Spontana reboots med A7V333 och Twinmos

Permalänk
Geeks
SweClockers

Spontana reboots med A7V333 och Twinmos

Jag har ett ASUS A7V333 (v1.01/1016bios) som jag precis uppgraderade med ett Twinmos PC3200 512MB i tredje minnes-slotten. I de andra två har jag 2x256MB Crucial PC2700.

Nu till problemet, sen jag installerade den nya stickan har datorn helt sonika startat om ca. 3ggr om dagen. Eftersom allt fungerade felfritt tills installationen av minnet så skyller jag självklart problemet på den.
Därför körde jag memtest86 för o testa om det var något fel på stickan, men allt gick igenom felfritt.

Någon som har nått tips på vad som kan va problemet?

Jag läste för längesedan om någon odokumenterad jumper på moderkortet som skall reglera spänningen till RAM-slotsen, och att denna va "out-of-spec" som default. Någon som vet något om detta?

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara köra med den nya stickan?

"Jag läste för längesedan om någon odokumterad jumper på moderkortet som skall reglera spänningen till RAM-slotsen, och att denna va "out-of-spec" som default. Någon som vet något om detta?"

ja det stämmer. den är på lite över default om jag inte har helt fel. kolla på det en gång på mitt mobo.

Men som sakt. kolla med bara 512:an i.
är det med Winbond minnen?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Har du testat att bara köra med den nya stickan?

"Jag läste för längesedan om någon odokumterad jumper på moderkortet som skall reglera spänningen till RAM-slotsen, och att denna va "out-of-spec" som default. Någon som vet något om detta?"

ja det stämmer. den är på lite över default om jag inte har helt fel. kolla på det en gång på mitt mobo.

Men som sakt. kolla med bara 512:an i.
är det med Winbond minnen?

Modulerna på stickan är märkta "Twinmos", så ja antar att det inte är det.

Vet du vart jumprarna sitter på kortet och isåfall hur man byglar för o få default voltage?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

vafan har du en manual..så läs den för det står där...och det är utpekat var jumprarna sitter... (ha för mej längst upp till höger om cpu:n så sitter dom där 9st pinnar med typ 3 jumprar

Visa signatur

XP2800 @2250
9700np upplåst 5430 3dmark03

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dAs b00s
vafan har du en manual..så läs den för det står där...och det är utpekat var jumprarna sitter... (ha för mej längst upp till höger om cpu:n så sitter dom där 9st pinnar med typ 3 jumprar

Slå upp i din ordbok vad "odokumenterad" betyder.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vanligt symtom om man fsb klockat tex eller har för aggresiva timings..... fler minne gör att man inte kan köra lika hög fsb och timings.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vanligt symtom om man fsb klockat tex eller har för aggresiva timings..... fler minne gör att man inte kan köra lika hög fsb och timings.

Ingenting är klockat. Inga temperaturproblem, eller spänningsfall.
Och nu till min förvåning, memtest86 körde igenom alla test felfritt. Riktigt skumt dehär...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kunde inte motstå men Chefredaktörens första tråd. Intressant läsning även om det så råkade vara kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500