ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du är knappast unik i det påståendet. Diskussionerna har som oftast mest handlat om hur man potentialutjämnar på ett korrekt sätt. Artikeln till trots kommer nog den diskussionen fortsätta...

Absolut, en bra start är en antisstatpåse från ett moderkort att använda som underlag där man lägger upp sina komponenter på..

Men generellt så ska man inte negligera detta fenomen för potentiellt kan den även döda indirekt! Tro det eller ej.
http://www.sptass.eu/sites/default/files/msb_erik_egardt_msb_...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag "skakar alltid hand" med min hårdvara. Har alltid gjort och kommer alltid att göra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Så om man inte använder ESD-band så kan det hända att datorn får kortare livslängd? Har jag förstått det rätt?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Så om man inte använder ESD-band så kan det hända att datorn får kortare livslängd? Har jag förstått det rätt?

Kortare livslängd, få funktionsstörningar eller dö direkt vid montering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Så om man inte använder ESD-band så kan det hända att datorn får kortare livslängd? Har jag förstått det rätt?

Du har förstått rätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kortare livslängd, få funktionsstörningar eller dö direkt vid montering.

Och hur "kort livslängd" pratar vi om? om en dator komponent skulle hållt i 10år ,så håller den bara 2år? OM den skulle blivit utsatt för ESD? Hur som helst kommer ja antagligen börja använda ESD hädanefter.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Absolut, en bra start är en antisstatpåse från ett moderkort att använda som underlag där man lägger upp sina komponenter på..

Men generellt så ska man inte negligera detta fenomen för potentiellt kan den även döda indirekt! Tro det eller ej.
http://www.sptass.eu/sites/default/files/msb_erik_egardt_msb_...

Inte för att kasta dynga, men det beror lite på denna plastpåses utformning, normalt sett ligger ett moderkort i påsen, då är det insidan som är antistatbehandlad, men visst, numera kanske det blivit vanligare att plastpåsar kring komponenter är behandlade på både ut och insida.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Fastän jag är medveten om att man inte behöver jorda datorn då man ska skruva i den, utan det räcker att man har samma potential som datorn, så har jordningen ändå en psykologisk inverkan för mig. Det känns tryggare för mig då jag får klämma fast armband och antistatmatta till ett jordstift. Då jag skulle bygga dator hemma hos en kompis som inte hade några jordade eluttag så blev jag förvirrad och vips så kändes inte antistatarmbandet/-mattan lika viktig längre, och därmed så var jag inte lika noga med att använda den hela tiden.

Stort tack för artikeln Jörgen!

Permalänk
Medlem

Sådana här saker är den största skräcken jag kan tänka mig, hos mig när det åskade i förrgår så tog jag omständigheten seriöst och drog ur alla kablar och kontakter tills åsk ovädret var över, kände en som fick alla sina elektroniska apparater helt förstörda, men det var tack vare för att han inte var hemma när det här hände, fast det var sjukt länge sen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En uppföljning med elementet som jord. Fungerar det inte bra med att använda ett eldrivet element istället? Då jorden, som jag förstår det som, är kopplad till chassit. Potentialutjämning borde fungera bra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

ESD är överdrivet men visst visst kan det hända (men även om det händer en liten skada är det osannolikt att det kommer ha någon påverkan) för det är ändå extremt få som får permanenta skador av detta (förr i tiden var det säkert ett helvete). Tillverkarna hade ändå kunnat motverka detta hur lätt som helst genom antistatiskt material som hölje på komponenter eller att alla införde backplate på kretskort som skyddar komponenter från ojämnt potentiella fingrar.

ESD är passé, det är idioti att det fortfarande kan orsaka skador (även om det i stort skett inte gör det) idag.

DEt där är nog något av det dummaste jag har läst på länge. Och då lever jag på internet mer än 16 timmar om dagen...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Inte för att kasta dynga, men det beror lite på denna plastpåses utformning, normalt sett ligger ett moderkort i påsen, då är det insidan som är antistatbehandlad, men visst, numera kanske det blivit vanligare att plastpåsar kring komponenter är behandlade på både ut och insida.

