ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vänta nu här I=U/R.. dvs. 220v/1MΩ = 0.00022A

Känns denna igen?
http://24volt.eu/gif/ohmslag.gif

Jo då känner till ohms lag hyffsat väl.
Det jag syftar på är att motståndet i ett armband inte är designat för att ta emot den typen av ström.

Är ganska säker på att armbandet hade brunnit långt innan motståndet hade hunnit göra sitt.

sen har vi saken med likström/växelström också

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

aja, pallar inte argumentera mer.

Men alla esd armbandsälskare svara på detta.

Hur kommer det sig av alla personer jag känner som håller på med datorer på hobbynivå,, 10-20 st, som gjort detta i minst 20 år med datormeckande. hur kommer det sig att varken jag eller någon jag hört talas om nånsin fått en esd skada?

känns bara löjligt töntigt med esd armband.

Slingra dig inte nu vi väntar fortfarande på källorna till dina siffror och påståenden, eller trollar du bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Visste inte add du har en Diskmaskin i din dator.
Min dator går på 12volt och har tyvärr inte någon diskmaskin i sig.
Finns de på USB3 kontakt?

Fortfarande samma jord som diskmaskinen har, om något går fel ska ju elen gå ut genom jord, vilket då kan bli farligt när du sitter och meckar med komponenter.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jo jag fick reda på det i helgen, datorn dog under åskan, var inte ens på hade bara kablen inne... :/

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Fortfarande samma jord som diskmaskinen har, om något går fel ska ju elen gå ut genom jord, vilket då kan bli farligt när du sitter och meckar med komponenter.

Skrivet av Zotamedu:

Så med andra ord är det principiellt samma sak som att koppla armbandet direkt till datorns chassi. Bara att du tar en stor och potentiellt farlig omväg via ett vägguttag.

Låter som att ni tror att enheten som mekas med är igång och pumpar 230v och inte som den är på bilden.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jo då känner till ohms lag hyffsat väl.
Det jag syftar på är att motståndet i ett armband inte är designat för att ta emot den typen av ström.

Är ganska säker på att armbandet hade brunnit långt innan motståndet hade hunnit göra sitt.

sen har vi saken med likström/växelström också

Strömmen är en produkt av spänningen & resistansen, effekten är en produkt av spänningen & strömmen. är motståndet på 1W så klarar det sig galant eftersom 220v*0,00022A ger 0,0484W. Nu är det iofs. längesedan jag läste el-lära (1980-1982) så jag kan ha glömt ett & annat!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som att ni tror att enheten som mekas med är igång och pumpar 230v och inte som den är på bilden.
https://advancedminers.com/wp-content/uploads/2014/01/PSU_tur...

Försök förstå vad folk säger. Även om din dator är avstängd spelar det ingen roll. Om du är kopplad till jord är du också kopplad till allt annat i lokalen.
Om någon av alla inkopplade enheter fallerar och sänder ström genom skyddsjord så sänder de alltså ström genom dig också.
Koppla dig aldrig till jord, hur svårt ska det vara att förstå?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som att ni tror att enheten som mekas med är igång och pumpar 230v och inte som den är på bilden.
https://advancedminers.com/wp-content/uploads/2014/01/PSU_tur...

Än en gång, det är irrelevant. Din krets med ett vägguttag är ekvivalent med att bara koppla armbandet direkt till chassit. Fördelen med att skita fullständigt i vägguttaget är att du inte riskerar allvarliga skador om något annat går fel i huset. Det ska inte flyta någon ström genom jorden i vägguttaget men om något går sönder kan det göra det och då ligger du i vägen. Risken kanske är liten men den finns. Framförallt är det en extremt onödig risk eftersom din lösning inte tillför något. Vad du och datorn har för potentialskillnad mot jorden i ditt vägguttag är och förblir precis lika irrelevant som vad du har för potentialskillnad mot ett element eller mot diskbänken. Du lurar dig för att man pratar om att man ska jorda sig mot chassit. Det där med ordet jord är lite lurigt eftersom det används till mycket och har lite olika betydelse i olika sammanhang. Det finns många sorters jord. Vattenkranen lär vara kopplad direkt mot jord eftersom det går kopparledningar ner i jorden. Fast det behöver inte vara samma som jordledaren i ditt vägguttag som definitivt inte behöver vara samma som chassijorden i din dator. Jag mätte lite snabbt igår för jag hade tråkigt. Det är några volt skillnad mellan diskbänken och jordledaren i vägguttagen i köket. Att min dator har en annan chassijord är jag rätt säker på eftersom resten av huset saknar jordade uttag. Så glöm ordet jord. Det är inte viktigt här. Det förvirrar tydligen bara. Det viktiga är potentialutjämning, alltså att det inte finns någon potentialskillnad mellan dig och det du jobbar med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Om någon av alla inkopplade enheter fallerar och sänder ström genom skyddsjord...

