ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Medlem

Äntligen en artikel man kan länka alla som vägrar inse att ESD är en fara för oss som bygger.
Själv väntar jag hjälpa folk utan att ha med mig min matta och mitt/mina armband.
Mycket bra och inte en dag för tidigt uppskatta stort!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Inga nyheter i den artikeln direkt. Fortfarande är det som jag alltid påstått potentialutjämnar man så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Förstår inte varför du måste vara överlägsen? Jag försöker att lära mig, är intresserad av att pilla i datorlådan, har inte själv byggt min dator, då en kompis till mig som kan sådant fick göra det. Men nu är det så att jag byter GPU imorgon och vill kunna göra det själv. Det praktiska är ingen raketforskning, det är mest det teoretiska som jag inte kan. Läser överallt att det finns olika sätt att göra det på. Dessutom har jag läst artikeln. Han pratar om potentialutjämning, och då vill jag veta om det då räcker att koppla ESD-armbandet till chassit.

Jämnar du ut dig mot chassiet med ett armband så är det bara att sätta igång. Personligen så kopplar jag mig till jord på avstängt nätagg och väntar några sekunder innan jagsätter igång (inte kopplat i väggen då).
Nätagg och chassie har samma potential som ditt övriga system så då är det lungt. Glöm bara inte det som sades om att dra ut allt ur datorn innan du sätter igång (mus, tbord, skärm etc)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Urladdningen utgör en momentant hög ström med stor förstörelseförmåga om den hamnar i en integrerad krets.

Urladdningen utgör inte en hög ström, utan en hög spänningspotential.

Permalänk

ESD är överdrivet men visst visst kan det hända (men även om det händer en liten skada är det osannolikt att det kommer ha någon påverkan) för det är ändå extremt få som får permanenta skador av detta (förr i tiden var det säkert ett helvete). Tillverkarna hade ändå kunnat motverka detta hur lätt som helst genom antistatiskt material som hölje på komponenter eller att alla införde backplate på kretskort som skyddar komponenter från ojämnt potentiella fingrar.

ESD är passé, det är idioti att det fortfarande kan orsaka skador (även om det i stort skett inte gör det) idag.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem

Ska snart sätta ihop en liten dator men som vanligt har jag inte skaffat ett ESD-armband pga ren lathet, får fästa moderkortet med en hand medans den andra håller i chassit, inte lätt men jag har varit med om värre saker.

Restskatt t ex.

Permalänk
Skrivet av Shootie:

Förstår inte varför du måste vara överlägsen? Jag försöker att lära mig, är intresserad av att pilla i datorlådan, har inte själv byggt min dator, då en kompis till mig som kan sådant fick göra det. Men nu är det så att jag byter GPU imorgon och vill kunna göra det själv. Det praktiska är ingen raketforskning, det är mest det teoretiska som jag inte kan. Läser överallt att det finns olika sätt att göra det på. Dessutom har jag läst artikeln. Han pratar om potentialutjämning, och då vill jag veta om det då räcker att koppla ESD-armbandet till chassit.

Läs Elektro så kanske du får upp din förståelse lite.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Läs Elektro så kanske du får upp din förståelse lite.

Ursäkta min ignorans, men vad är Elektro?

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Urladdningen utgör inte en hög ström, utan en hög spänningspotential.

Inte båda? Hög spänning för att urladdning skall ske och hög ström för att göra någon skada?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför så otrevlig och överlägsen?
Ge ett svar istället.

Man behöver inte förstå hur allting hänger ihop och fungerar. Berätta för honom hur man gör istället så att han lär sig.
Att småpilla i datorn är i sig väldigt enkelt och det tycker jag vi entusiaster ska uppmuntra folk att göra, samtidigt som vi lär ut hur man skyddar sig.

Din överlägsna och otrevliga attityd borde du lämna hemma!

Nu till topic så var jag idiotisk nog att byta en extremt dyr processor+moderkort av en riktigt dum jävel som trodde att han visste vad han höll på med.. Jag frågade om han använt ESD armband när han monterat ihop datorn. Vilket sen visade sig vara en lögn, då han inte ens visste vad det var.

Den 10k dyra CPU:n "dog" några få månader efter bytet. Även moderkortet gav sig. Efter det lärde jag mig att bara köpa beg. komponenter av folk som vet vad de sysslar med. Lysande artikel som jag hoppas alla tar åt sig av!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Om man inte skyddar sig grundligt mot ESD, gör man det för att man är envis eller? Ett ESD-armband är ju nästan gratis...

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur höga spänningar kan det bli? Såg ett exempel i artikeln där han använde 1kV, kan det bli så högt?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Om man inte skyddar sig grundligt mot ESD, gör man det för att man är envis eller? Ett ESD-armband är ju nästan gratis...

En god mix av envishet och ignorans skulle jag påstå i sådana fall. Köpte ett ESD-armband idag på Kjell för 39:90

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel, har själv råkat ut för oförklarlig datordöd. Hade en dator för ett par årsedan som betedde sig skumt; satt en kväll och datorn bara kraschade utan att jag gjorde något speciellt, startade den igen och den fungerade hur fint som helst men dagen efter så startade den inte alls, bytte nätagg och lite sånt men kom aldrig fram till vad som var fel. Men efter man har läst den här artikeln så förstår man lite mer varför och ska sluta ta i element.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

"Urladdningen utgör inte en hög ström, utan en hög spänningspotential." När urladdningen sker, är potentialen inte särskilt hög, men före dessa kan den vara hög. Resultatet av urladdningen är fortfarande en högs ström. Det är strömmen som värmer. (jämför svetsning)

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om ESD en gång när jag skulle ta bort allt damm inne i datorn. Jag råkade ge en stött till grafikkortet och det gav en permanent skada på direkten. Bilden blev jättekonstigt så det vara bara och köpa ett nytt kort. Efter det så har jag alltid ett armband oavsett om jag bara ska damma av eller byta ut något.

