart inte på att deras nuvarande problem kanske beror på det...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

aja, pallar inte argumentera mer.

Men alla esd armbandsälskare svara på detta.

Hur kommer det sig av alla personer jag känner som håller på med datorer på hobbynivå,, 10-20 st, som gjort detta i minst 20 år med datormeckande. hur kommer det sig att varken jag eller någon jag hört talas om nånsin fått en esd skada?

känns bara löjligt töntigt med esd armband.

Hur kommer det sig att de firmor som producerar all värdens elektronik spenderar miljarder på ESD-skydd varje år, dom måste inte vilja tjäna pengar eftersom ESD-skydd ändå är onödigt?

Föredrar att lyssna på ett företag som t.ex. Intel istället för någon som sysslat med datorer på hobbynivå. (De har trots allt gjort delar till mer än 10-20 datorer)
Här är intels syn på ESD

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Hur kommer det sig att de firmor som producerar all värdens elektronik spenderar miljarder på ESD-skydd varje år, dom måste inte vilja tjäna pengar eftersom ESD-skydd ändå är onödigt?

Föredrar att lyssna på ett företag som t.ex. Intel istället för någon som sysslat med datorer på hobbynivå. (De har trots allt gjort delar till mer än 10-20 datorer)
Här är intels syn på ESD

Men vad intel säger spelar ingen roll. Dom är självutnämnda experter och inte alls lika kunniga som många privatpersoner som har byggt datorer i många år.
Sorry kunde inte låta bli.

Mycket bra länk för övrigt. Intel är trots allt en mycket stor aktör och deras erfarenhet bör man lära sig av. Dom lär ju undersöka en stor mängd av alla RMA dom får in för att få veta om det beror på dom och deras tillverkning eller om det är sista länken i ledet som är felet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Utsidan har ett ledande material på sig medans insidan inte har det.
Man kan se dom som små faradayburar om man så vill.

Kortsagt så kan man säga att utsidan är en stor mottagare av all laddning i luften och om man då lägger något ovanpå en esdpåse så kommer all denna laddning direkt till kortet samt att det finns kortslutningsrisk om kortet har vart igång den närmaste tiden och fortfarande har laddning i sina kondensatorer.

Nja, ESD-påsar har ett lager ledande material närmare insidan eller utsidan, beroende på sort. Ingen av sidorna är lågohmiga.
Med det sagt tror jag inte att det finns risk att kortsluta ett kort man lägger ovanpå en ESD-påse.

Den fara som kvarstår är alltså om påsen skulle vara uppladdad, och ladda ur mot kortet?

/ Jacob

Permalänk
Medlem

Bra artikel Swec! Tack!
Tyvärr har jag aldrig riktigt tatt detta på allvar. Har byggt en 10 datorer till mig själv och polare.. och aldrig skyddat mot ESD.. Peppar peppar, inget som gått sönder änn förutom en HD som lagt av och två CD-spelare.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Intressant artikel! Tack för nyttig läsning.

Visa signatur

Intel Core i5 7600k | ASUS ROG STRIX Z270I | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 1080 | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av spikey13:

aja, pallar inte argumentera mer.

Men alla esd armbandsälskare svara på detta.

Hur kommer det sig av alla personer jag känner som håller på med datorer på hobbynivå,, 10-20 st, som gjort detta i minst 20 år med datormeckande. hur kommer det sig att varken jag eller någon jag hört talas om nånsin fått en esd skada?

känns bara löjligt töntigt med esd armband.

Jag har ätit mat i 20 år och alla mina kompisar har också gjort det och ingen har dött.

Känns bara trams allt det här.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag kör med antistatiska handskar. Har gjort det länge. Aldrig haft problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Sitter på jobb nu men kan länka ikväll.

Här är en, som visserligen är "för" att esd kan skada under vissa förhållanden, men TROTS skyddskläder, esd armband och perfekt miljö minskar man bara ESD skador med 50% dvs esd skydd hjälper inte nämvärt i de få lägen det verkligen uppstår grova spänningsurladdningar. 50% reduction med extrema precations? kan man lika väl arbeta utan iom att det isåfall måste ske väldigt sällan.

http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=8McLiXCwBjcC&oi=fnd&p...