Låter som att ni tar fram alla de mörkaste elfelen som kan hända så fort man ska meka dator.
Kanske ni borde hitta en bättre lokal att meka datorer i om varenda elfel som kan hända ska komma samtidigt.
Hade något lätt spänning konstant genom jord så hade deffinitiv jordfelsbrytaren märkt det och slagits av.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som att ni tar fram alla de mörkaste elfelen som kan hända så fort man ska meka dator.
Kanske ni borde hitta en bättre lokal att meka datorer i om varenda elfel som kan hända ska komma samtidigt.
Hade något lätt spänning konstant genom jord så hade deffinitiv jordfelsbrytaren märkt det och slagits av.

Nu utgår du ifrån att det finns jordfelsbrytare, vilket inte är givet. Antaganden och starkström är en livsfarlig kombination.

Edit: stavfel

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som att ni tar fram alla de mörkaste elfelen som kan hända så fort man ska meka dator.
Kanske ni borde hitta en bättre lokal att meka datorer i om varenda elfel som kan hända ska komma samtidigt.
Hade något lätt spänning konstant genom jord så hade deffinitiv jordfelsbrytaren märkt det och slagits av.

Jordfelsbrytaren bryter först vid 30mA.. nivån på spänningen är orelevant..

Lite info om hur en jordfelsbrytare fungerar.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article265269.ece

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jag tycker det är lurigt att lyckas jorda sig rätt när man byter komponenter i en laptop med plastchassi. Finns inte speciellt många ställen att köra fast ett ESD armband och att ha laptopen på en antistatmatta kan inte göra så stor skillnad...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

en Riktig prima Sweclockers artikel

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som att ni tar fram alla de mörkaste elfelen som kan hända så fort man ska meka dator.
Kanske ni borde hitta en bättre lokal att meka datorer i om varenda elfel som kan hända ska komma samtidigt.
Hade något lätt spänning konstant genom jord så hade deffinitiv jordfelsbrytaren märkt det och slagits av.

Fast du missar fortfarande den viktiga poängen att du inte tjänar något alls på att koppla in dig i vägguttaget från första början. Varför krångla till det när du inte tjänar något på det? Det blir mer kablar att hålla ordning på. Det finns risker med elfel. Du har intressanta fall där kabeln kan agera antenn som artikeln tar upp. Allt detta och inga fördelar. Du sitter och försvarar något som inte ger något. Uppmana inte folk som inte vet vad de håller på med att pilla i vägguttag. Det är i 100 % av fallen lättare att inte blanda in eluttaget från första början. Glöm jorden i vägguttaget. Den ger dig inget annat än mer problem. Det är lättare att ignorera vägguttaget. Skit i jordledaren i väggen.

PILLA INTE I VÄGGUTTAGEN FÖR BÖFVELEN!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du missar fortfarande den viktiga poängen att du inte tjänar något alls på att koppla in dig i vägguttaget från första början. Varför krångla till det när du inte tjänar något på det? Det blir mer kablar att hålla ordning på. Det finns risker med elfel. Du har intressanta fall där kabeln kan agera antenn som artikeln tar upp. Allt detta och inga fördelar. Du sitter och försvarar något som inte ger något. Uppmana inte folk som inte vet vad de håller på med att pilla i vägguttag. Det är i 100 % av fallen lättare att inte blanda in eluttaget från första början. Glöm jorden i vägguttaget. Den ger dig inget annat än mer problem. Det är lättare att ignorera vägguttaget. Skit i jordledaren i väggen.

PILLA INTE I VÄGGUTTAGEN FÖR BÖFVELEN!

Helt rätt enda stället att koppla esdarmbandet till är chassit

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

HAHA du får mig att tänka på någon som pratar om sex. Jag håller med dig Fullt ut att man ska lära folk istället för att vara otrevlig, men ett temabyte på din kommentar var trevlig i min humor.

Haha, när jag läste om min kommentar ifrån ditt perspektiv så blev det väldigt roligt. Extra roligt blir det att jag faktiskt argumenterar och pratar om sex på samma sätt.
Håll på bäst en vill, men se till att skydda sig ordentligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som att ni tror att enheten som mekas med är igång och pumpar 230v och inte som den är på bilden.
https://advancedminers.com/wp-content/uploads/2014/01/PSU_tur...