Permalänk
Medlem

Hmm. Till nästa bygge ska jag nog investera i lite anti-esd prylar. Har inte haft några problem relaterat till esd men lika bra att vara säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

10 kV kan det lätt bli. 20 kV också.

Permalänk

Jag har haft ett grafikkort som blev ESD-skadat, detta märkte jag efter omkring 1 år. Sedan dess har jag tagit ESD på allvar!

Att inte ha ESD-band när man bygger en dator är som att gå på ett tak utan fallina. Det kan gå men konsekvenserna kan bli stora om du skippar skyddet. Skydden är förhållandevis billiga:

Livlina 5000kr < Livet
Kan leva med 5000, vad ska jag med dem till om jag ramlar ner?

ESD-band 50kr < Dator för 12000kr+
Kan se det som en bra försäkring!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

"ESD är bara nått man skrämmer nybörjare med" ESD är något man skrämmer tillverkare med, så de levererar felfria kretskort. Du har aldrig varit hos en kretskorsttilleverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Inte båda? Hög spänning för att urladdning skall ske och hög ström för att göra någon skada?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope ingen betydande ström. Om en elektrostatisk urladdning skulle innehålla exempelvis 50kV & 1A så skulle det bara vara att packa ihop liket & skicka det på kremering... ESD har ingen direkt energi i sig förutom blixten då! Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Kul med en sån här artikel där man har chansen att lära sig lite mer om varför. Ska ärligt erkänna att jag kört utan ESD-armband tills för några år sedan. "Ta i elementet räcker ju" har jag trott. Nu kan jag inte påminna mig om att jag haft något problem med att jag ESD-skadat någon eller några komponenter i datorn, men det känns ju närmast omöjligt att ta reda på?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Så min foliehatt är inte skydd nog? :S

Foliehatt skyddar tyvärr bara mot regeringen tankeläsnings-strålar

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

"Nope ingen betydande ström. Om en elektrostatisk urladdning skulle innehålla exempelvis 50kV & 1A"... men det gör den inte. En gnista på, låt oss ta dina 50 kV fast det är lite i mesta laget, laddas ur på en mikrosekund och det blir väldigt hög momentan energi. Väg det not en liten aluminiumledare på chipen, som är 50 nm bred och 10 nm tjock. Det ska inte mycket energi till för att förgasa den.

Permalänk
Medlem

Blev glad när jag såg att det författats en artikel om ämnet.
Hoppas nu bara de ESD-belackare som dyker upp här på forumet från gång till annan verkligen läser den, tar till sig informationen (faktan) och reflekterar...

Permalänk
Medlem

Värsta tiden för data bygge är vintern då luften ofta är ganska torr, jag använder EDS-armband som är förlängd med 3 meter sitter en klämma med på den för att jag ska kunna jorda mig och datorn.
Den är över 20 år funka fint än.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

"Nope ingen betydande ström. Om en elektrostatisk urladdning skulle innehålla exempelvis 50kV & 1A"... men det gör den inte. En gnista på, låt oss ta dina 50 kV fast det är lite i mesta laget, laddas ur på en mikrosekund och det blir väldigt hög momentan energi. Väg det not en liten aluminiumledare på chipen, som är 50 nm bred och 10 nm tjock. Det ska inte mycket energi till för att förgasa den.

Det var iofs. ett exempel på att det förekommer inga höga strömmar vid urladdningar inom detta område som vi berör & som du själv skriver behövs det inte mycket energi.. Hade en urladdning innehållit betydande energi så är det knappast esd skadorna man hade behövt bekymra sig för!

Har själv jobbat lite på lunds observatorium i deras elektronik labb samt därefter på dåvarande televerket med att bygga bärfrekvens utrustning & reparera bla telefonsvarare & sen vidare på Alfa-Laval/Tetra Pak med att bygga skåp med styrsystem från bla. siemens/rockwell/allan-bradley allt detta sedan 1983!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

ESD är överdrivet men visst visst kan det hända (men även om det händer en liten skada är det osannolikt att det kommer ha någon påverkan) för det är ändå extremt få som får permanenta skador av detta (förr i tiden var det säkert ett helvete). Tillverkarna hade ändå kunnat motverka detta hur lätt som helst genom antistatiskt material som hölje på komponenter eller att alla införde backplate på kretskort som skyddar komponenter från ojämnt potentiella fingrar.

ESD är passé, det är idioti att det fortfarande kan orsaka skador (även om det i stort skett inte gör det) idag.

Hoppas jag missar någon form av dold ironi här...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jaha så när jag kopplar mina nippels till bilbatteriet när jag byter moderkort så gör jag fel? Hmmm kanske därför min dator inte fungerar...

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Inga nyheter i den artikeln direkt. Fortfarande är det som jag alltid påstått potentialutjämnar man så ska det inte vara några problem.

Du är knappast unik i det påståendet. Diskussionerna har som oftast mest handlat om hur man potentialutjämnar på ett korrekt sätt. Artikeln till trots kommer nog den diskussionen fortsätta...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net