Du förlitar dig på en bok som kom ut för 30 år sen? Man vet mer om ESD och de skador det medför idag än vad man gjorde för 30 år sen. Man är även bättre på att skydda sig.
Jag är själv Elektronikingenjör och jag kan intyga att det inte är några spöken vi pratar om. Jag har gått ett flertal ESD-kurser och har arbetat i "elektriskt rena" rum med kort som är enormt mycket mer komplicerade och känsliga än moderkort eller grafikkort.
Även jag har skjutit ett flertal komponenter, det är inte svårt alls att skjuta en komponent om man slarvar.

Sen hur känslig kretsarna är beror på material och tillverkningsteknik,
De gamla NMOS-kretsarna (tidig x86, z80 mfl) var notoriskt känsliga och man åtgärdade det litegrann med CMOS (används i många cpuer idag i någon variant).
TTL är en annn vanlig teknik med flera varianter (används ofta som buffrar eller logik mellan komponenter, "glue logic") som är ännu mer robust.
Det finns många fler tekniker men det är väl primärt dessa man stöter på om man är hemmapulare.

När ledarbredden i kretsarna blir mindre och tätheten ökar får man en högre känslightet för statisk elektricitet. Därför skall man som regel aldrig peta på minnen eller processorers pinnar eller paddar, de kretsarna är extremt täta.
Anekdotisk men kanske relevant info är att jag ser många ESD eller överspänningsskadade minnen så de verkar vara bland de känsligaste komponenterna.

Läser du dokumentationen för en del kretsar så ser man att de ibland har ett visst ESD-skydd men det är ofta rätt akademiskt, det är inte en försäkring utan mer en hjälp.

Man ser även när ett dokumenterat fungerande kort skickas till köpare att antingen kommer det i retur nästan direkt eller så tar det lång tid innan det kommer tillbaka, att det returneras däremellan är mycket ovanligt.
Detta tyder på att antingen är leverantören oförsiktig eller så är det den manuella hanteringen hos köparen som inte är tillräckligt bra ur ESD-synpunkt. Får de däremot in kortet i apparaten utan att klanta sig så rullar det på länge.
Här syns det även trender mellan köparna, vissa har "otur" ofta och vissa aldrig så här faller till stor del leverantörsmisstanken.

Min slutsats är:
ESD finns och är ett problem, orsaken till att datorbyggare inte skjuter mer komponenter är troligen så enkelt som att de tar i chassit medans de skruvar upp lådan och medans de arbetar. Dessutom är de ofta väldigt försiktiga med sina nya dyra saker, de springer inte omkring med dem och handskas inte med dem i onödan.
Alla elektroniknewbs jag sett hantera kort har varit extremt försiktiga, det är nästan snarare så att det är vi som borde veta bättre som är lite för oförsiktiga.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Nja, ESD-påsar har ett lager ledande material närmare insidan eller utsidan, beroende på sort. Ingen av sidorna är lågohmiga.
Med det sagt tror jag inte att det finns risk att kortsluta ett kort man lägger ovanpå en ESD-påse.

Den fara som kvarstår är alltså om påsen skulle vara uppladdad, och ladda ur mot kortet?

/ Jacob

Detta är sant men beror på vilken typ av påse varan kommer i.
Finns tre typer av påse.

1: Antistatic (oftast vanlig grå)
2: Dissipative (rosa)
3: Metallized Shielding (mörk grå och oftast med svarta/metalliska band invävt)

Om det är den sistnämnda så skall du absolut inte lägga något på den då den är lika farlig som du då denna leder allt rakt in i kortet om du rör vid påsen.
Förstnämnda brukar ha en antistatisk film på in och utsidan och fungerar lika bra rätvänd och ut och in.
Den rosa använda sällan idag vad jag vet och är enbart för icke känsliga saker.

Ber vänligen någon som är mer insatt i påsarnas uppbyggnad att rätta mig om jag har fel. Inte läst på djupet hur dom fungerar så vågar inte säga detta med 100% säkerhet.
Kunniga personer får gärna även styrka mitt inlägg om det stämmer så andra kan ta del av det ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Från artikeln:

(Min fetstil.)

Som sagts tidigare i tråden, om och om igen: en ESD-skada kan visa sig genom att en pryl verkar vara DOA, att du får fel i prime95 2 år efter inköp, grafik-artifacts i 5% av spelen efter 4 år, eller att du får minnesfel en gång var 20:e timme memtest.

Snittpersonen glömmer naturligtvis bort att de kanske dammsög insidan av datorn för några år sedan, och tänker självklart inte på att deras nuvarande problem kanske beror på det...

Inga problem att dammsuga om munstycket är av metall. Men det blir aldrig rent. Bättre att blåsa ur den istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Jag kommer ihåg då man skulle på LAN med 10Mbit hub och allt och jordade kontakter var ett måste om man skulle ansluta datorer i nätverk.

ESD band till skillnad från vad folk tror är inte en kabel så leder bort spänning felfritt, den har motstånd den med.

Jag gillar denna bilden för den visar just hur liten en ESD stöt förstör det osynliga för det nakna ögat.

Skrivet av Shootie:

THIS. Hur använder man ESD-armband egentligen? Element/jordat uttag/chassit... Var sjutton sätter man det? Läser olika överallt. Ska byta grafikkort imorgon och har ingen matta att koppla till.

Du ser krokodilklämmorna, sätt fast dem i vägguttagets kant (färgat gold/koppar)

Skrivet av tvelander:

Jag har ätit mat i 20 år och alla mina kompisar har också gjort det och ingen har dött.

Känns bara trams allt det här.

Trams, tills det händer.
En ESD stöt behöver inte slå ut enheten helt, men den tar skada på andra platser där skadan inte upptäcks genom på eller ej utan mer av instabilitet.
Tänk dig en tickande bilmotor efter att en nisse varvat en iskall motor eller kört med för lite olja ett tag.
Sen är det mindre chans att får ESD stötar om man är i fuktig miljö som det står i artikeln men hade det varit ett varmare land som är torrt så skulle ni se mer ESD olyckor.
TL;DR ESD skador är inte PANG, SPRAK, nu är den sönder, de ger microskopiska skador som ibland bryter ner enheten efter användning.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag kommer ihåg då man skulle på LAN med 10Mbit hub och allt och jordade kontakter var ett måste om man skulle ansluta datorer i nätverk.

ESD band till skillnad från vad folk tror är inte en kabel så leder bort spänning felfritt, den har motstånd den med.

Jag gillar denna bilden för den visar just hur liten en ESD stöt förstör det osynliga för det nakna ögat.
http://aaq.auburn.edu/sites/default/files/images/ESD_9.png

Du ser krokodilklämmorna, sätt fast dem i vägguttagets kant (färgat gold/koppar)
http://www.kabelbutiken.com/media/catalog/product/cache/2/thu...

Man skall absolut inte sätta någon klämma på jord i ett uttag.
Detta har tagits upp många gånger i tråden och framför allt i artikeln.

Bra bild på typisk esdskada så tackar för den

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Man skall absolut inte sätta någon klämma på jord i ett uttag.
Detta har tagits upp många gånger i tråden och framför allt i artikeln.

Bra bild på typisk esdskada så tackar för den

Jo, det är sant om enheten du använder sitter på ett bord eller där inte jorden leter till samma kontakt eller uttag.
Men jag har alltid min elkabel i fast på OFF på nätagget just för att chassit genom nätagget blir jordat.

Men jag skrev lite otydligt där uppe kan jag medge.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Detta är sant men beror på vilken typ av påse varan kommer i.
Finns tre typer av påse.

1: Antistatic (oftast vanlig grå)
2: Dissipative (rosa)
3: Metallized Shielding (mörk grå och oftast med svarta/metalliska band invävt)

Om det är den sistnämnda så skall du absolut inte lägga något på den då den är lika farlig som du då denna leder allt rakt in i kortet om du rör vid påsen.
Förstnämnda brukar ha en antistatisk film på in och utsidan och fungerar lika bra rätvänd och ut och in.
Den rosa använda sällan idag vad jag vet och är enbart för icke känsliga saker.

Ber vänligen någon som är mer insatt i påsarnas uppbyggnad att rätta mig om jag har fel. Inte läst på djupet hur dom fungerar så vågar inte säga detta med 100% säkerhet.
Kunniga personer får gärna även styrka mitt inlägg om det stämmer så andra kan ta del av det ^^;

1: Antistatic
Denna påse är oledande på ytan och plastmaterialet kan inte bygga en statisk laddning. Metallmaterialet på insidan är i princip en faraday bur och skyddar mot radiovågor och statiska strömmar som penetrerat plastlagret. Används oftast till kretskort.