Jorden är fortfarande ansluten även om du trycker på strömbrytaren på nätagget, det kan vara grannens diskmaskin som är igång, det kan vara en annan maskin i hemmet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsatt intressant läsning. Funderar lite på att sätta ignore på alla som inte tror att ESD-skador finns alternativt vill koppla in sig i vägguttaget. På så vis slipper jag se frågorna som kommer om sex månader med datorer som inte ger tillräckligt bra fps, krashar oförklarligt osv. Det finns inget som säger att felen måste bero på ESD, men om man blundar för det problemet och skiter i att skydda sig så tycker jag att man även valt bort att få hjälp.

ESD är en realitet. Jag höll själv på mycket med Amiga i min ungdom, och vissa Amigor var utrustade med en UART som var väldigt känslig för ESD. Jag vet inte hur många 8520'or jag bytte i min Amiga 500 innan jag lärde mig. På den tiden visst jag inte var jag skulle hitta information om hur jag skulle undvika problemet. Det fanns inga ESD-armband att köpa osv. Idag finns både information och verktyg lätt tillgängliga. Använd dem och slipp problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Hade någon använt esd armband i någon remotley känd umgängeskrets hade denna blivit totalt utskrattad.

Känns lite pensionär osv. Ungefär lika coolt som att ha cykelhjälm.

DVS det skall riktigt mycket till för esd skador. Tro inte myterna!

Så det är dumt och onödigt att ha hjälm?

Well du får göra som du vill men jag blir hellre utskrattad och kallad pensionär när jag gör något som kanske är onödigt bara för att vara på den säkra sidan.

För skulle nu olyckan vara framme (trilla huvudstupa på en trottoarkant eller en urladdning som kan skada) så vill jag inte ångra att jag var så dum som brydde mig vad folk tyckte och spar mig en onödig utgift (alt mitt liv om jag cyklade)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Däremot så är inte det motståndet gjort för 220volt och 10-16 ampere utan för xx.000 volt men minimal ampere om någon alls.

Jag hade inte velat vara inkopplad till jord om min diskmaskin skulle få för sig att balla ur.

Nej men med 1M Ohms motstånd mellan dig och jord så skulle inte strömmen bli speciellt hög.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Hade någon använt esd armband i någon remotley känd umgängeskrets hade denna blivit totalt utskrattad.

Känns lite pensionär osv. Ungefär lika coolt som att ha cykelhjälm.

DVS det skall riktigt mycket till för esd skador. klart står du på ett assembley line och mekar ihop 20 000 datorer kan det säkert hända at en eller två datorer får ESD skador. då kan det vara värt för företag att investera i ESD skydd.
mekar du ihop 100 datorer under en livstid är riskerna lika med noll.

Tro inte myterna!

Jag använder ESD armband varje dag, på jobbet. Har ESD skor också samt att hela miljön är ESD anpassad både golv och möbler etc etc. Varför skulle man bli utskrattad för något sådant ens? Är du 10 år gammal eller?

Det behövs inte alls mycket för ESD skador, de skador du pratar om är direkt synliga skador, som vi tidigare sagt till dig många gånger och som står i artikeln: Alla ESD skador uppenbarar sig inte direkt, utan efter dagar/veckor/år! Det är inte precis ovanligt att man börjar misstänka något annat än ESD skador när det händer något veckor efteråt.

Det är inga myter, det är du som är mytoman just nu. Skärp dig och läs artikeln, tror du företag lägger ner miljoner på en myt? Skaka om huvudet nu lite va, krävs inte mycket logiskt tänkande för att förstå att det inte är en myt med ESD.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Alltid kört utan armband, gillar att leva farligt och på så sett ha anledning till att köpa nya prylar till PCn utan att sambon ska höjja ögonbrynen..

:Ärsh älskling, det får bli ett till 780ti vid löningen.. det gamla fungerar inte som det ska... "eller? ;)"

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Men vad är det för bild? Har hört att ESD förstört många heatsink-fästen, speciellt då de oftast är i plast. Känns ju seriöst -.-

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som att ni tar fram alla de mörkaste elfelen som kan hända så fort man ska meka dator.
Kanske ni borde hitta en bättre lokal att meka datorer i om varenda elfel som kan hända ska komma samtidigt.
Hade något lätt spänning konstant genom jord så hade deffinitiv jordfelsbrytaren märkt det och slagits av.