My fault, man öppnar den & använder insidan naturligtvis.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Sådana här saker är den största skräcken jag kan tänka mig, hos mig när det åskade i förrgår så tog jag omständigheten seriöst och drog ur alla kablar och kontakter tills åsk ovädret var över, kände en som fick alla sina elektroniska apparater helt förstörda, men det var tack vare för att han inte var hemma när det här hände, fast det var sjukt länge sen.

Gör det samma varje gång jag märker att det åskar och ovädret är närmare än ca 10 sekunder mellan blixten och dundret.
Vet inte om det faktiskt hjälper men jag undviker hellre problemet än att låtabli.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Och hur "kort livslängd" pratar vi om? om en dator komponent skulle hållt i 10år ,så håller den bara 2år? OM den skulle blivit utsatt för ESD? Hur som helst kommer ja antagligen börja använda ESD hädanefter.

Den kan dö i samma tillfälle som du zappar den. Beror helt på hur stor skadan är och var. Vissa tillfällen kommer det ta en stund innan felet kommer och i andra tillfällen dör komponenten direkt.

Skrivet av TM1:

En uppföljning med elementet som jord. Fungerar det inte bra med att använda ett eldrivet element istället? Då jorden, som jag förstår det som, är kopplad till chassit. Potentialutjämning borde fungera bra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det viktiga är att du komponenten och chassit har samma potential, varför man skall börja blanda in element förstår jag inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast

Tack för en väldigt bra artikel. Den har varit efterlängtad. Jag visste inte att det var ett så stort problem med att högfrekventa radiovågor orsakade av statisk elektricitet slog ut elektronik. Alltid kul att lära sig nya saker och äntligen har vi fått referensartikeln att peka på så fort någon frågan om ESD.

För att knyta an till det där med statisk elektricitet och flygplan så är det standard när man hanterar alla kolväten. Har jobbat på raffinaderi och det fanns stränga regler om hur man skulle utföra vissa provtagningar för att det inte skulle bli gnistbildning. När du står uppe på en stor tank med flera tusen kubik bensin och sedan ytterligare flera tusen kubik bensinångor så vill du inte att det ska slå en gnista. Det tillsätts faktiskt kemikalier i allt bränsle för att öka ledningsförmågan. Det är hårt specat att bränslen inte får vara för isolerande för då ökar risken för en statisk urladdning med katastrofala följder. Man är för övrigt också tvungen att tänka på att det inte ligger och rinner kolväten i rör utan att röret är fullt. Om en det rinner en liten rännil tillräckligt långt kan du få en potentialskillnad som skapar en brand.

Skrivet av reflect:

Hur höga spänningar kan det bli? Såg ett exempel i artikeln där han använde 1kV, kan det bli så högt?

Några tiotals kilovolt kan du räkna med.

Skrivet av Kevlarheart:

Och hur "kort livslängd" pratar vi om? om en dator komponent skulle hållt i 10år ,så håller den bara 2år? OM den skulle blivit utsatt för ESD? Hur som helst kommer ja antagligen börja använda ESD hädanefter.

Det går inte att säga. Har du tur händer inget alls, eller så får du en urladdning på ett ställe som inte gör någon skada. Eller så håller datorn i 0,02 sekunder nästa gång du startar eller så förkortas livslängden med en månad. Det är det som är problemet, du har ingen aning om hur det slår.

Skrivet av TM1:

En uppföljning med elementet som jord. Fungerar det inte bra med att använda ett eldrivet element istället? Då jorden, som jag förstår det som, är kopplad till chassit. Potentialutjämning borde fungera bra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker svara dig med ett fint citat från allas favoritmoderator phz som sammanfattar hur man använder element på ett bra sätt.