2: Rosa
Används oftast till material som inte skall komma i direkt kontakt med elektroniken för att undvika att det byggs upp statiska laddningar. Som tex kontorsmaterial som plastfickor till papper, pärmar, yttre embalage där kretskortet redan är inneslutet m.m.

3: Har ej stött på denna på arbetsplatsen men där jag sett den så har den använts som nr1.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag kommer ihåg då man skulle på LAN med 10Mbit hub och allt och jordade kontakter var ett måste om man skulle ansluta datorer i nätverk.

ESD band till skillnad från vad folk tror är inte en kabel så leder bort spänning felfritt, den har motstånd den med.

Jag gillar denna bilden för den visar just hur liten en ESD stöt förstör det osynliga för det nakna ögat.
http://aaq.auburn.edu/sites/default/files/images/ESD_9.png

Du ser krokodilklämmorna, sätt fast dem i vägguttagets kant (färgat gold/koppar)
http://www.kabelbutiken.com/media/catalog/product/cache/2/thu...

Trams, tills det händer.
En ESD stöt behöver inte slå ut enheten helt, men den tar skada på andra platser där skadan inte upptäcks genom på eller ej utan mer av instabilitet.
Tänk dig en tickande bilmotor efter att en nisse varvat en iskall motor eller kört med för lite olja ett tag.
Sen är det mindre chans att får ESD stötar om man är i fuktig miljö som det står i artikeln men hade det varit ett varmare land som är torrt så skulle ni se mer ESD olyckor.
TL;DR ESD skador är inte PANG, SPRAK, nu är den sönder, de ger microskopiska skador som ibland bryter ner enheten efter användning.

Nej nej nej! Aldrig någonsin koppla in sig själv i ett vägguttag! Det kan vara direkt livsfarligt och gör dessutom ingen nytta ur ESD-synpunkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jo, det är sant om enheten du använder sitter på ett bord eller där inte jorden leter till samma kontakt eller uttag.
Men jag har alltid min elkabel i fast på OFF på nätagget just för att chassit genom nätagget blir jordat.

Men jag skrev lite otydligt där uppe kan jag medge.

Nu får du kamma dig. Det är livsfarligt att koppla ihop sig med skyddsjord och har ingenting med ESD att göra. Läs artikeln.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jo, det är sant om enheten du använder sitter på ett bord eller där inte jorden leter till samma kontakt eller uttag.
Men jag har alltid min elkabel i fast på OFF på nätagget just för att chassit genom nätagget blir jordat.

Men jag skrev lite otydligt där uppe kan jag medge.

Du skall aldrig direktkoppla dig själv till jord. Du skall koppla dig till den urkopplade apparatens jord. Datorns chassi är att föredra om du skall pilla i den.

Edit: tankevörpa

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag kommer ihåg då man skulle på LAN med 10Mbit hub och allt och jordade kontakter var ett måste om man skulle ansluta datorer i nätverk.

ESD band till skillnad från vad folk tror är inte en kabel så leder bort spänning felfritt, den har motstånd den med.

Jag gillar denna bilden för den visar just hur liten en ESD stöt förstör det osynliga för det nakna ögat.
http://aaq.auburn.edu/sites/default/files/images/ESD_9.png

Du ser krokodilklämmorna, sätt fast dem i vägguttagets kant (färgat gold/koppar)
http://www.kabelbutiken.com/media/catalog/product/cache/2/thu...

Trams, tills det händer.
En ESD stöt behöver inte slå ut enheten helt, men den tar skada på andra platser där skadan inte upptäcks genom på eller ej utan mer av instabilitet.
Tänk dig en tickande bilmotor efter att en nisse varvat en iskall motor eller kört med för lite olja ett tag.
Sen är det mindre chans att får ESD stötar om man är i fuktig miljö som det står i artikeln men hade det varit ett varmare land som är torrt så skulle ni se mer ESD olyckor.
TL;DR ESD skador är inte PANG, SPRAK, nu är den sönder, de ger microskopiska skador som ibland bryter ner enheten efter användning.