Säkraste är att förvänta sig det värsta, för att skydda sig så bra som möjligt.

Tror inte att ambulanser på utryckning till en olycka mellan 3 bilar, bara tror det kan vara ett paper cut som värsta skada.

Och ESD existerar. Jag flyttade alla komponenter till ett nytt chassi, stod på en linoleummatta och chassina stod på ett träbord och jag höll i chassina i stort sett hela tiden. När jag var klar och startade upp datorn, så var grafikkortet stendött. Var bara att köpa nytt.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänker svara dig med ett fint citat från allas favoritmoderator phz som sammanfattar hur man använder element på ett bra sätt.

Så det spelar ingen roll vad det är för element. Det finns exakt noll och ingen anledning att någonsin blanda in ett element när man monterar en dator. Glöm elementet. Det gäller för övrigt diskbänken, spisen och vattenkranen som också dyker upp som förslag ibland. Om någon föreslår något sådant så ska du omedelbart sluta lyssna för då har personen i fråga inte förstått den bakomliggande fysiken.

Hej bullen, jag tänkte bygga min dator i ett element, går det då bra att ansluta antistatarmbandet till elementet?
(sorry, var bara tvungen )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Är man normalbegåvad så använder man ESD-armband när man skruvar i datorn. Är man inte det så kör man på och tänker "äh, det har ju aldrig hänt tidigare så varför skulle det hända nu?".

+1

Helt klart så, idiotiskt att inte använda ESD-armand när man monterar dyra komponenter.

Edit.
Tredje gången nu, hoppas det var tydligt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

http://sv.wiktionary.org/wiki/beg%C3%A5vad
"Adjektiv

begåvad

1. med stor kunskap eller färdighet inom ett visst område, särskilt medfödd eller naturligt (spontant) utvecklad"

Vad vill du ha sagt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av frankof:

Hej bullen, jag tänkte bygga min dator i ett element, går det då bra att ansluta antistatarmbandet till elementet?
(sorry, var bara tvungen )

Well played...

Jag satt och väntade på den där. Tog faktiskt längre tid än jag trodde innan någon högg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Inte båda? Hög spänning för att urladdning skall ske och hög ström för att göra någon skada?

Jo båda behövs för att göra skada, men de kan inte existera samtidigt pga. att den totala energin är så låg.

Skrivet av JörgenS:

"Urladdningen utgör inte en hög ström, utan en hög spänningspotential." När urladdningen sker, är potentialen inte särskilt hög, men före dessa kan den vara hög. Resultatet av urladdningen är fortfarande en högs ström. Det är strömmen som värmer. (jämför svetsning)

Jo det är sant, mitt poäng var mer att för att driva en ström behövs ett stort potentialdelta. Dessutom är ju laddningen relativt låg, det är inga megajoule vi snackar om som kan lagras i en människa. Men helt klart nog för att göra stora skador på ömtåliga halvledare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Jo då känner till ohms lag hyffsat väl.
Det jag syftar på är att motståndet i ett armband inte är designat för att ta emot den typen av ström.

Är ganska säker på att armbandet hade brunnit långt innan motståndet hade hunnit göra sitt.

sen har vi saken med likström/växelström också

Nå, känner du till Ohms lag eller inte? Du påstår att du gör det, för att sedan visa att du inte gör det. I ett ESD-armband sitter ett mycket högt motstånd, som lägst kanske 1 Mohm, men vanligen runt 10 Mohm och upp till 1 Gohm. Det är heller inte något ytmonterat skitmotstånd i 0402-storlek utan oftast ett standard 1/4-watt hålmonterat eller ekvivalent. Redan vid blott 1 Mohm blir effekten bara runt 50 mW, så jo, motståndet är visst "designat" för att "ta emot" den "typen" av ström. Rent bokstavligt. Dessutom finns återigen en tidsaspekt med i det hela. Märkeffekten för motstånd avser kontinuerlig drift, inte impuls. Impulstoleransen är typiskt flera storleksordningar större, även för mycket små motstånd. Annars hade ESD-skydd inte fungerat ö.h.t. De skyddsdioder som sitter i ett chip är pyttepyttepyttesmå och klarar inte mycket kontinuerligt, men de klarar ändå av en ESD-kyss från flera kV, vilket implicerar en mycket, mycket hög ström intermittent.

Och nej, vi behöver inte göra någon nämnvärd skillnad på lik- eller växelström i just detta fall.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."