Skrivet av phz:

Här kommer 10 enkla punkter som det kan vara bra att ha koll på nästa gång någon börjar prata om element i samma mening som montering av datorer:

  1. Allt som har med elementet att göra är oväsentligt.

  2. Bry dig inte om elementet.

  3. Elementet har inget med saken att göra.

  4. Det finns ingen anledning att börja prata om element i detta sammanhang.

  5. Elementet är bara ett stickspår.

  6. Glöm elementet i ekvationen.

  7. Det finns ingen hjälp att få från elementet när det gäller att montera datorer.

  8. Ett element är bra till mycket, men det gör ingen nytta i datorbyggarkontext.

  9. Elementet är oviktigt här.

  10. Du klarar dig precis lika bra om du överhuvudtaget inte blandar in elementet i monteringen.

Så det spelar ingen roll vad det är för element. Det finns exakt noll och ingen anledning att någonsin blanda in ett element när man monterar en dator. Glöm elementet. Det gäller för övrigt diskbänken, spisen och vattenkranen som också dyker upp som förslag ibland. Om någon föreslår något sådant så ska du omedelbart sluta lyssna för då har personen i fråga inte förstått den bakomliggande fysiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Hur höga spänningar kan det bli? Såg ett exempel i artikeln där han använde 1kV, kan det bli så högt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_Discharge_Associat...

Lista på vanligt förekommande sätt att laddas upp på:
- Gå över en matta 35,000 Volt(10-25% luftfuktighet) eller 1,500 Volt(65-90% luftfuktighet)

- Gå över ett vinylgolv 12,000 Volt(10-25% luftfuktighet) eller 250 Volt(65-90% luftfuktighet)

- Arbetare vid bord(industri) 6,000 Volt(10-25% luftfuktighet) eller100 Volt[/B](65-90% luftfuktighet)

- Flytta Plastpåse från bord 20,000 Volt(10-25% luftfuktighet) eller 1,200 Volt(65-90% luftfuktighet)

- Uretanskums stolar 18,000 Volt(10-25% luftfuktighet) eller 1,500 Volt[/B](65-90% luftfuktighet)

Och då vet du att elektroniken i din dator arbetar på en spänning mellan 0 - 12 Volt.

Ponera att du hämtat hem en ny processor och öppnar den när du kommit hem, men väl hemma så gick du över hallmattan och du har mindre än 25% luftfuktighet i lägenheten/huset, vilket absolut inte är orealistiskt och när du då tar ut CPUn ur förpackningen finns det risk att du med en gnista utsätter den för en statisk urladdning med en spänning som är, räknat i underkant - åtminstone över 20,000 gånger högre än vad den är ämnad för.

Har du eller nyligen haft på dig en fleece tröja så kan du lätt laddas upp till över tusen volt.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Det här handlar mer om kunskap än om hur begåvad man är.
Otroligt otrevligt inlägg.

Du var då en känslig stackare. Kram på dig!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt ESD armband men jag var nära på att gå riktigt overkill och köra handskar som inte ska lämna korrosiva ämnen som annars finns på händerna. Handskarna kommer från en bas stations fabrik (de gör det man kopplar upp sig när man ska ringa och surfa mobilt) för saker som ska hålla i flera gånger längre tid av dygnetruntanvändning så var det inget som var så nödvändigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Commander #74, Zetamedu #75. Tack för ert förtydligande! Man känner sig lite skamsen då man Iäst fysik på gymnasiet, dock har jag inget minne av detta vid lektionerna med elektrisk potential...

Tack förresten för en bra artikel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

"Är de tillräckligt många får de kraft att hoppa till sitt favoritställe, något med lägre potential."

Lite petigt här, men visst går väl elektroner mot högre potential, pga sin negativa laddning?
T ex i en simpel krets som denna så säger man att strömmen går medurs, men elektronerna rör sig moturs.

Edit: Har läst klart nu, mycket trevlig artikel! Har visserligen börjar förvänta mig det vid det här laget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med ESD.
Inte ens då man lödde ihop Sinclair ZX80, ZX81 och Spectrumen.
Men man bör ändå tänka på vad man gör.
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=262
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=263
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=223
Jag säger bara Mainic Miner !

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nope ingen betydande ström. Om en elektrostatisk urladdning skulle innehålla exempelvis 50kV & 1A så skulle det bara vara att packa ihop liket & skicka det på kremering... ESD har ingen direkt energi i sig förutom blixten då! Rätta mig om jag har fel.

Helt rätt . Hög potentialskillnad men liten ström. Eftersom det är en mycket kort tid urladdningen sker så är energin mycket låg.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

ESD är överdrivet men visst visst kan det hända (men även om det händer en liten skada är det osannolikt att det kommer ha någon påverkan) för det är ändå extremt få som får permanenta skador av detta (förr i tiden var det säkert ett helvete). Tillverkarna hade ändå kunnat motverka detta hur lätt som helst genom antistatiskt material som hölje på komponenter eller att alla införde backplate på kretskort som skyddar komponenter från ojämnt potentiella fingrar.

