aoc g2460pqu ändrar ljusstyrka beroende på vart muspekaren är

Permalänk
Medlem

aoc g2460pqu ändrar ljusstyrka beroende på vart muspekaren är

Tjenare! Jag köpte nyss en aoc g2460pqu och har nu fått ett problem där ljusstyrkan eller liknande ändras på skärmen beroende på vart jag håller muspekaren. Det verkar nästan bero på vad som är bakom pekaren och hur den ser ut. Säg att jag håller den över text som går att ändra (ni vet hur pekaren ser ut då) och drar den fram och tillbaka så "blinkar" det som bara den. Ändringarna är inte stora så den skulle lika gärna kunna ändra gamma eller någon färginställning men jag får ont i huvudet av det efter ett tag.

Jag vet inte om denna tråd är rätt placerad då jag inte har en aning om hur muspekaren kan ha något att göra med skärmens inställningar eller liknande. varför jag läggar tråden här är för att jag har använt 5 andra skärmar på denna dator utan några problem. Skillnaden är att denna är den första med HDMI kabel.

vad som gör mig mest förvirrad är hur muspekarens position och utseende kan ha någonting med grafikkortet eller skärmen att göra. Att ändra uppdateringsfrekvensen verkar stoppa problemet i några minuter.

Jag uppskattar all hjälp eller info jag kan få!

Permalänk
Bildexpert 📺

Är inte bekant med produkten men kan vara att skärmen har dynamisk kontrast eller annan auto-"förbättring" aktiverad. Har i alla fall inget med själva HDMI-kabeln att göra, utan det som ofta spökar är att tillverkarna får för sig att när du ansluter HDMI ska tonvis med idiotfinesser aktiveras, overscan, skärpefilter som ger sockrade konturer, dynamisk kontrast etc.

Permalänk

Jag vet inte vilken revision du har på skärmen men jag äger själv en likadan skärm och den har bara 120hz/144hz på dvi eller displayport.
Angående ditt problem är det presis som ovanstående nämner det är "dynamic kontrast" den i på från början men som sagt stäng av den.