Jag va ironisk, jag menar självklart att ESD finns och att man ska skydda sig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Du skall aldrig direktkoppla dig själv till jord. Får du en stöt då så har strömmen en lågohmig highway genom din kropp rakt ner i jord. Det blir samma effekt som att hålla i en vattenkran när du får stöten.
Du skall koppla dig till den urkopplade apparatens jord. Datorns chassi är att föredra om du skall pilla i den.

Ett ESD-band är inte samma som att koppla en kopparkabel till jord.

De har 1MOhm av en anledning.
Och får du en fet stöt av ett nätagg som du slått av där bak så är inte ESD problemet utan ditt nätagg.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

en vettig elektroniktillverkare så kan du glatt ta emot kretskort från precis vadsomhelst, golv, skor, stolar, bord och allt är gjort så att det inte kan uppkomma, men visst är det ett reelt problem.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ett ESD-band är inte samma som att koppla en kopparkabel till jord.

De har 1MOhm av en anledning.
Och får du en fet stöt av ett nätagg som du slått av där bak så är inte ESD problemet utan ditt nätagg.

Däremot så är inte det motståndet gjort för 220volt och 10-16 ampere utan för xx.000 volt men minimal ampere om någon alls.

Jag hade inte velat vara inkopplad till jord om min diskmaskin skulle få för sig att balla ur.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Däremot så är inte det motståndet gjort för 220volt och 10-16 ampere utan för xx.000 volt men minimal ampere om någon alls.

Jag hade inte velat vara inkopplad till jord om min diskmaskin skulle få för sig att balla ur.

Visste inte add du har en Diskmaskin i din dator.
Min dator går på 12volt och har tyvärr inte någon diskmaskin i sig.
Finns de på USB3 kontakt?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Visste inte add du har en Diskmaskin i din dator.
Min dator går på 12volt och har tyvärr inte någon diskmaskin i sig.
Finns de på USB3 kontakt?

Jasså jag trodde alla hade en diskmaskin i datorn. Använder värmen från vattenkylningen till att diska med

Skämt o sido så om diskmaskinen ballar ur och börjar pumpa ström via jord när du sitter där och pillar så finns det lite risker inblandade med det.
I alla fall för alla oss som fortfarande sitter med stenålderselektronik i proppskåpen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Däremot så är inte det motståndet gjort för 220volt och 10-16 ampere utan för xx.000 volt men minimal ampere om någon alls.

Jag hade inte velat vara inkopplad till jord om min diskmaskin skulle få för sig att balla ur.

Vänta nu här I=U/R.. dvs. 220v/1MΩ = 0.00022A

Känns denna igen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ett ESD-band är inte samma som att koppla en kopparkabel till jord.

De har 1MOhm av en anledning.
Och får du en fet stöt av ett nätagg som du slått av där bak så är inte ESD problemet utan ditt nätagg.

Ja de har en resistans på 1 Mohm för att potentialutjämna långsamt. Det är inte på något vis designat som ett skydd för överslag. Sen gör det fortfarande ingen nytta att du är inkopplad mot någon godtycklig jordpotential när du pillar i datorn. Det är du och datorn som inte ska ha någon potentialskillnad, inte du och vägguttaget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja de har en resistans på 1 Mohm för att potentialutjämna långsamt. Det är inte på något vis designat som ett skydd för överslag. Sen gör det fortfarande ingen nytta att du är inkopplad mot någon godtycklig jordpotential när du pillar i datorn. Det är du och datorn som inte ska ha någon potentialskillnad, inte du och vägguttaget.

Det har den inte heller eftersom datorn ska ha elkabeln i samma väggutag eller grenutag för att genom nätaggets jord inte ska bli statiskt.
Skrev det innan men du missade nog det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det har den inte heller eftersom datorn ska ha elkabeln i samma väggutag eller grenutag för att genom nätaggets jord inte ska bli statiskt.
Skrev det innan men du missade nog det.

Varför överhuvudtaget blanda in skyddsjord och riskera livet på kuppen? Glöm det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det har den inte heller eftersom datorn ska ha elkabeln i samma väggutag eller grenutag för att genom nätaggets jord inte ska bli statiskt.
Skrev det innan men du missade nog det.

Så med andra ord är det principiellt samma sak som att koppla armbandet direkt till datorns chassi. Bara att du tar en stor och potentiellt farlig omväg via ett vägguttag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24