ESD är passé, det är idioti att det fortfarande kan orsaka skador (även om det i stort skett inte gör det) idag.

ESD är ett större problem idag, för ju mer elektroniken krymper ju känsligare är det. Att ESD inte var ett lika stort problem förr var ju för att elektroniken var väldigt mycket större (större avstånd mellan ledningarna minskar risken att spänningen hoppar). Att det är så pass få skador idag är ju för att vi idag är mer medvetna om risken och företag spenderar mycket resurser på att minska ESD skadorna. Dessutom på många kretskort bygger man in ohm-motstånd vid kontakterna för att minska ESD risken, exempel på sådana kontakter kan vara HDMI där stiften är fullt nåbara utanför lådan.

Tycker du ska läsa artikeln innan du dömer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggvard:

Informativ text

Wow, visste verkligen inte att det rörde sig om de siffrorna du nämnde!

Tack för det fina svaret, btw!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Köpte minnen som en mupp hade lindat in i hushållspapper.

Fick pengarna tillbaka iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Oh herre.

När jag lägger ut annonser på marknaden så brukar jag skriva: "skickas väl vadderat och omsluten med ESD-påse".

Så att folk som läser förstår att det inte är någon Leffe som de funderar på att köpa ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

ESD är överdrivet men visst visst kan det hända (men även om det händer en liten skada är det osannolikt att det kommer ha någon påverkan) för det är ändå extremt få som får permanenta skador av detta (förr i tiden var det säkert ett helvete). Tillverkarna hade ändå kunnat motverka detta hur lätt som helst genom antistatiskt material som hölje på komponenter eller att alla införde backplate på kretskort som skyddar komponenter från ojämnt potentiella fingrar.

ESD är passé, det är idioti att det fortfarande kan orsaka skador (även om det i stort skett inte gör det) idag.

Faktum är att ESD är en jättegrej för alla som jobbar med elektronik. Kretsar av alla de slag innehåller ESD skydd på anslutningar för att uppfylla specifika standarder för att garantera att de inte går sönder vid montering eller användning. Det finns tekniska begränsningar med ESD skydd som har sitt ursprung i fasta tillståndets fysik och gör man dom för kraftfulla påverkar det bandbredden och möjlighet till höga datatakter. Jag kan lova Dej att industrin inte ligger på latsidan här, man gör vad man kan.

Permalänk
Medlem

Gå barfota hemma. Det räcker oftast att gå barfota mot ett kakelgolv så är man "avjordad". Arbeta inte i rum med heltäckningsmatta. Detta kanske nämndes i artikeln jag snabbläste bara.

Jag har haft laptops som gått sönder pga ESD. Fläktkylningen och all plast kombinerat med ojordad konstruktion. Externa laptopkylare i plast ska undvikas. De i aluminium är bra som går att jorda genom att skruva fast en jordkabel i.

Permalänk
Medlem

Det finns dock de som har detta att säga om att jorda antistatmattor till en fördelningsdosa med överspänningsskydd som i sin tur är kopplad i vägguttaget och därmed husets jord. Vad stämmer egentligen om den saken?

"DO NOT ground it to your house wiring. The electrical ground for your house is solely for dissipating stray voltages from wiring faults. By wiring your anti-static system to that, you'd be connecting your wrist to the same circuit. If something goes wrong in your house wiring while you're strapped into that, you won't be doing many more repairs. A water pipe or radiator makes a much better and safer static ground."

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Säkert byggt 10 riggar helt utan esd armband. Men jag tar alltid tag i chassit innan jag meckar datorer. Inga plastchassin här inte. Samt att jag inte står och gnuggar fötterna mot en plastmatta innan precis. Hänt att jag har kramat ett element eller två innan också

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas vi slipper att folk frågar om de behöver esd-band till sitt nya bygge nu, och att börje stolt kommer in och förklarar att det är onödigt då han minsann byggt 10 datorer i sin karriär utan problem, utan att ta hänsyn till esd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator