Sigma 12-24, hur får jag dit ett filter?

Permalänk
Medlem

Sigma 12-24, hur får jag dit ett filter?

Snubblade över den här bloggen igår.
http://www.benjacobsenphoto.com/2010/gear/filters-for-lenses-...

Han har alltså gjort en "mod" för att kunna få dit ett ND-filter på ett Sigma 12-24 utan att få vinjettering på FF och jag vill veta HUR.

Beskrivningen är inte så jättebra eller så är jag helt enkelt lite långsam på att förstå

"For the sigma you use a 95mm adapter ring with spare cowl for the lens. You can get the cowl from Sigma for ~$30 and the adapter ring wherever you get your filters. Once you have the parts, you need to make the cowl so it slides onto the lens. To do this you have to remove the metal lip by either grinding/milling it off, or cutting the front portion off the lens. When you do this it’s likely you’ll destroy one of the 2 felt rings inside the cowl but they’re not needed for this. MAKE SURE you remove all the metal filings before putting this back on your lens! You then press fit the cowl into a 95mm cokin ring. If you’re unsure what that means, get out a hammer, a piece of wood, and make it work…."

Någon som gjort något liknande eller någon som förstår vad det är han har gjort?

Såvitt jag förstår så räcker inte ens en Cokin X-PRO till då den inte är tillräckligt stor men jag kan ha fel här..

Permalänk
Medlem

Man använder en cokin adapterring i rätt storlek (95mm för sigman) och så beställer man ett extra linsskydd till objektivet som man sedan (antar jag) tar bort främre delen av och sedan tar man bort en metallkant så att skyddet kan glida ner hela vägen på objektivet så att filtret kan komma så nära som möjligt. Därefter tar man och (med våld) pressar på adapterringen på linsskyddet och sedan är det bara att börja använda.
X-Pro funkar med adapterringar mellan 62 och 112mm, så där bör inte finnas någon begränsning.

Jag har ingen erfarenhet av Cokin själv, men de flesta säger att deras filter är rätt usla med ojämn kvalitet och att de lätt blir repiga (de är gjorda i plast) och så ger ND-filtren färgstick. Att använda starka ND-filter verkar åxå problematiskt då det lätt läcker ljus i själva filterhållaren.
Att de är gjorda i plast borde åxå kunna påverka planheten negativt, så de skulle kunna vara vansliga att använda på teleobjektiv.
Om det skiljer något mellan de olika serierna, mer än storleken vet jag dock inte. Det är möjligt att X-Pro åxå håller högre kvalitet, men de flesta verkar anse att Lee är bättre. Jag har, som sagt, ingen egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, tror det blev lite tydligare nu. Missade ju helt också att det fanns ett så pass bra klipp på det hela där han beskrev det..

Men då är det alltså ett Cokin X-PRO, en 95mm adapterring och en extra "lens hood" ifrån Sigma jag behöver.

Frågan är, kan det fungera med någon annan lösning? Ser att priset springer iväg en hel del med dessa grejer..